Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ervaringen geen mondkapje dragen

08-04-2021 13:46 363 berichten
Een goede vriend van mij kan door zijn beperking geen mondkapje dragen. Hierdoor zit hij al maanden thuis. Hij doet bijvoorbeeld niet meer zelf zijn boodschappen. Voor vrijwel alles is hij afhankelijk van het OV, wat dus ook niet gaat. Hij woont alleen. Op dit moment gaat het helemaal niet goed met hem, en het zou helpen als hij gewoon weer zijn ding kon doen, maar dan zonder mondkapje.

Ik weet dat er voor mensen zoals hem een uitzondering zijn gemaakt. Met een kaartje kan hij aantonen dat hij uitgezonderd is van het dragen van een mondkapje. Nu vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat. Hij is niet assertief en kan zichzelf niet goed verwoorden.
- Wordt het door personeel en handhaving zonder gedoe geaccepteerd als hij gewoon het kaartje kan laten zien?
- Maken willekeurige mensen vervelende opmerkingen als hij zonder mondkapje gaat lopen?

Hij gaat ook een faceshield proberen zodat hij tenminste “iets” draagt. Maar hij weet nog niet of dit wel gaat lukken. Ik dacht dat hij anders misschien een badge of sticker op z’n jas kon plakken zodat andere mensen begrijpen dat hij geen mondkapje hoeft te dragen (ipv dat ze denken dat hij tokkie is). Hoe doen anderen dit?
Alle reacties Link kopieren
Keycord, faceshield en begeleiding bij het oefenen. Doen hoor!
En dan ook bespreken wat maakt dat mensen soms met onbegrip reageren en wat hij dan wel/niet moet doen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad verschrikkelijk dat deze man binnenzit omdat hij bang is voor de opmerkingen uit de buitenwereld.

Van wat ik heb gezien valt het wel mee met de opmerkingen en als hij zijn ontheffing om zijn nek hebt hangen dan zal het wel loslopen.

En mensen zoals RB moet je gewoon negeren daar komt zelden iets vriendelijks uit.
Het is bij hem echt een heel groot ding. Hij heeft extreem snel last van prikkels. Niet alleen bij het mondkapje, maar altijd. Vooral geuren zijn voor hem lastig. Hij zegt dat het mondkapje een hele sterke geur heeft. In het begin probeerde hij hem nog te dragen, maar toen moest hij overgeven door die geur. Vanaf toen heeft hij het opgegeven om dat mondkapje te dragen. Als hij er alleen al aan denkt moet hij kokhalzen.

Door zijn autisme heeft hij veel structuur nodig en regelmaat. Omdat hij niet meer zijn vaste dingen kan doen, zoals boodschappen of met de trein naar zijn werk, zit hij nu ziek thuis. Dat zijn dagritme is verandert geeft hem extreem veel stress. Hij kan niet meer slapen of eten, is kilo’s afgevallen, en zijn kaken bewegen als iemand die net een gram coke heeft gesnoven, zoveel spanning ervaart hij. Hij is ook verdrietig dat hij zijn werk niet meer goed kan doen. Hij wil alles altijd goed doen en baalt dat hij zijn lichaam niet onder controle heeft (overgeven). Het zou zoveel verschil maken als hij alles weer gewoon mocht doen. Door zijn autisme is hij ook nogal rigoureus qua regels. Een mondkapje is een regel dús moet hij die dragen. Dus hij moet ook een drempel over om zonder mondkapje rond te lopen. Ik denk dat veel kritiek er voor gaat zorgen dat hij niet meer durft en nog verder uitvalt.
Wij hebben hier een winkel in de stad die het anders aanpakt. Ze hebben naast de ingang een verklaring opgehangen waarin staat dat zij als winkel niet de mondkapjesplicht gaan handhaven. Ze vinden dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is of men risico wil lopen om een boete te krijgen. Dus je mag zelf kiezen, met of zonder kapje je boodschappen doen.

In die winkel lopen dus regelmatig klanten rond zonder mondkapje. Niemand die hen er boos om aankijkt want het is immers duidelijk. Het personeel heeft er ook niet allemaal een op. Ik denk eigenlijk dat ze daarom die verklaring hebben opgesteld.
Of het wettelijk gezien allemaal klopt weet ik niet, maar het is al zo sinds de plicht inging en blijkbaar heeft de winkel er nog geen problemen mee gekregen.
Misschien zijn er wel meer winkels die dit zo doen, kan toch bijna niet de enige in het land zijn. Maar dat moet dan natuurlijk wel net in de omgeving zijn waar jouw vriend woont.
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
08-04-2021 14:07
Mondkapjes die particulieren dragen werken niet, dat is inmiddels toch wel algemeen bekend? Afstand houden is veel belangrijker. Wat raar dat er mensen zijn die daar anderen op aanspreken, beetje dom zelfs. Overigens draag ik de mijne wel, maar puur omdat ik dus geen zin heb in bemoeienis van de minder slimme mensen van onze samenleving.

Ik heb 2 x een afspraak gehad in 2 verschillende kledingwinkels. Ik heb hem bij het passen van de kleding ook gewoon afgedaan, niemand die daar wat van zegt. Ik wil geen kleren passen met een mondkapje op, dat werkt niet. Bovendien kom je dan onherroepelijk aan het mondkapje, als je iets over je hoofd heen trekt. Dus sowieso zinloos, voor zover het dat al niet was
Als het om de geur van het mondkapje gaat, heeft hij het dan over de wegwerp versie? Daar zit inderdaad een specifiek luchtje aan. Stoffen mondkapjes werken dan misschien beter.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
08-04-2021 13:59
Bij onze AH wijst de karretjeswasser iedereen er op hoor. Die herinnert je aan het mondkapje
en stuurt mensen terug die samen met 1 kar denken te gaan winkelen
Hier hetzelfde. Bus chauffeurs en conducteurs heb ik ook wel mensen bij het instappen zien herinneren aan een mondkapje.

Zou je vriend daar ook van slag van raken TO? Want ik denk dat dit soort vriendelijke herinneringen in ieder geval wel te verwachten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als de geur van het mondkapje het probleem is, moet dat toch op te lossen zijn? Ik heb een stoffen mondkapje en daar kan ik met de beste wil van de wereld niks aan ruiken (ja, mijn eigen adem, ook niet altijd feest ;-D)
ñuca schreef:
08-04-2021 14:12
Als het om de geur van het mondkapje gaat, heeft hij het dan over de wegwerp versie? Daar zit inderdaad een specifiek luchtje aan. Stoffen mondkapjes werken dan misschien beter.
Hij heeft er verschillende geprobeerd en ze hebben volgens hem allemaal een geur. Hij heeft ook geprobeerd er een lekker geurtje in te smeren maar toen zat hij in een walm. Ik denk zelf dat de faceshield wel kan helpen, maar bij hem weet je het nooit. Hij ruikt altijd geuren die niemand anders ruikt. Het is bij hem extreem. Tijdens het koken vlucht hij soms naar het balkon om frisse lucht te kunnen ademen. Om even een beeld te geven.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
08-04-2021 14:09
Het is bij hem echt een heel groot ding. Hij heeft extreem snel last van prikkels. Niet alleen bij het mondkapje, maar altijd. Vooral geuren zijn voor hem lastig. Hij zegt dat het mondkapje een hele sterke geur heeft. In het begin probeerde hij hem nog te dragen, maar toen moest hij overgeven door die geur. Vanaf toen heeft hij het opgegeven om dat mondkapje te dragen. Als hij er alleen al aan denkt moet hij kokhalzen.

Door zijn autisme heeft hij veel structuur nodig en regelmaat. Omdat hij niet meer zijn vaste dingen kan doen, zoals boodschappen of met de trein naar zijn werk, zit hij nu ziek thuis. Dat zijn dagritme is verandert geeft hem extreem veel stress. Hij kan niet meer slapen of eten, is kilo’s afgevallen, en zijn kaken bewegen als iemand die net een gram coke heeft gesnoven, zoveel spanning ervaart hij. Hij is ook verdrietig dat hij zijn werk niet meer goed kan doen. Hij wil alles altijd goed doen en baalt dat hij zijn lichaam niet onder controle heeft (overgeven). Het zou zoveel verschil maken als hij alles weer gewoon mocht doen. Door zijn autisme is hij ook nogal rigoureus qua regels. Een mondkapje is een regel dús moet hij die dragen. Dus hij moet ook een drempel over om zonder mondkapje rond te lopen. Ik denk dat veel kritiek er voor gaat zorgen dat hij niet meer durft en nog verder uitvalt.
Wat ontzettend tragisch :nooo: Dit zijn de verborgen gevolgen van de maatregelen, die nasleep zullen we later vast nog zien
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
08-04-2021 14:09
Het is bij hem echt een heel groot ding. Hij heeft extreem snel last van prikkels. Niet alleen bij het mondkapje, maar altijd. Vooral geuren zijn voor hem lastig. Hij zegt dat het mondkapje een hele sterke geur heeft. In het begin probeerde hij hem nog te dragen, maar toen moest hij overgeven door die geur. Vanaf toen heeft hij het opgegeven om dat mondkapje te dragen. Als hij er alleen al aan denkt moet hij kokhalzen.

Door zijn autisme heeft hij veel structuur nodig en regelmaat. Omdat hij niet meer zijn vaste dingen kan doen, zoals boodschappen of met de trein naar zijn werk, zit hij nu ziek thuis. Dat zijn dagritme is verandert geeft hem extreem veel stress. Hij kan niet meer slapen of eten, is kilo’s afgevallen, en zijn kaken bewegen als iemand die net een gram coke heeft gesnoven, zoveel spanning ervaart hij. Hij is ook verdrietig dat hij zijn werk niet meer goed kan doen. Hij wil alles altijd goed doen en baalt dat hij zijn lichaam niet onder controle heeft (overgeven). Het zou zoveel verschil maken als hij alles weer gewoon mocht doen. Door zijn autisme is hij ook nogal rigoureus qua regels. Een mondkapje is een regel dús moet hij die dragen. Dus hij moet ook een drempel over om zonder mondkapje rond te lopen. Ik denk dat veel kritiek er voor gaat zorgen dat hij niet meer durft en nog verder uitvalt.
Oh wat heftig zeg. Is er geen hulpverlening of coach beschikbaar die z’n dagstructuur weer kan opzetten en kan mee-oefenen?
Zwartvlekje schreef:
08-04-2021 14:15
Hier hetzelfde. Bus chauffeurs en conducteurs heb ik ook wel mensen bij het instappen zien herinneren aan een mondkapje.

Zou je vriend daar ook van slag van raken TO? Want ik denk dat dit soort vriendelijke herinneringen in ieder geval wel te verwachten zijn.
Ik denk dat hij daar wel mee kan om gaan. Als hij gewoon zijn kaartje kan laten zien en dat het dan goed is. Als er vervolgens gedoe komt kan hij er niet mee omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Een faceshield is dan toch prima? Zie ik ook weleens mensen mee in de supermarkt. Zie ook weleens mensen zonder kapje, maar ik zeg er niks van.
ik geef mn bek ook maar een douw
nessemeisje schreef:
08-04-2021 14:15
Als de geur van het mondkapje het probleem is, moet dat toch op te lossen zijn? Ik heb een stoffen mondkapje en daar kan ik met de beste wil van de wereld niks aan ruiken (ja, mijn eigen adem, ook niet altijd feest ;-D)

Ik doe altijd smintjes in mijn mond, dan ruik ik tenminste nog iets fris.
Doggo schreef:
08-04-2021 14:15
Hij heeft er verschillende geprobeerd en ze hebben volgens hem allemaal een geur. Hij heeft ook geprobeerd er een lekker geurtje in te smeren maar toen zat hij in een walm. Ik denk zelf dat de faceshield wel kan helpen, maar bij hem weet je het nooit. Hij ruikt altijd geuren die niemand anders ruikt. Het is bij hem extreem. Tijdens het koken vlucht hij soms naar het balkon om frisse lucht te kunnen ademen. Om even een beeld te geven.

Mij lijkt zo'n face shield wel het proberen waard.

En klinkt gek misschien maar zouden watjes in zijn neus helpen zodat hij niets ruikt? Wel wat minder met ademen maar hoeft dan alleen in winkels en OV.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 14:22
0.14% gewijzigd
Ik loop vrijwel altijd zonder mondmasker. Nog nooit heeft iemand er iets van gezegd. Heel soms kijkt eens iemand boos. Of in de supermarkt dat iemand vreemd opkijkt, en ik dan dezelfde persoon paar gangen verderop tegen kom en dan ook opeens zonder mondmasker loopt. Het schaapgedrag werkt gelukkig ook de andere kant op.
Alle reacties Link kopieren
Zwartvlekje schreef:
08-04-2021 14:15
Hier hetzelfde. Bus chauffeurs en conducteurs heb ik ook wel mensen bij het instappen zien herinneren aan een mondkapje.

Zou je vriend daar ook van slag van raken TO? Want ik denk dat dit soort vriendelijke herinneringen in ieder geval wel te verwachten zijn.
Ze zullen niet altijd even vriendelijke zijn, de vraag is of vriend daarmee om kan gaan?

Wat een nare situatie voor deze vriend.
Frizz schreef:
08-04-2021 14:16
Oh wat heftig zeg. Is er geen hulpverlening of coach beschikbaar die z’n dagstructuur weer kan opzetten en kan mee-oefenen?
Hij heeft wel mensen om hem heen die hem willen helpen. Geen hulpverlening trouwens. Hij functioneert normaal heel goed. Maar dus wel als hij zijn ritme kan volgen. Hij probeert op dit moment al veel dingen zelf te doen. Hij is begonnen met hardlopen en ontspanningsoefeningen. Toch blijft dit mondkapje een heel groot ding. Hij is er in zijn hoofd veel mee bezig.

Ik vind de reacties in dit topic best positief dus ik ga hem proberen te overtuigen om de regels “te overtreden” (volgens hem) en gewoon zonder mondkapje dingen te doen samen.
Alle reacties Link kopieren
Ddennis schreef:
08-04-2021 14:20
Ik loop vrijwel altijd zonder mondmasker. Nog nooit heeft iemand er iets van gezegd.
grote kans, dat mensen nu denken dat er iets met je is. Misschien zien ze het zelfs wel aan je
of denken ze het te zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik draag het niet meer op naar de supermarkt en daar is nooit wat van gezegd of over gevraagd. Idd wel wat boze blikken af en toe. Openbaar vervoer heb ik nooit zonder geprobeerd en ook bij de grote winkelketen waar je kan shoppen op afspraak draag ik hem wel gewoon. Ik denk dat op zulke plekken je wel vragen kan krijgen. Overigens zie ik in de supermarkt best vaak mensen zonder masker.
Alle reacties Link kopieren
Verdraagt hij het mondkapje wel als het alleen over de mond gaat en niet de neus? Dat doe ik zelf namelijk en ik zie het best veel bij anderen ook. Het scheelt echt een hoop aan benauwdheid.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
08-04-2021 14:15
Hij heeft er verschillende geprobeerd en ze hebben volgens hem allemaal een geur. Hij heeft ook geprobeerd er een lekker geurtje in te smeren maar toen zat hij in een walm. Ik denk zelf dat de faceshield wel kan helpen, maar bij hem weet je het nooit. Hij ruikt altijd geuren die niemand anders ruikt. Het is bij hem extreem. Tijdens het koken vlucht hij soms naar het balkon om frisse lucht te kunnen ademen. Om even een beeld te geven.

Allemaal nieuwe maskers denk ik? Hij of iemand in zijn omgeving zou een paar mondkapjes kunnen maken van oude stof? Oud t-shirt van hemzelf, oud hoeslaken oid?
Alle reacties Link kopieren
Wat is nou het probleem? Hij kan toch gewoon een face shield dragen zodat hij naar de supermarkt kan?
Klinkt wel erg als moeilijk doen om het moeilijk doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter werkt in een supermarkt. Als ze mensen aanspreekt op geen mondkapje, zeggen ze 9 van de 10 keer: "medische reden". Dan is het einde discussie, ze mogen namelijk vanwege privacy niet doorvragen. Vreemd genoeg gebeurt het regelmatig dat ze ze daarna bij de balie terug ziet om sigaretten te kopen.
Alle reacties Link kopieren
windring schreef:
08-04-2021 14:29
Verdraagt hij het mondkapje wel als het alleen over de mond gaat en niet de neus? Dat doe ik zelf namelijk en ik zie het best veel bij anderen ook. Het scheelt echt een hoop aan benauwdheid.
Dan zou ik zonder gaan. Het virus verspreid zich vooral via de neus.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven