Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Waarom geen aandacht voor vitamine D?

13-01-2021 16:51 108 berichten
Wat ik me zomaar af zit te vragen... de laatste tijd zijn er verschillende nieuwsberichten geweest over het feit dat uit verschillende onderzoeken blijkt dat vitamine D mogelijk kan bijdragen aan een milder verloop van COVID. Zie o.a. https://www.ad.nl/binnenland/experts-bo ... ~aa23a7b7/ .

Het verbaast me dat hier niet meer aandacht aan gegeven wordt. Ik bedoel: hoe simpel kan het zijn iedereen aan te raden extra vitamine D te slikken? Ze zeggen dat er nog niet voldoende bewijs is, maar hoe erg is dat in dit geval? Een overdosis schijn je niet snel te krijgen, dus ik zou zeggen: we kunnen het toch allicht proberen? Dit lijkt me nou echt een gevalletje ‘baat het niet dan schaadt het niet’. Als er nou ontdekt zou worden dat prednison of chemotherapie mogelijk kan helpen (om maar wat heftige medicijnen te noemen) dan zou ik kunnen begrijpen dat daar terughoudend mee zou worden omgegaan. Maar zoiets eenvoudigs als dit... Stel dat dat er mogelijk voor zou zorgen dat de ziekte bij sommige mensen milder verloopt, dan zou dat toch heel goed nieuws voor de zorg zijn?
Alle reacties Link kopieren
Als er geen voldoende bewijs is, dan ga je het niet actief aanraden als formeel instituut. Simpelweg doordat je het vertrouwen van mensen niet moet beschamen. Zeker niet nu er zoveel wantrouwen is naar formele instituties

Daarnaast is het meermaals voorbij gekomen bij bijv. NOS, Jinek, OP1 etc. Wat meer 'informele kanalen' van communicatie zijn en prima kan.
Perkele schreef:
13-01-2021 16:53
Als er geen voldoende bewijs is, dan ga je het niet actief aanraden als formeel instituut. Simpelweg doordat je het vertrouwen van mensen niet moet beschamen. Zeker niet nu er zoveel wantrouwen is naar formele instituties

Daarnaast is het meermaals voorbij gekomen bij bijv. NOS, Jinek, OP1 etc. Wat meer 'informele kanalen' van communicatie zijn en prima kan.
Actief dingen aanraden zonder overtuigend bewijs is wel.meer gedaan in de afgelopen maanden. Mondkapjes, nu weer de optie van een avondklok.

Dat kan echt niet meer als criterium worden gebruikt.
Nou inderdaad, van mondkapjes werd zelfs heel lang geroepen dat het toch niks hielp.
Alle reacties Link kopieren
Penelope_ schreef:
13-01-2021 16:55
Actief dingen aanraden zonder overtuigend bewijs is wel.meer gedaan in de afgelopen maanden. Mondkapjes, nu weer de optie van een avondklok.

Dat kan echt niet meer als criterium worden gebruikt.
Het nemen van een supplement in je lichaam is wel even wat anders. Daarnaast was het afkeuren van mondkapjes voorbarig en naïef. Dit is wat verdergaand.

Daarnaast is het de eerste keer in een 'hypermoderne' samenleving dat we zo grootschalig met een pandemie te maken krijgen, nietwaar?
Penelope_ schreef:
13-01-2021 16:55
Actief dingen aanraden zonder overtuigend bewijs is wel.meer gedaan in de afgelopen maanden. Mondkapjes, nu weer de optie van een avondklok.

Dat kan echt niet meer als criterium worden gebruikt.
Mondkapjes hoef je niet in te nemen, ik vind het aanraden van supplementen echt in een andere categorie vallen.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
13-01-2021 16:58
Mondkapjes hoef je niet in te nemen, ik vind het aanraden van supplementen echt in een andere categorie vallen.
Amen.
O daar verschillen we dan van mening in. Ik vind het dragen van een mondkapje vervelender dan het slikken van een voedingssupplement.
Klopt, maar we weten toch genoeg van die supplementen om te weten hoeveel je veilig in kunt nemen? Zolang je daarbinnen blijft is er toch niks aan de hand? En in het beste geval neemt het aantal ernstig zieken nog wat af ook.
Alle reacties Link kopieren
Veel mensen hebben sowieso een vitamine D tekort en het innemen van vitamine D supplementen is ontzettend goedkoop, ontzettend makkelijk en onschadelijk.

TO, ik snap het ook niet, dit wordt als sinds maart gezegd en uit verschillende studies blijkt dat het helpt.
Life is short. Eat dessert first.
Daarbij is het geen verplichting, TO vraagt zich af waarom het advies niet wordt gegeven.

Net als waarom ik me afvraag waarom de overheid niet meer aandacht geeft aan het belang van gezond eten, sporten, enzovoorts.
Zo jammer inderdaad. Het is al lang bekend dat je in de winter geen vit D via zonlicht binnen krijgt hoe lang de zon ook schijnt. Je moet het dan van je voeding hebben.
Sowieso is extra vit D goed voor vrouwen ouder dan 50, mannen ouder dan 60 en donkere mensen heel het jaar door. Het is dus niet zo dat vit D heel gevaarlijk is als je het slikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik slikte het altijd al.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik ook niet helemaal. Vitamine D bijslikken is min of meer in de corona-sceptische hoek terechtgekomen, erg jammer.

Wat Perkele aangeeft klopt denk ik wel, en een mondkapje, is toch iets anders dan een supplement dat je inneemt.

Ik gebruik al een paar maanden extra vit D, nu 50 microgram per dag.
TO, een paar maanden geleden was hierover al een topic, misschien interessant om door te lezen?
coronavirus-covid-19/vitamine-d-deficin ... ges/469370
nounou
Ik ben het met je eens dat dat soort natuurlijke middeltjes meer aandacht mag krijgen. Met bepaalde kanttekeningen. Vitamine D bv. kan bij sommige mensen met bepaalde aandoeningen averechts werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al jaren vitamine D; in oktober was mijn potje weer leeg, ik wilde een nieuw potje kopen en in alle winkels (supermarkten, Etos, Kruidvat, Hema) waren de schappen leeg ..... hoe zou dat toch komen? Omdat er geen aandacht aan was besteed in de media :nope:
Zazamaenade schreef:
13-01-2021 17:06
Dat snap ik ook niet helemaal. Vitamine D bijslikken is min of meer in de corona-sceptische hoek terechtgekomen, erg jammer.

Wat Perkele aangeeft klopt denk ik wel, en een mondkapje, is toch iets anders dan een supplement dat je inneemt.

Ik gebruik al een paar maanden extra vit D, nu 50 microgram per dag.
TO, een paar maanden geleden was hierover al een topic, misschien interessant om door te lezen?
coronavirus-covid-19/vitamine-d-deficin ... ges/469370
Maar het hoeft toch ook geen verplichting te zijn? Ik verbaas me er alleen over dat het advies niet wordt gegeven. Zo van; wat kun je als burger nou doen om de kans op problemen bij het krijgen van Covid te voorkomen.

Alles is gericht op contact vermijden, terwijl het idee toch was; de druk op de ziekenhuizen verminderen?
Ik vind ook dat er wel eens meer aandacht mag komen voor vitamine D. Het blijft er hardnekkig inzitten dat als je iedere dag buiten komt je geen tekort kan hebben. En dat je in de zomer geen tekort kan krijgen. En dan nu met corona wordt je meteen voor gek verklaard soms.

Ik slik het al jaren dagelijks het hele jaar door op advies van mijn huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Penelope_ schreef:
13-01-2021 17:09
Maar het hoeft toch ook geen verplichting te zijn? Ik verbaas me er alleen over dat het advies niet wordt gegeven. Zo van; wat kun je als burger nou doen om de kans op problemen bij het krijgen van Covid te voorkomen.

Alles is gericht op contact vermijden, terwijl het idee toch was; de druk op de ziekenhuizen verminderen?

Ik denk dat voor een overheidsadvies (via de Gezondheidsraad) gedegen wetenschappelijke onderzoeken nodig zijn, en die doe je niet even in een paar maanden, van opzet tot resultaat. Er zal ook wel meespelen dat het te weinig prioriteit krijgt, middenin de pandemie, waar visie lastig te bespeuren is en alles ad hoc moet.
nounou
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
13-01-2021 17:08
Ik ben het met je eens dat dat soort natuurlijke middeltjes meer aandacht mag krijgen. Met bepaalde kanttekeningen. Vitamine D bv. kan bij sommige mensen met bepaalde aandoeningen averechts werken.
Bij welke aandoeningen?
noglangnietjarig schreef:
13-01-2021 17:18
Bij welke aandoeningen?
Bv. bij bepaalde auto-immuunziektes.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook niet helpt is dit soort 'acties' van Viruswaanzin:
Ook worden in de brief ernstige bijwerkingen opgesomd van de vaccins van Moderna en Pfizer/BioNTech. Ook draagt de groep zogenaamde alternatieven aan voor coronavaccins, waaronder hydroxychloroquine en vitamine D.
https://nos.nl/artikel/2364230-huisarts ... rheid.html

Als ik er niets van wist, zou ik het niet gaan slikken, een supplement dat in één adem genoemd wordt met hydroxychloroquine.
nounou
Maar dit is toch allang bekend? Iedereen in mijn omgeving gebruikt tegenwoordig netjes vitamine d.
Alle reacties Link kopieren
Misschien denken ze dat je het niet kan onthouden. De boodschap moest simpel zijn, makkelijk te onthouden en als je er teveel voorschriften of aanbevelingen in gaat proppen dan vergeten ze andere belangrijke regels.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Daar is zoveel aandacht voor geweest dater een tijd een tekort aan pillen waz

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven