Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ervaringen geen mondkapje dragen

08-04-2021 13:46 363 berichten
Een goede vriend van mij kan door zijn beperking geen mondkapje dragen. Hierdoor zit hij al maanden thuis. Hij doet bijvoorbeeld niet meer zelf zijn boodschappen. Voor vrijwel alles is hij afhankelijk van het OV, wat dus ook niet gaat. Hij woont alleen. Op dit moment gaat het helemaal niet goed met hem, en het zou helpen als hij gewoon weer zijn ding kon doen, maar dan zonder mondkapje.

Ik weet dat er voor mensen zoals hem een uitzondering zijn gemaakt. Met een kaartje kan hij aantonen dat hij uitgezonderd is van het dragen van een mondkapje. Nu vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat. Hij is niet assertief en kan zichzelf niet goed verwoorden.
- Wordt het door personeel en handhaving zonder gedoe geaccepteerd als hij gewoon het kaartje kan laten zien?
- Maken willekeurige mensen vervelende opmerkingen als hij zonder mondkapje gaat lopen?

Hij gaat ook een faceshield proberen zodat hij tenminste “iets” draagt. Maar hij weet nog niet of dit wel gaat lukken. Ik dacht dat hij anders misschien een badge of sticker op z’n jas kon plakken zodat andere mensen begrijpen dat hij geen mondkapje hoeft te dragen (ipv dat ze denken dat hij tokkie is). Hoe doen anderen dit?
Ik vind het een verdrietig verhaal.

Maar aan die geur valt wel iets te doen, natuurlijk. Een stoffen mondkapje en gewoon met eigen wasmiddel of Neutral wassen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
08-04-2021 14:15
Hij heeft er verschillende geprobeerd en ze hebben volgens hem allemaal een geur. Hij heeft ook geprobeerd er een lekker geurtje in te smeren maar toen zat hij in een walm. Ik denk zelf dat de faceshield wel kan helpen, maar bij hem weet je het nooit. Hij ruikt altijd geuren die niemand anders ruikt. Het is bij hem extreem. Tijdens het koken vlucht hij soms naar het balkon om frisse lucht te kunnen ademen. Om even een beeld te geven.
Eentje maken van een kledingstuk van hem? Of met geurloos wasmiddel wassen?

Wat ontzettend sneu zeg!
Life is short. Eat dessert first.
Ik durf eerlijk gezegd niet opnieuw bij hem aan te komen met een nieuw probeersel van een mondkapje. Hij heeft inmiddels zo’n negatieve associatie opgebouwd dat het niet meer alleen om de geur gaat. Hij is bang om over te geven, en hij gaat raar ademen waardoor hij duizelig wordt. Daarom heb ik ook mijn twijfels over de faceshield. Zijn reactie is heftig. En hij baalt van zichzelf. Hij weet dat het allemaal tussen de oren zit, maar hij kan niks aan zijn lichamelijke reactie veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Lekker zonder kapje laten gaan. Echt. Ik ben bij heel veel verschillende supermarkten geweest en winkelcentra’s zonder, nooit heeft iemand iets gevraagd. Hij moet alleen wel van te voren weten dat er boze blikken kunnen komen. Kan hij daar mee om gaan?
Metallover schreef:
08-04-2021 14:33
Wat is nou het probleem? Hij kan toch gewoon een face shield dragen zodat hij naar de supermarkt kan?
Klinkt wel erg als moeilijk doen om het moeilijk doen.
Ik vraag om ervaringen.
Sjulia schreef:
08-04-2021 14:40
Lekker zonder kapje laten gaan. Echt. Ik ben bij heel veel verschillende supermarkten geweest en winkelcentra’s zonder, nooit heeft iemand iets gevraagd. Hij moet alleen wel van te voren weten dat er boze blikken kunnen komen. Kan hij daar mee om gaan?
Weet ik eigenlijk niet. Ik dacht dat het misschien ook een idee was om hem het mondkapje te laten hangen. Dan denken mensen dat hij het gewoon vergeten is. Dat klinkt beter dan dat het een aso is. Wel met het gevaar dat iemand hem vraagt hem op te zetten en hij over z’n nek gaat.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
08-04-2021 14:15
Hij heeft er verschillende geprobeerd en ze hebben volgens hem allemaal een geur.
Dat geurprobleem herken ik wel als astmapatient. Als er iemand bij de ingang van de supermarkt staat te roken, moet ik naar huis zonder boodschappen, want dan stop ik de eerste uren niet meer met hoesten. En dan word je tegenwoordig nogal geïrriteerd aangekeken als je dat doet. Voor mij zijn de mondkapjes daarom ook een uitkomst, ik doe ze gelijk op zodra ik in de buurt van een winkel kom, dus ook al buiten, dan heb ik minder last van sigarettenrook, te sterk geparfumeerde dames, okselgeuren of zelfs rokers zonder sigaret.
Ik vind sommige mondkapjes ook te sterk geuren, daar ga ik ook van hoesten. De ffp2 mondkapjes, die tegenwoordig makkelijker te verkrijgen zijn geven minder last, omdat die in een soort puntje voor je neus zitten. Met stoffen mondkapjes moet je verschillende uitproberen en met weinig niet sterk ruikend wasmiddel wassen. Qua stoffen zweer ik bij de Delfts blauwe van Royal Delft, niet goedkoop, maar wel fijn. En online te bestellen, steun je deze noodlijdende fabriek ook nog een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
08-04-2021 14:44
Weet ik eigenlijk niet. Ik dacht dat het misschien ook een idee was om hem het mondkapje te laten hangen. Dan denken mensen dat hij het gewoon vergeten is. Dat klinkt beter dan dat het een aso is. Wel met het gevaar dat iemand hem vraagt hem op te zetten en hij over z’n nek gaat.
Ja ik vrees dat ze hem er dan juist wel op wijzen- ook om hem te “helpen” want hij is volgens hen iets vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Laat hem dat zo'n key koord omdoen en dan ga jij de eerste keer met hem mee om hem wat vertrouwen te geven. Gaat hij altijd naar dezelfde winkel om boodschappen te doen? Dan wellicht even het personeel inlichten?

Wel lief dat je zo begaand bent met je vriend, dat siert je.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
08-04-2021 14:46
Ja ik vrees dat ze hem er dan juist wel op wijzen- ook om hem te “helpen” want hij is volgens hen iets vergeten.
Als andere mensen hem er op wijzen of boos worden dan kan hij dat papiertje aan het koord laten zien...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
tanteslankie schreef:
08-04-2021 14:50
Laat hem dat zo'n key koord omdoen en dan ga jij de eerste keer met hem mee om hem wat vertrouwen te geven. Gaat hij altijd naar dezelfde winkel om boodschappen te doen? Dan wellicht even het personeel inlichten?

Wel lief dat je zo begaand bent met je vriend, dat siert je.
Haha hij gaat altijd naar dezelfde winkel, en in dezelfde trein, op dezelfde dag, zelfde tijd. Dus het moet te doen zijn om personeel in te lichten. We gaan het gewoon proberen.
Doggo schreef:
08-04-2021 14:56
Haha hij gaat altijd naar dezelfde winkel, en in dezelfde trein, op dezelfde dag, zelfde tijd. Dus het moet te doen zijn om personeel in te lichten. We gaan het gewoon proberen.

Is dat idee van die watjes nog wat, of kan hij dat niet verdragen?
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
08-04-2021 14:51
Als andere mensen hem er op wijzen of boos worden dan kan hij dat papiertje aan het koord laten zien...
De vraag is of hij met die reacties van mensen om kan gaan, ik denk dat dat voor hem heel pittig is.
Doggo schreef:
08-04-2021 13:56

Er kan inderdaad wel iemand met hem mee, zeker in het begin.
Dat zou ik dan doen.
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
08-04-2021 14:50
Laat hem dat zo'n key koord omdoen en dan ga jij de eerste keer met hem mee om hem wat vertrouwen te geven. Gaat hij altijd naar dezelfde winkel om boodschappen te doen? Dan wellicht even het personeel inlichten?

Wel lief dat je zo begaand bent met je vriend, dat siert je.
Dit lijkt me t beste plan. Ik werk in een hotel, dagelijks gasten zonder mondkapje. Ik meld dat we mondkapjes plicht hebben, en meestal is t antwoord; om medische redenen. Naja, dan wens ik ze een fijne dag. Gaat goed komen! Wat een ellende om je zo te moeten voel..
Alle reacties Link kopieren
Ligt ook aan de regio. Bij ons kom je geen winkel binnen zonder een vorm van protectie. Ieder die bij de ingang van de Appie komt en zich beroept op medische redenen krijgt een folder van AH bezorgdienst in de handen gedrukt maar geen toegang. Dus hier zou zo’n faceshield echt wel het verschil maken.

En het lijkt mij wel een goed idee om met hem de eerste paar keren mee naar buiten te gaan. Dat hij kan aangeven in het moment wat een struikelblok is en misschien kun jij daar iets voor bedenken en dat met hem oefenen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
redbulletje schreef:
08-04-2021 13:50
Aangezien je die bewijsjes zo uit kunt printen van de RIVM site hecht ik er geen waarde aan en vind het gewoon asociaal als iemand zonder mondkapje een winkel in gaat. Laat staan druk OV!
Waar is jouw empathie?
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
08-04-2021 14:59
De vraag is of hij met die reacties van mensen om kan gaan, ik denk dat dat voor hem heel pittig is.

Ja, zeker, omdat Doggo aangaf dat je aan regels houden voor hem heel belangrijk is, dan komt dat priemende vingertje waarschijnlijk vele malen harder aan. Lastig voor hem. Mensen kunnen die vingers beter gebruiken om aan hun eigen mondkapje te zitten
Hetvrijewoord schreef:
08-04-2021 14:56
Is dat idee van die watjes nog wat, of kan hij dat niet verdragen?
Weet ik niet. Ik denk dat dat ook niet zal gaan. Maar ik durf nu niet met 100 ideeën bij hem aan te komen eigenlijk. Hij zit nogal diep in de put, nu wil ik met een goed uitvoerbaar plan komen, van hup, zo gaan we het doen.
Ik kwam ook al aangezet met verschillende mondkapjes en een lekker geurtje er in. Nou dat viel zo erg tegen dat ik vrees dat hij zulke dingen niet meer gaat proberen. In ieder geval: ik ga hem er niet van overtuigen hahaa. Dat mag iemand anders lekker proberen anders heb ik het weer gedaan met mn stink mondkapjes :-).
Doggo schreef:
08-04-2021 15:09
Weet ik niet. Ik denk dat dat ook niet zal gaan. Maar ik durf nu niet met 100 ideeën bij hem aan te komen eigenlijk. Hij zit nogal diep in de put, nu wil ik met een goed uitvoerbaar plan komen, van hup, zo gaan we het doen.
Wat vreselijk, gewoon gaan zonder mondkapje hoor.
Wat een idiote wereld leven we toch in.
Ik trek dat rotding ook vaak een stukje van mijn gezicht af, krijg het er benauwd van.
Een ruimtepak met zuurstof toevoer :sun:

Nee we gaan gewoon dat keycord proberen met het kaartje er aan.
DS1971 schreef:
08-04-2021 15:02
Waar is jouw empathie?
RB heeft zelf ook autisme, dus die gaat ervan uit dat als zij het kan dat iedereen het kan.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
08-04-2021 13:55
Persoonlijk vind ik het fijner als iemand zijn best doet door een face shield op te zetten dan maar helemaal niets omdat een mondkapje nou eenmaal niet gaat.
+1
Honey, you should see me in a crown

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven