Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Waarom geen aandacht voor vitamine D?

13-01-2021 16:51 108 berichten
Wat ik me zomaar af zit te vragen... de laatste tijd zijn er verschillende nieuwsberichten geweest over het feit dat uit verschillende onderzoeken blijkt dat vitamine D mogelijk kan bijdragen aan een milder verloop van COVID. Zie o.a. https://www.ad.nl/binnenland/experts-bo ... ~aa23a7b7/ .

Het verbaast me dat hier niet meer aandacht aan gegeven wordt. Ik bedoel: hoe simpel kan het zijn iedereen aan te raden extra vitamine D te slikken? Ze zeggen dat er nog niet voldoende bewijs is, maar hoe erg is dat in dit geval? Een overdosis schijn je niet snel te krijgen, dus ik zou zeggen: we kunnen het toch allicht proberen? Dit lijkt me nou echt een gevalletje ‘baat het niet dan schaadt het niet’. Als er nou ontdekt zou worden dat prednison of chemotherapie mogelijk kan helpen (om maar wat heftige medicijnen te noemen) dan zou ik kunnen begrijpen dat daar terughoudend mee zou worden omgegaan. Maar zoiets eenvoudigs als dit... Stel dat dat er mogelijk voor zou zorgen dat de ziekte bij sommige mensen milder verloopt, dan zou dat toch heel goed nieuws voor de zorg zijn?
Overigens goed om te lezen dat veel mensen het wel degelijk meegekregen hebben en het ook innemen. Van wat ik om me heen hoorde (als het zo ter sprake kwam) kreeg ik de indruk dat veel mensen geen idee hebben.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
13-01-2021 19:33
maar daar is heel weinig aandacht voor. iedereen wordt om de oren geslagen met de vaccinatie-berichtgeving

Van maart tot pakweg november was daar veel aandacht voor; nu er vaccins zijn vind ik het wel logisch dat daar het meest over wordt geschreven. Het betekent niet dat deze medicijnen niet meer gebruikt worden in de ziekenhuizen.

Ik begrijp niet wat je eigenlijk wil zeggen.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 13-01-2021 20:45
0.11% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Arkansas schreef:
13-01-2021 20:42
Tja, dat lijkt van meet af aan ook de insteek van de regering te zijn. Bij wat ik in de persconferenties hoor lijkt vaccineren werkelijk de enige oplossing te zijn.

Terwijl we nu toch ook nog vrij weinig over de vaccins weten en er ook al gezegd wordt dat het effect pas over een paar maanden merkbaar is. Dan kunnen we nu toch mooi in de komende tijd proberen met gezond eten, bewegen etc. wat minder ernstig ziek te worden? Het ene hoeft het andere zeker niet uit te sluiten...

Maar daar heb je toch geen persco of overheid voor nodig?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Arkansas schreef:
13-01-2021 20:44
Overigens goed om te lezen dat veel mensen het wel degelijk meegekregen hebben en het ook innemen. Van wat ik om me heen hoorde (als het zo ter sprake kwam) kreeg ik de indruk dat veel mensen geen idee hebben.
Bij een vermoeden van tekort aan vitamine D en voor sommige mensen en/of seizoenen bestaat dit advies al jaren via het voedingscentrum.

Als je geen tekorten hebt, zal het ook niets extra’s doen. Bij twijfel kun je een bloedtest doen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Arkansas schreef:
13-01-2021 20:42
Tja, dat lijkt van meet af aan ook de insteek van de regering te zijn. Bij wat ik in de persconferenties hoor lijkt vaccineren werkelijk de enige oplossing te zijn.

Terwijl we nu toch ook nog vrij weinig over de vaccins weten en er ook al gezegd wordt dat het effect pas over een paar maanden merkbaar is. Dan kunnen we nu toch mooi in de komende tijd proberen met gezond eten, bewegen etc. wat minder ernstig ziek te worden? Het ene hoeft het andere zeker niet uit te sluiten...

Hemel, alsof het allemaal zo simpel is.
Als ik geweten had dat dit je punt is met het topic had ik niet gereageerd.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 13-01-2021 20:56
0.59% gewijzigd
nounou
Medicijn is veel moeilijker ontwikkelen dan een vaccin.
Zazamaenade schreef:
13-01-2021 20:47
Hemel, alsof het allemaal zo simpel is.
Als ik geweten had dat dit je punt is met het topic had ik niet gereageerd.
Nee ik denk zeker niet dat het zo simpel is (was het maar waar!), misschien heb ik het wat te simplistisch verwoord. Ik bedoel het meer in de trant van: alle beetjes die kúnnen helpen, zijn mooi meegenomen... Het effect van het vaccin gaan we de komende maanden sowieso nog niet merken zegt men, dus alles wat we de komende maanden zelf kunnen doen om het leed ook maar enigszins te beperken is mooi meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Arkansas schreef:
13-01-2021 21:28
Nee ik denk zeker niet dat het zo simpel is (was het maar waar!), misschien heb ik het wat te simplistisch verwoord. Ik bedoel het meer in de trant van: alle beetjes die kúnnen helpen, zijn mooi meegenomen... Het effect van het vaccin gaan we de komende maanden sowieso nog niet merken zegt men, dus alles wat we de komende maanden zelf kunnen doen om het leed ook maar enigszins te beperken is mooi meegenomen.
Het probleem is dat je absoluut niets kan doen ivm corona. Je kan 'supergezond' zijn of niet, je weet niet of je er goed ziek van wordt of niet.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
13-01-2021 21:46
Het probleem is dat je absoluut niets kan doen ivm corona. Je kan 'supergezond' zijn of niet, je weet niet of je er goed ziek van wordt of niet.
Je weet het nooit. Maar overgewicht en ongezonde leefstijl lijkt wel een nadelige invloed te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Arkansas schreef:
13-01-2021 20:42
Tja, dat lijkt van meet af aan ook de insteek van de regering te zijn. Bij wat ik in de persconferenties hoor lijkt vaccineren werkelijk de enige oplossing te zijn.

Terwijl we nu toch ook nog vrij weinig over de vaccins weten en er ook al gezegd wordt dat het effect pas over een paar maanden merkbaar is. Dan kunnen we nu toch mooi in de komende tijd proberen met gezond eten, bewegen etc. wat minder ernstig ziek te worden? Het ene hoeft het andere zeker niet uit te sluiten...
Vaccins hebben al heel wat epidemieën bestreden: polio, pokken, mazelen, rode hond. Etc. Vaccins hebben in het algemeen een goed effect. Kijk maar naar wat er gebeurt in gemeentes met minder vaccinatiegraad. Daar steken oude ziektes wel weer eens de kop op.
Wetenschappers achten de Kans groot dat het vaccin de grootste bijdrage gaat hebben in de strijd tegen Corona.
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
13-01-2021 20:37
Ik ben geen arts, maar één ding weet ik al jaren: tegen een virusinfectie zijn - voor zover ik weet - geen medicijnen. Een griepje/verkoudheid moet je gewoon uitzieken, en (helaas) zo ook corona.
Voor veel virussen worden antivirale middelen ingezet. Ik kreeg ooit zoiets bij Gordelroos (ook veroorzaakt door virus). Nu bij corona wordt veel dexamethason ingezet. Dit krijgen patiënten in het ziekenhuis en zorgt ervoor dat tijdens deze tweede golf minder mensen op de IC terecht komen.
Joyce48 schreef:
13-01-2021 20:37
Ik ben geen arts, maar één ding weet ik al jaren: tegen een virusinfectie zijn - voor zover ik weet - geen medicijnen. Een griepje/verkoudheid moet je gewoon uitzieken, en (helaas) zo ook corona.
Het is dan wel weer bewezen dat vitamine d het herstel versneld bij griep. Een reden dat vitamine d vaak wordt geadviseerd is omdat we allang niet meer leven zoals het goed zou zijn voor ons lichaam. Te weinig buiten , te ver weg van onze originele voedselbron en te weinig dagelijkse beweging, ik denk wel dat dit het moment is om bepaald voedsel flink te ontmoedigen en vers en gezond eten financieel aantrekkelijker te maken. Nu is het Covid-19 maar bijna alle ziektes zijn gerelateerd aan voedings- en gedragsstijl, zeker als dit nog een milde pandemie is en meerdere in het verschiet liggen.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
13-01-2021 22:00
Je weet het nooit. Maar overgewicht en ongezonde leefstijl lijkt wel een nadelige invloed te hebben.
Licht overgewicht dan weer niet, obesitas wel idd.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
13-01-2021 18:19
@BuzzieBee: had je milde of zware klachten?
Rare klachten. Ik heb nog nooit de griep gehad dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. En het was helemaal in de beginperiode toen de klachten omschreven werden als benauwdheid. Dat heb ik nooit gehad. En ik was ook niet op vakantie geweest ergens heen. Ik liep gewoon helemaal leeg. En een hoofdpijn. Verschrikkelijk. Geen pijnstiller werkte. En koorts. Ik heb een week in bed door moeten brengen zo zwak was ik. Ik weet nog wel dat ik op een gegeven moment weer wilde slapen en pas 36 uur later!!! wakker werd. Gelukkig geen restklachten.

Destijds dacht ik dus dat ik het norovirus te pakken had. Als water zo dun..... Oh en een rare zeurende pijn rondom mijn hart. Dat baarde me nog wel zorgen maar dat was na een paar dagen weg. Eigenlijk de dag nadat ik besloot dat als ik het de dag erna nog had ik de huisarts zou bellen. Maar toen was die pijn weg dus niet gebeld en gewoon in bed uitgeziekt.

Pas later toen ik weer hersteld was en weer bloed ging doneren bleek dat ik antistoffen in mijn bloed had. Maar dat het Corona was wist ik dus echt niet op het moment dat ik zo beroerd was. Ik was immers niet benauwd. Had ook geen keelpijn. Gelukkig liet ik mijn boodschappen brengen door de appie al een tijdje en is er niemand langs geweest. Die behoefte had ik ook echt niet zo moe en ziek voelde ik me. En hoe ik het heb opgelopen weet ik ook niet. Misschien via een collega ofzo. Ik was net bij mijn ex weg dus wellicht een van de verhuis mannen? Of gewoon iemand waarbij ik te lang in een ruimte ben geweest. Werkelijk geen idee.
mick87 schreef:
13-01-2021 22:07
Voor veel virussen worden antivirale middelen ingezet. Ik kreeg ooit zoiets bij Gordelroos (ook veroorzaakt door virus). Nu bij corona wordt veel dexamethason ingezet. Dit krijgen patiënten in het ziekenhuis en zorgt ervoor dat tijdens deze tweede golf minder mensen op de IC terecht komen.
Dexamethason is geen anti viraal middel, maar een corticostereoïd. Prednisolon valt ook in die categorie .
Alle reacties Link kopieren
Waarom word je als promotor van een weerstandverhogende levensstijl direct in de antivaxxers hoek gedaan? Waarom kan het niet en en zijn?

Waarom je gezondheid alleen laten afhangen van een vaccin? Je kan er zelf namelijk ook wat doen om je weerstand te verhogen. Mocht je dan hét of een ander virus binnen krijgen verklein je de kans op (ernstig) ziek worden.

Zelf je weerstand vergroten kost niet zo veel geld, wel wat moeite.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
14-01-2021 13:02
Waarom word je als promotor van een weerstandverhogende levensstijl direct in de antivaxxers hoek gedaan? Waarom kan het niet en en zijn?

Waarom je gezondheid alleen laten afhangen van een vaccin? Je kan er zelf namelijk ook wat doen om je weerstand te verhogen. Mocht je dan hét of een ander virus binnen krijgen verklein je de kans op (ernstig) ziek worden.

Zelf je weerstand vergroten kost niet zo veel geld, wel wat moeite.
Ik doe niet anders, Hamerhaai; sporten, wandelen, ( nu ff niet want zit thuis met een nekaandoening) gezond eten en een lading vitamines en mineralen, die overigens niet bepaald goedkoop zijn, dus ja vind t best een investering, maar ik investeer het wel in mezelf.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
14-01-2021 11:40
Rare klachten. Ik heb nog nooit de griep gehad dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. En het was helemaal in de beginperiode toen de klachten omschreven werden als benauwdheid. Dat heb ik nooit gehad. En ik was ook niet op vakantie geweest ergens heen. Ik liep gewoon helemaal leeg. En een hoofdpijn. Verschrikkelijk. Geen pijnstiller werkte. En koorts. Ik heb een week in bed door moeten brengen zo zwak was ik. Ik weet nog wel dat ik op een gegeven moment weer wilde slapen en pas 36 uur later!!! wakker werd. Gelukkig geen restklachten.

Destijds dacht ik dus dat ik het norovirus te pakken had. Als water zo dun..... Oh en een rare zeurende pijn rondom mijn hart. Dat baarde me nog wel zorgen maar dat was na een paar dagen weg. Eigenlijk de dag nadat ik besloot dat als ik het de dag erna nog had ik de huisarts zou bellen. Maar toen was die pijn weg dus niet gebeld en gewoon in bed uitgeziekt.

Pas later toen ik weer hersteld was en weer bloed ging doneren bleek dat ik antistoffen in mijn bloed had. Maar dat het Corona was wist ik dus echt niet op het moment dat ik zo beroerd was. Ik was immers niet benauwd. Had ook geen keelpijn. Gelukkig liet ik mijn boodschappen brengen door de appie al een tijdje en is er niemand langs geweest. Die behoefte had ik ook echt niet zo moe en ziek voelde ik me. En hoe ik het heb opgelopen weet ik ook niet. Misschien via een collega ofzo. Ik was net bij mijn ex weg dus wellicht een van de verhuis mannen? Of gewoon iemand waarbij ik te lang in een ruimte ben geweest. Werkelijk geen idee.
Klinkt heftig. Fijn dat je geen restklaxhten hebt. Wie weet hoe het was g geweest als je minder gezond leefde.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
14-01-2021 13:02
Waarom word je als promotor van een weerstandverhogende levensstijl direct in de antivaxxers hoek gedaan? Waarom kan het niet en en zijn?

Waarom je gezondheid alleen laten afhangen van een vaccin? Je kan er zelf namelijk ook wat doen om je weerstand te verhogen. Mocht je dan hét of een ander virus binnen krijgen verklein je de kans op (ernstig) ziek worden.

Zelf je weerstand vergroten kost niet zo veel geld, wel wat moeite.
Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
14-01-2021 13:02
Waarom word je als promotor van een weerstandverhogende levensstijl direct in de antivaxxers hoek gedaan? Waarom kan het niet en en zijn?

Waarom je gezondheid alleen laten afhangen van een vaccin? Je kan er zelf namelijk ook wat doen om je weerstand te verhogen. Mocht je dan hét of een ander virus binnen krijgen verklein je de kans op (ernstig) ziek worden.

Zelf je weerstand vergroten kost niet zo veel geld, wel wat moeite.

Ik denk dat dat veroorzaakt wordt door de promotie door leefstijlbloggers binnen Viruswaanzin.
En door de vrij ongenuanceerde, moraliserende en zelfs beschuldigende manier waarop hierover geschreven wordt door mensen die bezig zijn met wat ze 'een weerstandsverhogende levensstijl' noemen ;-)
Dat werkt alleen maar averechts.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 14-01-2021 14:07
1.06% gewijzigd
nounou
mallebeppie schreef:
14-01-2021 12:35
Dexamethason is geen anti viraal middel, maar een corticostereoïd. Prednisolon valt ook in die categorie .

Klopt dit is tegen de reactie van het auto immuun systeem, wat naar aanleiding van het virus overmatig kan reageren en waar mensen ernstig ziek door worden.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
14-01-2021 13:51
Klopt dit is tegen de reactie van het auto immuun systeem, wat naar aanleiding van het virus overmatig kan reageren en waar mensen ernstig ziek door worden.

Het vermindert niet alleen de ernstigste klachten waarmee mensen in het ziekenhuis opgenomen moeten worden maar ook het aantal ligdagen, toch?
En daardoor wordt de druk op de ziekenhuizen minder. Dat is vrij belangrijk, in de komende maanden waarin mensen uit risicogroepen nog niet allemaal gevaccineerd zijn.
nounou
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
14-01-2021 13:25
Klinkt heftig. Fijn dat je geen restklaxhten hebt. Wie weet hoe het was g geweest als je minder gezond leefde.
Klopt hoor. Een gezonde levensstijl draagt altijd bij aan meer weerstand tegen veel zaken als virussen e.d. Alleen 'voorkomt' het die virussen gewoon niet. Kans is dat je er minder klachten door krijgt of minder restverschijnselen. Maar Vitamine D voorkomt het virus echt niet. Ik denk dat een overal gezondere levensstijl meer oplevert. Gezond eten, bewegen en je aan de huidige maatregelen houden. Overigens, dan nog zijn er veel virussen die het geen reet uit maakt hoe gezond je bent. Genoeg topsporters die extreem gezond leven die al Covid hebben gehad. En je kunt nog zo gezond leven, maar de gemiddelde waterpok bijvoorbeeld heeft daar ook lekker dikke poep aan als je volwassen bent. (heb ik ook gehad als volwassene en joh wat leefde ik gezond). Maar zo gezond mogelijk leven kan nooit kwaad natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Griep reageert wel op rust, reinheid en regelmaat. Daarin kun je je weerstand prima verhogen. Wil ook nog niet zeggen dat je de griep niet krijgt. Ik bedoel ik heb nooit echt de griep gehad maar ben wel eens 'versnot'. Nou ja, je lichaam heelt het snelst in slaap dus een avond of twee heel vroeg naar bed en klaar. Ik geloof daar best in.

Maar bij dit virus weet ik het gewoon niet. Immers bij andere virussen waar vaccinaties voor bestaan kun je slapen tot je een ons weegt, maar moet je ze toch uitzieken (denk maar weer eens aan de waterpokken/mazelen e.d. als er geen vaccin tegen zou bestaan.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk zijn er altijd mensen die supergezond leven die een bepaalde ziekte krijgen. Kanker, hart- en vaatziekten, maar zeker ook corona of griep als je weerstand een keer wat lager is. Ik ben gezond en leef ook gezond (voeding, bewegen, supplementen als vitamine D, B12 en soms C, spirulina en chlorella) en heb ook corona gekregen, maar ik was er niet ziek van, had alleen een heel lichte verkoudheid die na een paar dagen al over was. Natuurlijk zit daar vast ook wat geluk bij, maar ik geloof best dat ik veel zieker zou zijn geweest met bijvoorbeeld fors overgewicht en een vitamine D-tekort. Het is niet voor niks dat de overgrote meerderheid al niet gezond was (ziekte of gewoon niet goed voor zichzelf zorgen). Leefstijl speelt echt wel een rol. Er is aangetoond dat mensen met voldoende vitamine D korter ziek zijn van griep, dus ik kan me voorstellen dat dat bij COVID ook zo is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven