Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 39)

11-01-2021 15:34 3018 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 90 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 885.000 mensen positief getest en ruim 12.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:52
1.53% gewijzigd
Wissewis schreef:
13-01-2021 23:57
En dan ga je zien dat het sneeuwt in april.

Of pijpestelen giet.
:whip:
:proud:
Mugske schreef:
13-01-2021 23:55
Reizigers uit de UK worden alleen toegelaten bij noodzakelijke reizen. Las vorige week dat aantal Britten terug gestuurd is. Ik vermoed dat die man aangegeven heeft dat hij hier is voor familiebezoek en niet voor vakantie. Dat kun je lastig uit filteren als iemand hier wel bij familie verblijft.
Dat gezeur over de UK.
5% van de gevallen in Nederland betreft de Britse variant. Dat waren er vandaag dus 300.

Mensen die uit de UK komen zijn allemaal getest en worden dan ook nog gesneltest. Hoeveel zieken denk je dat er dan nog op die vluchten zitten? 1 of 2 per dag? Druppel op een gloeiende plaat.
Wissewis schreef:
13-01-2021 23:52
14 x 170.000 = 2.380.000

Ik wil NL niet verkeerd inschatten, maar ik dacht dat jullie met meer waren :-).

Zelfs als je iedereen erbij telt die het al gehad heeft.
Ik was iets te fanatiek met mijn rekensommetje vrees ik.. :mrgreen: Ik dacht zomaar dat 10x170000 17 miljoen was.. Laat maar.. tijd om naar bed te gaan denk ik..
Alle reacties Link kopieren
Niet te druk maken hoor. Slaap lekker.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
13-01-2021 23:50
Ja, dat is wel waar. Dan zullen die cijfers niet reëel zijn, zolang we de lockdown nog een poosje volhouden.
De situatie in Engeland is toch niet helemaal te vergelijken met NL? Gister op tv heb ik meerdere keren gehoord dat de nieuwe mutatie tijdens de lockdown in Engeland flink is gestegen, dat baart dus zorgen. De angst voor deze versie snap ik, dat we voorzichtig moeten zijn ook, maar in Engeland hebben ze tot laat in december nog bij elkaar gezeten, kerstinkopen gedaan en heeft de exponentiële groei kunnen ontstaan doordat ze daar veel te laat de lockdown hebbben ingezet. Het was een aantal weken aan het opkomen en toen ging het ineens hard omhoog. Dat zeggen ze er vaak niet bij, maar dit creëert wel veel drama en angst terwijl we het wel een beetje in perspectief moeten zien toch!


Ik had gisteravond bijna het gevoel alsof de wereld elk moment kan vergaan, vond het heel dramatisch allemaal. Terwijl ik denk, als we ons allemaal aan de lockdown houden, dan kan ook een Britse variant toch niet exponentieel groeien? Ook als deze de overhand krijgt uiteindelijk.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Kwam deze grafiek tegen op Twitter. Uit de presentatie van Van Dissel in de technische briefing. Over de verspreiding van de mutatie (S-mutant) in de UK. Zie de leeftijdsverdeling rechtsboven en dat de deze meer voorkomt bij de leeftijdscategorie 0-20 jarigen dan de gewone variant.

Zelf heb ik de briefing niet gehoord. Misschien nog iemand anders die hier iets over kan zeggen?
doornroosje9 schreef:
13-01-2021 21:52
Waarom zou het in godsnaam te laat zijn? Echt, ik ben die commentaar op alle regeringen in al die ongelooflijk rijke landen zo moe. Want jeetje, wat hebben we het toch zwaar gehad de afgelopen jaren. Het is verschrikkelijk, arme wij.
Dat stond er al. Tenzij je het logisch vindt dat tienduizenden vaccins gewoon liggen te wachten ipv uitgedeeld te worden?

Er staat een houdbaarheidstermijn op van enkele maanden trouwens; benieuwd of we uiteindelijk zelfs met vervallen vaccins gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
14-01-2021 07:36
Afbeelding

Kwam deze grafiek tegen op Twitter. Uit de presentatie van Van Dissel in de technische briefing. Over de verspreiding van de mutatie (S-mutant) in de UK. Zie de leeftijdsverdeling rechtsboven en dat de deze meer voorkomt bij de leeftijdscategorie 0-20 jarigen dan de gewone variant.

Zelf heb ik de briefing niet gehoord. Misschien nog iemand anders die hier iets over kan zeggen?
Zal dat niet te maken hebben met dat deze categorie weinig wordt getest (vooral 0-12) en nu juist heel gericht wordt getest op de verspreiding van deze variant?
Ik weet niet of ze in de UK eerst ook amper kinderen testen maar als dat zo is geeft dat natuurlijk een vertekend beeld.
Alle reacties Link kopieren
En in de UK waren in december de pubs gewoon nog open, totaal niet vergelijkbaar met hoe we hier zitten.
Bovendien kàn groei niet eeuwig exponentieel doorgaan dus de 170.000 is zelfs met volledige open samenleving niet realistisch.
Alle reacties Link kopieren
Vers van de nos-pers:
Het kabinet moet alternatieven zoeken voor de sluiting van de scholen. Die oproep doen vijftig organisaties onder aanvoering van Unicef in een verklaring. Ze spreken van "een collectieve vuist tegen de enorme ontwikkelingsrisico's voor kinderen en jongeren".

De partijen, waaronder het Trimbos-instituut, de Nederlandse ggz en Jantje Beton, maken zich grote zorgen. "Het aantal kwetsbare kinderen groeit doordat hun belangen in het coronabeleid steeds het onderspit delven", schrijven ze. "De schoolsluiting verergert hun situatie en maakt die zelfs acuut."

De scholen zijn al vier weken dicht. Voor middelbare scholen geldt dat tot en met zeker 7 februari. Voor basisscholen hoopt het kabinet op een eerdere heropening, maar het staat nog lang niet vast dat dat gaat gebeuren.

Sportorganisaties
De vijftig organisaties vinden dat het uitgangspunt van het kabinet en het Outbreak Management Team anders moet zijn. "De vraag is niet of scholen dicht moeten, maar hoe ze veilig open kunnen blijven."

De regering moet samen met de onderwijssector, jongeren, kinderen, sportorganisaties en andere experts op zoek naar mogelijkheden om de scholen open te houden, schrijven de organisaties. Dat is volgens de partijen mogelijk als er afspraken worden gemaakt over de veiligheid en over afstand houden.



Dit klinkt als een zoveel betere insteek. "De vraag is niet of scholen dicht moeten, maar hoe ze veilig open kunnen blijven."
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
14-01-2021 08:01
Vers van de nos-pers:
Het kabinet moet alternatieven zoeken voor de sluiting van de scholen. Die oproep doen vijftig organisaties onder aanvoering van Unicef in een verklaring. Ze spreken van "een collectieve vuist tegen de enorme ontwikkelingsrisico's voor kinderen en jongeren".

De partijen, waaronder het Trimbos-instituut, de Nederlandse ggz en Jantje Beton, maken zich grote zorgen. "Het aantal kwetsbare kinderen groeit doordat hun belangen in het coronabeleid steeds het onderspit delven", schrijven ze. "De schoolsluiting verergert hun situatie en maakt die zelfs acuut."

De scholen zijn al vier weken dicht. Voor middelbare scholen geldt dat tot en met zeker 7 februari. Voor basisscholen hoopt het kabinet op een eerdere heropening, maar het staat nog lang niet vast dat dat gaat gebeuren.

Sportorganisaties
De vijftig organisaties vinden dat het uitgangspunt van het kabinet en het Outbreak Management Team anders moet zijn. "De vraag is niet of scholen dicht moeten, maar hoe ze veilig open kunnen blijven."

De regering moet samen met de onderwijssector, jongeren, kinderen, sportorganisaties en andere experts op zoek naar mogelijkheden om de scholen open te houden, schrijven de organisaties. Dat is volgens de partijen mogelijk als er afspraken worden gemaakt over de veiligheid en over afstand houden.



Dit klinkt als een zoveel betere insteek. "De vraag is niet of scholen dicht moeten, maar hoe ze veilig open kunnen blijven."
Dat is sinds 1 juli 2020 met (bijna) geen enkele maatregel gewaarborgd. Maar beter laat dan nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ook een heel goed tegenbericht van zulke bekende organisaties tegen van die stokers als het Red Team.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet vanaf 25/1 het PO open voor halve klassen, dus met 1,5 meter maatregel? Elk kind 2 of 2,5 dag naar school. Dat hebben ze in mei ook een tijdje gedaan, en het was beter dan helemaal geen school wat mij betreft. Als dat goed gaat en het aantal besmettingen blijft dalen dan vanaf 1 maart (na de voorjaarsvakanties) gewoon weer helemaal open. Lijkt mij een goede tussenweg.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
14-01-2021 00:00
Dat gezeur over de UK.
5% van de gevallen in Nederland betreft de Britse variant. Dat waren er vandaag dus 300.

Mensen die uit de UK komen zijn allemaal getest en worden dan ook nog gesneltest. Hoeveel zieken denk je dat er dan nog op die vluchten zitten? 1 of 2 per dag? Druppel op een gloeiende plaat.
Dat is gewoon de standaard reflex bij velen dat al het enge komt uit het buitenland. Als we de grenzen maar goed dicht houden blijft alles goed achter onze dijken. Terwijl we zelf 1 van de grootste brandhaarden in de wereld zijn.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
14-01-2021 07:54
En in de UK waren in december de pubs gewoon nog open, totaal niet vergelijkbaar met hoe we hier zitten.
Bovendien kàn groei niet eeuwig exponentieel doorgaan dus de 170.000 is zelfs met volledige open samenleving niet realistisch.
Klopt, zie ook dit draadje van Martijn Broekman:
https://twitter.com/TijnBroekman/status ... 9195536384
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
14-01-2021 07:54
En in de UK waren in december de pubs gewoon nog open, totaal niet vergelijkbaar met hoe we hier zitten.
Bovendien kàn groei niet eeuwig exponentieel doorgaan dus de 170.000 is zelfs met volledige open samenleving niet realistisch.
Groot Brittanie en Ierland zijn pas heel laat in lockdown gegaan, met alle gevolgen van dien. Dat vergeet men vaak te vermelden. Zonder de variant te bagatelliseren heeft dat wel veel invloed gehad op de snelle verspreiding.

Ierland is bijvoorbeeld in november in lockdown gegaan, zodat er veel meer mogelijk was met Kerst. Het gevolg hiervan kennen wij nu.

170.000 besmettingen per dag is inderdaad niet realistisch.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
14-01-2021 08:29
Waarom niet vanaf 25/1 het PO open voor halve klassen, dus met 1,5 meter maatregel? Elk kind 2 of 2,5 dag naar school. Dat hebben ze in mei ook een tijdje gedaan, en het was beter dan helemaal geen school wat mij betreft. Als dat goed gaat en het aantal besmettingen blijft dalen dan vanaf 1 maart (na de voorjaarsvakanties) gewoon weer helemaal open. Lijkt mij een goede tussenweg.
Als het goed gaat? Na 1 maart weer ruim baan voor het (gemuteerde) virus?
Zolang er gesproken wordt over een avondklok, zie ik de scholen echt niet vervroegd open gaan helaas.
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
14-01-2021 08:40
Zolang er gesproken wordt over een avondklok, zie ik de scholen echt niet vervroegd open gaan helaas.
O, ik denk dat dat prima samen kan. Desnoods met aangescherpte regels op scholen. Het gaat om samenkomsten onder volwassenen beperken.
susan wijzigde dit bericht op 14-01-2021 08:46
18.93% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk juist dat er meer winst is te behalen met 'n bezoekbeperking tot één vast contact gedurende de komende 3 weken. Vooral oudere mensen die zich netjes aan de regels willen houden, bereik je daar mee. En aangezien die het vaakst ernstig ziek worden is dat winst.

En kunnen de scholen hun klassen niet door de helft delen? De ene week de ene helft naar school, de andere week de andere. Dan kunnen de ouders om de week ook een weekje in alle rust thuiswerken.
redbulletje schreef:
14-01-2021 08:45
Ik denk juist dat er meer winst is te behalen met 'n bezoekbeperking tot één vast contact gedurende de komende 3 weken. Vooral oudere mensen die zich netjes aan de regels willen houden, bereik je daar mee. En aangezien die het vaakst ernstig ziek worden is dat winst.

En kunnen de scholen hun klassen niet door de helft delen? De ene week de ene helft naar school, de andere week de andere. Dan kunnen de ouders om de week ook een weekje in alle rust thuiswerken.
En dan heeft de helft van de klas die thuis zit vakantie? Er is dan geen leerkracht beschikbaar om ze les te geven.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
14-01-2021 08:52
En dan heeft de helft van de klas die thuis zit vakantie? Er is dan geen leerkracht beschikbaar om ze les te geven.
Beter om wat kamers in lege kantoorpanden beschikbaar te stellen voor onderwijs. Zijn de kinderen ook niet allemaal tegelijk op school.
Susan schreef:
14-01-2021 08:45
O, ik denk dat dat prima samen kan. Desnoods met aangescherpte regels op scholen. Het gaat om samenkomsten onder volwassenen beperken.
Klopt, dus dan moet je de scholen inderdaad dus niet open doen. Zou raar zijn om allerlei volwassenen massaal te laten samenkomen op schoolpleinen, en dan in een keer wel een avondklok op te leggen. Daarnaast lijkt de britse variant zich helaas nogal te verspreiden onder minderjarigen.

of je moet zeggen : het openen van de scholen zal leiden tot meer besmettingen, en een maatregel als de avondklok moet daarvoor weer compenseren. Maar dan blijf je qua besmettingen in z''n algeheel wel een beetje rond het huidige tempo sukkelen. Waarvan het OMT dus heeft gezegd dat het in dit tempo tot eind maart kan duren voordat versoepelingen mogelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
14-01-2021 08:38
Als het goed gaat? Na 1 maart weer ruim baan voor het (gemuteerde) virus?
Wat stel je dan voor?
Alle reacties Link kopieren
Gisteren in de technische briefing werd gezegd dat dat toch mee lijkt te vallen.

Verder lijkt het ophalen op het schoolplein me echt geen reden om de scholen nog eens weken extra dicht te houden. Daar verzinnen ze dan wel iets op, desnoods spreiden ze de eindtijden zodat er minder ouders tegelijkertijd staan.

Ik denk dat die avondklok het heropenen van de scholen niet uitsluit.
susan wijzigde dit bericht op 14-01-2021 09:15
2.20% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven