Coronavirus COVID-19 alle pijlers

AstraZeneca

01-04-2021 04:26 791 berichten
Beste allemaal,
Als zorgmedewerker(verpleegkundige) twijfelde ik eigenlijk nooit over het vaccin. Ik had alle redenen om het wel te doen en eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. In april start op mijn werkplek de tweede vaccinatieronde (ik mocht in de eerste vaccinatieronde niet omdat ik toen covid had).

Echter inmiddels wel echt grote twijfels er over, waarbij ik echt neig naar niet nemen.
De eerste ronde was met Pfizer. Nu de tweede ronde is met AstraZeneca, en daar ben ik niet zo van.
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarbij er tientallen gevallen zijn van trombose in de hersenen. In Duitsland vaccineren ze zelfs mensen onder de 60 niet meer ermee.

Dit is voor mij een reden om het mogelijk (nog) niet te doen. Ik ben moeder en wil geen risico lopen op tromboses.
Echter ben ik zelf wel "pro vaccin", om de redenen die wellicht iedereen heeft die voor vaccineren is.
Ik vind het wel echt een risico, en enorm eng, waardoor ik nu echt twijfel. :-|
Alle reacties Link kopieren
xloesje-- schreef:
01-04-2021 14:31
Ik heb vanochtend geinformeerd op mijn werk en je kan inderdaad niet kiezen. Ze krijgen deze geleverd. Ze merken wel op mijn werk dat er veel artsen en verpleegkundigen zich dan nog niet laten vaccineren, als het AZ wordt. Maar het ziekenhuis heeft er helaas geen zeggenschap in, ze waren ook meer voorstander van Pfizer.
Mochten we hem nu niet willen dan moeten we wachten tot de volgende ronde of op de oproep van de GGD.
Uuhuh, welk ziekenhuis was het ook alweer? Amphia toch? :hihi:
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-04-2021 13:32
Want? Lijkt me eerder het tegenovergestelde.
Geen idee waarom. Is de ervaring, dat je meer last hebt als je al corona hebt gehad. Misschien dat omdat immuunsysteem dan al helemaal paraat staat en vol de aanval inzet.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-04-2021 16:06
Geen idee waarom. Is de ervaring, dat je meer last hebt als je al corona hebt gehad. Misschien dat omdat immuunsysteem dan al helemaal paraat staat en vol de aanval inzet.
Heb je daar ook een bron van?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Saivash schreef:
01-04-2021 14:51
Nou ja... ik hoop van harte dat er wél sancties aan vast komen te zitten en dat de maatregelen langer blijven gelden voor degenen die niet mee doen...

Sancties nog wel...

Gelukkig is dat niet aan jou om dat te bepalen.

Iedereen bepaald zelf wat hij/zij wel of niet in zijn lijf laat spuiten. Daar hoef je niets van te vinden. Je kunt het respecteren.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-04-2021 11:59
maar er zijn veel meer wetenschappers die Voor vaccinatie zijn. De ratio is duidelijk hoor: prikken maar!

Alleen jouw emotie wil het niet geloven.
Precies. Ik denk altijd maar zo: Heel veel slimme wetenschappers over de hele wereld hebben zich bemoeid met dit vaccin. Ze hebben het bedacht, gemaakt en getest. En er zijn veel artsen bij dit proces betrokken geweest die een eed hebben afgelegd (First do no Harm). Denk je nou echt dat als er maar enigszins twijfels zijn bij die slimme mensen die er verstand van hebben dat ze dit vaccin aan miljoenen mensen laten geven?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Die twijfel is er nu wel in een aantal landen. Die denken na of het vaccin wel aan jongere vrouwen gegeven moet worden.
En in afwachting van de uitkomst kan ik me goed voorstellen dat je even niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
01-04-2021 12:11
Waarom zou Janssen beter zijn? Daar wordt nog niet mee geprikt dus wie weet wat voor (zeldzame) bijwerkingen daar nog uit komen rollen.
Bovendien is het gebaseerd op hetzelfde principe als het AZ vaccin.
Dit zei mijn huisarts ook. Heb met haar hele discussies gehad over AZ voordat ik geprikt werd en zij gaf toen aan dat het helemaal niet wil zeggen dat Janssen geen risico's geeft. Het werkt bijna hetzelfde als AZ dus grote kans dat die hetzelfde zeldzame probleem gaat geven. Dat heb ik wel meegenomen in mijn beslissing.

Dat terwijl ik echt veel mensen hoor roepen "ik wacht wel op Janssen". Tsjah. En wat als die ook problemen ook aan het licht komen als ze daar mee aan het prikken zijn? Ga je dan ook op Pfizer wachten waar er ook trombose meldingen bij zijn?
mallebeppie schreef:
01-04-2021 16:22
Sancties nog wel...

Gelukkig is dat niet aan jou om dat te bepalen.

Iedereen bepaald zelf wat hij/zij wel of niet in zijn lijf laat spuiten. Daar hoef je niets van te vinden. Je kunt het respecteren.
Precies. Maar ze heeft altijd overal zo d'r mening over en een handje er van om die flink door te drukken en die anderen op te leggen.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
01-04-2021 16:22
Sancties nog wel...

Gelukkig is dat niet aan jou om dat te bepalen.

Iedereen bepaald zelf wat hij/zij wel of niet in zijn lijf laat spuiten. Daar hoef je niets van te vinden. Je kunt het respecteren.
ohja, je mag gerust bepalen of je het wel of niet wilt
Maar kom me niet aan, met dat je het beter zou weten dan wetenschappers. Dat je op basis van ratio geen vaccin wil.
Op basis van ratio neem je het gewoon wel. Op basis van Gevoel neem jij het niet. En dat is geen probleem. Je eigen keus. Maar geen rationele keus.
Alle reacties Link kopieren
xloesje-- schreef:
01-04-2021 16:53
Precies. Maar ze heeft altijd overal zo d'r mening over en een handje er van om die flink door te drukken en die anderen op te leggen.
En dat voor een nieuwe forummer.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
01-04-2021 08:13
Met de pil ben ik begonnen toen ik 14 was, 30 jaar geleden. Het risico op trombose is vooral in de eerste 4 maanden.
Ik heb op mijn 21ste , na 5 jaar de pil slikken, een herseninfarct gehad. Door trombose door de pil ( marvelon)
Toch heb ik geen seconde geaarzeld om het vaccin te nemen tegen Corona.
Naar mijn mening geeft de pil een flink groter risico, maar goed, dat bekijk ik dan ook vanuit mijn eigen perspectief uiteraard
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
01-04-2021 05:24
Ik heb mijn 1e enting gehad met AstraZeneca. Half mei zal ik mijn 2e krijgen.
En ik begin ook behoorlijke twijfels te krijgen. Duitsland stopt, Belgie gaat ook stoppen en wij gaan versneld de voorraad opmaken?
Nee hoor, België stopt niet en is zelfs nooit gestopt. Ook niet toen andere landen even een pauze inlasten.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
01-04-2021 16:22
Sancties nog wel...

Gelukkig is dat niet aan jou om dat te bepalen.

Iedereen bepaald zelf wat hij/zij wel of niet in zijn lijf laat spuiten. Daar hoef je niets van te vinden. Je kunt het respecteren.
Bepalen? Nee, helaas niet.

Mag ik er iets van vinden? Natuurlijk. En respecteren hoef ik het ook niet. Dat bepaal jij dan weer niet :)
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
01-04-2021 16:57
En dat voor een nieuwe forummer.
Nee ze is absoluut niet nieuw...
lilalinda schreef:
01-04-2021 16:56
ohja, je mag gerust bepalen of je het wel of niet wilt
Maar kom me niet aan, met dat je het beter zou weten dan wetenschappers. Dat je op basis van ratio geen vaccin wil.
Op basis van ratio neem je het gewoon wel. Op basis van Gevoel neem jij het niet. En dat is geen probleem. Je eigen keus. Maar geen rationele keus.
Er staat nergens dat ik het vaccin niet neem. Ik ben huiverig. Maar dat wil niet zeggen dat ik hem niet neem.
Laat maar...
Alle reacties Link kopieren
In Duitsland speelt overigens ook nog het sentiment mee: Pfizer is ook Duits en de bevolking snapt niet waarom zij niet kunnen worden gevaccineerd met een product van eigen bodem waarvan -voor nu- vaststaat dat het heel goed werkt. Tel daarbij op dat AZ vanaf het moment dat ze bijna konden leveren al negatief in de belangstelling stond, dan is voor veel Duitsers het plaatje rond. Geen AZ dus, maar Pfizer.

Een beetje hetzelfde als de Nederlanders die alleen met Janssen willen worden gevaccineerd.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
01-04-2021 16:22
Sancties nog wel...

Gelukkig is dat niet aan jou om dat te bepalen.

Iedereen bepaald zelf wat hij/zij wel of niet in zijn lijf laat spuiten. Daar hoef je niets van te vinden. Je kunt het respecteren.
Wat mij betreft zou het heel prima zijn als er in dit soort gevallen een verplichting zou komen.
Maatschappelijk belang, solidariteit, dat soort dingen.

Ik kan respect hebben voor mensen die bang zijn en daarover willen praten.
Niet voor mensen die feiten verdraaien zodat ze beter uitkomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
01-04-2021 18:41
Er staat nergens dat ik het vaccin niet neem. Ik ben huiverig. Maar dat wil niet zeggen dat ik hem niet neem.
Huiverig, een gevoel dus
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
01-04-2021 16:57
En dat voor een nieuwe forummer.
Wie zegt dat ze nieuw is? En je dient je eerst te bewijzen ofzo?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Girl_Undiscovered schreef:
01-04-2021 16:41
Dit zei mijn huisarts ook. Heb met haar hele discussies gehad over AZ voordat ik geprikt werd en zij gaf toen aan dat het helemaal niet wil zeggen dat Janssen geen risico's geeft. Het werkt bijna hetzelfde als AZ dus grote kans dat die hetzelfde zeldzame probleem gaat geven. Dat heb ik wel meegenomen in mijn beslissing.

Dat terwijl ik echt veel mensen hoor roepen "ik wacht wel op Janssen". Tsjah. En wat als die ook problemen ook aan het licht komen als ze daar mee aan het prikken zijn? Ga je dan ook op Pfizer wachten waar er ook trombose meldingen bij zijn?
Jouw houding vind ik echt eentje om te respecteren: je vindt het eng, bent daar open over en laat uiteindelijk de ratio 'winnen'.

Ik vind het stoer.

Maar zelfs al zou je besloten hebben het vaccin nog niet te nemen, dan nog zou ik daar respect voor kunnen hebben, omdat je het bij jezelf houdt.
Jouw angst, jouw beslissing. :thumbsup:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
lilalinda schreef:
01-04-2021 19:05
Huiverig, een gevoel dus
Ik begrijp niet wat daar mis mee is? Als ik had gezegd dat ik angstig ben, was het dan anders geweest?

Ik heb een angststoornis en ja, ik ben bang voor dit vaccin. Niet vanwege eventuele stolsels, maar angstig voor het effect dat bijwerkingen kunnen hebben op mijn bloedsuikerspiegel. Dat maakt mij huiverig. Daarnaast moet ik een enorm stuk agorafobie overwinnen door naar een vreemde locatie te rijden (Ik heb o.a. rij angst en pleinvrees). Me daar te laten vaccineren en dan nog 15 minuten wachten op een plek die niet bepaald senang voor me zal voelen.

En nogmaals: ik heb nergens gezegd dat ik hem niet neem. Ik heb ook nergens gezegd dat ik niet geloof in de wetenschap. En ik twijfel niet aan het vaccin.

Het maakt mij geen anti vaxxer of ongelovige in de wetenschap.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-04-2021 19:12
Jouw houding vind ik echt eentje om te respecteren: je vindt het eng, bent daar open over en laat uiteindelijk de ratio 'winnen'.

Ik vind het stoer.

Maar zelfs al zou je besloten hebben het vaccin nog niet te nemen, dan nog zou ik daar respect voor kunnen hebben, omdat je het bij jezelf houdt.
Jouw angst, jouw beslissing. :thumbsup:
Wat een fijne reactie, dankjewel :D

Het ging niet vanzelf en ik begrijp als geen ander de twijfel bij mensen maar ik denk dat er veel over praten en keer op keer relativeren wel echt heel belangrijk is. En als ik die drempel over kan, kan iedereen het haha.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
01-04-2021 19:20
Ik begrijp niet wat daar mis mee is? Als ik had gezegd dat ik angstig ben, was het dan anders geweest?

Ik heb een angststoornis en ja, ik ben bang voor dit vaccin. Niet vanwege eventuele stolsels, maar angstig voor het effect dat bijwerkingen kunnen hebben op mijn bloedsuikerspiegel. Dat maakt mij huiverig. Daarnaast moet ik een enorm stuk agorafobie overwinnen door naar een vreemde locatie te rijden (Ik heb o.a. rij angst en pleinvrees). Me daar te laten vaccineren en dan nog 15 minuten wachten op een plek die niet bepaald senang voor me zal voelen.

En nogmaals: ik heb nergens gezegd dat ik hem niet neem. Ik heb ook nergens gezegd dat ik niet geloof in de wetenschap. En ik twijfel niet aan het vaccin.

Het maakt mij geen anti vaxxer of ongelovige in de wetenschap.
Lees dan even waar de discussie over ging
Alle reacties Link kopieren
Ik mag vanavond en heb er slecht van geslapen. Wel, niet, wel, niet. :-|
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven