Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ervaringen geen mondkapje dragen

08-04-2021 13:46 363 berichten
Een goede vriend van mij kan door zijn beperking geen mondkapje dragen. Hierdoor zit hij al maanden thuis. Hij doet bijvoorbeeld niet meer zelf zijn boodschappen. Voor vrijwel alles is hij afhankelijk van het OV, wat dus ook niet gaat. Hij woont alleen. Op dit moment gaat het helemaal niet goed met hem, en het zou helpen als hij gewoon weer zijn ding kon doen, maar dan zonder mondkapje.

Ik weet dat er voor mensen zoals hem een uitzondering zijn gemaakt. Met een kaartje kan hij aantonen dat hij uitgezonderd is van het dragen van een mondkapje. Nu vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat. Hij is niet assertief en kan zichzelf niet goed verwoorden.
- Wordt het door personeel en handhaving zonder gedoe geaccepteerd als hij gewoon het kaartje kan laten zien?
- Maken willekeurige mensen vervelende opmerkingen als hij zonder mondkapje gaat lopen?

Hij gaat ook een faceshield proberen zodat hij tenminste “iets” draagt. Maar hij weet nog niet of dit wel gaat lukken. Ik dacht dat hij anders misschien een badge of sticker op z’n jas kon plakken zodat andere mensen begrijpen dat hij geen mondkapje hoeft te dragen (ipv dat ze denken dat hij tokkie is). Hoe doen anderen dit?
Ik zie ze regelmatig lopen en vaak kun je wel zien of er een reden voor is zoals een beperking (geestelijk danwel lichamelijk) of dat iemand aan het provoceren is.

Is zijn handicap zichtbaar? In plaats van de sticker een keycord met de ontheffing?
Palmbomen-zijn-cool schreef:
08-04-2021 13:48
Ik zie ze regelmatig lopen en vaak kun je wel zien of er een reden voor is zoals een beperking (geestelijk danwel lichamelijk) of dat iemand aan het provoceren is.

Is zijn handicap zichtbaar? In plaats van de sticker een keycord met de ontheffing?
Hij heeft autisme, onzichtbaar dus. Wel beleefde uitstraling. O ja, gewoon dat kaartje aan een keycord hangen is heel slim. Ziet er minder sukkelig uit dan een sticker.
Aangezien je die bewijsjes zo uit kunt printen van de RIVM site hecht ik er geen waarde aan en vind het gewoon asociaal als iemand zonder mondkapje een winkel in gaat. Laat staan druk OV!
Autisme is geen reden om geen mondkapje te dragen.
Doggo schreef:
08-04-2021 13:50
Hij heeft autisme, onzichtbaar dus. Wel beleefde uitstraling. O ja, gewoon dat kaartje aan een keycord hangen is heel slim. Ziet er minder sukkelig uit dan een sticker.
Ik dat geval en in combinatie met zijn niet zo mondig zijn denk ik dat zo’n kaartje aan een keycord het slimste is. En dan in een groot lettertype zodat het zichtbaar is van afstand.

Iets vrij vertaalds als ‘ik kan wegens mijn beperking geen mondkapje dragen, bedankt voor uw begrip’.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie ook wel eens mensen met een faceshield, dat wordt best geaccepteerd

en 'ja'! hij zal geheid veel opmerkingen krijgen. Corona haalt echt het allerallerbeste in mensen naar boven!! :flirting:
redbulletje schreef:
08-04-2021 13:51
Autisme is geen reden om geen mondkapje te dragen.
Voor hem wel. Maar om het on topic te houden: zou jij er vervelende opmerkingen over maken als je hem zo zou zien lopen? Of hem boos aankijken oid?
Ik zou die faceshield achterwege laten, mondkapjes helpen al eigenlijk niet (1 promille verschil maximaal), faceshields doen sowieso niets.

En verder denk ik dat het wel meevalt. Ik was laatst zonder nadenken in de supermarkt en helemaal vergeten om een mondkapje te dragen. Kwam ik bij het afrekenen achter. Niemand die er iets van zei.

Is het misschien niet een idee dat iemand met hem meegaat ter begeleiding voor het geval dat er toch iemand op vervelende manier hem erop aanspreekt?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-04-2021 13:51
Autisme is geen reden om geen mondkapje te dragen.

Autisme is een heel breed spectrum, dat kun je toch niet voor een ander bepalen?
redbulletje schreef:
08-04-2021 13:51
Autisme is geen reden om geen mondkapje te dragen.
Autisten zijn net mensen. Allemaal verschillend.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het fijner als iemand zijn best doet door een face shield op te zetten dan maar helemaal niets omdat een mondkapje nou eenmaal niet gaat.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand iets zei van het niet dragen van een mondkapje. Niet door personeel en ook niet door medebezoekers (ik zelf ook niet dus). Tot mijn grote frustratie eigenlijk... want ik vind wel dat het er nu eenmaal bij hoort tenzij je dus een beperking hebt waarbij het echt niet gaat. En dan heb ik weer alle begrip als iemand moeite doet dat direct duidelijk te laten merken. Dus de welwillendheid doet het hem voor mij.
anoniem_402718 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 13:56
18.10% gewijzigd
DS1971 schreef:
08-04-2021 13:53
Ik zou die faceshield achterwege laten, mondkapjes helpen al eigenlijk niet (1 promille verschil maximaal), faceshields doen sowieso niets.

En verder denk ik dat het wel meevalt. Ik was laatst zonder nadenken in de supermarkt en helemaal vergeten om een mondkapje te dragen. Kwam ik bij het afrekenen achter. Niemand die er iets van zei.

Is het misschien niet een idee dat iemand met hem meegaat ter begeleiding voor het geval dat er toch iemand op vervelende manier hem erop aanspreekt?
Faceshield helpt inderdaad niet tegen corona. Maar het leek me vooral handig om de vervelende opmerkingen tegen te gaan.

Er kan inderdaad wel iemand met hem mee, zeker in het begin.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
08-04-2021 13:52
Voor hem wel. Maar om het on topic te houden: zou jij er vervelende opmerkingen over maken als je hem zo zou zien lopen? Of hem boos aankijken oid?

Ik niet, maar ik ben dan ook wat toleranter dan Redbulletje. Ik vind het heel naar te lezen dat iemand niet naar buiten durft omdat het hem niet lukt een mondkapje te dragen. En nog naarder dat daar dan reacties op komen dat hij een aso is en maar gewoon een mondkapje op moet...
Die tip van een keycord met daaraan het kaartje vind ik wel een goede, maar ergens ook erg dat dat blijkbaar nodig is. Leven en laten leven bestaat niet meer tegenwoordig :-(
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
08-04-2021 13:53
Ik zou die faceshield achterwege laten, mondkapjes helpen al eigenlijk niet (1 promille verschil maximaal), faceshields doen sowieso niets.

maar als het de vriend van TO steun geeft, en wat minder opmerkingen oplevert, kan het toch een goede reden zijn om er eentje te dragen (ben met je eens, dat het dragen van zo'n ding geen hol uit maakt ivm Corona)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-04-2021 13:51
Autisme is geen reden om geen mondkapje te dragen.
Jouw autisme is voor jou geen reden om geen mondkapje te dragen. Jouw autisme is mogelijk wel de reden dat je je niet in kunt leven dat het voor een ander met autisme wel een reden is om geen mondkapje te kunnen dragen.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
08-04-2021 13:56
Ik niet, maar ik ben dan ook wat toleranter dan Redbulletje. Ik vind het heel naar te lezen dat iemand niet naar buiten durft omdat het hem niet lukt een mondkapje te dragen. En nog naarder dat daar dan reacties op komen dat hij een aso is en maar gewoon een mondkapje op moet...
Die tip van een keycord met daaraan het kaartje vind ik wel een goede, maar ergens ook erg dat dat blijkbaar nodig is. Leven en laten leven bestaat niet meer tegenwoordig :-(

Hier sluit ik me bij aan. Sneu voor hem dat hij nu niet eens naar de supermarkt durft, uit angst commentaar te krijgen. Waar ben je dan met zijn allen mee bezig?
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
08-04-2021 13:55
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand iets zei van het niet dragen van een mondkapje. Niet door personeel en ook niet door medebezoekers (ik zelf ook niet dus). Tot mijn grote frustratie eigenlijk... want ik vind wel dat het er nu eenmaal bij hoort tenzij je dus een beperking hebt waarbij het echt niet gaat. En dan heb ik weer alle begrip als iemand moeite doet dat direct duidelijk te laten merken. Dus de welwillendheid doet het hem voor mij.
Bij onze AH wijst de karretjeswasser iedereen er op hoor. Die herinnert je aan het mondkapje
en stuurt mensen terug die samen met 1 kar denken te gaan winkelen
lilalinda schreef:
08-04-2021 13:59
Bij onze AH wijst de karretjeswasser iedereen er op hoor. Die herinnert je aan het mondkapje
en stuurt mensen terug die samen met 1 kar denken te gaan winkelen
Waar ligt die AH? Ik wil daarheen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
08-04-2021 14:01
Waar ligt die AH? Ik wil daarheen ;-)
het is niet ideaal hoor
gisteren liepen er 6 dames (=6 karren) al boodschappen doen te overleggen.
"ooooh, maar iets van frietjes erbij, dat is ooook lekkerrrr"
6 karren is een optocht.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-04-2021 13:50
Aangezien je die bewijsjes zo uit kunt printen van de RIVM site hecht ik er geen waarde aan en vind het gewoon asociaal als iemand zonder mondkapje een winkel in gaat. Laat staan druk OV!
Nou vreselijk asociaal als iemand een beperking heeft, hoe durft ie! Lekker binnen blijven met z’n autisme, wat denkt ie wel!
.
anoniem_371479 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 19:17
99.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mondkapjes die particulieren dragen werken niet, dat is inmiddels toch wel algemeen bekend? Afstand houden is veel belangrijker. Wat raar dat er mensen zijn die daar anderen op aanspreken, beetje dom zelfs. Overigens draag ik de mijne wel, maar puur omdat ik dus geen zin heb in bemoeienis van de minder slimme mensen van onze samenleving.
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
08-04-2021 14:07
Mondkapjes die particulieren dragen werken niet, dat is inmiddels toch wel algemeen bekend? Afstand houden is veel belangrijker. Wat raar dat er mensen zijn die daar anderen op aanspreken, beetje dom zelfs. Overigens draag ik de mijne wel, maar puur omdat ik dus geen zin heb in bemoeienis van de minder slimme mensen van onze samenleving.
en daarom draagt het merendeel van de mensen hem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven