Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 41)

21-01-2021 22:45 3006 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 97 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 945.000 mensen positief getest en ruim 13.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40
Alle reacties Link kopieren
wat? nu al?
Alle reacties Link kopieren
Oeh!! Eerstes!! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Tvptje maar weer!
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Alle reacties Link kopieren
:hello:
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hi!
Alle reacties Link kopieren
Die vorige was wel heel snel vol!
elein schreef:
21-01-2021 22:46
wat? nu al?
Ja, 2 dagen voor de eerste verjaardag van het topic op zaterdag :cheer2: Maar geen idee of dat nou wel zo leuk is. :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Zijn er écht al 120.000 berichten getypt over dat r*t-virus???
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
21-01-2021 22:49
Zijn er écht al 120.000 berichten getypt over dat r*t-virus???
En dan te bedenken dat er nog zoveel andere topics over corona zijn O_O
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
21-01-2021 22:49
Ja, 2 dagen voor de eerste verjaardag van het topic op zaterdag :cheer2: Maar geen idee of dat nou wel zo leuk is. :hihi:
Waar is die (Zoom-)borrel om dat te vieren zaterdag?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
21-01-2021 22:49
Waar is die (Zoom-)borrel om dat te vieren zaterdag?
Onder het viaduct bij de A50.
tvp
Alle reacties Link kopieren
Tsum Tsum heb jij een soort magisch wekkertje dat je weet wanneer je een nieuw topic moet openen??
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, dat eerste topic, toen hadden we toch ook echt geen idee wat ons boven het hoofd hing.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk wel dat "een jaar geleden....." achtige gedachten steeds vaker langskomen, zowel bij mij als op social media.

Zo denk ik dat ik op 14 februari mijn laatste echte groepsactiviteit had. Gewoon met veel mensen die dichtbij elkaar kwamen. En op 27 februari de laatste kringetjesverjaardag.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-01-2021 22:52
Jeetje, dat eerste topic, toen hadden we toch ook echt geen idee wat ons boven het hoofd hing.
Oh wauw. Wat apart om te lezen dat eerste topic.
Alle reacties Link kopieren
Cookielover schreef:
21-01-2021 22:50
Onder het viaduct bij de A50.
Haha, wie zorgt voor de soundsystem en de lachgas?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Ja als je er even over nadenkt:
Topic is bijna een jaar oud.
Ruim 120.000 berichten
We zitten nu op ruim 945.000 besmettingen, toen het net begonnen was dacht ik ach die 1 miljoen halen we vast niet maar het komt akelig dichtbij nu.
En we staan precies op plek 20 qua aantal positief geteste mensen, dat vind ik best hoog.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
21-01-2021 22:53
Ik merk wel dat "een jaar geleden....." achtige gedachten steeds vaker langskomen, zowel bij mij als op social media.

Zo denk ik dat ik op 14 februari mijn laatste echte groepsactiviteit had. Gewoon met veel mensen die dichtbij elkaar kwamen. En op 27 februari de laatste kringetjesverjaardag.
Ja gek hè?

Ik weet nog dat op de laatste woensdag voor de lockdown mijn dochter nog theaterles had en ik door de stad liep, op zoek naar een boek, en dat ik toen de juf van mijn dochter tegenkwam - en steeds als ik denk aan het oude normaal dan zie ik dat filmpje voor me in mijn hoofd. Slaat echt nergens op maar ik zie dat beeld al bijna een jaar.
susan wijzigde dit bericht op 21-01-2021 22:55
0.98% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Quote uit het oude topic:
Ritmodelanoche schreef:
21-01-2021 22:48
@ elein @ susan @ pejeka en @ charlotte, ik waardeer jullie betoog en kan me er tot op zekere hoogte in vinden.

Toch vind ik dat jullie je op sommige punten, bijvoorbeeld met betrekking tot de besmettelijkheid (het zijn van een ''verspreider'') na vaccinatie wel erg stellig opstellen. Terwijl de wetenschap er nog niet over uit is, beweren jullie dat een hogere vaccinatiegraad leidt tot een lagere besmettingsgraad. Kijk als dat natuurlijk zo is, dan is mijn punt meteen van tafel (laten we het hopen).

Maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Het vaccin ziet op het voorkomen van de ziekte : Covid-19. Maar in beginsel niet op de verspreiding van het coronavirus. Er zijn wel aanwijzingen dat vaccinatie leidt tot lagere besmettelijkheid (bijvoorbeeeld uit Israel, waaruit volgt dat de gevaccineerde groep 33% minder besmettelijk is), maar dat is natuurlijk nog niet hetzelfde als zeggen : eenmaal gevaccineerd is niet meer besmettelijk.

Daar valt of staat natuurlijk wel een hoop mee.
Dat is zo, doordat vaccinatie het aantal mensen dat vatbaar is, verlaagd. Als je nu een extreme superspreader de straat op stuurt, besmet die iedereen die hij tegenkomt, die mensen besmetten weer anderen en zo heb je in no time een enorme uitbraak.
Als je diezelfde superspreader nog eens de straat op stuurt als 95% van de mensen gevaccineerd is, besmet hij veel minder mensen, die op hun buurt ook weer weinig anderen besmetten.
(In de tweede situatie is dus door vaccinatie de R veel lager geworden.)

Het belangrijkste effect van vaccinatie is niet dat iemand die gevaccineerd is, niet meer besmettelijk is. Het is dat die persoon met grote waarschijnlijkheid niet meer vatbaar is.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
21-01-2021 22:54
Oh wauw. Wat apart om te lezen dat eerste topic.
Ja, bizar. Ook dat (voor mij iig) het jaar lijkt omgevlogen, terwijl alles on hold stond. Rare gewaarwording.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Ik ging 20 februari vorig jaar nog gewoon op vakantie naar Azië, niet in China en zelfs toen voelde het nog erg ver weg. 13 maart met hakken over de sloot teruggevlogen, voordat het land waar ik op reis was, en 3 weken onbezorgd heb kunnen rondreizen, op slot ging. Bizar wat er in een jaar tijd kan gebeuren als je het zo nagaat.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
21-01-2021 22:53
Ik merk wel dat "een jaar geleden....." achtige gedachten steeds vaker langskomen, zowel bij mij als op social media.

Zo denk ik dat ik op 14 februari mijn laatste echte groepsactiviteit had. Gewoon met veel mensen die dichtbij elkaar kwamen. En op 27 februari de laatste kringetjesverjaardag.
Een jaar geleden zaten we NU - het weekend van 22 januari - midden in een verhuis op mijn werk.
Terug naar ons grote totaal verbouwde kantoor.

Waar we nu - door Corona en doordat er altijd maar ongeveer 1/4de personeel aanwezig is - verdwalen in de ruimte :-D.


(Maar wel Thanks God dat we net op tijd op de tijdelijke véél te kleine huurlocatie weg waren.
Want dat was uitgedraaid op een ramp.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven