Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mrna vaccin?

21-01-2021 03:42 125 berichten
Kan iemand mij iets meer duidelijkheid geven zover mogenlijk, of een mnra vaccin zoals Moderna en Pfizer misschien wel riskanter zou kunnen zijn voor bepaalde gevaarlijke reacties bij bepaalde groepen zoals ouderen of mensen met een allergie?

Mrna is geen traditioneel vaccin en nieuw(er) dan gebruikelijker vaccins.

Zou het kunnen zijn dat juist mrna die nare reacties veroorzaakt?
Dit omdat deze vaccins degene zijn die nu dus al in gebruik zijn en er zover ik weet geen andere vergelijking is op deze schaal tenminste.

Ben zelf nog niet aan de beurt maar mijn ouders waarschijnlijk in Maart en dan zijn deze vaccins als ik me niet vergis degene die dan zullen worden gebruikt.

Was eerst super blij te horen dat er een vaccin kwam maar begin het nu wel erg spannend te vinden en maak toch wel zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Hier vind je betrouwbare info over het Pfizer vaccin van het College ter beoordeling van Geneesmiddelen. https://www.cbg-meb.nl/documenten/vrage ... ech-pfizer
En bij twijfel contact opnemen met je huisarts lijkt me verstandig
Lastig hè? Er is zoveel foutieve en misleidende informatie en hoe weet je nou wat betrouwbaar is en wie er vooral op uit zijn om je voor hun wagentje te spannen? Ik ben geen expert op het gebied van vaccins en dus zoek ik mijn informatie en adviezen juist wel via de organisaties die mensen in dienst hebben die hiervoor geleerd hebben, met jaren ervaring en die een bredere kijk kunnen geven. Dat zijn imo niet zomaar alle artsen of zelf-opgeleide hobbyisten, maar wel professionals van GGD, RIVM en zo. Zomaar een arts is geen expert en iemand zonder gerichte opleiding al helemaal niet, ook al zijn ze daar zelf van overtuigd.

Zo’n malloot als tijdens de demonstratie op Museumplein daar wil niemand naar luisteren, maar veel moeilijker te identificeren zijn degenen die vooral proberen in te spelen op je onzekerheid en angst en zich concentreren op details die inconsistent lijken, maar deel uitmaken van een logisch groter geheel. Het is een beetje als phishing, om dat te voorkomen check je op een aantal punten: wordt er een gevoel van angst of urgentie gekweekt dat als ik iets wel / niet doe er grote gevolgen zijn voor mij persoonlijk? is het bericht afkomstig van een betrouwbare bron en wie dan? is wat mij verteld wordt erg gefocust op een beperkt aspect of een breed gebalanceerd verhaal?

Ik ga mezelf wel laten vaccineren en zal mijn ouders en andere kwetsbare familie dat ook aanraden. We hebben niet de luxe om af te wachten en deze vaccins zijn binnen de mogelijkheden uitgebreid onderzocht.
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 14-02-2021 13:21
0.43% gewijzigd
Tijdens een livestream vertelde Gommers gisteren over Israël, uit mijn hoofd zijn daar al 2 miljoen mensen geënt en waren er nog geen 600 met klachten, waarvan nog minder allergisch waren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een fijne uitleg. Informatie van artsen die kritisch kijken en onafhankelijk zijn van de overheid.

https://artsencollectief.nl/veelgestelde-vragen/

Terecht trouwens dat je je zorgen maakt.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt altijd een immuunrespons. Je lichaam heeft iets ontdekt om tegen te vechten. Deze reactie wordt ervaren als een malaisegevoel: versnelde hartslag (het bloed moet naar die plek), hoofdpijn, vermoeide arm e.d.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Er is een ander topic over vaccineren op deze pijler waar ontzettend veel goede uitleg wordt gegeven over dit vaccin, ik zou daar ook eens kijken.

Overigens is in maart ook het (traditionele) AstraZeneca vaccin beschikbaar, en het zou goed kunnen dat je ouders die krijgen. Ik zou me nu geen zorgen maken maar even rustig afwachten en je ouders tzt met de huisarts laten overleggen. Tot nu toe is het aantal gemelde ernstige bijwerkingen wereldwijd heel beperkt.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
21-01-2021 07:14
Er is een ander topic over vaccineren op deze pijler waar ontzettend veel goede uitleg wordt gegeven over dit vaccin, ik zou daar ook eens kijken.

Overigens is in maart ook het (traditionele) AstraZeneca vaccin beschikbaar, en het zou goed kunnen dat je ouders die krijgen. Ik zou me nu geen zorgen maken maar even rustig afwachten en je ouders tzt met de huisarts laten overleggen. Tot nu toe is het aantal gemelde ernstige bijwerkingen wereldwijd heel beperkt.


[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-01-2021 20:15
Reden: Foutieve informatie
27.22% gewijzigd
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
21-01-2021 07:25
van de broer van Hugo de Jonge....

Het mrna vaccin is gebaseerd op een nieuwe techniek die nog nooit eerder gebruikt is. en dus ook niet getest. het hele vaccinatieprogramma voor corona is een groot experiment.
Het mrna vaccin zorgt dat cellen genetisch worden gemanipuleerd, en niemand weet wat de lange termijn gevolgen gaan zijn.
ik wacht liever op het GSK vaccin dat op traditionele wijze is gefabriceerd.

Jeetje, wat veel onwaarheden in 1 post... Waar zal ik eens beginnen? De broer van Hugo werkt niet bij Astrazeneca, nooit gedaan ook. Hij werkt al 12 jaar bij het Radboud MC en is daar onderzoeker, dat kan je gewoon op LinkedIn opzoeken (zijn voornaam is Marien). Dus waar het rare beeld vandaan komt dat de hele wereld een vaccin heeft ingekocht omdat de broer van een Nederlandse minister ergens werkt (waar hij niet werkt), snap ik echt niet. Hele rare complottheorie.

Ook zal een mrna vaccin je cellen niet 'genetisch manupileren'. Lees maar even hier: https://www.nu.nl/nucheckt/6087975/nuch ... ceerd.html
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
21-01-2021 07:25
a) van de broer van Hugo de Jonge....

b) Het mrna vaccin is gebaseerd op een nieuwe techniek die nog nooit eerder gebruikt is. en dus ook niet getest. het hele vaccinatieprogramma voor corona is een groot experiment.
c) Het mrna vaccin zorgt dat cellen genetisch worden gemanipuleerd, en niemand weet wat de lange termijn gevolgen gaan zijn.
ik wacht liever op het GSK vaccin dat op traditionele wijze is gefabriceerd.
Ad a) Niet waar, dat is zo'n facebook hoax die al een tijdje langer doorgaat. https://dpa-factchecking.com/netherland ... 9-528785/ (...)volledig onterecht dat Marien de Jonge - de andere broer van minister De Jonge - de eigenaar is van het farmaceutisch bedrijf AstraZeneca. Allereerst is de vaccinreus is een beursgenoteerd bedrijf, waardoor de aandelen sterk versnipperd zijn. De CEO van AstraZeneca is sinds 2012 de Fransman Pascal Soriot. In Nederland is Ilse Van Hensbeek medisch directeur van het bedrijf.

Maar welke functie bekleedt Marien de Jonge dan wel? Als onderzoeker en docent werkt hij aan de Radboud universiteit in Nijmegen. Hij is er ook hoofd van de afdeling Pediatric Infectious Diseases. Van 2006 tot 2011 was de Jonge wel actief als wetenschapper bij vaccinfabrikant MSD, een concurrent van het bedrijf AstraZeneca. Hoewel het geweten is dat MSD ook aan een coronavaccin werkt, is dat vaccin nog niet klaar. Hoe dan ook werkt de Jonge niet meer voor het bedrijf.


ad b) mRNA is een techniek die al jaaaaren ontwikkeld wordt, en bij dieren ook al sinds de jaren 90 wordt gebruikt. Er zijn nog geen honden in kanaries veranderd door DNA wijziging, of licht gaan geven ofzo. En er is uitvoerig studies naar gedaan. Er zijn geen stappen overgeslagen in een zorvuldig vaccin totstandkoming.

ad c) mRNA leert je cellen wat ze moeten doen als ze Covid tegenokomen, eigenlijk hetzelfde wat alle vaccins doen met eiwitten of kleine stukjes dood virus. Het is ook héél snel weer uit je lichaam. Maar voor details zie de links die hier gegeven werden.

En als het je geruststelt: de allergische reactie die mensen krijgen op bestanddelen van het vaccin zijn behandelbaar en duren maar kort. Daarom moeten mensen ook een kwartiertje blijven, voor de zekerheid.
Alle reacties Link kopieren
het is maar wat je wilt geloven.... ik heb er geen vertrouwen in.
in de link van pingpang staan dezelfde dingen als ik aangeef.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Hier een heel goede uitleg: https://www.nemokennislink.nl/publicati ... na-vaccin/
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
21-01-2021 07:55
het is maar wat je wilt geloven.... ik heb er geen vertrouwen in.
in de link van pingpang staan dezelfde dingen als ik aangeef.

Als jij wil geloven dat corona een wereldwijd complot is om de broer van Hugo de Jonge rijk te maken, dan heeft het weinig zin je uit te leggen dat het niet zo zit.
Alle reacties Link kopieren
waarom is een vaccin waar risico’s aan kleven (zegt hugo de jonge ook), waarvan niet zeker is of het verspreiding voorkomt, waarvan niet bekend is of het geen schade toebrengt op langere termijn een oplossing zijn? ik krijg misschien van corona hooguit griep, en van het vaccin gaan mijn organen misschien kapot.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
21-01-2021 07:57
Als jij wil geloven dat corona een wereldwijd complot is om de broer van Hugo de Jonge rijk te maken, dan heeft het weinig zin je uit te leggen dat het niet zo zit.
waar zeg ik dat? lees die link maar eens.
Wie zegt dat ik zeg dat corona niet echt is? wel goed lezen. en ik val jou ook niet persoonlijk aan. het is mijn mening en die mag ik geven.

natuurlijk zegt de overheid dat dat soort berichten een hoax zijn. logisch.

Er zijn 170 mensen getest en
daenerys79 wijzigde dit bericht op 21-01-2021 08:01
30.55% gewijzigd
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
21-01-2021 07:55
het is maar wat je wilt geloven.... ik heb er geen vertrouwen in.
in de link van pingpang staan dezelfde dingen als ik aangeef.
Welke dingen staan daar dan in? Alleen dat de lange termijn effecten >2 maand is inmiddels al wel achterhaald trouwens, maar vooruit, geen jaren. Er is echter ook geen reden om aan te nemen dat ze er komen, gebaseerd op eerdere vaccins en gebruik in dieren.

Maar verder staat er toch niets bijzonders of verontrustends in dat lijstje?
Alle reacties Link kopieren
Google geeft je altijd de zoekresultaten die je wil. Als ik bijvoorbeeld zoek naar de schadelijke effecten van olijfolie dan krijg ik daar honderden pagina's vol van. Google & Co willen namelijk alleen dat je door blijft lezen om jou veel advertenties te kunnen tonen en dus geven ze je je zin.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
21-01-2021 08:00
Welke dingen staan daar dan in? Alleen dat de lange termijn effecten >2 maand is inmiddels al wel achterhaald trouwens, maar vooruit, geen jaren. Er is echter ook geen reden om aan te nemen dat ze er komen, gebaseerd op eerdere vaccins en gebruik in dieren.

Maar verder staat er toch niets bijzonders of verontrustends in dat lijstje?
het is niet getest op dieren. maar alleen op 170 mensen en vervolgens rollen ze het wereldwijd uit
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
21-01-2021 07:58
waar zeg ik dat? lees die link maar eens.

Jij was degene die onder mijn post over Astrazeneca reageerde 'van de broer van Hugo de Jonge'. En nu hebben 2 mensen al aangetoond dat dat niet waar is, maar daar ga je verder niet op in. Je komt hier alleen maar om twijfel te zaaien. En ja, die link heb ik gelezen en ja, ik weet dat er een aantal dingen nog niet duidelijk zijn wat betreft het Pfizer vaccin. Dat heeft niets met de broer van Hugo de Jonge te maken. Kan je uitleggen waarom je die reactie gaf?
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
21-01-2021 08:01
Google geeft je altijd de zoekresultaten die je wil. Als ik bijvoorbeeld zoek naar de schadelijke effecten van olijfolie dan krijg ik daar honderden pagina's vol van. Google & Co willen namelijk alleen dat je door blijft lezen om jou veel advertenties te kunnen tonen en dus geven ze je je zin.
en jij denkt dat ik dat niet weet?
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
21-01-2021 08:02
het is niet getest op dieren. maar alleen op 170 mensen en vervolgens rollen ze het wereldwijd uit

Dat is toch gewoon pertinent niet waar? Er is op tienduizenden mensen fase 3 onderzoek gedaan. Waar haal jij je informatie vandaan?
Volgens mij is dit het originele wetenschappelijke artikel:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577

"A total of 43,548 participants underwent randomization, of whom 43,448 received injections: 21,720 with BNT162b2 and 21,728 with placebo. There were 8 cases of Covid-19 with onset at least 7 days after the second dose among participants assigned to receive BNT162b2 and 162 cases among those assigned to placebo; BNT162b2 was 95% effective in preventing Covid-19 (95% credible interval, 90.3 to 97.6). Similar vaccine efficacy (generally 90 to 100%) was observed across subgroups defined by age, sex, race, ethnicity, baseline body-mass index, and the presence of coexisting conditions. Among 10 cases of severe Covid-19 with onset after the first dose, 9 occurred in placebo recipients and 1 in a BNT162b2 recipient. The safety profile of BNT162b2 was characterized by short-term, mild-to-moderate pain at the injection site, fatigue, and headache. The incidence of serious adverse events was low and was similar in the vaccine and placebo groups."
Alle reacties Link kopieren
grappig dat iedereen blijkbaar zoveel vertrouwen heeft in de overheid.
Het is helemaal niet bekend dat het vaccin voorkomt dat je anderen besmet. en in welke mate jezelf ziek wordt. en of het tegen de mutaties werkt. ik zou dat graag eerst helder hebben
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
21-01-2021 08:02
en jij denkt dat ik dat niet weet?
Kennelijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
21-01-2021 07:58
waarom is een vaccin waar risico’s aan kleven (zegt hugo de jonge ook), waarvan niet zeker is of het verspreiding voorkomt, waarvan niet bekend is of het geen schade toebrengt op langere termijn een oplossing zijn? ik krijg misschien van corona hooguit griep, en van het vaccin gaan mijn organen misschien kapot.
Refereer je aan die kamerbrief waarin staat dat het aankomen van een experimenteel vaccin risico's met zich meebrengt? Heb je de hele brief gelezen? Die brief gaat namelijk over het risico van de aankoop van het vaccin. Dus dat we er een bak geld tegenaan gooien, terwijl op dat moment de werking nog niet aangetoond was (inmiddels wel). Dat heet ook risico. Financieel risico voor de Nederlandse staat in dit geval. Niet elk woord risico in relatie tot vaccin betekent iets engs.

Van Covid is bewezen dat het orgaanschade toebrengt bij mensen. Misschien niet bij jou, maar dat is de grap, dat weet je niet. Misschien wel bij jou. Mogelijk blijvende orgaanschade trouwens, dat is nog niet bekend, maar wordt wel voor gevreesd. Bij de vaccins is zolang het onderzoek loopt, en dat is dus al decennia bewezen dat er geen reden is om aan te nemen dat orgaanschade aannemelijk is.

Het onderzoek naar besmettelijkheid loopt nog, maar vooralsnog lijkt het er op dat het zeker voor een groot deel beschermd. En al deed het dat helemaal niet, dat maakt niet uit als je door een hoge vaccinatiegraad voorkomt dat (veel) mensen het krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoef mij niet te verantwoorden voor mijn mening want dat mag op een forum.
ik stel graag kritische vragen als het op mijn gezondheid aankomt.
En uit deze discussie komen wij niet.
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven