Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 44)

17-02-2021 11:13 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 109 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 15.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
17-02-2021 12:44
Waarom zijn er eigenlijk nog geen corona-sanatoria, net zoals je in de vorige eeuw tbc-sanatoria had? Dat had toch allang opgetuigd kunnen worden? Het leger kan zoiets razendsnel opzetten en kan mankracht leveren. Ondertussen is de corona-zorg behoorlijk in protocollen gevangen, dus je hoeft er niet alleen maar volledig geschoolde verpleegkundigen neer te zetten.
Eh nee. Juist bij corona kan de situatie van een patiënt van het ene op het andere moment compleet veranderen. Corona verloopt vaak heel grillig en opeens hebben mensen beademing nodig en/of de IC. Voor het behandelen van coronapatiënten moet je juist flink ervaren zijn. Het is een illusie dat die coronapatiënten maar gewoon een beetje uit liggen te zieken in hun bed en af en toe een paracetamolletje en een maaltijd nodig hebben. Die mensen die je makkelijk in zo'n sanatorium zou kunnen verzorgen die bezetten geen ziekenhuisbedden, die liggen gewoon thuis.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
17-02-2021 12:44
Waarom zijn er eigenlijk nog geen corona-sanatoria, net zoals je in de vorige eeuw tbc-sanatoria had? Dat had toch allang opgetuigd kunnen worden? Het leger kan zoiets razendsnel opzetten en kan mankracht leveren. Ondertussen is de corona-zorg behoorlijk in protocollen gevangen, dus je hoeft er niet alleen maar volledig geschoolde verpleegkundigen neer te zetten.

Ik schrijf dat vooral vanuit de gedachte dat ondernemers ook maar lekker out of the box moeten denken om hun bedrijf overeind te houden. Waarom de zorg dan niet?
Die sanatoria waren toch niet per se bedoeld om besmettingen tegen te gaan, maar meer om te zorgen dat mensen in de friisse boslucht lagen (of berglucht, als je naar Zwitserland ging) en langdurig konden herstellen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Verder waren er voor TBC in de tijd van de sanatoria geen behandelmethoden. Men kon niets voor deze mensen doen, dus dan maar zelf uitzieken in de frisse lucht. Tegenwoordig word je ook met TBC gelukkig niet meer opgenomen in een sanatorium om het maar lekker zelf uit te zoeken in de frisse lucht, maar word je behandeld in een ziekenhuis.
nicole123 wijzigde dit bericht op 17-02-2021 13:22
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
17-02-2021 12:37
Ach.... en meneer Vlieger mag vanavond waarschijnlijk gezellig aanschuiven bij Jineknof Op1..... heeft hij ook z'n 15 minutes of fame..... en lan legaal de avondklok een avondje ontwijken. Het is hem gegund.
Ik hoop dan wel dat er eindelijk kritische vragen worden gesteld en ik ben dan vooral benieuwd hoe die mensen veilig geïsoleerd kunnen worden. Het lukt ons tot op heden niet eens in instellingen en verpleeghuizen.
bisto schreef:
17-02-2021 12:52
Ik hoop dan wel dat er eindelijk kritische vragen worden gesteld en ik ben dan vooral benieuwd hoe die mensen veilig geïsoleerd kunnen worden. Het lukt ons tot op heden niet eens in instellingen en verpleeghuizen.
:rofl:

Bij Jinek?
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 12:52
Verder waren er voor TBC in de tijd van de sanatoria geen behandelmethoden. Men kon niets voor deze mensen doen, dus dan maar zelf uitzieken in de frisse lucht. Tegenwoordig word je ook met TBC gelukkig niet meer opgenomen in een sanatorium om het maar lekker zelf uit te zoeken in de frisse lucht, maar wordt je behandeld in een ziekenhuis.
Ik had een kinderboek waarin een sanatorium voorkwam en daar moesten ze toen vooral heen voor de nasleep, dus de rustperiode. In dat boek hadden ze wel pleuritis, geen TBC.

De mensen die nog lang moe zijn van corona zijn inderdaad gewoon thuis.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
tvp
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-02-2021 12:56
Ik had een kinderboek waarin een sanatorium voorkwam en daar moesten ze toen vooral heen voor de nasleep, dus de rustperiode. In dat boek hadden ze wel pleuritis, geen TBC.

De mensen die nog lang moe zijn van corona zijn inderdaad gewoon thuis.
De olijke tweeling?
nicole123 schreef:
17-02-2021 12:42
Ik heb mijn reactie ge-edit, want ik zag inderdaad daarna jouw reactie dat je niets ziet in het isolatieplan. Ik dacht eerst dat je dat wel deed, aangezien je op de reacties op het isolatieplan reageerde met 'Maar is het echt zo raar als mensen hun leven terug willen?'. Dat wekte bij mij de indruk dat je je op één lijn bevond met de isolatieplan-mensen. Maar ik snap inmiddels dat dat niet zo is.
Er is natuurlijk nog een hele wereld te ontdekken tussen het isolatie plan en een (subtiel) andere benadering dan de huidige benadering. Ik vind wel degelijk dat er dingen anders kunnen, maar ik ben niet van de stijl : leger de straat op en pensionado's ophokken op texel.
MajaDB schreef:
17-02-2021 12:43
De proportionaliteit kan je nu niet vaststellen. Soms lijkt iets proportioneel, maar bleek het achteraf de plank volledig mis te slaan. Dus dat horen we over 10 jaar misschien pas.

Precies. En juist die reden is enerzijds aanleiding om te zeggen : we moeten maatregelen nemen. En terecht. Je wil een rampscenario voorkomen. Maar anderzijds kan er ook best een argument in gevonden worden op basis waarvan je je kunt afvragen of we per definitie aan de huidige gang van zaken moeten blijven vasthouden, en dat we pas over jaren zullen weten of het de juiste is. Dat laatste argument ontslaat je m.i. niet van de verplichting om ook in het heden te kijken of we niet nu nog kunnen bijsturen nu we de touwtjes nog in handen hebben, in plaats van dat we over 10 jaar doodleuk zeggen : ''Tja, het was achteraf niet zo streng nodig geweest, maar hee : wie nu leeft, wie nu zorgt'', en ''what's done, is done''. Daar is het allemaal iets te heftig voor, die maatregelen.
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
17-02-2021 13:08
De olijke tweeling?
Ja :proud: Niet echt wetenschappelijke literatuur, sorry.

En ik heb ook ooit het boek 'Blijf lachen, Irmgard' gelezen van Irmgard Smits, ging ook over een meisje in een sanatorium, dat was volgens mij waargebeurd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Apple!! Hopelijk je enige Corona verjaardag!! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 11:45
Bedankt iedereen :cheer2:

Aangezien ik nu (naast man) niemand zie om me persoonlijk te feliciteren is dit toch leuk. Jullie zijn nu een beetje mijn sociaal leven :proud:
AnAppleAday keeps the Corona away!

Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-02-2021 13:17
Ja :proud: Niet echt wetenschappelijke literatuur, sorry.

En ik heb ook ooit het boek 'Blijf lachen, Irmgard' gelezen van Irmgard Smits, ging ook over een meisje in een sanatorium, dat was volgens mij waargebeurd.
Haha op zaal negen! Was zielig🤪
Leven en laten leven :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zit wel eens te filosoferen of je een soort omgekeerd isolatie-plan zou kunnen uitvoeren, dus juist een grote groep niet-kwetsbaren bij elkaar in een zeer afgeschermde zone.

Dat je op een eiland als Texel de bewoners een flinke som geld biedt waarmee ze op het vasteland kunnen verblijven en leven en dan van het eiland een soort 'corona-eiland' maakt. De triage vooraf gaat niet over wel/geen corona, maar over je lichamelijke fitheid. Alleen mensen onder de 40, met een BMI onder de 25 en zonder enige aandoeningen mogen erop en behalve 1 jonge huisarts is er verder ook geen medische zorg beschikbaar, daar moet men dan voor tekenen. Op het eiland mag dan verder alles weer: knuffelen, feesten, evenementen, met symptomen de deur uit en in elkaars gezicht hoesten, ze doen maar raak. Van het eiland af mogen mensen alleen weer als ze ofwel 10 dagen in quarantaine gaan en daarna een coronatest doen die negatief uitvalt, óf als ze een positieve test hebben gehad en daarna een negatieve test.

Het zou fijn zijn voor de jongeren die zich weer eens helemaal uit willen leven, het zou fijn zijn voor het opbouwen van groepsimmuniteit (aangezien deze groep het laatst aan de beurt is voor vaccinatie en zich misschien zelfs helemaal niet wil laten vaccineren) en doordat ze legaal daar mogen feesten voorkom je er misschien illegale feestjes mee op overige plaatsen.

Ik ben alleen bang dat dit idee niet helemaal haalbaar en betaalbaar is en ook maar een kleine groep mensen bedient ipv voor de hele maatschappij verlichting brengt.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 13:38
Ik zit wel eens te filosoferen of je een soort omgekeerd isolatie-plan zou kunnen uitvoeren, dus juist een grote groep niet-kwetsbaren bij elkaar in een zeer afgeschermde zone.

Dat je op een eiland als Texel de bewoners een flinke som geld biedt waarmee ze op het vasteland kunnen verblijven en leven en dan van het eiland een soort 'corona-eiland' maakt. De triage vooraf gaat niet over wel/geen corona, maar over je lichamelijke fitheid. Alleen mensen onder de 40, met een BMI onder de 25 en zonder enige aandoeningen mogen erop en behalve 1 jonge huisarts is er verder ook geen medische zorg beschikbaar, daar moet men dan voor tekenen. Op het eiland mag dan verder alles weer: knuffelen, feesten, evenementen, met symptomen de deur uit en in elkaars gezicht hoesten, ze doen maar raak. Van het eiland af mogen mensen alleen weer als ze ofwel 10 dagen in quarantaine gaan en daarna een coronatest doen die negatief uitvalt, óf als ze een positieve test hebben gehad en daarna een negatieve test.

Het zou fijn zijn voor de jongeren die zich weer eens helemaal uit willen leven, het zou fijn zijn voor het opbouwen van groepsimmuniteit (aangezien deze groep het laatst aan de beurt is voor vaccinatie en zich misschien zelfs helemaal niet wil laten vaccineren) en doordat ze legaal daar mogen feesten voorkom je er misschien illegale feestjes mee op overige plaatsen.

Ik ben alleen bang dat dit idee niet helemaal haalbaar en betaalbaar is en ook maar een kleine groep mensen bedient ipv voor de hele maatschappij verlichting brengt.


Ik zie een enorme orgie met één jonge huisarts voor me... ;-D Iets teveel temptation Island gekeken denk ik :$
nicole123 schreef:
17-02-2021 12:05
Jij ook gefeliciteerd met je eerste coronatopic verjaardag! :cheer2:

Ik hoop dat we de tweede niet zullen meemaken en dat ergens gedurende de zomer deze topicreeks een stille dood sterft, omdat er weinig meer is om over te schrijven en we allemaal weer een leven hebben en liever met vrienden op een terras zitten dan op de bank op onze telefoon.
Ja als dat zou kunnen dan zou dat echt fijn zijn.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 13:38
Ik zit wel eens te filosoferen of je een soort omgekeerd isolatie-plan zou kunnen uitvoeren, dus juist een grote groep niet-kwetsbaren bij elkaar in een zeer afgeschermde zone.

Dat je op een eiland als Texel de bewoners een flinke som geld biedt waarmee ze op het vasteland kunnen verblijven en leven en dan van het eiland een soort 'corona-eiland' maakt. De triage vooraf gaat niet over wel/geen corona, maar over je lichamelijke fitheid. Alleen mensen onder de 40, met een BMI onder de 25 en zonder enige aandoeningen mogen erop en behalve 1 jonge huisarts is er verder ook geen medische zorg beschikbaar, daar moet men dan voor tekenen. Op het eiland mag dan verder alles weer: knuffelen, feesten, evenementen, met symptomen de deur uit en in elkaars gezicht hoesten, ze doen maar raak. Van het eiland af mogen mensen alleen weer als ze ofwel 10 dagen in quarantaine gaan en daarna een coronatest doen die negatief uitvalt, óf als ze een positieve test hebben gehad en daarna een negatieve test.

Het zou fijn zijn voor de jongeren die zich weer eens helemaal uit willen leven, het zou fijn zijn voor het opbouwen van groepsimmuniteit (aangezien deze groep het laatst aan de beurt is voor vaccinatie en zich misschien zelfs helemaal niet wil laten vaccineren) en doordat ze legaal daar mogen feesten voorkom je er misschien illegale feestjes mee op overige plaatsen.

Ik ben alleen bang dat dit idee niet helemaal haalbaar en betaalbaar is en ook maar een kleine groep mensen bedient ipv voor de hele maatschappij verlichting brengt.
Op Texel kun je aardig wat mensen kwijt, dus op zich kunnen redelijk wat mensen dat doen. Bijkomend voordeel is dat je dan misschien echt gecontroleerd groepsimmuniteit krijgt.

Het lijkt mij vooral lastig om de hele bevolking van Texel ergens onder te brengen, kan me ook voorstellen dat ze weinig trek hebben hun huis hiervoor achter te laten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
17-02-2021 13:43


Ik zie een enorme orgie met één jonge huisarts voor me... ;-D Iets teveel temptation Island gekeken denk ik :$
Haha. Misschien kunnen ze bij degenen die van het eiland af willen naast een coronatest meteen een soa test doen...
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-02-2021 13:17
Ja :proud: Niet echt wetenschappelijke literatuur, sorry.

En ik heb ook ooit het boek 'Blijf lachen, Irmgard' gelezen van Irmgard Smits, ging ook over een meisje in een sanatorium, dat was volgens mij waargebeurd.
Ooooooo, gehuild heb ik bij dat boek van de Olijke Tweeling. :$
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
17-02-2021 13:49
Ooooooo, gehuild heb ik bij dat boek van de Olijke Tweeling. :$
Ja, bij dat hoofdstuk waarin Joke doodgaat en Hannie het licht ziet en aardig wordt.

Ik heb al die boeken echt stuk gelezen toen ik een jaar of tien was, ik vind het jammer dat ik ze niet meer allemaal heb.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
nicole123 schreef:
17-02-2021 13:38
Ik zit wel eens te filosoferen of je een soort omgekeerd isolatie-plan zou kunnen uitvoeren, dus juist een grote groep niet-kwetsbaren bij elkaar in een zeer afgeschermde zone.

Dat je op een eiland als Texel de bewoners een flinke som geld biedt waarmee ze op het vasteland kunnen verblijven en leven en dan van het eiland een soort 'corona-eiland' maakt. De triage vooraf gaat niet over wel/geen corona, maar over je lichamelijke fitheid. Alleen mensen onder de 40, met een BMI onder de 25 en zonder enige aandoeningen mogen erop en behalve 1 jonge huisarts is er verder ook geen medische zorg beschikbaar, daar moet men dan voor tekenen. Op het eiland mag dan verder alles weer: knuffelen, feesten, evenementen, met symptomen de deur uit en in elkaars gezicht hoesten, ze doen maar raak. Van het eiland af mogen mensen alleen weer als ze ofwel 10 dagen in quarantaine gaan en daarna een coronatest doen die negatief uitvalt, óf als ze een positieve test hebben gehad en daarna een negatieve test.

Het zou fijn zijn voor de jongeren die zich weer eens helemaal uit willen leven, het zou fijn zijn voor het opbouwen van groepsimmuniteit (aangezien deze groep het laatst aan de beurt is voor vaccinatie en zich misschien zelfs helemaal niet wil laten vaccineren) en doordat ze legaal daar mogen feesten voorkom je er misschien illegale feestjes mee op overige plaatsen.

Ik ben alleen bang dat dit idee niet helemaal haalbaar en betaalbaar is en ook maar een kleine groep mensen bedient ipv voor de hele maatschappij verlichting brengt.
Wat ik me meer afvraag, is of we nu überhaupt nog in een fase zijn waarin we zulke ''grote'' operaties nog moeten willen. Als je aan zo'n idee begint, is dat alleen rendabel als je dat doet vanuit het idee dat je nog jaren niet noemenswaardig kunt versoepelen.

Als je verwacht binnen een paar maanden noemenswaardig verwacht te kunnen versoepelen, dan ga je dat soort enorme operaties natuurlijk niet meer opstarten, dan zitten we het gewoon uit.

Wat dat betreft wil ik gewoon echt meer duidelijkheid over wat nou het idee/plan is. Niet tot op de dag/week nauwkeurig, maar wel om inderdaad meer een idee te krijgen van : zijn we nu daadwerkelijk bezig met ''de laatste loodjes'', of is het constant een kwestie van : een stap vooruit, twee stappen terug. Twee stappen vooruit, een stap terug, en wordt dit een jaren kwestie?

je gaat geen enorme operaties opstarten voor kwetsbaren noch jongeren, als je in juni al de boel grotendeels open kunt gooien. Daar staat tegenover dat je juist dat soort meer radicale mogelijkheden moet gaan onderzoeken zodra je verwacht dat het nog een half jaar of langer gaat duren allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-02-2021 13:49
Op Texel kun je aardig wat mensen kwijt, dus op zich kunnen redelijk wat mensen dat doen. Bijkomend voordeel is dat je dan misschien echt gecontroleerd groepsimmuniteit krijgt.

Het lijkt mij vooral lastig om de hele bevolking van Texel ergens onder te brengen, kan me ook voorstellen dat ze weinig trek hebben hun huis hiervoor achter te laten.
Ja, daar zullen ze dan een flinke som geld tegenaan moeten gooien. Dat die mensen 10.000 euro per maand krijgen ofzo. Of hun gewone maandinkomsten keer twee of plus 1000. Al is dat voor degenen die hun brood verdienen in de toeristische sector en het moeten hebben van het mooie seizoen misschien te weinig. Daar nog extra compensatie voor misschien, als je werk op het eiland ligt. Probleempje zijn dan nog wel de boerderijen, wie gaat die dieren verzorgen, of transporteren we alle Texelse schapen ook mee?
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Good old memories :heart:
chumlee wijzigde dit bericht op 17-02-2021 13:54
43.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tvp

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven