Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Iemand hier met 'long covid' ervaringen?

08-04-2021 12:21 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik val niet in een risicogroep maar ik blijf veel binnen, als ik mensen opzoek vraag ik naar Corona-klachten van hen en recente gasten. En als ik een vaccin mag ga ik het meteen halen.

Een belangrijke reden voor mij om geen corona te willen is de kans op lange termijn gevolgen.

Net nog een artikel in de Volkskrant: 1 op de 3 covid-patiënten heeft lange termijn effecten, veel neurologische dingen, vergeetachtigheid, depressie...
Op de cijfers is wel wat af te dingen, want mensen bij wie Corona ongemerkt overgaat worden waarschijnlijk niet meegenomen in die telling - dus je meetgroep is alleen mensen-met-klachten.
En zoals het artikel opmerkt wordt je ook al depressief en overspannen van het Amerikaanse zorgverzekeringssysteem.
Toch is het een onderzoek onder een kwart miljoen ex-patiënten en dat is niet niks.
De klachten die overblijven zijn niet om te lachen, en het zijn er veel meer dan een sterftecijfer van 1%.

Ik denk dat het goed mogelijk is dat over 1-3 jaar de mening 'och het is maar een griepje' flink is bijgesteld vanwege lange termijn ervaringen.
Het is niet: Of je gaat dood, óf er is niks aan de hand. Er zit een groot grijs gebied tussen en daar wil je niet in terecht komen.

TO kan hier geen persoonlijke ervaring bijdragen en wil dat erg graag zo houden.
Maar misschien is er hier iemand die uit ervaring kan spreken?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Mijn gezonde tienerzoon proeft nu, 7 maanden na corona, nog steeds nauwelijks iets. Dat klinkt als iets kleins, maar het neemt best wel wat van de kwaliteit van je leven weg.
Alle reacties Link kopieren
In januari met het hele gezin corona gehad. Wij hadden griep en na een paar dagen geur en smaakverlies. Ook heel erg moe, dit heeft 2 weken aangehouden. Nu weer helemaal fit en geen na klachten meer.

Mijn ouders 70+ waren ook op dezelfde moment ziek. Afgezien van moeheidsklachten geen verdere nasleep.
Mijn gezonde slanke collega werkt nog steeds halve dagen. Is snel moe , benauwd en trekt spier wit weg.
en zo ken ik nog meer verhalen.
Google maar eens
Maar waarom wil je dit horen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 15 heeft het twee keer gehad. Geen nasleep.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heb na 5 maanden nog:
- ademhalen voelt wat 'zwaarder'
- verminderd reukvermogen / veel dingen die eerst lekker waren, zijn nu vies
- tintelende wang
- soms hartkloppingen
- soms migraine-aanvallen (sinds en door covid)
Valt mee vergeleken met sommigen, maar mijn lichaam voelt nog steeds anders en het is niet heel fijn. Ik zit wel weer op 90/95%, maar het blijft wel een beetje hangen nu.

Die 1 op 3 is wel 1 van de 3 mensen die ernstig ziek is geweest toch? Niet 1 op de 3 van alle mensen die covid hebben gehad?
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
08-04-2021 12:36
Mijn gezonde tienerzoon proeft nu, 7 maanden na corona, nog steeds nauwelijks iets. Dat klinkt als iets kleins, maar het neemt best wel wat van de kwaliteit van je leven weg.
Dat is een groot gemis ja. Eten is toch 1 van de geneugten des levens.
Kennis van mij was één van de eerste coronapatienten bij mij in de woonplaats. Nu, bijna een jaar later heeft hij het nog steeds moeilijk.
Zijn longen hebben een behoorlijke opdonder gehad en hij is heel snel buiten adem en zijn conditie is nog steeds als van een hoogbejaarde.

En dit was een héél fitte man, geen gram te veel en ex-sportleraar.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ken inmiddels aardig wat mensen die het hebben gehad naar ik ken géén nasleep verhalen. Gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
08-04-2021 12:36
Mijn gezonde tienerzoon proeft nu, 7 maanden na corona, nog steeds nauwelijks iets. Dat klinkt als iets kleins, maar het neemt best wel wat van de kwaliteit van je leven weg.
Dat begrijp ik. Zeker als men dan ook nog vindt dat je van geluk mag spreken. Ik zou het echt vreselijk vinden als ik niet meer kon ruiken of proeven. Zeker niet iets kleins en heel naar voor iedereen die het overkomt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzus heeft eind april 2020 corona gekregen. Ze heeft niet in het ziekenhuis gelegen, maar was wel een week of twee heel ziek. Nu, bijna precies een jaar later, is ze qua conditie nog steeds niet de oude. Ze werkt sinds kort weer haar oude aantal uren, dat wel. Ze heeft heel veel fysiotherapie gehad en haar conditie is echt tot het nulpunt afgebroken. Ze kon nog geen blokje om lopen.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat wil je hiermee TO?
Jezelf nog een tandje extra nerveuzer en banger maken??
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in november positief getest en ben behoorlijk ziek geweest.
Hoge koorts en geen reuk en smaak ,heel erg moe en ga zo maar door.
Nu 5mnd verder en kan nog weinig beginnen heel erg moe hartkloppingen veel pijn en druk in mijn hoofd.
Dus een gewoon griepje zoals vele mensen denken is het echt niet.
Heb mijn eerste inenting ook gehad omdat ik in de zorg werk.
Tweede hoef ik niet omdat ik positief ben geweest.
Ik loop op dit moment in een traject mee bij de fysio voor deze klachten speciaal voor ex corona patiënten.
en kan je vertellen dat het allemaal best zwaar is als je van kerngezond naar zit niveau zakt
TO, wel tip als je heel angstig bent (weet niet of dit zo is hoor, maar zo komt je post wat over), om daar wel iets mee te doen. Angst is ook niet “gezond”, fijn etc.

Ik hoor hele verschillende verhalen. Van 70 plussers met alleen een snotneus en nu weer zo fit als een hoentje, tot aan 30-er’s die nog steeds maar halve dagen werken wegens na-klachten.
P.s. Ik ben een hoogrisicogroep. Krijg komende dagen mijn eerste prik. Heel blij mee. Afgelopen jaar er niet teveel bij stil gestaan. Dan werd ik gek. Als ik over risico’s ging nadenken.
Wel mij aan de maatregelen gehouden, maar kleuter mocht wel gewoon vriendjes te spelen hebben en wij gingen “gewoon” naar buiten.
Merk alleen dat ik deze week opeens wel angstvallige ben. Typisch iets voor mij om een dag voor de vaccinatie alsnog Covid te krijgen :facepalm:
zurematten1988 schreef:
08-04-2021 13:46
P.s. Ik ben een hoogrisicogroep. Krijg komende dagen mijn eerste prik. Heel blij mee. Afgelopen jaar er niet teveel bij stil gestaan. Dan werd ik gek. Als ik over risico’s ging nadenken.
Wel mij aan de maatregelen gehouden, maar kleuter mocht wel gewoon vriendjes te spelen hebben en wij gingen “gewoon” naar buiten.
Merk alleen dat ik deze week opeens wel angstvallige ben. Typisch iets voor mij om een dag voor de vaccinatie alsnog Covid te krijgen :facepalm:
Het kan natuurlijk nog erger: 2 weken na je vaccinatie corona krijgen. Vlak voordat het helemaal werkt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn beste vriendin (40 jaar) heeft veel last van restklachten. Ze kan sinds maart vorig jaar niet werken, heeft wel speciale fysio bijv maar gaat niet echt vooruit. Ze moet keuzes maken: of kind naar hobby brengen, of stofzuigen allebei kan niet meer op 1 dag.
Problemen met geheugen, slecht slapen, slechte concentratie.

Het is verschrikkelijk!
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi even iets positiefs er in. Van alle mensen die ik ken die Corona hebben gehad heeft niemand long covid overgehouden.
Dus TO ook al krijg je Corona dan is de kans nog heel groot dat je er niets aan overhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder (vijftig en gezond) heeft nu, vier maanden na besmetting, nog steeds het gevoel alsof ze griep heeft. Hoesten en moe. Ik ken ook mensen die helemaal zijn opgeknapt hoor, maar je kan er ook behoorlijk last van hebben.
Hier in de buurt (familie, vrienden, collega's) heb ik juist relatief veel mensen met langdurige klachten, zoals maandenlang ziek geweest, overleden, op de IC gelegen, in het ziekenhuis gelegen, geen geur/smaak meer, ademhalingsproblemen, etc. En ja, sommige daarvan waren wat zwaardere mannen van boven de 60, maar er zaten ook heel veel vrouwen onder de 45 bij. Gezonde, slanke vrouwen.
Dus als de krant (vermoedelijk op basis van onderzoek) zegt dat 1 op de 3 lange termijngevolgen heeft, dan zou ik niet durven beweren dat 'de kans heel groot is dat je er niets aan overhoudt'.

Beetje opmerkelijk dat de kans op trombose na Astrazeneca van 1 op 100.000 als te groot wordt gezien door sommigen en de kans van 1 op 3 op lange termijnschade door Covid als niet heel groot.
bia-pia schreef:
08-04-2021 13:48
Het kan natuurlijk nog erger: 2 weken na je vaccinatie corona krijgen. Vlak voordat het helemaal werkt.
Hou op o_o .
zurematten1988 schreef:
08-04-2021 14:02
Hou op o_o .
sowwie ;)
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
08-04-2021 14:02


Beetje opmerkelijk dat de kans op trombose na Astrazeneca van 1 op 100.000 als te groot wordt gezien door sommigen en de kans van 1 op 3 op lange termijnschade door Covid als niet heel groot.
Eens maar het is niet zo dat 1 op de de drie besmette personen lange termijn schade heeft.
Je moet het artikel in de Volkskrant wel even goed lezen.

Er staat bij dat er nogal wat kanttekeningen bij dat Amerikaanse onderzoek zijn. Zo hebben heel veel Amerikanen geen zorgverzekering / hoge zorgkosten en komt ziek zijn daardoor altijd gepaard met (geld) stress. Daar kan ook een hele hoop depressie en angst vandaan komen.

Wat niet wegneemt dat Long Covid me ook verschrikkelijk lijkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven