Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 44)

17-02-2021 11:13 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 109 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 15.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Tvp maar weer... :bye:
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic! En happy birthday to me! :cheer2:
Tvp
nicole123 schreef:
17-02-2021 11:16
Mensen die SARS, ook een coronavirus, hebben doorgemaakt hebben na 17 jaar nog altijd antistoffen in hun bloed. Ik denk dat gemiddeld de immuniteit best wel eens lang aan zou kunnen houden. Verder is het natuurlijk niet zo dat kinderen massaal gastheren blijven als de volwassenen gevaccineerd zijn. Die bouwen dan immuniteit op door gewoon corona op te lopen. Daarnaast is covid niet heel veel besmettelijker dan griep (het is geen mazelen) en zeker kinderen worden er ook niet veel (of zelfs helemaal niet?) zieker van dan bij griep. Mocht het dan toch nog zo zijn dat er in de toekomst tijdens een covid golf er een te hoge druk komt op de ziekenhuizen, dan kunnen we altijd nog besluiten om de risicogroepen jaarlijks in te enten (en hoe erger het lijkt te gaan worden, hoe breder je die kunt trekken) of zelfs de vaccinatie aan de hele bevolking, vrijwillig, aan te bieden. Als mensen niet nogmaals een prik willen, prima, maar stel dat 30% wel wil dan ben je alweer een heel eind. Daarnaast kunnen in de tussentijd de vaccinaties ook op kinderen getest gaan worden. Dat gebeurt nu al voor kinderen van 12+. Als het daar veilig in bevonden wordt dan is de volgende stap een onderzoek met kinderen.
En verplicht een boostershot gaan halen als je buiten de EU op reis wil, zodat je niet toch weer een of andere mutant mee terug kan slepen.
0rchidee2021 schreef:
17-02-2021 11:24
Het is toch logisch? Ze vaccineren behoorlijk rap in de UK, maar zolang je nog geen redelijke "buffer" hebt opgebouwd kan je niet alles opengooien.

Ik snap dat je het kut vind maar ik snap niet dat je er een complot in ziet.
Huh een complot waar heb je het over?

Ik geef alleen maar aan dat het goed nieuws is dat men in GB nu daadwerkelijk durft te staan achter hun vaccinatiecampagne door concreet aan te geven wanneer men welke versoepelingen verwacht.

Ik vind dat de NL regering dat ook moet doen. Immers je prijst het vaccin aan bij de bevolking. Je hebt een vaccinatie strategie en bijbehorende planning die voor iedereen te downloaden is op rijksoverheid.nl. En je adverteert op de radio dat vaccins onze route uit de crisis zijn. Maar tegelijkertijd durf je nog helemaal niks qua idee los te laten wanneer we weer een beetje kunnen verwachten naar de kroeg/kantoor te kunnen.

Natuurlijk is dat riskant. Dat weet Boris Johnson ook, want er kunnen nog mutaties komen of andere tegenvallers. Maar leiderschap is ook durven. Durven uitgaan van de negatieve scenario's van het RIVM en op basis van die modellen/scenario's nu maatregelen nemen om een ramp straks te voorkomen. Maar durf dat dan ook andersom te doen en te vertrouwen in de vaccins, je vaccinatie route etcetera. Je altijd maar blijven verschuilen achter ''de mutaties'' en ''we weten het gewoon niet'' vind ik echt te makkelijk. Klasse dat de Britse regering het wel aandurft. Dat is het enige wat ik zeg, heeft niks met complot te maken.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Apple!

Wat ik me ook altijd afvraag bij die ‘isoleer alle kwetsbaren’ plannen: denken die mensen dan dat er een harde scheiding is tussen kwetsbaar en niet kwetsbaar? Want vanaf 60 gaan de opnames etc bijvoorbeeld scherper omhoog. Maar het is natuurlijk niet zo dat een 59 jarige hetzelfde risico loopt als een 11 jarige of zo. Dus als je 60- ‘gewoon los laat’ krijg je een hoop besmettingen in 40-60, en komen die weer in het ziekenhuis terecht.

Een hele hoop mensen lopen een iets hoger risico. Niet enorm mega hoog, maar net wat hoger dan gemiddeld. Als al die mensen in korte periode besmet worden, levert die ‘net wat hogere kans op problemen’ alsnog veel te veel ernstig zieken op.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 11:16
Happy new topic! En happy birthday to me! :cheer2:
Gefeliciteerd (verkapte tvp ;-).
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Apple!
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Apple :cheer2:
Apple, gefeliciteerd!
nausicaa schreef:
17-02-2021 11:32
Gefeliciteerd Apple!

Wat ik me ook altijd afvraag bij die ‘isoleer alle kwetsbaren’ plannen: denken die mensen dan dat er een harde scheiding is tussen kwetsbaar en niet kwetsbaar? Want vanaf 60 gaan de opnames etc bijvoorbeeld scherper omhoog. Maar het is natuurlijk niet zo dat een 59 jarige hetzelfde risico loopt als een 11 jarige of zo. Dus als je 60- ‘gewoon los laat’ krijg je een hoop besmettingen in 40-60, en komen die weer in het ziekenhuis terecht.

Een hele hoop mensen lopen een iets hoger risico. Niet enorm mega hoog, maar net wat hoger dan gemiddeld. Als al die mensen in korte periode besmet worden, levert die ‘net wat hogere kans op problemen’ alsnog veel te veel ernstig zieken op.
Die mensen van 60+ komen ook 60-minners tegen als ze boodschappen doen, naar de kapper gaan etc.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Apple!

Vreemde timing ook, dat 'bescherm de kwetsbaren' plan. Het was wellicht logisch geweest daarover te praten als er geen uitzicht was op vaccins. Maar dat is toch helemaal niet aan de orde? We praten over een paar maanden extra op deze voet doorgaan, geen jaren...
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 11:16
Happy new topic! En happy birthday to me! :cheer2:
Proficiat! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt iedereen :cheer2:

Aangezien ik nu (naast man) niemand zie om me persoonlijk te feliciteren is dit toch leuk. Jullie zijn nu een beetje mijn sociaal leven :proud:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-02-2021 11:44
Die mensen van 60+ komen ook 60-minners tegen als ze boodschappen doen, naar de kapper gaan etc.
Het idee is volgens mij dat die 60-plussers dan op andere tijden en/of locaties boodschappen doen etc.
Maar wie ze dan gaat knippen of de boodschappen afrekent daar is geen antwoord op.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
17-02-2021 11:32
Wat ik me ook altijd afvraag bij die ‘isoleer alle kwetsbaren’ plannen: denken die mensen dan dat er een harde scheiding is tussen kwetsbaar en niet kwetsbaar? Want vanaf 60 gaan de opnames etc bijvoorbeeld scherper omhoog. Maar het is natuurlijk niet zo dat een 59 jarige hetzelfde risico loopt als een 11 jarige of zo. Dus als je 60- ‘gewoon los laat’ krijg je een hoop besmettingen in 40-60, en komen die weer in het ziekenhuis terecht.
Ik snap dat ook niet. En er wordt volgens mij altijd vergeten dat een groot deel kwetsbaren gewoon werkt en een gezin heeft. Dus dat isoleren gaat dan sowieso niet echt.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 11:45
Bedankt iedereen :cheer2:

Aangezien ik nu (naast man) niemand zie om me persoonlijk te feliciteren is dit toch leuk. Jullie zijn nu een beetje mijn sociaal leven :proud:
:D
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
17-02-2021 11:44
Gefeliciteerd Apple!

Vreemde timing ook, dat 'bescherm de kwetsbaren' plan. Het was wellicht logisch geweest daarover te praten als er geen uitzicht was op vaccins. Maar dat is toch helemaal niet aan de orde? We praten over een paar maanden extra op deze voet doorgaan, geen jaren...
Dat verbaast mij nog het meest.
Ik hoop echt dat het Janssen vaccin vanaf half maart voldoende wordt geleverd en dat dit dan eerst en alleen wordt ingezet voor 60-70 en 60- met aandoeningen.
En dan maar duimen dat het virus zich niet nog verder muteert!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-02-2021 11:24
En verplicht een boostershot gaan halen als je buiten de EU op reis wil, zodat je niet toch weer een of andere mutant mee terug kan slepen.
Of een mutant mee heen slepen, die kans lijkt me ook groot.

Ik ben overigens voor iedereen vaccineren van (zeer) oud tot (zeer) jong (in die volgorde) Gewoon in het rijksvaccinatieprogramma die prik.

En Apple van harte gefeliciteerd!!!!
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 11:16
Happy new topic! En happy birthday to me! :cheer2:
Gefeliciteerd :gift:
soliver schreef:
17-02-2021 11:50
Of een mutant mee heen slepen, die kans lijkt me ook groot.

Ik ben overigens voor iedereen vaccineren van (zeer) oud tot (zeer) jong (in die volgorde) Gewoon in het rijksvaccinatieprogramma die prik.

En Apple van harte gefeliciteerd!!!!
Over 'n jaar als iedereen aan de beurt is geweest en de vaccins niet meer schaars kunnen ze prima de kinderen ook mee gaan pakken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 11:45
Bedankt iedereen :cheer2:

Aangezien ik nu (naast man) niemand zie om me persoonlijk te feliciteren is dit toch leuk. Jullie zijn nu een beetje mijn sociaal leven :proud:
Gelukkige verjaardag!!!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-02-2021 11:52
Over 'n jaar als iedereen aan de beurt is geweest en de vaccins niet meer schaars kunnen ze prima de kinderen ook mee gaan pakken natuurlijk.
Dat gaat al eerder gebeuren, lijkt me? In het najaar ofzo? Dan is er voldoende data over kinderen.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven