Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Corona Verlof terecht?

17-01-2021 21:33 362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het plan om ouders (deels?) betaald Corona verlof te geven nu de scholen dicht blijven.

Krijgen ouders terecht Corona verlof!

Totaal aantal stemmen: 306

3 (4%)
Ja (53%)
Nee (37%)
Anders (6%)
Alle reacties Link kopieren
TO trapt af.
Ja ik vind het terecht.
Ouders worden onder druk gezet om veel ballen tegelijkertijd omhoog te houden. Werkgever geeft aan: vervelend dat je kids thuis hebt, maar ja. Het werk moet wel af!
Ik besef me dat hierdoor andere collega’s harder moeten werken. Tegelijkertijd als de overheid hierin gaat vergoeden (betalen) kan de werkgever ook de andere medewerker die meer werkt extra belonen.
mixeddreams wijzigde dit bericht op 17-01-2021 21:37
1.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de luxe dat ik in het onderwijs werk en mijn kinderen dus naar de noodopvang mag brengen. Heb 1 week thuis gewerkt met de kinderen en ik werd echt gillend gek. Ouders die dit weken moeten volhouden, stevenen af op een burn-out, dat kost allemaal nog veel meer geld en levert nog veel meer ellende op.

Dus deels betaald coronaverlof lijkt mij noodzaak.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
17-01-2021 21:36
Ik heb de luxe dat ik in het onderwijs werk en mijn kinderen dus naar de noodopvang mag brengen. Heb 1 week thuis gewerkt met de kinderen en ik werd echt gillend gek. Ouders die dit weken moeten volhouden, stevenen af op een burn-out, dat kost allemaal nog veel meer geld en levert nog veel meer ellende op.

Dus deels betaald coronaverlof lijkt mij noodzaak.
Eens, een burn-out is velen malen duurder.
Ik denk dat het per werkgever verschilt. Er zijn ook werkgevers die meedenken met werknemers.

Uiteindelijk zijn vrije dagen ook geen oplossing want het werk moet toch wel af.
Alle reacties Link kopieren
Zeker mee eens.
Heb geen hinder hier van nog zie jonge kind maar begrijp zeker dat dit een hoop stress veroorzaakt.

Maar hoop dat kinderen in onveilige thuissituatie niet langer bij de opvoeders hoeven te zijn. :'-(
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet goed de oplossing hierin. Het werk moet toch gedaan worden. Hoe moet dat dan wanneer iedereen tegelijk verlof opneemt?
Ik snap werkgevers ergens ook wel....niet in de starre houding of niet meedenken maar wel in de spagaat van werk wat af moet, werknemers gezond houden, hogere kosten...
Alle reacties Link kopieren
Nee. In cruciale beroepen kan je geen vrij krijgen. Dus die ouders moeten EN werken zoals normaal EN kinderen helpen met hun schoolwerk. Die zijn dan in mijn ogen de dupe van deze regeling. Want zij kunnen alsnog alles doen en krijgen hiervoor geen vergoeding.
Mijn kinderen mogen 3 ochtenden naar de noodopvang als ik werken ben, maar daar krijgen ze niet alle opdrachten af en ze krijgen geen les. Dus moet ik s middags na mijn werk alsnog met schoolwerk meehelpen, meehelpen met taken op de laptop en uitleg geven over o.a. rekenen. Zeker 1 uur per kind x 3 kinderen op basisschool (de oudste zit op voortgezet en hoef ik gelukkig niet mee te helpen) dus dat zijn drukke dagen voor mij. Ik werk ook een hele dag en heb dan geen tijd om mee te helpen. Dus dat doen we in het weekend.

Ik vind dus niet dat er voor de gehele werkdag coronaverlof gegeven mag worden. Je hebt er geen 8 uur werk aan. Je kan ook in overleg met school gaan en het schoolwerk verspreiden over andere dagen en evt weekend. Dat is niet leuk, maar het is even niet anders. Als je de ene ouder wel doorbetaald verlof geef en de ander kan dit niet vanwege cruciaal beroep of er zijn geen collega's die jouw werkuren over kunnen nemen dan vind ik dat niet eerlijk geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het met drie kinderen onder de zes echt heel hard lopen. Ik werk nu op al mijn vrije dagen extra bij om doordeweeks voldoende tijd vrij te spelen voor de kinderen. Dus in dat opzichte: ja.
Alleen ik zie nog niet zo goed hoe het corona verlof mij gaat helpen. Ik heb geen collega's die mijn werk overnemen als ik er niet ben. Dus werk blijft liggen. Terugkomen na vakantie of ziekte is dus ook altijd enorm belastend, want je hebt enorm veel in te halen en alles ligt al te lang op je bureau (dus dringend). Daar vrees ik met het corona verlof ook een beetje bang voor. Zeker als er dan ook nog wordt verwacht dat je buiten die corona verlof uren dan wel 100% concentratie hebt (mijn kinderen zijn ook na 2 uurtjes volle aandacht gewoon nog van mij afhankelijk).
Bij man op het werk werd gezegd dat mensen zonder/oudere kinderen dan maar een stapje harder moesten. Die werken al in ploegen en lopen tegen de 60 aan. Dit zeiden de collega's met jongere kinderen.

Nu heeft man cruciaal beroep dus geen opvangprobleem. Maar wat je ziet is dat ze nu bijvoorbeeld hele dagen bso moeten afnemen. Daar zit ook weer een kostenplaatje achter. Dus doen de jongere collega's een beroep op de ouderen.
Niet als ik als kinderloze daar het werk vervolgens van moet overnemen..
Alle reacties Link kopieren
Heel erg terecht, maar ik blijf gebruiken maken van de noodopvang (KDV) daar heeft werkgever en ik veel meer aan.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-01-2021 21:50
Niet als ik als kinderloze daar het werk vervolgens van moet overnemen..
Dat ben ik wel met je eens. Ik denk dat we ergens moeten gaan accepteren dat alles wat we normaal kunnen doen nu op 60% zal moeten. Heel vervelend, maar het is gewoon niet anders. Ik vind niet dat iemand anders twee keer zo hard moet gaan werken omdat een collega niet kan werken ivm kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
17-01-2021 21:43
Ik denk dat het per werkgever verschilt. Er zijn ook werkgevers die meedenken met werknemers.

Uiteindelijk zijn vrije dagen ook geen oplossing want het werk moet toch wel af.
Er zijn zeker werkgevers die meedenken. Maar een deel ook echt niet, die pushen hun werknemers zo ver dat zij overbelast worden. En dat is vele malen duurder
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
17-01-2021 21:45
Ik zie niet goed de oplossing hierin. Het werk moet toch gedaan worden. Hoe moet dat dan wanneer iedereen tegelijk verlof opneemt?

Dan moeten de werkgevers misschien de lat even wat lager leggen, dat kan toch ook? Dan maar even wat minder productiviteit. Nu praat ik uiteraard vanuit een commercieel bedrijf, ik snap dat er banen zijn die je niet zomaar tijdelijk plat kan leggen. Maar het doel van mijn afdeling is dit jaar: '25% meer omzet ondanks de crisis'. Dat heb ik uiteraard niet zelf bedacht en ik vind het van de zotte. Klanten houden hun hand op de knip, personeel zit in een halve burnout, maar hee, het bedrijf moet wel blijven groeien! @(
Ik vind het coronaverlof dus een goede zaak, maar wel rijkelijk laat.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
17-01-2021 21:51
Heel erg terecht, maar ik blijf gebruiken maken van de noodopvang (KDV) daar heeft werkgever en ik veel meer aan.
Absoluut, hier heb je dan recht op.
Helaas is er ook een groep die het maar zelf moet oplossen en dan is dit een manier. Ik vind ook dat het een feit is dat met zulke extreme omstandigheden het niet haalbaar is om 100% werk af te leveren
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-01-2021 21:50
Niet als ik als kinderloze daar het werk vervolgens van moet overnemen..
De werkdruk kan ook iets minder
-waar mogelijk, ik besef me dat de zorg bv niet een tandje lager kan-
Alle reacties Link kopieren
Mixeddreams schreef:
17-01-2021 21:55
Absoluut, hier heb je dan recht op.
Helaas is er ook een groep die het maar zelf moet oplossen en dan is dit een manier. Ik vind ook dat het een feit is dat met zulke extreme omstandigheden het niet haalbaar is om 100% werk af te leveren
Ik heb er recht op, maar Joost mag weten waarom. Er stort niks (fysieks of qua mensen) in als ik paar weken er niet ben. Maar ja mensen verwachten toch dat mijn teams deadlines haal dus dan maar noodopvang. Dan kan ik de rest van team nog een beetje ontzien die andere problemen hebben.
Alle reacties Link kopieren
sassie24 schreef:
17-01-2021 21:48
Nee. In cruciale beroepen kan je geen vrij krijgen. Dus die ouders moeten EN werken zoals normaal EN kinderen helpen met hun schoolwerk. Die zijn dan in mijn ogen de dupe van deze regeling. Want zij kunnen alsnog alles doen en krijgen hiervoor geen vergoeding.
Mijn kinderen mogen 3 ochtenden naar de noodopvang als ik werken ben, maar daar krijgen ze niet alle opdrachten af en ze krijgen geen les. Dus moet ik s middags na mijn werk alsnog met schoolwerk meehelpen, meehelpen met taken op de laptop en uitleg geven over o.a. rekenen. Zeker 1 uur per kind x 3 kinderen op basisschool (de oudste zit op voortgezet en hoef ik gelukkig niet mee te helpen) dus dat zijn drukke dagen voor mij. Ik werk ook een hele dag en heb dan geen tijd om mee te helpen. Dus dat doen we in het weekend.

Ik vind dus niet dat er voor de gehele werkdag coronaverlof gegeven mag worden. Je hebt er geen 8 uur werk aan. Je kan ook in overleg met school gaan en het schoolwerk verspreiden over andere dagen en evt weekend. Dat is niet leuk, maar het is even niet anders. Als je de ene ouder wel doorbetaald verlof geef en de ander kan dit niet vanwege cruciaal beroep of er zijn geen collega's die jouw werkuren over kunnen nemen dan vind ik dat niet eerlijk geregeld.
Je denkt toch niet serieus dat ouders voor alle dagen coronaverlof gaan krijgen? In Duitsland bijv hebben ouders 10 dagen gekregen. Ik zou heel blij zijn met 1 dag per week betaald verlof hiervoor. Mijn kinderen mogen niet naar de noodopvang, maar man en ik moeten wel beide werken.
Heb jij geen partner? Want dan kan die toch ook wat opvangen? De halve dagen noodopvang zijn vanwege jouw werk en daar doen kinderen bijv de helft van hun schoolwerk. De andere helft kan dan toch door partner worden begeleid?

Ik begrijp je punt gewoon niet. Ik zou reuzeblij zijn als wij samen voor 12 uur per week verlof krijgen (ieder 6 uur). En dan hebben we dus net zoveel ‘opvang’ als jij. En waarschijnlijk gaat het veel minder worden dan dat. Dus hoezo hebben ouders in cruciale beroepen zo’n groot nadeel? (Tenzij kinderen echt niks doen op school, maar dat verschilt dus enorm per school).
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-01-2021 21:50
Niet als ik als kinderloze daar het werk vervolgens van moet overnemen..
Dit ook idd
.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
17-01-2021 21:50
Bij man op het werk werd gezegd dat mensen zonder/oudere kinderen dan maar een stapje harder moesten. Die werken al in ploegen en lopen tegen de 60 aan. Dit zeiden de collega's met jongere kinderen.

Nu heeft man cruciaal beroep dus geen opvangprobleem. Maar wat je ziet is dat ze nu bijvoorbeeld hele dagen bso moeten afnemen. Daar zit ook weer een kostenplaatje achter. Dus doen de jongere collega's een beroep op de ouderen.

Ze hoeven geen hele dagen bso af te nemen. Er is noodopvang voor cruciale beroepen. En dat wordt vergoed dus kost helemaal niks. Of ben ik nou gek?
Alle reacties Link kopieren
sassie24 schreef:
17-01-2021 21:48
Nee. In cruciale beroepen kan je geen vrij krijgen. Dus die ouders moeten EN werken zoals normaal EN kinderen helpen met hun schoolwerk. Die zijn dan in mijn ogen de dupe van deze regeling. Want zij kunnen alsnog alles doen en krijgen hiervoor geen vergoeding.
Mijn kinderen mogen 3 ochtenden naar de noodopvang als ik werken ben, maar daar krijgen ze niet alle opdrachten af en ze krijgen geen les. Dus moet ik s middags na mijn werk alsnog met schoolwerk meehelpen, meehelpen met taken op de laptop en uitleg geven over o.a. rekenen. Zeker 1 uur per kind x 3 kinderen op basisschool (de oudste zit op voortgezet en hoef ik gelukkig niet mee te helpen) dus dat zijn drukke dagen voor mij. Ik werk ook een hele dag en heb dan geen tijd om mee te helpen. Dus dat doen we in het weekend.

Ik vind dus niet dat er voor de gehele werkdag coronaverlof gegeven mag worden. Je hebt er geen 8 uur werk aan. Je kan ook in overleg met school gaan en het schoolwerk verspreiden over andere dagen en evt weekend. Dat is niet leuk, maar het is even niet anders. Als je de ene ouder wel doorbetaald verlof geef en de ander kan dit niet vanwege cruciaal beroep of er zijn geen collega's die jouw werkuren over kunnen nemen dan vind ik dat niet eerlijk geregeld.
Het verlof wordt vast voorwaardelijk (Max aantal uren, gedeeltelijke tegemoetkoming). Ik verwacht niet dat ouders ‘lekker vrij’ krijgen.
Wat is het alternatief? Wachten tot ouders omvallen?
Ik vind overigens dat kinderen van ouders met cruciale beroepen wel goede school begeleiding horen te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderen.

Maar: Ja.

Waarbij er wel gekeken wordt naar de hoeveelheid verlof.
Geen voltijds verlof als iemand toch - eventueel met wat moeite en in stukken - wel gewoon bijvoorbeeld 16u per week toch kan werken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel fijn vinden. Maar eerlijk, het hoeft geen volledige dag zijn.
Afhankelijk van hoeveel huiswerk je kind krijgt en in welke groep hij zit natuurlijk.
In mijn huidige situatie zou ik al een heel eind geholpen zijn met een uurtje per dag.
Dan zou ik net iets rustiger met kind gaan zitten ipv ‘hup hup mama moet ook werken’.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven