Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Sneltest

27-01-2021 07:57 24 berichten
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Zaterdagmiddag wil ik bij iemand langsgaan met een niet optimale gezondheid.

Voorafgaand wil ik in de ochtend een sneltest doen. Ergens een hoop geld, maar voor dit bezoekje heb ik dat dubbel en dwars over.

Ik zie veel aanbieders. Welke is/zijn betrouwbaar? Iemand goede ervaringen?

(Noorden van het land)
Ik weet niet waar je woont maar in Drenthe is het vrij rustig en krijg je vaak een sneltest aangeboden als je gewoon via de corona site aanmeldt.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet vrijdag een reguliere test doen?
Alle reacties Link kopieren
Kijk dan wel of het een gevalideerde sneltest is die ze gebruiken. Want veel particuliere bedrijven gebruiken testen die dat niet zijn en die zijn niet zo betrouwbaar. Daar heb je dan weinig aan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom laat je je dan niet donderdag of vrijdag normaal testen? Dan heb je de uitslag een dag later en nog op tijd. Zeker als je het donderdag laat doen. Lijkt mij veel handiger en goedkoper.
Ja. Normaal testen zou ook kunnen. Maar ik heb geen klachten verder....
Alle reacties Link kopieren
Dat wilde ik ook zeggen ja. Het is pas woensdag, als je je nu meldt voor een gewone test heb je de uitslag echt zaterdag wel binnen. Het is niet zo druk in de teststraten.
Alle reacties Link kopieren
rozekoek1988 schreef:
27-01-2021 09:15
Ja. Normaal testen zou ook kunnen. Maar ik heb geen klachten verder....

Sinds 1 december mag je ook gewoon testen zonder klachten.
Sneltesten zijn niet betrouwbaar als je geen klachten hebt, en worden door de GGD ook niet gebruikt om mensen te testen zonder klachten. Als je dan zekerheid wil, moet je gewoon een PCR-test doen.
Alle reacties Link kopieren
Manaku schreef:
27-01-2021 09:17
Sneltesten zijn niet betrouwbaar als je geen klachten hebt, en worden door de GGD ook niet gebruikt om mensen te testen zonder klachten. Als je dan zekerheid wil, moet je gewoon een PCR-test doen.
Dit.
En sneltest mist 30-40% van de coronagevallen. Hoe minder klachten, hoe groter de kans dat hij vals negatief is.
Het heeft dus werkelijk geen zin.
Alle reacties Link kopieren
Een sneltest is niet betrouwbaar wanneer je geen klachten hebt. Het bezoeken van een kwetsbaar persoon zou ik dus ook zeker niet doen dan.
Alle reacties Link kopieren
Een sneltest is mogelijk alleen betrouwbaar als er voldoende virusload is. Een PCR test test al positief bij een klein beetje virusload.

Een test blijft een momnetopname, dus als je donderdag negatief test kan je zaterdag positief zijn. Zorg dus ook dat je geen contacten hebt met anderen tot je bezoek zaterdag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon een normale test doen. Zowel de GGD als mijn zus (is arts) hebben mij verteld dat niet bekend is of sneltesten betrouwbaar zijn...
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
27-01-2021 09:16
Sinds 1 december mag je ook gewoon testen zonder klachten.
Niet iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Ik logde in om 11.00 uur, kon 13.30 al terecht. Volgende ochtend 10.00 uur de uitslag.
Heb gewoon ingevuld dat ik keelpijn had, zal die testers een worst zijn.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
27-01-2021 09:16
Sinds 1 december mag je ook gewoon testen zonder klachten.
Niet waar.
En wat een onzin dat voorstel van test vandaag of morgen want dan heb je zaterdag de uitslag. Alsof je tussentijds niet besmet kan raken.

Als iemand kwetsbaar is, moet je de persoon niet onnodig gevaar laten lopen. Ga beeldbellen.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, je mag gewoon testen zonder klachten. Je kan dan alleen geen afspraak online maken, maar je moet bellen.
En als je in de tussentijd niemand ziet, is het helemaal betrouwbaar.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Of je nou een sneltest doet op de ochtend zelf, of een PCR een paar dagen eerder: niets is waterdicht. Dus zorg er hoe dan ook voor dat je voorzorgsmaatregelen neemt: handen wassen bij binnenkomst, goed afstand houden, ventileren op moment dat je daar bent, eventueel mondkapje op en geen contact met anderen in de dagen voorafgaand aan je bezoek.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
27-01-2021 11:37
Ja hoor, je mag gewoon testen zonder klachten. Je kan dan alleen geen afspraak online maken, maar je moet bellen.
En als je in de tussentijd niemand ziet, is het helemaal betrouwbaar.
Ligt er ook maar aan wie TO van tevoren nog gezien heeft. Voor de test. Als TO gisteren iemand gezien heeft die besmet is, kan ze best morgen of overmorgen nog negatief testen. Als ze dan maandag klachten krijgt, was ze zaterdag ook al besmettelijk en kan ze het alsnog overbrengen. Blijft dus lastig.
Alle reacties Link kopieren
Het is dan ook de bedoeling dat je binnen blijft tot de uitslag van de test er is, dus dan kan TO niet alsnog besmet raken. Ik zie het probleem niet zo, het is niet druk in de teststraten, er wordt altijd geklaagd dat er te weinig mensen zich laten testen. Ze kan gewoon invullen dat ze een snotneus heeft, dat wordt echt niet gecontroleerd. Bij mijn laatste test kon ik binnen een paar uur terecht en 12 uur later was de uitslag er al. Appeltje-eitje en nog gratis ook.
Oké. Dan is gewoon testen bij een reguliere teststraat misschien beter...

Ga kijken of dit donderdag of vrijdag kan en daarna niet meer naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Maar lees ook wat Irregular Choice zegt, want dat klopt: je kunt besmet zijn en nog niet positief testen. Eigenlijk heeft het meer nut om de dagen voorafgaand aan de test niemand te zien. Als je op vrijdag nog besmet zou raken, ben je niet zaterdag al besmettelijk (incubatietijd).
Garanties heb je dus nooit, behalve als je 10 dagen in quarantaine gaat voorafgaand aan de afspraak..
Daar had ik inderdaad niet over nagedacht......

Beter is dus bij wijze van, van maandag t/m donderdag niemand zien en dan vrijdag testen en zaterdag op bezoek.

Misschien moet ik het bezoek dan toch uitstellen. Ben namelijk nog in het ziekenhuis geweest afgelopen week voor een behandeling en nog een ietwat risicovol iets gedaan (niet illegaal hoor:), maar wegens herkenbaarheid zet ik dat hier nu niet neer.

Diegene waar ik heen ga, kan en mag het echt niet krijgen. Vandaar het test-idee. Ben daar al lang niet geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ingewikkeld hè. De kans is zo klein, maar het kan toch net verkeerd gaan..
Als je zonder al teveel moeite in de gelegenheid bent om in quarantaine te gaan zou ik het zo doen als je beschrijft ja. Maar da’s niet niks natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven