Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vaccin zorgmedewerkers

20-02-2021 10:54 341 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week hebben wij een oproep gekregen voor de vaccinatie. Ik ken eigenlijk niemand van mijn directe collega’s die het vaccin niet nemen.

Ik heb echt zo mijn twijfels... Als het aan mijzelf ligt wil ik het vaccin niet. Maar ik voel me haast verplicht tegenover collega’s en cliënten. Daarnaast krijgen wij de astrazeneca dat vaccin herft een mindere werking dan pfizer.

Zijn er meer zorgmedewerkers met twijfels of die het niet gaan nemen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je het niet?
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
20-02-2021 10:58
Waarom wil je het niet?
Dat weet ik zelf niet, wist ik het maar. Mijn gevoel zegt gewoon nee niet doen. Daarnaast heb ik al meerdere mensen gehoord over heftige bijwerkingen... Dat is natuurlijk maar een paar dagen. Ik voel me ook best schuldig dat ik zo denk maar dit is hoe ik het voel.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel niet of ik het ga nemen maar ik baal er echt van dat ik AstraZeneca krijg...
Gelukkig zijn we er hier allemaal erg discreet over, niemand vraagt of je je laat vaccineren. Cliënten niet en collega’s ook niet. Alles gaat hier trouwens via de overheid, niemand op het werk weet wie zich waar of wanneer moet laten vaccineren en dus ook niet of hij/zij wel of niet gaat.
Je laat je vaccineren voor jezelf, niet voor een ander. De aanname dat asymptomatische mensen elkaar gemakkelijk ernstig ziek kunnen maken door overdracht van SARS-CoV-2-virus is een misvatting, aldus psychiater Marcel Tóth en internist Hannah Visser. (Medisch Contact).
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb niet getwijfeld.
Ik wil van het gevaar van code zwart door Corona af.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een heftige reactie op een eerder vaccin maar dat houdt me niet tegen, paracetamol en iets tegen het kotsen liggen al klaar.
Ik doe het ook niet zozeer voor mijn cliënten (zij worden zelf allemaal gevaccineerd) maar eerder uit eigenbelang. Ik wil weer reizen en op café!
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
20-02-2021 11:02
Ik twijfel niet of ik het ga nemen maar ik baal er echt van dat ik AstraZeneca krijg...
Gelukkig zijn we er hier allemaal erg discreet over, niemand vraagt of je je laat vaccineren. Cliënten niet en collega’s ook niet. Alles gaat hier trouwens via de overheid, niemand op het werk weet wie zich waar of wanneer moet laten vaccineren en dus ook niet of hij/zij wel of niet gaat.
Precies dat. Ik had dan veel liever pfizer gehad... er zit nogal wat verschil in! En ik heb het idee dat astrazeneca meer bijwerkingen geeft? De mensen die ik ken die dit vaccin hebben gehad voelen zich goed ziek de dag erna.
Alle reacties Link kopieren
Van Pfizer ook gehoord hoor, vooral na de 2 e prik.
Alle reacties Link kopieren
Igoa schreef:
20-02-2021 11:02
Je laat je vaccineren voor jezelf, niet voor een ander. De aanname dat asymptomatische mensen elkaar gemakkelijk ernstig ziek kunnen maken door overdracht van SARS-CoV-2-virus is een misvatting, aldus psychiater Marcel Tóth en internist Hannah Visser. (Medisch Contact).
Je laat je óók vaccineren voor anderen.
Mss niet om te voorkomen dat je anderen besmet, maar om te zorgen dat je geen ziekenhuisbed nodig hebt als je besmet raakt, zodat de zorg ontlast wordt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
20-02-2021 11:07
Ik had een heftige reactie op een eerder vaccin maar dat houdt me niet tegen, paracetamol en iets tegen het kotsen liggen al klaar.
Ik doe het ook niet zozeer voor mijn cliënten (zij worden zelf allemaal gevaccineerd) maar eerder uit eigenbelang. Ik wil weer reizen en op café!
Ik ben bang dat dat nog lang gaat duren! Ik ga verder toch niet op reis en ben geen stapper. Vind het echt lastig!
Het gaat allemaal om die verrekte R-waarde. En als je alleen een vaccin wilt met een hogere "werkingswaarde" dat heeft niet zoveel nut. Ik zou het proberen uit te leggen. Want een vaccin neem je eigenlijk niet echt voor jezelf, maar voor de groep mensen waarin je je begeeft.

Afbeelding

Stel, jij hebt 10 mensen om je heen en het virus is altijd 100% besmettelijk, en je besmet iedereen (wat niet zo is).
- 2 mensen besmet je niet, want ze hebben al antistoffen in hun lichaam, want al een keer corona gehad.
- 5 mensen hebben het vaccin gehad, met 60% werking, dus 3 mensen worden ook niet besmet, want antistoffen, en 2 wel.
- de overige 3 besmet je wel (en worden ziek).

Je besmet dus 5 mensen, dus een 100% overdraagzaamvirus, heeft nog maar een voortplanting van 50%

Nu is corona niet 100% besmettelijk (maar wel veel), maar het virus damt zo steeds meer in, omdat ze minder mensen heeft om ziek te maken, waardoor het virus, op den duur "uitsterft". De werking van het vaccin, zegt dus niets over de veiligheid. Wel over de kans, of in de groep waarin jij je begeeft, je de mogelijkheid om ziek te worden hebt. En hoe meer mensen inenten in jou sociale omgeving, hoe minder kans jij maakt om ziek te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in de zorg en wil hem liever ook niet? Maar van waar de twijfel? Denk om je medemens en dan bedoelnik de kwetsbare ouderen
Alles gebeurd met een reden
Alle reacties Link kopieren
Dan ga je toch niet? Van geen vaccin wordt je nog veel zieker.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
vlindertje1991 schreef:
20-02-2021 11:00
Dat weet ik zelf niet, wist ik het maar. Mijn gevoel zegt gewoon nee niet doen. Daarnaast heb ik al meerdere mensen gehoord over heftige bijwerkingen... Dat is natuurlijk maar een paar dagen. Ik voel me ook best schuldig dat ik zo denk maar dit is hoe ik het voel.
Lijkt me zinnig om bij jezelf na te gaan waarom je het niet wilt.
Voor zover ik kan beoordelen zijn degenen die het niet willen nogal geneigd om zich te laten beïnvloeden door de uitspraken van bijv Viruswaarheid en minder luisteren naar de deskundigen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
vlindertje1991 schreef:
20-02-2021 11:00
Dat weet ik zelf niet, wist ik het maar. Mijn gevoel zegt gewoon nee niet doen. Daarnaast heb ik al meerdere mensen gehoord over heftige bijwerkingen... Dat is natuurlijk maar een paar dagen. Ik voel me ook best schuldig dat ik zo denk maar dit is hoe ik het voel.
Als ik jou was zou ik onderzoeken waar dat gevoel vandaan komt. Dit gaat over een sec medische, rationele kwestie. Dit gaat niet over of je verliefd genoeg bent om te trouwen ofzo. “Een gevoel” is echt een bizarre reden om je eigen leven en dat van anderen in de waagschaal te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het lullige is dat als je jong en gezond bent de kans aardig groot is dat je zelf geen last zult hebben mocht je besmet raken maar als jij een client besmet die wél kwetsbaar is kan dat grote gevolgen hebben. Persoonlijk zou ik dat niet op mijn geweten willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
https://www.makesciencework.nl/post/ver ... ou-precies

Dit is een fijne bron. Interessante arts die ook te volgen is op linkedin.
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
20-02-2021 11:11
Het gaat allemaal om die verrekte R-waarde. En als je alleen een vaccin wilt met een hogere "werkingswaarde" dat heeft niet zoveel nut. Ik zou het proberen uit te leggen. Want een vaccin neem je eigenlijk niet echt voor jezelf, maar voor de groep mensen waarin je je begeeft.

Afbeelding

Stel, jij hebt 10 mensen om je heen en het virus is altijd 100% besmettelijk, en je besmet iedereen (wat niet zo is).
- 2 mensen besmet je niet, want ze hebben al antistoffen in hun lichaam, want al een keer corona gehad.
- 5 mensen hebben het vaccin gehad, met 60% werking, dus 3 mensen worden ook niet besmet, want antistoffen, en 2 wel.
- de overige 3 besmet je wel (en worden ziek).

Je besmet dus 5 mensen, dus een 100% overdraagzaamvirus, heeft nog maar een voortplanting van 50%

Nu is corona niet 100% besmettelijk (maar wel veel), maar het virus damt zo steeds meer in, omdat ze minder mensen heeft om ziek te maken, waardoor het virus, op den duur "uitsterft". De werking van het vaccin, zegt dus niets over de veiligheid. Wel over de kans, of in de groep waarin jij je begeeft, je de mogelijkheid om ziek te worden hebt. En hoe meer mensen inenten in jou sociale omgeving, hoe minder kans jij maakt om ziek te worden.
Bedankt voor je heldere uitleg!
Mijn twee huisgenoten en ik zijn alledrie al twee keer gevaccineerd. Twee van ons een stijve arm, de derde 24 uur hoge koorts en flink ziek (Pfizer).

We zijn alle drie fit en gezond en werken met (kwetsbare) patiënten. Vaccineren is het enige wat ooit deze crisis gaat verbeteren. We hebben ons laten vaccineren omdat de vaccina bewezen werken, weinig klachten geven en we als zorgmedewerkers (arts) een voorbeeld willen stellen aan iedereen dat vaccineren een must is.

Excuus voor de prekerige toon maar zo zien wij het dus. Daarnaast heb ik in mijn rol ook fitte gezonde jonge mensen naar de ICU gestuurd dus een beetje zelfzuchtig is het ook - je wordt echt bewezen veel minder ziek ook als je het eel krijgt.
Alle reacties Link kopieren
vlindertje1991 schreef:
20-02-2021 11:00
Dat weet ik zelf niet, wist ik het maar. Mijn gevoel zegt gewoon nee niet doen. Daarnaast heb ik al meerdere mensen gehoord over heftige bijwerkingen... Dat is natuurlijk maar een paar dagen. Ik voel me ook best schuldig dat ik zo denk maar dit is hoe ik het voel.
Voordat ik zou gaan spelen met andere mensen hun levens door hun mogelijk te besmetten met een voor hen dodelijk virus, zou ik echt eerst eens even heel duidelijk voor mezelf wetenschappelijke feiten op een rij willen hebben waarom niet te vaccineren.
Niet lullig bedoeld TO, maar ik heb meerdere mensen in mijn omgeving gehad die niet wilde vaccineren en bij navraag waarom bleek het bij iedereen om hetzelfde te gaan: ze hebben kennis gebaseerd op facebook/fora informatie en snappen gewoon niks of te weinig van het vaccin en hoe het werkt. Zorg dat je informatie inwint van betrouwbare bronnen.
-
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-02-2021 11:13
Lijkt me zinnig om bij jezelf na te gaan waarom je het niet wilt.
Voor zover ik kan beoordelen zijn degenen die het niet willen nogal geneigd om zich te laten beïnvloeden door de uitspraken van bijv Viruswaarheid en minder luisteren naar de deskundigen.
Nee ik laat me niet beïnvloeden. Het is gewoon eigen gevoel... ik voel me ook wel schuldig dat ik zo denk. Misschien moet ik het maar gewoon nemen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook getwijfeld, maar heb het laten doen. Vooral om mijn Klienten niet te kunnen aansteken .En heel egoistisch: Om op vakantie te kunnen gaan......

Ik heb dan wel het Pfizer gekregen...
Mijn collega doet het niet. Zij heeft echt andere ideeën over het maatregelenpakket, vaccinatie etc. Zij leest sites waarvan ik denk...huh?

Maar dat is en blijft haar keuze. Wij werken fijn samen en gaan die discussie uit de weg. Ieder heeft recht op eigen keuzes.
Alle reacties Link kopieren
vlindertje1991 schreef:
20-02-2021 11:22
Nee ik laat me niet beïnvloeden. Het is gewoon eigen gevoel... ik voel me ook wel schuldig dat ik zo denk. Misschien moet ik het maar gewoon nemen!
Wat iemand anders ook schreef: in dit geval kun je je beter door je verstand laten leiden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven