Coronavirus COVID-19 alle pijlers

AstraZeneca

01-04-2021 04:26 791 berichten
Beste allemaal,
Als zorgmedewerker(verpleegkundige) twijfelde ik eigenlijk nooit over het vaccin. Ik had alle redenen om het wel te doen en eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. In april start op mijn werkplek de tweede vaccinatieronde (ik mocht in de eerste vaccinatieronde niet omdat ik toen covid had).

Echter inmiddels wel echt grote twijfels er over, waarbij ik echt neig naar niet nemen.
De eerste ronde was met Pfizer. Nu de tweede ronde is met AstraZeneca, en daar ben ik niet zo van.
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarbij er tientallen gevallen zijn van trombose in de hersenen. In Duitsland vaccineren ze zelfs mensen onder de 60 niet meer ermee.

Dit is voor mij een reden om het mogelijk (nog) niet te doen. Ik ben moeder en wil geen risico lopen op tromboses.
Echter ben ik zelf wel "pro vaccin", om de redenen die wellicht iedereen heeft die voor vaccineren is.
Ik vind het wel echt een risico, en enorm eng, waardoor ik nu echt twijfel. :-|
Alle reacties Link kopieren
Naja ik heb de uitnodiging nog niet (omdat de huisartsen nu niet mogen versturen...) maar het zou tussen 10 en 21 april dus ja ik baal wel want voor mij is het zeg maar echt aftellen. Dus nu onzekerheid van wat als het niet meer mag.
Moeten we dan wachten of krijgen we iets anders en vooral wanneer?

Hopelijk snel duidelijkheid!
En ook voor de hele strategie, ik las dat de GGDS morgen ook niet prikken. Dat zijn toch zo langzamerhand nu best veel afspraken aan het worden die afgezegd zijn.
Titatoverbal schreef:
08-04-2021 13:36
Ik vind mn het mechanisme er achter interessant.
Wie krijgt die thrombocytopenie?
Als vrouw <60 jaar lijk je meer risico te lopen.

Het is een auto immuun reactie begrijp ik.
Als je al een auto immuun ziekte hebt, loop je dan meer risico?

Ik val zelf in de categorie vrouw, <60 en bewezen auto immuunziekte.
Eerlijk gezegd weer houdt dit me nu er wel van om AZ te nemen als het me wordt aangeboden.
Hier net zo....ik heb een auto immuun ziekte, ik hoef er geen extra ellende bij...
Flashy schreef:
08-04-2021 15:56
Die gaan door denk ik?
En misschien ook de mensen daarboven die nog moeten?

Ik zou zelf ook de komende week of de week erop gevaccineerd worden en dus geen idee wat dan als het nu niet mag.
Nee die zijn al sinds vrijdag gestopt via de ggd.

Sommige huisartsen prikken er nog wel mee.
Sommige zijn ook tijdelijk gestopt omdat er te veel niet kwamen. Dan gooi je bijv de helft van een flacon weg.
Dat was volgens mij ook de reden dat de ggd stopte in 1e instantie
Alle reacties Link kopieren
MacTrees schreef:
08-04-2021 14:26
We weten nog niet alles van deze vaccins. Best mogelijk dat pfizer en Moderna evenzeer in zeldzame gevallen ernstige complicaties geven.
Tot nu toe is dat niet gebeurd. Mocht dat wel gaan gebeuren, moet er ook voor die vaccins een nieuwe risicoafweging gemaakt worden.
.
mallebeppie schreef:
08-04-2021 16:09
Hier net zo....ik heb een auto immuun ziekte, ik hoef er geen extra ellende bij...
Extra ellende wil niemand.
Maar ik vraag me af of het hebben van al een auto immuun ziekte je extra gevoelig maakt voor deze bijwerking (die ook een auto immuun reactie lijkt te zijn)
De huisartsen praktijk waar ik voor werk heeft AZ besteld, maar had een paar dagen geleden al besloten nog niet te zullen starten met vaccineren tot de uitkomst van de overleggen van vandaag.
Alle reacties Link kopieren
De GGD’s prikken toch met Pfizer? Boven de 65.
Alle reacties Link kopieren
Titatoverbal schreef:
08-04-2021 16:14
Nee die zijn al sinds vrijdag gestopt via de ggd.

Sommige huisartsen prikken er nog wel mee.
Sommige zijn ook tijdelijk gestopt omdat er te veel niet kwamen. Dan gooi je bijv de helft van een flacon weg.
Dat was volgens mij ook de reden dat de ggd stopte in 1e instantie
Huisartsen gaan gewoon door.
Ik zou ook bij de huisarts. De 60 plus zijn of worden wel uitgenodigd.
Titatoverbal schreef:
08-04-2021 16:16
Extra ellende wil niemand.
Maar ik vraag me af of het hebben van al een auto immuun ziekte je extra gevoelig maakt voor deze bijwerking (die ook een auto immuun reactie lijkt te zijn)
Goede vraag, daar zou ik ook graag antwoord op willen. Triggert dit vaccin mij extra en wat zijn de eventuele consequenties?

Mijn aandoening staat er om bekend dat op de termijn er meerdere auto immuun ziekte kunnen gaan ontstaan. Ruim één derde heeft minimaal twee auto immuun ziekten en op den duur heeft zo'n 20 % 3 auto immuun ziekten(laatste percentage ben ik niet helemaal zeker van, maar zal niet veel afwijken)

Dus naast de kans op trombose: wat triggert het eventueel nog meer?
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
08-04-2021 15:28
Och vrouw, je moest eens weten wat ik allemaal in mijn kinderen stop en heb gespoten dat potentieel dodelijk zou kunnen zijn.
Schiet het al een beetje op met dat autisme?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
08-04-2021 14:57
Mensen die vaker corona hebben gehad?
Ik zou direct het RIVM bellen aangezien er maar een paar echte herinfecties bekend zijn. Jouw kennissen zijn een goudmijn aan informatie!

En hoe krijg je ‘vaker’ COVID? Je moet daar toch echt je best voor doen met al die lockdowns...
Herbesmettingen zijn er volop alleen worden er verschillende criteria's aan gesteld. Wanneer je ze samenvoegd kom je alleen in Nederland al op honderden uit. Het kan zijn dat het virus na een eerste besmetting niet helemaal weg is maar zich teruggetrokken heeft en opnieuw toeslaat. Daarnaast zijn er mensen die een eerste keer niet echt ziek worden maar dan ook niet lang antistoffen hebben. Ook kan er sprake zijn dat je de tweede keer besmet raakt met een andere variant.
Dus doe eventjes niet zo uit de hoogte.

https://nos.nl/artikel/2355531-steeds-m ... orona.html
mactrees wijzigde dit bericht op 08-04-2021 16:55
5.43% gewijzigd
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-04-2021 16:23
Schiet het al een beetje op met dat autisme?
Ja dat is gelukt! Man ook, trouwens. De Pandemrix deed 't 'm.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
08-04-2021 16:51
Ja dat is gelukt! Man ook, trouwens. De Pandemrix deed 't 'm.
Mijn oudste heeft zijn hoop gevestigd op het corona-vaccin, om hem super autistisch te maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
MacTrees schreef:
08-04-2021 16:49
Herbesmettingen zijn er volop alleen worden er verschillende criteria's aan gesteld. Wanneer je ze samenvoegd kom je alleen in Nederland al op honderden uit. Het kan zijn dat het virus na een eerste besmetting niet helemaal weg is maar zich teruggetrokken heeft en opnieuw toeslaat. Daarnaast zijn er mensen die een eerste keer niet echt ziek worden maar dan ook niet lang antistoffen hebben. Ook kan er sprake zijn dat je de tweede keer besmet raakt met een andere variant.
Dus doe eventjes niet zo uit de hoogte.

https://nos.nl/artikel/2355531-steeds-m ... orona.html
Maar het blijft tot nu toe redelijk zeldzaam, dus als iemand meerdere mensen kent die meerdere keren covid-19 hebben gehad is dat op z'n minst opmerkelijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
08-04-2021 16:18
De GGD’s prikken toch met Pfizer? Boven de 65.
Zorgpersoneel wordt o.a. bij GGD's geprikt met AZ. Boven de 65 via GGD krijgt nu nog Pfizer. Ik vraag mij af of ze overwegen deze groep AZ te geven, zodat Pfizer naar jonge vrouwen kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-04-2021 17:00
Mijn oudste heeft zijn hoop gevestigd op het corona-vaccin, om hem super autistisch te maken.
Mooi streven!
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-04-2021 17:02
Maar het blijft tot nu toe redelijk zeldzaam, dus als iemand meerdere mensen kent die meerdere keren covid-19 hebben gehad is dat op z'n minst opmerkelijk.
Dat is het nu juist. Het komt vaker voor dan gedacht. Ja, ik ken er inmiddels heel zeker 3 met vermoeden van nog meer mensen. Wel is het zo dat het virus kan blijven sluimeren en zich even terug trekt om dan weer volop naar boven te komen. Dat is officiëel dus geen tweede besmetting.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
MacTrees schreef:
08-04-2021 16:49
Herbesmettingen zijn er volop alleen worden er verschillende criteria's aan gesteld. Wanneer je ze samenvoegd kom je alleen in Nederland al op honderden uit. Het kan zijn dat het virus na een eerste besmetting niet helemaal weg is maar zich teruggetrokken heeft en opnieuw toeslaat. Daarnaast zijn er mensen die een eerste keer niet echt ziek worden maar dan ook niet lang antistoffen hebben. Ook kan er sprake zijn dat je de tweede keer besmet raakt met een andere variant.
Dus doe eventjes niet zo uit de hoogte.

https://nos.nl/artikel/2355531-steeds-m ... orona.html
Laat het er honderden zijn zoals je schrijft. Dan nog is het zeer onwaarschijnlijk dat je meerdere mensen kent die herbesmet zijn. Er van uitgaande dat 1.3 miljoen Nederlanders de ziekte gehad heeft praten we nog steeds over 0,01% van de gemelde besmettingen, 0,006% van de bevolking!

Statistisch gezien is het dus zeer onwaarschijnlijk dat iemand ‘meerdere mensen kent’ die zijn herbesmet met het coronavirus. Waarschijnlijk kunnen ze geen twee positieve PCR-tests laten zien.
MacTrees schreef:
08-04-2021 17:14
Dat is het nu juist. Het komt vaker voor dan gedacht. Ja, ik ken er inmiddels heel zeker 3 met vermoeden van nog meer mensen. Wel is het zo dat het virus kan blijven sluimeren en zich even terug trekt om dan weer volop naar boven te komen. Dat is officiëel dus geen tweede besmetting.
Zou je wat meer kunnen vertellen van die drie herbesmettingen? Hoe vaak zijn ze herbesmet? Hoe weet je dat ze herbesmet zijn en niet gewoon opnieuw ziek zijn geworden van hetzelfde beestje? Is het bevestigd door de GGD? Is er DNA-onderzoek gedaan?

Nogmaals, herbesmettingen komen voor, maar niet op zo’n grote schaal. Ik ken niet eens zoveel mensen die überhaupt besmet zijn geraakt!


De Engelsen, die het best goed begrepen hebben wat COVID betreft, hebben in januari dit over geschreven:
There were early reports of people appearing to have multiple coronavirus infections in a short space of time.
But the scientific consensus is that testing was the issue, with patients being incorrectly told they were free of the virus.
PHE's ongoing study on immunity in healthcare workers found 44 potential re-infections in a group of 6,614 people who had previously had the virus.
Researchers conclude reinfection is uncommon but still possible and say people must continue to follow current guidance, whether they have had antibodies or not.
0,66%
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
08-04-2021 18:02
Zou je wat meer kunnen vertellen van die drie herbesmettingen? Hoe vaak zijn ze herbesmet? Hoe weet je dat ze herbesmet zijn en niet gewoon opnieuw ziek zijn geworden van hetzelfde beestje? Is het bevestigd door de GGD? Is er DNA-onderzoek gedaan?

Nogmaals, herbesmettingen komen voor, maar niet op zo’n grote schaal. Ik ken niet eens zoveel mensen die überhaupt besmet zijn geraakt!
Hetgeen mij verteld is dat wanneer je binnen 8 weken ziek wordt het geen herbesmetting is maar dat het virus opnieuw opleeft. Van 2 mensen weet ik dat ze vorig jaar ziek zijn geweest en 1 einde dit jaar en dus zeker meer dan 8 weken later. Een andere begin dit jaar. Van de derde weet ik het niet zeker maar wordt er ook gesproken van een andere variant (engelse). Alle drie zijn de tweede keer veel zieker geweest.
Nadat ik zelf ziek ben geweest heb ik gevraagd bij GGD of ik mij opnieuw moet laten testen bij klachten. Dit hoefde de eerste 8 weken niet. Na die 8 weken wel. Ik heb toen ook gevraagd of herbesmettingen voor komen en ja, die komen echt meer voor dan gedacht.
Net zoals nog heel weinig bekend is over restverschijnselen en klachten die nog heel lang zijn na besmettingen is er nog heel weinig bekend over een 2e keer besmet raken.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
Alle reacties Link kopieren
Titatoverbal schreef:
08-04-2021 16:14
Nee die zijn al sinds vrijdag gestopt via de ggd.

Sommige huisartsen prikken er nog wel mee.
Sommige zijn ook tijdelijk gestopt omdat er te veel niet kwamen. Dan gooi je bijv de helft van een flacon weg.
Dat was volgens mij ook de reden dat de ggd stopte in 1e instantie
60-plus wordt in principe gevaccineerd via huisartsen, dus niet door GGD’s. Die doen 75+ en zorgmedewerkers. Ze zijn dus gestopt met alle zorgmedewerkers, ook die 60-plussers die in de zorg werken, omdat dat een te kleine groep was en teveel verspilling zou veroorzaken. Niet omdat er teveel mensen zouden afzeggen.
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2375908-advies-g ... nners.html

De mensen die al een eerste inenting hebben gehad met het AstraZeneca-vaccin krijgen de mogelijkheid om nog een tweede prik te halen.

:cheer2:
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
08-04-2021 18:27
https://nos.nl/artikel/2375908-advies-g ... nners.html

De mensen die al een eerste inenting hebben gehad met het AstraZeneca-vaccin krijgen de mogelijkheid om nog een tweede prik te halen.

:cheer2:
Tsja.. ik mis hier de flexibiliteit. Laat mensen die wél willen zich gewoon inenten met Astra. Neem alleen al de mensen die al maanden op een operatie of medische behandeling wachten en pas geholpen worden wanneer ze gevaccineerd zijn. Laat aan hen de keus of ze zich nu laten inenten met Astra. Laat aan eenieder de keus.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
08-04-2021 18:51
Tsja.. ik mis hier de flexibiliteit. Laat mensen die wél willen zich gewoon inenten met Astra. Neem alleen al de mensen die al maanden op een operatie of medische behandeling wachten en pas geholpen worden wanneer ze gevaccineerd zijn. Laat aan hen de keus of ze zich nu laten inenten met Astra. Laat aan eenieder de keus.
Vind ik ook, veel mensen willen gewoon nog AZ. De vraag is of dat logistiek haalbaar is. Het kan zomaar tot meer verspilling leiden.

Beter doet huisarts nu ook 65+.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
08-04-2021 18:51
Tsja.. ik mis hier de flexibiliteit. Laat mensen die wél willen zich gewoon inenten met Astra. Neem alleen al de mensen die al maanden op een operatie of medische behandeling wachten en pas geholpen worden wanneer ze gevaccineerd zijn. Laat aan hen de keus of ze zich nu laten inenten met Astra. Laat aan eenieder de keus.
O daar ben ik het helemaal mee eens.
Was alleen even bang dat ze ook de mogelijkheid tot het nemen van de tweede zouden schrappen, vandaar de :cheer2:
Honey, you should see me in a crown

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven