Coronavirus COVID-19 alle pijlers

De EMA is eruit.

07-04-2021 16:05 300 berichten
Er bestaat inderdaad een verband tussen het coronavaccin van AstraZeneca en de zeldzame combinatie van bloedstolsels (trombose) en een laag aantal bloedplaatjes (trombocytopenie). Dit zegt Marco Cavaleri, hoofd vaccinatiestrategie van het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA), dinsdag in Italiaanse media.

De zeldzame combinatie van klachten “onder jonge gevaccineerden komt vaker voor dan we zouden verwachten. Dat moeten we zeggen”.


Goed. Je hoeft dus ook niet meer blindelings te vertrouwen op de goedkeuring van EMA.
Alle reacties Link kopieren
lesmee schreef:
07-04-2021 16:05

Goed. Je hoeft dus ook niet meer blindelings te vertrouwen op de goedkeuring van EMA.
:facepalm:

Even een quote uit een ander topic, als ik me goed herinner uit een artikel in de Volkskrant:

"Risico is de kans op een gebeurtenis vermenigvuldigd met de ernst ervan. En dat moet je altijd afzetten tegen de status quo. We zitten midden in een pandemie, het aantal ziekenhuisopnames loopt op. Je moet dus het risico op een zeldzame bijwerking afzetten tegen het risico dat veel meer mensen ernstig ziek worden met alle maatschappelijke schade van dien. En dat laatste risico is zoveel groter.’

Het risico is zó klein dat het bij de testfases niet naar voren is gekomen. Dat is één van de redenen waarom nieuwe medicijnen, ook deze vaccins, ook na ingebruikname nog gemonitord worden.

De EMA heeft zich gebaseerd op de resultaten van de testfases en dat is precies wat ze moeten doen, dus zijn ze betrouwbaar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
07-04-2021 16:08
:facepalm:

Even een quote uit een ander topic, als ik me goed herinner uit een artikel in de Volkskrant:

"Risico is de kans op een gebeurtenis vermenigvuldigd met de ernst ervan. En dat moet je altijd afzetten tegen de status quo. We zitten midden in een pandemie, het aantal ziekenhuisopnames loopt op. Je moet dus het risico op een zeldzame bijwerking afzetten tegen het risico dat veel meer mensen ernstig ziek worden met alle maatschappelijke schade van dien. En dat laatste risico is zoveel groter.’

Het risico is zó klein dat het bij de testfases niet naar voren is gekomen. Dat is één van de redenen waarom nieuwe medicijnen, ook deze vaccins, ook na ingebruikname nog gemonitord worden.

De EMA heeft zich gebaseerd op de resultaten van de testfases en dat is precies wat ze moeten doen, dus zijn ze betrouwbaar.
Ik begrijp je punt hoor. Echter wordt een goedkeuring van de EMA gepresenteerd als helemaal veilig. En dat is het nu dus niet.

Vertrouwen start met openheid. De kanttekening die jij stelt hadden ze bij de goedkeuring ook duidelijk moeten communiceren.
Alle reacties Link kopieren
lesmee schreef:
07-04-2021 16:12
Ik begrijp je punt hoor. Echter wordt een goedkeuring van de EMA gepresenteerd als helemaal veilig. En dat is het nu dus niet.

Vertrouwen start met openheid. De kanttekening die jij stelt hadden ze bij de goedkeuring ook duidelijk moeten communiceren.
Alsof je je over dat soort zaken druk maakt bij alle andere nieuwe geneesmiddelen die er elk jaar in gebruik genomen worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Slik je de pil, TO?
Alles komt goed, alleen de rest niet
lesmee schreef:
07-04-2021 16:12
Ik begrijp je punt hoor. Echter wordt een goedkeuring van de EMA gepresenteerd als helemaal veilig. En dat is het nu dus niet.

Vertrouwen start met openheid. De kanttekening die jij stelt hadden ze bij de goedkeuring ook duidelijk moeten communiceren.
Dit schreven ze bij de goedkeuring:
Bijwerkingen zijn mild en kortdurend
De meest voorkomende bijwerkingen zijn gevoeligheid en pijn op de prikplek. Ook spierpijn kan voorkomen, net als hoofdpijn, vermoeidheid, verhoging en koorts, koude rillingen, gewrichtspijn en misselijkheid. Deze bijwerkingen zijn meestal mild en duren kort, meestal zo’n 2 à 3 dagen.

Ondanks dat vele duizenden mensen aan de studie meededen, zijn bepaalde zeldzame of late bijwerkingen nooit helemaal uit te sluiten als straks miljoenen mensen het vaccin krijgen. Daarom wordt de veiligheid van dit vaccin na markttoelating goed in de gaten gehouden. Zo moeten fabrikanten iedere maand een extra veiligheidsrapportage inleveren bij het EMA en bij het vermoeden van een ernstige bijwerking dit meteen melden.
Dus.... wat hadden ze anders moeten doen?
Alle reacties Link kopieren
Nou kom maar op met die prik
Alle reacties Link kopieren
Tsja.
Je zal die ene maar zijn... Verwaarloosbaar en al...
Alle reacties Link kopieren
Advies is voor alleleeftijdsgroepen blijven gebruiken :cheer2:
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
lesmee schreef:
07-04-2021 16:12
Ik begrijp je punt hoor. Echter wordt een goedkeuring van de EMA gepresenteerd als helemaal veilig. En dat is het nu dus niet.

Vertrouwen start met openheid. De kanttekening die jij stelt hadden ze bij de goedkeuring ook duidelijk moeten communiceren.
Het is nog steeds veilig.
Honey, you should see me in a crown
yasmijn schreef:
07-04-2021 16:15
Slik je de pil, TO?
Nee. Vroeger ooit eens gedaan, maar het is uiteindelijk allemaal troep.

Het gaat er trouwens niet om in welke mate er kans is op trombose.

Het gaat erom dat er wordt voorgespiegeld dat iets helemaal veilig is, wat uiteindelijk dus helemaal niet zo is.

Mooie zin die ze hadden moeten gebruiken: "met de informatie die we nu hebben"
Alle reacties Link kopieren
lesmee schreef:
07-04-2021 16:19
Nee. Vroeger ooit eens gedaan, maar het is uiteindelijk allemaal troep.

Het gaat er trouwens niet om in welke mate er kans is op trombose.

Het gaat erom dat er wordt voorgespiegeld dat iets helemaal veilig is, wat uiteindelijk dus helemaal niet zo is.

Mooie zin die ze hadden moeten gebruiken: "met de informatie die we nu hebben"
Je gaat ook geen chemo nemen (troep) als je kanker krijgt?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Eurus schreef:
07-04-2021 16:19
Het is nog steeds veilig.
Nee hoor. Je zal die ene maar zijn.
Alle reacties Link kopieren
lesmee schreef:
07-04-2021 16:22
Nee hoor. Je zal die ene maar zijn.
Zoals bij elk medicijn. Veilig dus.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
lesmee schreef:
07-04-2021 16:22
Nee hoor. Je zal die ene maar zijn.
Wat een aanstellerij.
Alles komt goed, alleen de rest niet
lesmee schreef:
07-04-2021 16:19
Nee. Vroeger ooit eens gedaan, maar het is uiteindelijk allemaal troep.

Het gaat er trouwens niet om in welke mate er kans is op trombose.

Het gaat erom dat er wordt voorgespiegeld dat iets helemaal veilig is, wat uiteindelijk dus helemaal niet zo is.

Mooie zin die ze hadden moeten gebruiken: "met de informatie die we nu hebben"
Daar komt het toch ook op neer, wat ze zeiden?

Ondanks dat vele duizenden mensen aan de studie meededen, zijn bepaalde zeldzame of late bijwerkingen nooit helemaal uit te sluiten als straks miljoenen mensen het vaccin krijgen. Daarom wordt de veiligheid van dit vaccin na markttoelating goed in de gaten gehouden. Zo moeten fabrikanten iedere maand een extra veiligheidsrapportage inleveren bij het EMA en bij het vermoeden van een ernstige bijwerking dit meteen melden.

Of mag het alleen met letterlijk het zinnetje dat jij in je hoofd hebt? Wat zij zeiden was veel duidelijker en specifieker.
lesmee schreef:
07-04-2021 16:22
Nee hoor. Je zal die ene maar zijn.
Of een van die vele niet-gevaccineerde mensen die aan de ziekte overleden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
07-04-2021 16:18
Je zal die ene maar zijn... Verwaarloosbaar en al...
Liever die ene, dan één van de duizenden die overlijden aan Covid-19.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
lesmee schreef:
07-04-2021 16:19
Nee. Vroeger ooit eens gedaan, maar het is uiteindelijk allemaal troep.

Het gaat er trouwens niet om in welke mate er kans is op trombose.

Het gaat erom dat er wordt voorgespiegeld dat iets helemaal veilig is, wat uiteindelijk dus helemaal niet zo is.

Mooie zin die ze hadden moeten gebruiken: "met de informatie die we nu hebben"
Er is nooit beweerd dat jet vaccin of welk ander geneesmiddel ooit 100% veilig is.
Zelfs zoiets milds als paracetamol heeft bijwerkingen en voor sommige mensen zijn die ernstig.
yasmijn schreef:
07-04-2021 16:21
Je gaat ook geen chemo nemen (troep) als je kanker krijgt?
Ik vind het doel van chemotherapie wel iets anders dan het doel van de pil hoor.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
07-04-2021 16:24
Of een van die vele niet-gevaccineerde mensen die aan de ziekte overleden zijn.
Ja idd. Of die met hersenschade of psychische stoornis? 1 op de 3 toch stond vandaag in de krant bij mensen met wat ernstige covid klachten. Die kans is dus veel groter.

Als mensen nou gewoon een kruisje kunnen zetten op internet als ze niet willen kunnen we doorstomen met de rest.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-04-2021 16:25
Liever die ene, dan één van de duizenden die overlijden aan Covid-19.
Ja, zo simpel lijkt het mij ook hoor. Makkelijk rekenen.
Niets in het leven is 100% veilig.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
07-04-2021 16:26
Er is nooit beweerd dat jet vaccin of welk ander geneesmiddel ooit 100% veilig is.
Zelfs zoiets milds als paracetamol heeft bijwerkingen en voor sommige mensen zijn die ernstig.
Precies. Dat heb ik met ibuprofen. Dat is voor mij een heel naar goedje.
Alles komt goed, alleen de rest niet
yasmijn schreef:
07-04-2021 16:28
Precies. Dat heb ik met ibuprofen. Dat is voor mij een heel naar goedje.

Wat een aanstellerij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven