Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ervaringen geen mondkapje dragen

08-04-2021 13:46 363 berichten
Een goede vriend van mij kan door zijn beperking geen mondkapje dragen. Hierdoor zit hij al maanden thuis. Hij doet bijvoorbeeld niet meer zelf zijn boodschappen. Voor vrijwel alles is hij afhankelijk van het OV, wat dus ook niet gaat. Hij woont alleen. Op dit moment gaat het helemaal niet goed met hem, en het zou helpen als hij gewoon weer zijn ding kon doen, maar dan zonder mondkapje.

Ik weet dat er voor mensen zoals hem een uitzondering zijn gemaakt. Met een kaartje kan hij aantonen dat hij uitgezonderd is van het dragen van een mondkapje. Nu vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat. Hij is niet assertief en kan zichzelf niet goed verwoorden.
- Wordt het door personeel en handhaving zonder gedoe geaccepteerd als hij gewoon het kaartje kan laten zien?
- Maken willekeurige mensen vervelende opmerkingen als hij zonder mondkapje gaat lopen?

Hij gaat ook een faceshield proberen zodat hij tenminste “iets” draagt. Maar hij weet nog niet of dit wel gaat lukken. Ik dacht dat hij anders misschien een badge of sticker op z’n jas kon plakken zodat andere mensen begrijpen dat hij geen mondkapje hoeft te dragen (ipv dat ze denken dat hij tokkie is). Hoe doen anderen dit?
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
08-04-2021 13:58
Jouw autisme is voor jou geen reden om geen mondkapje te dragen. Jouw autisme is mogelijk wel de reden dat je je niet in kunt leven dat het voor een ander met autisme wel een reden is om geen mondkapje te kunnen dragen.
Maar zou je dan uit willen leggen waarom iemand ,die dus blijkbaar wel begrijpt dat mondkapjes de norm zijn, geen mondkapje kan dragen? Autisme is toch niet lichamelijk? Maakt zo iemand zich wijs dat hij gedurende die tien minuten in een winkel benauwd wordt van zo'n mondkapje? Wat heeft autisme nou te maken met het niet kunnen dragen van een mondkapje? Mij zwaar verstandelijk gehandicapte broer draagt er een, en mijn demente moeder ook. Mijn vriendin met zware astma dan weer niet.
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
08-04-2021 14:18
Ik doe altijd smintjes in mijn mond, dan ruik ik tenminste nog iets fris.
Oh dat is heel onhandig als je een bril hebt, ik heb namelijk een bril en dacht ook dat ik wel een smintje in mijn mond kon doen en dan de mondkap. Maar die geur is best scherp en veroorzaakte echt traanogen.

PS. Ik liep vandaag zonder mondkap in een tuincentrum en daar werd niet moeilijk gedaan. Ik hou er dan zelf rekening mee door niet tegen mensen te praten i.v.m. mogelijke spetters. Maar niemand keek me raar aan, bij de ingang deed de dame ook niet moeilijk
Alle reacties Link kopieren
Buffie schreef:
08-04-2021 17:49
Maar zou je dan uit willen leggen waarom iemand ,die dus blijkbaar wel begrijpt dat mondkapjes de norm zijn, geen mondkapje kan dragen? Autisme is toch niet lichamelijk? Maakt zo iemand zich wijs dat hij gedurende die tien minuten in een winkel benauwd wordt van zo'n mondkapje? Wat heeft autisme nou te maken met het niet kunnen dragen van een mondkapje? Mij zwaar verstandelijk gehandicapte broer draagt er een, en mijn demente moeder ook. Mijn vriendin met zware astma dan weer niet.
Oke, ondertussen verder gelezen. Niet dat ik het dan alsnog snap maar je hebt wel al antwoord gegeven.
Klaar mee
Buffie schreef:
08-04-2021 17:49
Maar zou je dan uit willen leggen waarom iemand ,die dus blijkbaar wel begrijpt dat mondkapjes de norm zijn, geen mondkapje kan dragen? Autisme is toch niet lichamelijk? Maakt zo iemand zich wijs dat hij gedurende die tien minuten in een winkel benauwd wordt van zo'n mondkapje? Wat heeft autisme nou te maken met het niet kunnen dragen van een mondkapje? Mij zwaar verstandelijk gehandicapte broer draagt er een, en mijn demente moeder ook. Mijn vriendin met zware astma dan weer niet.

Autisme kan wel lichamelijk zijn. Niet tegen bepaalde geuren kunnen, of het gevoel van bepaald materiaal op de huid bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
08-04-2021 15:26
Ik heb ook autisme en heb om die reden een vrijstelling van de mondkapjesregel. Zowel mijn huisarts als de rest van mijn hulpverleners waren er (zonder overleg tussen HA en hulpverlening) van overtuigd dat, hoewel de regel idd ‘mondkapje op’ is, het voor mij risicovoller is als ik dat ding wel draag dan als ik hem niet draag.

Ik heb altijd de papieren (de geprinte kaartjes met contactgegevens hulpverleners en brief van de huisarts) bij me. Er is een aantal keer gevraagd of ik een mondkapje op wilde doen. Ik zeg altijd netjes en rustig dat ik een uitzondering heb, en aan de eigenaar/manager van de zaak bied ik uit mezelf aan dat ze het papierwerk mogen inzien. Slechts 1 keer gaf een manager aan dat echt te willen, maar ook dat ging op een rustige manier. Als ik met de trein ga, moet ik zorgen dat ik eerst naar de conducteur ga, en daar de uitzondering aangeef en de papieren laat zien.

Mijn algemene ervaring is dat ketens er minder snel om vragen dan de zelfstandige zaakjes. De boete bij controle is namelijk 4000 euro voor zo’n zaak, en dat is voor een keten een veel kleiner bedrag dan voor een zelfstandige.

Ik merk ook dat het voor mij door de uitzondering mogelijk blijft om boodschappen te doen of een pakje weg te brengen. Ik kan het dus echt aanraden. Hier geen nare opmerkingen, wel een keer een paar eigenwijze vakkenvullers die graag de discussie even aangingen. Die heb ik doorgestuurd naar hun manager, die had de uitzondering al eens gecontroleerd.

Dus, TO, ik zou het echt aanraden voor je vriend. Zeker als hij daardoor zijn leven terug krijgt.
Wat is jouw reden dan om niet te willen dragen? Wat doet dat met jouw autisme?
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
Buffie schreef:
08-04-2021 17:49
Maar zou je dan uit willen leggen waarom iemand ,die dus blijkbaar wel begrijpt dat mondkapjes de norm zijn, geen mondkapje kan dragen? Autisme is toch niet lichamelijk? Maakt zo iemand zich wijs dat hij gedurende die tien minuten in een winkel benauwd wordt van zo'n mondkapje? Wat heeft autisme nou te maken met het niet kunnen dragen van een mondkapje? Mij zwaar verstandelijk gehandicapte broer draagt er een, en mijn demente moeder ook. Mijn vriendin met zware astma dan weer niet.
Prikkels.

Het moment dat hij de super binnenstapt komt alles ongefilterd binnen. Alle geluiden en stemmen, alle geuren, het licht in het plafond en de vitrines, de kleuren van verpakkingen. Dingen die de meeste mensen niet eens merken bombarderen zijn zintuigen.

Je hersenen houden zulke heftige input niet heel erg lang lekker vol, vooral niet als de indeling weer eens veranderd is of een product niet leverbaar, en dan krijg je dus overprikkeling waardoor je niet meer functioneert op dat moment, of later thuis.

Voor hem kan zo'n stukje stof dat langs z'n gezicht schuurt (en kennelijk meurt) dan net de druppel zijn.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-04-2021 16:05
Toevallig gisteren een scène meegemaakt in de supermarkt. Een vrouw ging helemaal uit haar plaat tegen een vakkenvulster (van 17 ofzo) die kennelijk niet had opgetreden tegen een man zonder mondkapje.
Ik snap heel goed dat die meisjes die strijd niet aangaan. Voor je het weet loopt het enorm uit de hand en ben je nog veel verder van huis. Ze is geen politieagent.
Die vrouw stond zo lang en zo hard te schreeuwen tegen dat meisje en ook nog op korte afstand van haar, dat ik dacht: mens jij bent nu zelf een veel groter risico, want jouw mondkapje werkt ook maar een beetje en je staat haar nu zo ongeveer te besproeien.
Ik zie zelden mensen zonder mondkapje in de supermarkt. Zo zelden dat het ik het geen probleem vindt. Blijf dan gewoon ff extra uit de buurt van zo'n persoon. Je weet ook helemaal niet waarom hij geen kapje draagt.
Mijn zoon, werkt op de AGF-afdeling van een supermarkt, zegt er wel wat van als er klanten zonder mondkapje binnen komen. Dat wordt ook van hem verwacht, maar in de praktijk blijkt hij de enige te zijn die er wat van zegt, of er wat van zegt als mensen veel te dicht op hem staan, zonder karretje binnen komen etcetera. Zijn collega’s kijken idd een andere kant op, want ze krijgen onherroepelijk gelazer met zo’n klant.
Je wilt niet weten wat voor bagger hij over zich heen krijgt. Hij wordt uitgescholden, bedreigd en vorige week werd hij zelfs klemgezet door een of andere malloot.
En dan gaan ze ook nog verontwaardigd hun beklag doen bij de klantenservice over dat niet-servicegerichte kereltje.
Ik snap dus best dat vakkenvullers hun mond houden, wat mij betreft doet zoon dat ook gewoon.
Celaena_Aelin schreef:
08-04-2021 15:26
.........
Mijn algemene ervaring is dat ketens er minder snel om vragen dan de zelfstandige zaakjes. De boete bij controle is namelijk 4000 euro voor zo’n zaak, en dat is voor een keten een veel kleiner bedrag dan voor een zelfstandige.

.......

Dat klopt niet. De zaak krijgt geen boete, de klant zonder mondkapje wel. Winkeliers zijn niet verplicht om te handhaven.

https://ondernemersplein.kvk.nl/corona- ... 0verplicht.
DS1971 schreef:
08-04-2021 15:02
Waar is jouw empathie?
Is dit nou een serieuze vraag? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Buffie schreef:
08-04-2021 17:55
Oke, ondertussen verder gelezen. Niet dat ik het dan alsnog snap maar je hebt wel al antwoord gegeven.

Ik denk dat je gewoon blij moet zijn dat je het niet snapt, kennelijk heb je die ervaring zelf niet en niet in je directe omgeving 🙂
Alle reacties Link kopieren
Gizmauw schreef:
08-04-2021 17:51
Oh dat is heel onhandig als je een bril hebt, ik heb namelijk een bril en dacht ook dat ik wel een smintje in mijn mond kon doen en dan de mondkap. Maar die geur is best scherp en veroorzaakte echt traanogen.

PS. Ik liep vandaag zonder mondkap in een tuincentrum en daar werd niet moeilijk gedaan. Ik hou er dan zelf rekening mee door niet tegen mensen te praten i.v.m. mogelijke spetters. Maar niemand keek me raar aan, bij de ingang deed de dame ook niet moeilijk
Hahaha ja dat had ik met een Fishermen's Friend. Huilen :rofl:
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
08-04-2021 13:48
Ik zie ze regelmatig lopen en vaak kun je wel zien of er een reden voor is zoals een beperking (geestelijk danwel lichamelijk) of dat iemand aan het provoceren is.

Is zijn handicap zichtbaar? In plaats van de sticker een keycord met de ontheffing?
Wauw. Als ik jou was zou ik arts worden, als je dat nog niet bent. Als je zo makkelijk van de buitenkant diagnoses kan stellen, dan ligt daar een prachtige toekomst voor jou en je patiënten.
barnsteen wijzigde dit bericht op 08-04-2021 18:51
0.28% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
08-04-2021 18:09
Mijn zoon, werkt op de AGF-afdeling van een supermarkt, zegt er wel wat van als er klanten zonder mondkapje binnen komen. Dat wordt ook van hem verwacht, maar in de praktijk blijkt hij de enige te zijn die er wat van zegt, of er wat van zegt als mensen veel te dicht op hem staan, zonder karretje binnen komen etcetera. Zijn collega’s kijken idd een andere kant op, want ze krijgen onherroepelijk gelazer met zo’n klant.
Je wilt niet weten wat voor bagger hij over zich heen krijgt. Hij wordt uitgescholden, bedreigd en vorige week werd hij zelfs klemgezet door een of andere malloot.
En dan gaan ze ook nog verontwaardigd hun beklag doen bij de klantenservice over dat niet-servicegerichte kereltje.
Ik snap dus best dat vakkenvullers hun mond houden, wat mij betreft doet zoon dat ook gewoon.
Wat ontzettend triest zulke mensen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een slim idee om iets zichtbaars te dragen, en ook om eerst samen met iemand anders dit te proberen.
Ik draag wel een mondkapje, en toch vervelende ervaringen, met name van medepassagiers in het OV. Soms valt het mee (ik rende om de bus te halen, mondkapje zat niet meer over mn neus toen ik instapte, medepassagiers maakte me er op attent met een vreemd gebaar) maar ook een keer compleet afgeblafd toen ik -toen het nog mocht- op het perron met mondkapje op m'n kin liep.
Ik vind die dingen trouwens ook vreselijk stinken.

Is het een idee om eerst een heel kort bezoek (blikje drinken halen in een snackbar) te proberen? Dan staat je vriend binnen 3 stappen buiten als hij het niet trekt.
Wat sneu. Ik zou denk ik zo’n kaartje/uitleg over de situatie uitprinten en dat iemand bij de servicebalie onder de neus duwen, in de hoop op een beetje hulp. Maar dan moet je ook dat maar aandurven.
Alle reacties Link kopieren
Mocht er een klant binnenkomen zonder mondkapje vraag ik als eerste vriendelijk of ze een mondkapje bij hebben. Zo zie ik al meteen aan de reactie hoe ze er in staan. Soms vergeten en dan heb ik mondkapje voor hun, soms weigeren ze en dan komen ze ook niet binnen en af en toe medische redenen en dat neem ik altijd serieus. Vind het superlief dat je zo meedenkt en de moeite neemt om je vriend te helpen! Denk dat als hij het duidelijk kan aangeven het toch geen probleem moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon geen mondkapje. Die dingen voegen weinig tot niks toe. Eerlijk gezegd draag ik 'm alleen wegens maatschappelijke druk en als ik iemand in de winkel zonder zie ben ik eerder jaloers dan boos dat iemand zich niks aantrekt van de symboolpolitiek :biggrin:
Buffie schreef:
08-04-2021 17:49
Maar zou je dan uit willen leggen waarom iemand ,die dus blijkbaar wel begrijpt dat mondkapjes de norm zijn, geen mondkapje kan dragen? Autisme is toch niet lichamelijk? Maakt zo iemand zich wijs dat hij gedurende die tien minuten in een winkel benauwd wordt van zo'n mondkapje? Wat heeft autisme nou te maken met het niet kunnen dragen van een mondkapje? Mij zwaar verstandelijk gehandicapte broer draagt er een, en mijn demente moeder ook. Mijn vriendin met zware astma dan weer niet.
Bij autisme zijn wat verbindingen in je hersenen anders waardoor prikkels anders ervaren kunnen worden. Mijn vriend heeft in extreme mate last van geuren. Hij probeert zich er wel overheen te zetten, maar aangezien de geur zo sterk voor hem is, moet hij overgeven. Autisme is in die zin wel iets lichamelijks. Stel dat jij een mondkapje moet dragen met de overheersende geur van een rottend lijk, of die soep die je 7 dagen op je aanrecht hebt laten wegschimmelen. Daar moet je misschien wel van kokhalzen, ook al weet je rationeel dat het slechts een geur is. Mijn vriend ervaart dingen lichamelijk anders. Jouw gehandicapte broer en demente moeder hebben geen last van zulke prikkels, die vergelijking is dus niet te trekken inderdaad. Het heeft bij m’n vriend niks te maken met dat hij zichzelf dingen wijsmaakt. Als jouw lichaam zegt dat een geur weerzinwekkend vies is, dan is die geur weerzinwekkend vies. Mijn vriend heeft het niet alleen met het mondkapje. Geuren beperken zijn leven altijd al. Hij is niet iemand die zichzelf angsten aan praat. Als jouw geur-sensitiviteit op standje 100 staat en bij de rest op standje 10 dan is dat gewoon kut.

Ik heb zelf trouwens ook autisme en kan gewoon een mondkapje dragen. Iedereen is daarin anders. Ik heb wel veel last van andere prikkels (geluid en tast), daar heeft hij dan weer veel minder last van. Mensen verschillen.
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
08-04-2021 19:49
Gewoon geen mondkapje. Die dingen voegen weinig tot niks toe. Eerlijk gezegd draag ik 'm alleen wegens maatschappelijke druk en als ik iemand in de winkel zonder zie ben ik eerder jaloers dan boos dat iemand zich niks aantrekt van de symboolpolitiek :biggrin:
Ik was laatst in een strandtent en ging (binnen) iets bestellen. De man achter de balie had geen mondkapje op, dus voelde ik me ook niet verplicht. Er was 1 andere klant binnen, die ook geen mondkapje op had.
Het voelde een beetje vreemd, je bent toch geïndoctrineerd geraakt na al die tijd, maar vooral heel erg bevrijdend!
Ik draag hem ook alleen omdat het moet.
.
impala schreef:
08-04-2021 19:54
Ik was laatst in een strandtent en ging (binnen) iets bestellen. De man achter de balie had geen mondkapje op, dus voelde ik me ook niet verplicht. Het voelde een beetje vreemd, je bent toch geïndoctrineerd geraakt na al die tijd, maar vooral heel erg bevrijdend!
Ik draag hem ook alleen omdat het moet.
Haha bevrijdend. En straks komt er gewoon een tijd dat we geen mondkapje meer hoeven te dragen. Bijna naakt!!!
Wat rot zeg. Ik zou helemaal niet geïrriteerd kijken of reageren als ik iemand zonder mondkapje zie. Ik draag hem zelf wel, maar wat een ander doet moet hij/zij zelf beslissen. Ik vind een keycord en een face shield zeker getuigen van wil, dus dat lijkt me voldoende.

Misschien kun je op afstand met hem mee gaan? En alleen bijspringen als iemand hem aanspreekt, zodat hij daar mee leert om te gaan?
anoniem_402361 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 20:00
19.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
08-04-2021 19:58
Haha bevrijdend. En straks komt er gewoon een tijd dat we geen mondkapje meer hoeven te dragen. Bijna naakt!!!
Daar kijk ik echt heel erg naar uit! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf draag ook geen mondkapje. Is zelden een probleem. En als dat wel een probleem is, ga ik gewoon weer weg, ook prima.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand met hetzelfde probleem. Trein reizen lukt wel. Ns accepteert een verklaring. Bij alle ander vervoerbedrijven verschillen de regels. Bij winkels kun je vaak afspraken maken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
08-04-2021 19:58
Haha bevrijdend. En straks komt er gewoon een tijd dat we geen mondkapje meer hoeven te dragen. Bijna naakt!!!
Ik kan niet wachten! Maar het zal best weer even wennen zijn. Ik denk dat sommige mensen inmiddels misschien niet eens meer zonder kapje dúrven.
Eerste paasdag ging ik wandelen, en ik kwam twee tegenliggers tegen. De vrouw droeg een mondkapje (buiten!), de man niet. Maar toen we elkaar passeerden op een pad van ca 1,5 meter breed, pakte hij een zakdoek en drukte die stevig tegen zijn mond. Vervolgens doken ze allebei met hun gezicht een heg in die naast het pad stond. Ik vond het bijna buitenaards. En vooral heel zielig voor ze.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven