Coronavirus COVID-19 alle pijlers

AstraZeneca

01-04-2021 04:26 791 berichten
Beste allemaal,
Als zorgmedewerker(verpleegkundige) twijfelde ik eigenlijk nooit over het vaccin. Ik had alle redenen om het wel te doen en eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. In april start op mijn werkplek de tweede vaccinatieronde (ik mocht in de eerste vaccinatieronde niet omdat ik toen covid had).

Echter inmiddels wel echt grote twijfels er over, waarbij ik echt neig naar niet nemen.
De eerste ronde was met Pfizer. Nu de tweede ronde is met AstraZeneca, en daar ben ik niet zo van.
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarbij er tientallen gevallen zijn van trombose in de hersenen. In Duitsland vaccineren ze zelfs mensen onder de 60 niet meer ermee.

Dit is voor mij een reden om het mogelijk (nog) niet te doen. Ik ben moeder en wil geen risico lopen op tromboses.
Echter ben ik zelf wel "pro vaccin", om de redenen die wellicht iedereen heeft die voor vaccineren is.
Ik vind het wel echt een risico, en enorm eng, waardoor ik nu echt twijfel. :-|
Alle reacties Link kopieren
Jonger dan 60 en in risico groep inderdaad.

Assistente zei aan de telefoon dat ze bij niet komen opdagen noteren om wie het gaat en dat ze dit dan aan het RIVM doorgeven. En ook dat ze niet weer een oproep zou krijgen als RIVM een nieuw merk heeft voor deze doelgroep. Maar moet wachten tot haar jaar aan de beurt is (over een maand of 2).

Toch raar dat ze je dan als een weigeraars zien als RIVM zegt, we vaccineren je nu niet?
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
14-04-2021 17:33
Jonger dan 60 en in risico groep inderdaad.

Assistente zei aan de telefoon dat ze bij niet komen opdagen noteren om wie het gaat en dat ze dit dan aan het RIVM doorgeven. En ook dat ze niet weer een oproep zou krijgen als RIVM een nieuw merk heeft voor deze doelgroep. Maar moet wachten tot haar jaar aan de beurt is (over een maand of 2).

Toch raar dat ze je dan als een weigeraars zien als RIVM zegt, we vaccineren je nu niet?
Welk geboortejaar?
Alle reacties Link kopieren
En hoogrisicogroep of de "normale"?
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
14-04-2021 17:22
Is het iemand met down of bmi 40+?
Deze mensen worden nu opgeroepen voor ander vaccin.
Mits wonder de 60 uiteraard.
Die groepen (Down en bmi 40+) worden als het goed is snel opgeroepen door de GGD. Andere risicogroepen van 18-60 ook maar dat gaat duren van mei tot half juni voordat die allemaal een oproep hebben gekregen voor de eerste prik.
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
14-04-2021 17:52
Die groepen (Down en bmi 40+) worden als het goed is snel opgeroepen door de GGD. Andere risicogroepen van 18-60 ook maar dat gaat duren van mei tot half juni voordat die allemaal een oproep hebben gekregen voor de eerste prik.
Klopt, maar dat komt meer overheen met die "latere ronde"/
MacTrees schreef:
11-04-2021 20:03
Poeh..nog steeds bezig over AZ? Weet je, we hebben nog nooit op zo'n schaal gevaccineerd als nu. De hele wereld is er mee bezig. Goh.. en dan komen er bijwerkingen aan het licht. Hoeveel doden zijn er nu gevallen aan dat trombosegedoe? Volgens mij nog geen dertig. In Nederland zijn nu 5 meldingen waarvan 1 dode. Trouwens van de vijf zijn er eigenlijk maar echt 3 meldingen omdat er ook dubbel gemeld is.
De bijwerkingen die je nu ziet van AZ is dat niet gewoon aan vaccins? Het gaat tenslotte om ons immuunsysteem en hoeveel vaccins zijn daar niet aan gerelateerd? Volgens mij niet anders dan de griepspuit maar goed, daarvan worden er maar 250.00 per jaar gevaccineerd. Tja, hoor je minder over bijwerkingen.
Deze vaccins worden momenteel wereldwijd uitgedeeld. Dit is zo'n grote schaal dan is het toch ook niet vreemd dat je dan ook mensen tegenkomt die er minder goed tegen kunnen? Relateer dit eens aan de doden van Covid, ook aan de mensen die jonger zijn dan 60. Dat zijn er in verhouding nog altijd veel meer. Ik bedoel dan dus echt mensen die dood gaan.

Daarbij, bekende bijwerkingen betekent dat ze bekend zijn. Je kiept echt niet meteen om maar bent nog zeer goed n staat je te melden bij eerste hulp of bij huisarts waarop nog altijd ingegrepen kan worden.
Ik zou me eerlijk gezegd meer zorgen maken over de autorit naar de GGD toe. Kunnen ze niet gewoon even met de spuit bij je langskomen? Levensgevaarlijk gewoon.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/15 ... en-in-2020
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
14-04-2021 17:57
Ik zou me eerlijk gezegd meer zorgen maken over de autorit naar de GGD toe. Kunnen ze niet gewoon even met de spuit bij je langskomen? Levensgevaarlijk gewoon.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/15 ... en-in-2020
https://speld.nl/2021/04/14/martha-67-w ... LAZj4FbBpw
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
14-04-2021 17:23
Het is niet waar dat er een lijst van weigeraars is.
Vriendin van mij heeft ook even bedankt voor AZ. Mag gewoon als ze wil op een later tijdstip terugkomen van de huisarts en die had ook alle begrip.
En krijgt ze dan wat anders of toch AZ?
Alle reacties Link kopieren
Doorenvogel schreef:
14-04-2021 18:31
En krijgt ze dan wat anders of toch AZ?
Huisartsen hebben niks anders dan AZ dus kan ze hooguit een paar dagen of week langer nadenken. Ik vrees dat 60+ die nu AZ weigert pas Q3 of 4 in aanmerking komt voor een mRNA vaccin. Persoonlijk zou ik als 60+ niet zo lang ongevaccineerd rond willen lopen.
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
14-04-2021 18:56
Huisartsen hebben niks anders dan AZ dus kan ze hooguit een paar dagen of week langer nadenken. Ik vrees dat 60+ die nu AZ weigert pas Q3 of 4 in aanmerking komt voor een mRNA vaccin. Persoonlijk zou ik als 60+ niet zo lang ongevaccineerd rond willen lopen.

Wel lastig allemaal vind ik.
😂
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
11-04-2021 17:46
Ten eerste lees ik vooral jou en wat nog anderen continu de vergelijking maken met 'normale' trombose, en dat mensen die vergelijking zelf niet maken ( nee, waarom zou je?) en zich niet bewust zijn van die risico's (is dat zo? En dan nog, wat doet het er toe? Of begin een campagne oid).

Met appels en peren overtuig je mensen niet ( als dat is wat je wil, mensen overtuigen).
Je kan net zo goed tegen een deur praten. Ik heb het ook tig keer uitgelegd en ik heb het opgegeven. Zag net even snel jouw bericht en ga ook niet meer verder lezen en meteen weg uit dit topic.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
14-04-2021 20:54
Je kan net zo goed tegen een deur praten. Ik heb het ook tig keer uitgelegd en ik heb het opgegeven. Zag net even snel jouw bericht en ga ook niet meer verder lezen en meteen weg uit dit topic.
En als je dan verder leest kun je zien dat daar wel degelijk over geschreven wordt en dat het uiteindelijk gaat om de risico-kansen en niet de exacte aandoening.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Doorenvogel schreef:
14-04-2021 19:13
Wel lastig allemaal vind ik.
Ik begrijp niet wat er lastig is, gewoon die prik AZ halen als je 60 plus bent!

Ik ben jaloers, niet dat dat er iets toe doet... dat ik jaloers ben, dat snap ik. 😉
Ik ben 47 en heb vrijdag de AZ prik gehad (woon in Engeland). Enige bijwerking is een zere bovenarm de dag erna. Ik kwam er toevallig die dag ook achter dat ik vorig jaar al besmet ben geweest.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik hebben vorige week onze AZ gehaald, nergens last van gehad. Ik ben heel blij dat we de 1e gehad hebben!
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand ook iets over de relatie tussen geen klachten na vaccin en werkzaamheid? Of is deze relatie er niet.
Alle reacties Link kopieren
Algemeen wordt er geredeneerd dat meer klachten duidt op een hogere activatie van het immuunsysteem. Maar dat is niet een op een te vertalen per individu.

Belangrijkste is dat ook AztraZenica voor 100% beschermt tegen ziekenhuisopname bij Covidbesmetting.
Alle reacties Link kopieren
Elizabethie schreef:
19-04-2021 17:55
Man en ik hebben vorige week onze AZ gehaald, nergens last van gehad. Ik ben heel blij dat we de 1e gehad hebben!
Man en ik ook! Beetje zere arm gehad, dat is alles.
Er was bij de huisarts AZvaccin over van de groep 64/63 jarigen die dag en wij staan bovenaan in het alfabet.
Zo blij dat we de eerste prik al hebben!
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
19-04-2021 18:04
Weet iemand ook iets over de relatie tussen geen klachten na vaccin en werkzaamheid? Of is deze relatie er niet.
Die relatie is er niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ongeveer 17 dagen geleden AZ gehad. Ik ben extra alert op verdachte plekjes vanwege trombose, maar probeer er niet in door te slaan vanwege de angst. Ik zie nu op mijn arm een rood vlekje, verder nergens. Doet niet echt pijn, maar als ik er op druk blijft hij rood. Heeft een van jullie ervaring met deze bijwerking? Ik lees bij bijwerkingen ''meerdere blauwe, of rode plekjes..''. Ik zie 1 klein plekje, maar kan natuurlijk wat anders zijn. Gezien het tijdstip en verder geen klachten, denk ik laten tot morgenochtend en dan naar de huisarts bellen. Maar vanwege alle nieuwsberichten ben ik wat angstig en vraag ik me af of ik nu al geen actie moet ondernemen. Maar kan ook overdrijven :)
Alle reacties Link kopieren
Hi Muis, lijkt me niet ernstig. Ik ben zelf 16 dagen geleden met Astra Zeneca gevaccineerd. Op de prikplek zit nog steeds een rode vlek. Kan geen kwaad volgens de assistente van de huisarts die ik belde. Ik had moeten koelen na de vaccinatie. Heb ik niet gedaan. Voor de zekerheid kun je morgen de huisarts nog even bellen, als je dat geruststelt.
Alle reacties Link kopieren
Dankje! Ik heb het op een andere plek dan de prikplek. Even kijken hoe de plek morgenochtend is en anders toch bellen.
Alle reacties Link kopieren
Muis12345 schreef:
19-04-2021 23:36
Ik heb ongeveer 17 dagen geleden AZ gehad. Ik ben extra alert op verdachte plekjes vanwege trombose, maar probeer er niet in door te slaan vanwege de angst. Ik zie nu op mijn arm een rood vlekje, verder nergens. Doet niet echt pijn, maar als ik er op druk blijft hij rood. Heeft een van jullie ervaring met deze bijwerking? Ik lees bij bijwerkingen ''meerdere blauwe, of rode plekjes..''. Ik zie 1 klein plekje, maar kan natuurlijk wat anders zijn. Gezien het tijdstip en verder geen klachten, denk ik laten tot morgenochtend en dan naar de huisarts bellen. Maar vanwege alle nieuwsberichten ben ik wat angstig en vraag ik me af of ik nu al geen actie moet ondernemen. Maar kan ook overdrijven :)
Heb je nog nooit een vaccinatie gehad?
Een rode (bij mij dikke) vlek op de plek van de prik is heel normaal. Kan ook wat pijn doen en/of gaan jeuken.
Ik zou de huisarts daar niet over bellen.

Die "meerdere blauwe of rode plekjes" gaat over mini-bloeduitstortingen en beslist NIET over een rode prikplek.
Ik zou bellen met deze klachten. Niet omdat ik per sé denk dat het trombose is, maar dan kunnen ze het ook terugkoppelen aan Lareb. Een pijnlijke prikplek is vrij normaal, ik heb altijd spierpijn na vaccinaties, maar je hebt het nu al best lang. Ik denk bij bellen altijd: baat het niet schaadt het niet. Het ergste wat kan gebeuren als het niks is dat je wordt gerustgesteld, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven