Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ervaringen geen mondkapje dragen

08-04-2021 13:46 363 berichten
Een goede vriend van mij kan door zijn beperking geen mondkapje dragen. Hierdoor zit hij al maanden thuis. Hij doet bijvoorbeeld niet meer zelf zijn boodschappen. Voor vrijwel alles is hij afhankelijk van het OV, wat dus ook niet gaat. Hij woont alleen. Op dit moment gaat het helemaal niet goed met hem, en het zou helpen als hij gewoon weer zijn ding kon doen, maar dan zonder mondkapje.

Ik weet dat er voor mensen zoals hem een uitzondering zijn gemaakt. Met een kaartje kan hij aantonen dat hij uitgezonderd is van het dragen van een mondkapje. Nu vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat. Hij is niet assertief en kan zichzelf niet goed verwoorden.
- Wordt het door personeel en handhaving zonder gedoe geaccepteerd als hij gewoon het kaartje kan laten zien?
- Maken willekeurige mensen vervelende opmerkingen als hij zonder mondkapje gaat lopen?

Hij gaat ook een faceshield proberen zodat hij tenminste “iets” draagt. Maar hij weet nog niet of dit wel gaat lukken. Ik dacht dat hij anders misschien een badge of sticker op z’n jas kon plakken zodat andere mensen begrijpen dat hij geen mondkapje hoeft te dragen (ipv dat ze denken dat hij tokkie is). Hoe doen anderen dit?
Alle reacties Link kopieren
En als een aso daarover valt en hier moord en brand komt schreeuwen, denk ik: kijk verdomme eens in de spiegel.
Alle reacties Link kopieren
Bellinis schreef:
12-04-2021 07:25
Ik snap wel wat je bedoeld, maar supermarkt personeel kan ook zelf een beetje logisch nadenken vind ik.

Ik snap dat het eng is als mensen over je heen gaan hangen en dat het niet de bedoeling is dat je met het hele gezin als een soort karavaan door de supermarkt gaat wandelen, maar kaffer dan DIE mensen uit (dat durven ze vaak niet) en ga niet mensen lopen terroriseren waarvan je weet dat ze niks durven terug te zeggen.

Ik zag laatst in een AH ook dat een man werd geweigerd met een rollator. Hij moest perse een karretje nemen. Hoe had die arme man dat in hemelsnaam
voor elkaar moeten krijgen? Hij is dan ook maar weer afgedropen.
Dat geldt andersom net zo goed. Ik zie overigens zelden supermarktpersoneel dat klanten terroriseert, in die van ons zelfs nog nooit, wel klanten die minderjarig supermarktpersoneel terroriseren omdat ze wel durven tegen kinderen en die kinderen niet opgewassen zijn tegen agressieve klanten.

Wat mij betreft mogen supermarkten voor beide kanten ook hand in eigen boezem steken. Zorg dat je personeel genuanceerd optreedt en zorg er ook voor dat je je (minderjarige) personeel beschermd en vooral steunt tegen de aso's, want dat gebeurt ook niet.
Die moeten het maar gewoon over zich heen laten komen en geen leidinggevende die ingrijpt, zo die er al zijn na zessen.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 12-04-2021 07:44
15.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
12-04-2021 07:33
Dat geldt andersom net zo goed. Ik zie overigens zelden supermarktpersoneel dat klanten terroriseert, in die van ons zelfs nog nooit, wel klanten die minderjarig supermarktpersoneel terroriseren omdat ze wel durven tegen kinderen en die kinderen niet opgewassen zijn tegen agressieve klanten.
En dit, ja.
makreel schreef:
11-04-2021 22:52
Twee keer fout is niet één keer goed he.
Tuurlijk niet, maar als het de tegenpartij zijn/haar bedoeling is om te gaan kleineren, dan kunnen ze er op rekenen dat ze daar ter plekke gereduceerd worden tot iets ter grootte van een vlo :) Daar moet je trouwens zelf niet voor beginnen schreeuwen; één rake tegenopmerking doet vaak al wonderen, en die laat je dan gewoon volgen met nog een aantal andere zaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie regelmatig mensen met een faceshield. Ik neem aan dat die mensen een uitzondering zijn. Ik zie ook "gewone" mensen, die geen mondkapje dragen omdat ze dat weigeren.
Een badge klinkt niet gek, maar krijg er een raar onderbuikgevoel van.
Er was ook eens iemand die bepaalde groepen voorzag van een gele ster.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
12-04-2021 09:12
Tuurlijk niet, maar als het de tegenpartij zijn/haar bedoeling is om te gaan kleineren, dan kunnen ze er op rekenen dat ze daar ter plekke gereduceerd worden tot iets ter grootte van een vlo :) Daar moet je trouwens zelf niet voor beginnen schreeuwen; één rake tegenopmerking doet vaak al wonderen, en die laat je dan gewoon volgen met nog een aantal andere zaken.
Wauw.
Indrukwekkend.
Ik zou er niet zo trots op zijn, maar jij kennelijk wel.

Het lijkt me prachtig als iemand het opneemt voor zo'n arme vakkenvuller die wordt uitgefoeterd, of de meneer bijstaat die door een kassamedewerker als een kleutertje in de hoek wordt gezet, maar zo agressief is echt niet chique.
Wat eten we vanavond?
thanx schreef:
13-04-2021 08:07
Ik zie regelmatig mensen met een faceshield. Ik neem aan dat die mensen een uitzondering zijn. Ik zie ook "gewone" mensen, die geen mondkapje dragen omdat ze dat weigeren.
Een badge klinkt niet gek, maar krijg er een raar onderbuikgevoel van.
Er was ook eens iemand die bepaalde groepen voorzag van een gele ster.

Zo zie je hoe verschillend iedereen er mee omgaat. Ik let niet op wie wat op of af heeft, doe dat ding om als het moet en af wanneer het niet hoeft. Verder geen rare dingen meegemaakt maar zal wel liggen aan dat ik het niet opzoek of er te veel op let.

Wat ik wel in de gaten houd is welke richting deze crisis ons op duwt. Zichtbaar bewijzen dat je gezond bent dragen...tja...je krijgt een ban als je de verwijzing alleen maar maakt.
Je bent ziek totdat je hebt bewezen niet ziek te zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ik was gisteren in zo.n lokaal snuisterijen winkeltje.
Dame achter de balie had geen mondkapje op waarop ik aangaf het ook niet op te doen en ze het anders maar moest zeggen als ik hem wel op moest zetten !

Ze gaf aan er klaar mee te zijn..ze had net als ik constant een beslagen bril en juist de klanten met mondkapje hielden totaal geen afstand.

Was gewoon ff lekker ;-)
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
makreel schreef:
13-04-2021 13:28
Wauw.
Indrukwekkend.
Ik zou er niet zo trots op zijn, maar jij kennelijk wel.

Het lijkt me prachtig als iemand het opneemt voor zo'n arme vakkenvuller die wordt uitgefoeterd, of de meneer bijstaat die door een kassamedewerker als een kleutertje in de hoek wordt gezet, maar zo agressief is echt niet chique.
Ach wat, chique. In zo'n situaties is er compleet geen nood om "chique" te zijn.

Als je zo'n type reacties geeft en mensen gaat kleineren zoals bij die oudere heer beschreven werd, dan ga je er best niet van uit dat iedereen een pushover is en dat er een dag komt waarop iemand je eens duchtig op je plaats zet. Wat daar beschreven werd is zelfs niet ok wanneer die man het voluit expres zou doen, laat staan dat het ok is wanneer die wat verward is of het gewoon benauwd heeft.

Dus ja, als zo'n etterbak dat doet tegen mij of wanneer ik het zie/hoor, dan zal die dat geweten hebben (ja ook als de etterbak een klant is die zo tekeer gaat tegen een vakkenvuller). Return the favour is in zo'n gevallen typisch de beste manier om het ze aan te leren I'd say :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat het nooit nodig is Sinjoren, je klinkt erg opgefokt.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
14-04-2021 08:06
Ik hoop dat het nooit nodig is Sinjoren, je klinkt erg opgefokt.
Nog maar één keer nodig gehad :D
Verder ben ik best we aardig :p
makreel schreef:
14-04-2021 08:06
Ik hoop dat het nooit nodig is Sinjoren, je klinkt erg opgefokt.
Nog maar één keer nodig gehad :D
Verder ben ik best we aardig :p

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven