Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Avondklok

13-01-2021 10:31 3257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af waarom mensen zo tegen een avondklok zijn. Wat voor beperkingen hebben mensen dan? Ik kan mij voorstellen dat je dan bijvoorbeeld savonds niet meer de hond kan uitlaten. Maar wat nog meer?

Voor mij persoonlijk maakt het niet uit of er een avondklok komt. Door de lockdown ben ik altijd thuis savonds omdat alles toch dicht is. Voor mij zou het dan geen impact hebben. Ik ben benieuwd voor wie dat wel zo is. Ik ga er van uit dat er een uitzondering komt voor mensen met een crusiaal beroep, die moeten natuurlijk naar hun werk kunnen.
We MOETEN dringend iets doen aan de cijfers, maar mensen reageren altijd zo verwend.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er ook echt niet aan denken (tenzij het inderdaad vanaf 24.00 uur is, dan zou ik er weinig hinder van hebben).
Ben single en werk fulltime (vanaf huis sinds de lockdown). Heb dus dagen dat ik niemand live zie (alleen digitaal). Mijn sociale leven speelt zich dus 's avonds af, dan ontvang ik af en toe een vriendin of ga ik naar iemand toe (allemaal binnen de coronaregels). Als er een avondklok vanaf 20.00 uur komt zal ik dus (op de weekenden na) geen face to face sociale contacten meer hebben. Ik zie daar echt tegenop, vind heel de week thuis zitten (en alleen de deur uit gaan voor boodschappen, zo min mogelijk of een wandelingetje) na al die maanden best pittig worden, merk dat ik mij langzaam steeds eenzamer voel, ik kijk echt uit naar de bijkletsmomenten met vriendinnen in de avond.
Mij lijkt dat wanneer iedereen zich aan de coronavoorschriften houdt deze maatregel ook helemaal niet nodig is. En voor de groep die zich daar nu niet aan houdt....zouden die dat met een avondklok wel gaan doen dan?
Alle reacties Link kopieren
De achterliggende reden van die avondklok is niet in de haak , namelijk dat het tegen illegale feestjes zou zijn. Procentueel gaat er vrijwel niemand naar zo'n feestje plus dat daar nu al voor beboet kan worden. Daar komt bij dat het in deze donkere wintermaanden sowieso al rustig is op straat. En men spreekt gewoon op een eerder tijdstip af.

Is zo'n avondklok eenmaal ingevoerd dan valt nog maar te bezien of die ook weer snel wordt afgeschaft. In de lente en zomer als het lang licht en heet is, is het wel een beknopping van vrijheid als je 's avonds niet even buiten kunt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen problemen mee. Dan laat ik mijn honden voor die tijd uit. Het is maar een kleine aanpassing, allemaal zodat we straks weer gewoon "vrij" zijn. Mensen moeten altijd wat te zeuren hebben.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
13-01-2021 10:33
Ik vind het echt absurd dat we wel een avondklok overwegen maar dat Schiphol gewoon nog helemaal open is. Er arriveren momenteel iedere dag nog 20 vliegtuigen uit London.

Ook gaan nog steeds allerlei mensen gewoon op vakantie. In de kerstvakantie waren er alleen al op de school van mijn zoon minstens 10 kinderen die de kerst in Dubai hebben doorgebracht.

Volgens mij kunnen ze veel beter de regels eens gaan handhaven.
Ik vind dat altijd zo knap he? Dat je -zeker nu met thuisonderwijs- zo goed weet wat een ander doet. Ik zou bij god niet weten of er andere gezinnen op vakantie zijn geweest, laat staan waarheen. Ik weet het al niet van de kinderen uit de klas van mijn dochters, laat staan van kinderen uit de hele school.
Alle reacties Link kopieren
Geen voorstander van. Veel mensen willen hun hoofd na werktijd even leeg maken door een blokje om te gaan. Of mensen die thuiswerken die even als de kinderen bijv. op bed liggen een frisse neus willen halen. Kan me zo voorstellen dat de muren op een gegeven moment op je afkomen. Daarnaast zie ik het nut er ook niet van in zolang de grenzen gewoon open zijn. Dagelijks komen er nog vluchten binnen vanuit Engeland en dan denken dat een avondklok het probleem gaat oplossen.. dat gaat er bij mij niet in. Voor velen het recept voor nog meer eenzaamheid en een sociaal isolement.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
13-01-2021 10:55
De achterliggende reden van die avondklok is niet in de haak , namelijk dat het tegen illegale feestjes zou zijn. Procentueel gaat er vrijwel niemand naar zo'n feestje plus dat daar nu al voor beboet kan worden. Daar komt bij dat het in deze donkere wintermaanden sowieso al rustig is op straat. En men spreekt gewoon op een eerder tijdstip af.

Is zo'n avondklok eenmaal ingevoerd dan valt nog maar te bezien of die ook weer snel wordt afgeschaft. In de lente en zomer als het lang licht en heet is, is het wel een beknopping van vrijheid als je 's avonds niet even buiten kunt zijn.
Hier ben ik het wel mee eens. Ik zeg nu wel dat het voor mij niet uit maakt maar dat geld alleen in de wintermaanden. In de zomer wandel ik graag ook savonds buiten omdat het lang licht is.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
13-01-2021 10:55
De achterliggende reden van die avondklok is niet in de haak , namelijk dat het tegen illegale feestjes zou zijn. Procentueel gaat er vrijwel niemand naar zo'n feestje plus dat daar nu al voor beboet kan worden. Daar komt bij dat het in deze donkere wintermaanden sowieso al rustig is op straat. En men spreekt gewoon op een eerder tijdstip af.

Is zo'n avondklok eenmaal ingevoerd dan valt nog maar te bezien of die ook weer snel wordt afgeschaft. In de lente en zomer als het lang licht en heet is, is het wel een beknopping van vrijheid als je 's avonds niet even buiten kunt zijn.
:rofl:
Je moet niet zoveel op Twitter lezen.
Gisselle schreef:
13-01-2021 10:56
Ik heb er geen problemen mee. Dan laat ik mijn honden voor die tijd uit. Het is maar een kleine aanpassing, allemaal zodat we straks weer gewoon "vrij" zijn. Mensen moeten altijd wat te zeuren hebben.

:thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Die avondklok is straks bedoeld om een juridische grondslag te hebben om mn jongeren op te kunnen pakken als ze straks illegaal bij elkaar komen, feestjes die snachts gehouden worden, samenscholing van jeugd. En echt niet voor degene die zijn hond nog om 22:00 uur uit laat, of terug fietst van zijn werk.

En in die zin ben ik alleen maar voor. Ik vind het belachelijk dat er nog zó veel jeugd savonds bij elkaar komen en dat er illegale feesten zijn. Als die avondklok er moet komen om dit soort excessen strafbaar te maken, heel graag.
Alle reacties Link kopieren
Rosebloom schreef:
13-01-2021 10:58
Geen voorstander van. Veel mensen willen hun hoofd na werktijd even leeg maken door een blokje om te gaan. Of mensen die thuiswerken die even als de kinderen bijv. op bed liggen een frisse neus willen halen. Kan me zo voorstellen dat de muren op een gegeven moment op je afkomen. Daarnaast zie ik het nut er ook niet van in zolang de grenzen gewoon open zijn. Dagelijks komen er nog vluchten binnen vanuit Engeland en dan denken dat een avondklok het probleem gaat oplossen.. dat gaat er bij mij niet in. Voor velen het recept voor nog meer eenzaamheid en een sociaal isolement.

En even je hoofd leegmaken voor 22.00 uur is geen mogelijkheid? Een klein beetje aanpassen kan niet?! Zo wordt dit natuurlijk nooit opgelost, mensen maken werkelijk overal een probleem van, we moeten dit met zijn allen doen en vooral nu, als we er dit jaar nog van willen maken. Als we nu onze schouders er niet onder zetten dat duurt de eenzaamheid en sociaal isolement alleen nog maar langer.

Grenzen mogen wat mij betreft dicht, niet alleen nu met corona, maar wat mij betreft, maar voor altijd, net als vroeger.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 10:51
We MOETEN dringend iets doen aan de cijfers, maar mensen reageren altijd zo verwend.
Precies dit, eigen belang boven het groepsbelang.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
13-01-2021 11:01
Die avondklok is straks bedoeld om een juridische grondslag te hebben om mn jongeren op te kunnen pakken als ze straks illegaal bij elkaar komen, feestjes die snachts gehouden worden, samenscholing van jeugd. En echt niet voor degene die zijn hond nog om 22:00 uur uit laat, of terug fietst van zijn werk.

En in die zin ben ik alleen maar voor. Ik vind het belachelijk dat er nog zó veel jeugd savonds bij elkaar komen en dat er illegale feesten zijn. Als die avondklok er moet komen om dit soort excessen strafbaar te maken, heel graag.
Ik vraag mij altijd af waar de ouders zijn en waarom die het gewoon goed vinden dat hun kinderen met elkaar hangen en feesten.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
13-01-2021 11:01
En even je hoofd leegmaken voor 22.00 uur is geen mogelijkheid? Een klein beetje aanpassen kan niet?! Zo wordt dit natuurlijk nooit opgelost, mensen maken werkelijk overal een probleem van, we moeten dit met zijn allen doen en vooral nu, als we er dit jaar nog van willen maken. Als we nu onze schouders er niet onder zetten dat duurt de eenzaamheid en sociaal isolement alleen nog maar langer.

Grenzen mogen wat mij betreft dicht, niet alleen nu met corona, maar wat mij betreft, maar voor altijd, net als vroeger.
Avondklok om 22:00 zou ik minder problemen mee hebben. Maar een avondklok om 20:00 vind ik te gek voor woorden. Maar goed, dat is mijn mening.

Grenzen voor altijd dicht is niet haalbaar. Zelfs nu niet. Gaat ook niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
13-01-2021 11:05
Ik vraag mij altijd af waar de ouders zijn en waarom die het gewoon goed vinden dat hun kinderen met elkaar hangen en feesten.
Omdat het misschien ook jongeren zijn die niet meer thuis wonen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet tegen een avondklok. Wat moet gebeuren, moet gebeuren. En ik ben het wel eens dat we ons niet zo verwend moeten gedragen.

Aan de andere kant ligt het voor mij wel heel erg aan het tijdstip. 21:30 is prima, 20:00 zou ik heel vervelend vinden om de reden die hierboven al vaak genoemd wordt: wandelen.

Ik werk bijna fulltime in de zorg tijdens kantooruren en doe mn uiterste best om mentaal en fysiek gezond te blijven. Dat betekent ook dat ik in de avonden heel bewust nog naar buiten ga om een stuk te lopen.
Als ik dat moet inleveren zou me wel zwaar vallen. Het is mn stukje ontspanning. En het lijkt me ook niet gezond als we alle avonden verplicht moeten gaan netflixen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat de handhavers niet staan te springen; die krijgen het nu al niet voor elkaar. Volgens mij zou het effectiever zijn als we wat strenger worden op het samenscholingsverbod. Maar ja, ook daarvoor geldt: er moeten wel voldoende mensen zijn om dat te handhaven.

Zelf zou ik niet heel veel last hebben van een avondklok, mits deze niet al om acht uur ingaat.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Grenzen dicht slaat nergens op, vooral niet als je in de grensregio woont.
Alle reacties Link kopieren
Een avondklok die om 23 uur ingaat, daar zou ik nog mee kunnen leven. Hoewel ik vind dat er wel een uitzondering moet worden gemaakt voor hondenbezitters.

Maar een avondklok vanaf 20 uur bijvoorbeeld, zou ik verschrikkelijk vinden. Ik maak veel avondwandelingen en ook wil ik wel bij mijn ouders op bezoek kunnen. We houden netjes afstand en ik ben in mijn eentje, dus dat mag gewoon. Ik zie toch al zo weinig mensen met dat thuiswerken, en nu al mijn hobby's en sporten stilliggen. Dus het hangt heel erg af vanaf hoe laat die avondklok ingaat. Ik ga ervan uit dat ie komt, want Rutte sorteerde er gisteren enorm op voor.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Falathiel schreef:
13-01-2021 11:07
Omdat het misschien ook jongeren zijn die niet meer thuis wonen?
Ja dan is het lastig.
Boarn schreef:
13-01-2021 11:05
Precies dit, eigen belang boven het groepsbelang.

Ja, en zo krijgen we de cijfers nooit naar beneden.
Pingu schreef:
13-01-2021 11:08
Hoewel ik vind dat er wel een uitzondering moet worden gemaakt voor hondenbezitters.

Waarom? Zodat iedereen die een hond heeft het kan misbruiken om toch te gaan wandelen? :facepalm:

Een (gezonde) hond kan dat echt wel volhouden. Anders als je hond iets heeft een attest vragen bij de dierenarts en dat je daar dan mee op straat kan, maar dan vlak bij je huis. op minder dan 100 meter of zo. En als je een tuin hebt is het helemaal geen probleem!
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-01-2021 11:13
8.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 11:09
Ja, en zo krijgen we de cijfers nooit naar beneden.
Maar het is belangrijk ook te werken aan een goede weerstand juist om het virus tegen te gaan. En ik zie 's avond tussen 20:00 en 21:00 echt nog heel veel mensen fietsen, hardlopen, wandelen. Allemaal alleen, dus allemaal volgens de regels.
Maar maatschappelijk gezondheid is toch ook groepsbelang?
En daarvoor zou de avondklok niet al om 20:00 moeten ingaan, want dan maak je gezonde avondactiviteiten ook onmogelijk
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 11:11
Waarom? Zodat iedereen die een hond heeft het kan misbruiken om toch te gaan wandelen? :facepalm:

Een (gezonde) hond kan dat echt wel volhouden. Anders als je hond iets heeft een attest vragen bij de dierenarts en dat je daar dan mee op straat kan, maar dan vlak bij je huis.
De hond van mijn ouders kan nog weleens 's nachts moeten plassen. Ze maken er geen lange wandelingen mee in de nacht, maar even ermee op straat tegen een boom laten plassen, ik hoop dat dat nog steeds blijft kunnen.
't Is al met al een heel gedoe
laylalala schreef:
13-01-2021 11:12
Maar het is belangrijk ook te werken aan een goede weerstand juist om het virus tegen te gaan. En ik zie 's avond tussen 20:00 en 21:00 echt nog heel veel mensen fietsen, hardlopen, wandelen. Allemaal alleen, dus allemaal volgens de regels.
Maar maatschappelijk gezondheid is toch ook groepsbelang?
En daarvoor zou de avondklok niet al om 20:00 moeten ingaan, want dan maak je gezonde avondactiviteiten ook onmogelijk

Een avondklok tussen 22 en 6 uur vind ik een prima idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven