Coronavirus COVID-19 alle pijlers

AstraZeneca

01-04-2021 04:26 791 berichten
Beste allemaal,
Als zorgmedewerker(verpleegkundige) twijfelde ik eigenlijk nooit over het vaccin. Ik had alle redenen om het wel te doen en eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. In april start op mijn werkplek de tweede vaccinatieronde (ik mocht in de eerste vaccinatieronde niet omdat ik toen covid had).

Echter inmiddels wel echt grote twijfels er over, waarbij ik echt neig naar niet nemen.
De eerste ronde was met Pfizer. Nu de tweede ronde is met AstraZeneca, en daar ben ik niet zo van.
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarbij er tientallen gevallen zijn van trombose in de hersenen. In Duitsland vaccineren ze zelfs mensen onder de 60 niet meer ermee.

Dit is voor mij een reden om het mogelijk (nog) niet te doen. Ik ben moeder en wil geen risico lopen op tromboses.
Echter ben ik zelf wel "pro vaccin", om de redenen die wellicht iedereen heeft die voor vaccineren is.
Ik vind het wel echt een risico, en enorm eng, waardoor ik nu echt twijfel. :-|
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-04-2021 12:34
nee hoor
de algemene mening (de meest voorkomende mening) onder wetenschappers is, dat vaccineren het beste idee is
De cijfers vertellen ons, dat er risico's zitten aan een vaccin, meer dat niet vaccineren nog veel gevaarlijker is
Maar jouw gevoel wil er nog niet aan
Als je het in het algemeen/collectief ziet wel. Individueel kan die afweging anders uitvallen.
Voorlopig is die afweging mbt AZ vaccin en jongere mensen bij een aantal buitenlandse deskundigen ook anders uitgevallen.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-04-2021 12:41
Als je het in het algemeen/collectief ziet wel. Individueel kan die afweging anders uitvallen.
Voorlopig is die afweging mbt AZ vaccin en jongere mensen bij een aantal buitenlandse deskundigen ook anders uitgevallen.
Het gaat altijd om het individu, en dat je de verrekte pech kan hebben (of geluk) dat jij net verkeerd reageert op een vaccin (of een loterij wint)
Superhuisvrouw schreef:
01-04-2021 11:40
Kun je niet aangeven welk vaccin je wilt hebben. Ik wacht liever op het Janssen vaccin
Hoef je trouwens ook maar een keer.
Er valt niets te kiezen. Was het maar zo dat dat kon. Dan maakte ik een andere keuze.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-04-2021 11:06
Het gaat niet over dezelfde complicatie.
Dit stuk gaat niet over trombose maar over lage bloedplaatjes (immune thrombocytopenia) na Pfizer en Moderna. Dat is iets dat vaker voorkomt na vaccineren, zegt dit artikel.

Bij AZ gaat het om 'an extremely rare type of blood clot called cerebral venous sinus thrombosis (CVST) — where veins that drain blood from the brain are obstructed and can potentially cause fatal bleeding'. Soms gecombineerd met lage bloedplaatjes, maar net zo vaak niet: The Paul Ehrlich Institute also said that seven people affected by the blood clots have died. It added that of the 21 cases reported in Germany until March 25, 12 also involved an abnormally low level of platelets in the patients' blood.
Dr. Isaac Bogoch, an infectious diseases physician and member of Ontario's COVID-19 vaccine task force said that the discovery of a potential connection with the vaccine to blood clots raised a "red flag" that "warrants further exploration." "People should appreciate that not all blood clots are created the same," he said. "This is a very specific and particular method of blood clotting that likely has an association with the vaccine."

https://www.cbc.ca/news/health/canada-s ... -1.5968657
Bij AZ ging het ook om die combi van trombose en lage bloedplaatjes, wat namelijk ook al zeldzaam is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-04-2021 11:14
Ik laat me voorlopig in elk geval nergens mee vaccineren. De risicoanalyse valt niet positief uit voor mij. Ook omdat ik al covid heb gehad en dus zelf al antistoffen heb. Ik heb overigens weinig last gehad van corona, de te verwachten bijwerkingen na de prik (beroerd, koorts) klinken erger. Als je al corona gehad hebt zou je daar nog eerder en meer last van krijgen.
Want? Lijkt me eerder het tegenovergestelde.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
"Maagzweren en zweren van de twaalfvingerige darm, perforaties of maag/darm bloedingen (soms
met fatale afloop, met name bij ouderen), misselijkheid, gestoorde spijsvertering, braken, zuurbranden, maagpijn, winderigheid, bloedbraken, woekerende ontsteking van het mondslijmvlies, verslechtering van darmontsteking en de ziekte van Crohn."

Dit kan bij 1 op de 100 voorkomen. Bij gebruik van Aleve, gewoon te koop bij Albert Heijn. Laten we de bijwerkingen van vaccins alsjeblieft in het juiste perspectief blijven zien. Als dit dezelfde media-aandacht zou krijgen als dat er nu is voor de covid-vaccins dan moeten zou per direct het zelfzorgschap in de supermarkten en drogisterijen moeten worden afgesloten.
Alle reacties Link kopieren
xloesje-- schreef:
01-04-2021 11:56
Er zijn artikelen die pleiten voor vaccinaties en ook artikelen die de risico's beschrijven. Ik ben zelf heel erg van "ratio"... Dus ik lees altijd heel veel voor ik iets kan beslissen. Niet dat dat altijd goed is, maar dat vind ik zelf fijn.

Iedereen moet voor zichzelf een keuze maken. En als het voor een ieder goed voelt, welke keuze het ook mag zijn, dan is er geen keuze fout of slecht.
Je bent duidelijk helemaal niet van de 'ratio', want dan zou je totaal niet twijfelen aan vaccineren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
01-04-2021 12:11
Waarom zou Janssen beter zijn? Daar wordt nog niet mee geprikt dus wie weet wat voor (zeldzame) bijwerkingen daar nog uit komen rollen.
Bovendien is het gebaseerd op hetzelfde principe als het AZ vaccin.
Ja, precies.

Straks blijkt Janssen dezelfde, zeeeer zeldzame, complicatie te geven.......

Net als vermoedelijk Pfizer en Moderna, alleen horen we dat niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
xloesje-- schreef:
01-04-2021 11:59
Dat is jouw mening en dat mag.
Dat is de mening van iedereen die de ratio laat prevaleren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-04-2021 12:41
Als je het in het algemeen/collectief ziet wel. Individueel kan die afweging anders uitvallen.
Voorlopig is die afweging mbt AZ vaccin en jongere mensen bij een aantal buitenlandse deskundigen ook anders uitgevallen.
Zelfs individueel kan die afweging niet anders uitvallen, want een covid-infectie geeft zeker een verhoogd risico op o.a. diezelfde complicaties.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
01-04-2021 13:32
"Maagzweren en zweren van de twaalfvingerige darm, perforaties of maag/darm bloedingen (soms
met fatale afloop, met name bij ouderen), misselijkheid, gestoorde spijsvertering, braken, zuurbranden, maagpijn, winderigheid, bloedbraken, woekerende ontsteking van het mondslijmvlies, verslechtering van darmontsteking en de ziekte van Crohn."

Dit kan bij 1 op de 100 voorkomen. Bij gebruik van Aleve, gewoon te koop bij Albert Heijn. Laten we de bijwerkingen van vaccins alsjeblieft in het juiste perspectief blijven zien. Als dit dezelfde media-aandacht zou krijgen als dat er nu is voor de covid-vaccins dan moeten zou per direct het zelfzorgschap in de supermarkten en drogisterijen moeten worden afgesloten.
Dat vind ik al jaren een goed idee, maar dat terzijde. ;-)
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-04-2021 13:34
Je bent duidelijk helemaal niet van de 'ratio', want dan zou je totaal niet twijfelen aan vaccineren.
Yup dit. Ze leest voornamelijk de onzin en bangmakerij die voorbij komt op websites als Facebook...
TO, echt, je bent gewoon vooral zeer beïnvloedbaar en weet echt niet waar je het over hebt...
Alle reacties Link kopieren
xloesje-- schreef:
01-04-2021 11:08
Ik vind het goed dat ieder een keuzevrijheid heeft. Vind niet dat ze iets kunnen verplichten.
Nogmaals ik ben echt voor vaccineren maar ik wil wel goed research gedaan hebben alvorens ik een juiste beslissing kan maken. Vooralsnog wil ik nog even afwachten omdat ik familiair al een verhoogd risico op trombose heb.

Ik ben in staat om wetenschappelijke artikelen te raadplegen en te lezen. Dit maakt, in combinatie met mijn verhoogd risico op trombose, dat ik voor nu het even uitstel.
Iedereen is daartoe in staat. De kunst is vooral om wat er staat ook juist te kunnen interpreteren en niet selectief te lezen. Daar ontbreekt het helaas velen aan...
Saivash schreef:
01-04-2021 13:54
Yup dit. Ze leest voornamelijk de onzin en bangmakerij die voorbij komt op websites als Facebook...
TO, echt, je bent gewoon vooral zeer beïnvloedbaar en weet echt niet waar je het over hebt...
Juist :rofl:

Ik heb geen Facebook.
Saivash schreef:
01-04-2021 13:58
Iedereen is daartoe in staat. De kunst is vooral om wat er staat ook juist te kunnen interpreteren en niet selectief te lezen. Daar ontbreekt het helaas velen aan...
Ik betwijfel het. Ik ben er in ieder geval wel toe in staat en kan het ook juist interpreteren.

Bij jou lijkt een stukje empathie en inlevingsvermogen te ontbreken. Je lijkt continue op écht iedereen commentaar te hebben die zich (nog) niet wil laten vaccineren. Je drukt je mening door en legt anderen die op.
Iedereen kan en mág zijn of haar eigen mening hebben, daar hangen geen sancties aan vast of zo.
Iedereen beslist over zijn of haar eigen lichaam.
mallebeppie schreef:
01-04-2021 13:03
Er valt niets te kiezen. Was het maar zo dat dat kon. Dan maakte ik een andere keuze.
Ik heb vanochtend geinformeerd op mijn werk en je kan inderdaad niet kiezen. Ze krijgen deze geleverd. Ze merken wel op mijn werk dat er veel artsen en verpleegkundigen zich dan nog niet laten vaccineren, als het AZ wordt. Maar het ziekenhuis heeft er helaas geen zeggenschap in, ze waren ook meer voorstander van Pfizer.
Mochten we hem nu niet willen dan moeten we wachten tot de volgende ronde of op de oproep van de GGD.
Alle reacties Link kopieren
xloesje-- schreef:
01-04-2021 14:31
Ik heb vanochtend geinformeerd op mijn werk en je kan inderdaad niet kiezen. Ze krijgen deze geleverd. Ze merken wel op mijn werk dat er veel artsen en verpleegkundigen zich dan nog niet laten vaccineren, als het AZ wordt. Maar het ziekenhuis heeft er helaas geen zeggenschap in, ze waren ook meer voorstander van Pfizer.
Mochten we hem nu niet willen dan moeten we wachten tot de volgende ronde of op de oproep van de GGD.
Dus jullie willen wel dat de druk in de zorg afneemt maar nemen het vaccin vervolgens zelf niet?
Dat is ook bijzonder te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja... ik hoop van harte dat er wél sancties aan vast komen te zitten en dat de maatregelen langer blijven gelden voor degenen die niet mee doen...
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
01-04-2021 14:50
Dus jullie willen wel dat de druk in de zorg afneemt maar nemen het vaccin vervolgens zelf niet?
Dat is ook bijzonder te noemen.
Bijzonder scheef ja...
Saivash schreef:
01-04-2021 14:51
Nou ja... ik hoop van harte dat er wél sancties aan vast komen te zitten en dat de maatregelen langer blijven gelden voor degenen die niet mee doen...
Oke :facepalm:
Flashy schreef:
01-04-2021 14:50
Dus jullie willen wel dat de druk in de zorg afneemt maar nemen het vaccin vervolgens zelf niet?
Dat is ook bijzonder te noemen.
Omdat wij als verpleegkundigen en artsen ook aan eigen gezondheid denken. En niet klakkeloos de menigte na lopen.

Als zelfs artsen geen AZ willen. Dat zegt wel wat...

Anyway, ieder zo z'n mening.
Alle reacties Link kopieren
xloesje-- schreef:
01-04-2021 14:28
Ik betwijfel het. Ik ben er in ieder geval wel toe in staat en kan het ook juist interpreteren.

Bij jou lijkt een stukje empathie en inlevingsvermogen te ontbreken. Je lijkt continue op écht iedereen commentaar te hebben die zich (nog) niet wil laten vaccineren. Je drukt je mening door en legt anderen die op.
Iedereen kan en mág zijn of haar eigen mening hebben, daar hangen geen sancties aan vast of zo.
Iedereen beslist over zijn of haar eigen lichaam.
Uit je posts blijkt gewoon het tegendeel.

En idd heeft iedereen recht op een eigen mening, maar niet op eigen feiten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
xloesje-- schreef:
01-04-2021 15:15
Omdat wij als verpleegkundigen en artsen ook aan eigen gezondheid denken. En niet klakkeloos de menigte na lopen.

Als zelfs artsen geen AZ willen. Dat zegt wel wat...

Anyway, ieder zo z'n mening.
Dat is wel dé wappie-uitspraak die het vaakst gebruikt wordt.

Liepen jullie maar met de menigte mee, dat zou voor iedereen beter zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
01-04-2021 08:33
De EMA verklaart het vaccin helemaal niet veilig. De EMA zegt: "Een oorzakelijk verband met het vaccin is niet bewezen, maar is wel mogelijk en verdere analyse wordt voortgezet", schrijft het EMA.

Ondertussen adviseren ze door te vaccineren omdat de risico’s ontzettend klein zijn en de mogelijke nadelen van het vaccin niet opwegen tegen de duidelijke voordelen.

Maar we hoeven niet te doen of mensen die zich er zorgen om maken helemaal gek zijn ofzo. Natuurlijk raak je bezorgd van de huidige berichtgeving. En de EMA baseert zich helemaal niet op onomstotelijk bewijs dat het vaccin veilig is. Wel goed om te bedenken is dat 3 miljoen Duitsers zijn gevaccineerd met AZ, en er zijn 31 gevallen van trombose bekend. De kans hierop is dus ‘maar’ 0.00001033%, áls het al door het vaccin komt.

https://nos.nl/artikel/2374883-leeftijd ... rland.html
De EMA heeft ook echt al meerdere keren gezegd/geschreven dat het vaccin safe and effective is.
Honey, you should see me in a crown
Solomio schreef:
01-04-2021 15:41
Uit je posts blijkt gewoon het tegendeel.

En idd heeft iedereen recht op een eigen mening, maar niet op eigen feiten.
Omdat ik voor nu nog geen AZ wil omdat in andere landen het vaccin niet meer aan jonge vrouwen gegeven wordt i.v.m. verhoogde kans op trombose? Ik heb in het verleden een ruiterembolie gehad en dat was zéker geen pretje kan ik je vertellen! Dus ik ben bekend met sowieso al een hoger risico waardoor ik bijv. al geen pil mag slikken.
Dus ik ga nu niet bewust iets in me laten spuiten waar in andere landen nog volop onderzoek volgt naar dat verhoogde risico op trombose. Ik pak nu de verantwoordelijkheid over mijn lichaam.
En die mening mag ik prima hebben!

Daarbij heb ik al corona doorgemaakt en nog antistoffen. Dus ik kan prima nog even afwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven