Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Bah, bah, bah, wat zijn we er gruwelijk klaar mee! Deel 5

12-04-2021 13:27 1187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vier topics vol geklaagd, gemopperd, gefulmineerd, gescholden en gehuild. Maar ook lief en leed gedeeld, want inmiddels voelt de lockdown ongeveer even oneindig als het heelal.

Kennen jullie die mop van die versoepelingen? Juist ja.

Dus helaas, deze reeks gaat nog wel even door. Scheld, vloek, klaag, jank, bid en verwonder in deel 5. Fuck Corona.

Hier vind je deel 4: coronavirus-covid-19/bah-bah-bah-iedere ... #p32587442

Dit was deel 3: coronavirus-covid-19/bah-bah-bah-ik-bli ... #p32549700

Dit was deel 2: coronavirus-covid-19/bah-bah-bah-ik-ben ... #p32509131

En dit deel 1: coronavirus-covid-19/bah-bah-bah-ik-ben ... #p32490445

Schrijf het hier lekker van je af. Het lucht hopelijk een klein beetje op.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Bah, waar ik van baal is het wijzen van de ene groep naar de andere.
Dat wordt in de hand gewerkt door de overheid, die nog steeds alle cijfers blijft koppelen aan het gedrag, of men zich aan de regels houdt.

Los van ondernemingen en mensen als Meerkat, die de wanhoop nabij zijn, heeft het geen enkele zin om te vergelijken wiens leed of profijt groter is dan van anderen: iederéén, jong én oud, heeft het om eigen redenen moeilijk gehad, en heeft dat nog steeds, met dat coronajaar en alle maatregelen van dien.

Je kunt de mentale impact op individuen niet afmeten aan leeftijd of nog zoveel jaren voor zich in volle vrijheid zonder corona of juist zoveel jaren al gehad in je leven zonder corona en met volle vrijheid.

We wéten niet wat die ouderen mankeren of hebben meegemaakt, en ook niet wat de jongeren nog te wachten staat, en hoe lang de impact van corona door gaat werken als dat virus eenmaal "bedwongen" raakt, en op welke gebieden, bijv economische consequenties, bestaans(on)zekerheid, internationale handel, ontwikkelingen op de arbeids- en woningmarkt, sociale leven, overheidsschuld en alle wat nu nog niet te overzien is.

En eea valt en staat imo niet met (dit jaar) op vakantie kunnen door vaccinatie.
Zowel het "lekker puh" :puh: van gevaccineerde oudere mensen als afgunst van andere groepen op al wél gevaccineerden die al (vermeend) voordeel daarvan hebben is imo not done.

Ik denk dat het enige verschil is met die vakanties zometeen dat niet-gevaccineerden een test op heen- en terugweg moeten doen en wie ingeënt is niet.
(ook dat staat nog niet vast, want zie de verhalen over toch besmet raken en/of besmettelijk kunnen zijn voor anderen als je ingeēnt bent, dat zal neem ik aan wel onderzocht worden).

Ik denk nog steeds dat het niet dalen van de besmettingen eerder gerelateerd is aan het openen van de scholen en niet zozeer aan die ene dag drukte in de parken (of heropenen winkels en terras).

Ik zie in mijn omgeving allemaal ouders (of anderen die in aanraking zijn voor hun werk met kinderen) in de risicoleeftijd (30-60) die momenteel via hun kinderen besmet zijn geraakt, hele klassen in quanrantaine, en via die ouders hun vrienden/buren (oa de middelbare school waar wij stonden).

Dat is niet te wijten aan "niet aan de regels houden" van die kinderen, want ze mogen in 1 (gehalveerde) klas in 1 ruimte met raam open en buiten ook.
Ook als 1 van een stel op bezoek is geweest bij vrienden/buren en later positief blijkt te zijn is de kans natuurlijk groot dat die de partner thuis alsnog heeft aangestoken, en misschien weer grootouders, die op de kinderen passen.

Dat was allemaal volgens de regels dit jaar (vorig jaar werd dat oppassen op kleinkinderen trouwens nog zwaar afgeraden/ verboden).

Sluiten en openen van winkels en terrassen heeft denk ik weinig invloed gehad op de cijfers, net als nu het effect van de avondklok betwijfeld wordt (goh, verrassing, not).

Met een reproductiegetal van rond de 1 is het logisch dat de cijfers schommelen rond hetzelfde aantal, niet echt stijgen maar ook niet dalen.
Ook 1 bezoeker per keer of per dag kun je dan nog net ff besmetten.

Het hele denken dat "houden aan de maatregelen" het hele (of afdoende) verschil maken is imo veel te veel geloof blijven hechten aan de maakbaarheidsfilosofie, en op zichzelf al onhaalbaar, zolang mensen buiten de deur werken, naar school gaan, in 1 huishouden samenwonen, en op andere manieren contact hebben, al dan niet in een beperkte ruimte of buiten.

Ook die anderhalve meter is geen gouden wet dat je dan niks kan oplopen als iedereen zich daar maar aan houdt, maar om de kans te verkleinen tot wat een aanvaardbaar risico wordt geacht.
En zo is het met meer van die "regels".

Intussen is een land als VK overmoedig geworden lijkt het wel, dat ze voor zo'n top dan wel Indiase ministers verwelkomen om fysiek bij te wonen, terwijl het in India de spuigaten uitloopt en je waarschijnlijk weer eoa mutant binnenhaalt.

Maar ook in landen die hermetisch gesloten zijn (of met strenge quanrantaineplicht bij binnenkomst) als Australie is het niet waterdicht en onverklaarbare besmettingen, het is volgens mij nogal aanmatigend als je denkt dat de mens de macht heeft om zo'n onvoorspelbaar virus "onder controle te krijgen" of helemaal te stoppen.

Zeker zolang het een wereldwijd probleem is en andere landen achterblijven met inenten en/of op andere manieren weten in te perken.

De overheid zet alles in op inenten, laten ze dat dan ook doén.
Ipv miljarden te verspillen aan onderzoeken van effect van testen zouden ze dat beter kunnen steken in het organiseren van die vaccinaties.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen zestiger en dus ook geen babyboomer maar ik heb 2 afspraken staan voor vaccinatie! :jump:
Alles komt goed, alleen de rest niet
Led-lampje schreef:
05-05-2021 13:48
Wat moeten sommige toch een pleurishekel hebben aan zestigers..

Niet aan zestigers in het algemeen hoor, en geen pleurishekel. Maar sommige ouderen uit mijn omgeving maken laten door woord en daad dingen zien waardoor ik wel een hekel aan hen persoonlijk begin te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
05-05-2021 13:48
Wat moeten sommige toch een pleurishekel hebben aan zestigers..
idd. Mag ik nu blij zijn dat ik dat nog (net) niet ben?
Sowieso het generaliseren van hele groepen omdat 1 zo iemand zulke opmerkingen maakt in eigen omgeving..
Of een bepaald percentage niet komt opdagen voor die prik, "en daar doen we het tenslotte allemaal voor," ik kan daar weinig mee.
Ik hoop dat ipv veroordelen van die mensen de angst (door overheid en media zelf gecreeerd, danwel onvoldoende gedaan om deze mensen te bereiken en goed voor te lichten) voor vaccinatie alsnog kan worden weggenomen.

Ken zelf geen enkele oudere, maar wel gezinnen die vorig jaar in de grote vakantie gewoon op (al dan niet vlieg-)vakantie zijn geweest, zónder test- en mondkapjesplicht.
Ken veel mensen die helemaal geen geld hebben voor luxes als vakantie en al jaren niet, of zelfs niet voor een dagje uit in eigen land.
Hoeveel van de ouderen hebben alleen een AOW-tje, zijn niet of minder mobiel en durven al meer dan een jaar niet in het OV , kunnen of durven nog steeds geen bezoek te brengen of te ontvangen?

Is vliegen tegenwoordig ook zonder corona al "aso" om milieu/duurzaamheidsredenen, zéker als het puur voor de fun (vakantie) is, zometeen ook iedereen die nog rookt, drinkt, benzine- of dieselauto rijdt, "scheefhuurt", nog de woning op gas verwarmt en kookt, suiker, vlees en vis eet, bij de Primark koopt, naar het strand of een park gaat, enz enz.
Valt nog mee dat het hier nu om leeftijdsgroepen gaat en niet over ras, geloof oid.
Of misschien wel, namelijk het "coronageloof" (of geloof in autoriteiten en effect/ maakbaarheid door welke maatregelen).

Ooit stonden we bekend als tolerant volk, daar is weinig van over en saamhorigheid of een gunfactor tov anderen al helemaal ver te zoeken, alnaargelang de eigen situatie.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik snap echt wel dat zestigers eerder ingeënt worden dan twintigers (ik dus). Maar om dan luidkeels te verkondigen dat zij privileges hebben/krijgen, want gevaccineerd, dat vind ik gewoon irritant gedrag. En ik wil ook graag zsm dat vaccin, dus dat valt dan gewoon even verkeerd. Gelukkig kunnen de meesten nog wel normaal nadenken.
yasmijn schreef:
05-05-2021 14:26
Ik ben geen zestiger en dus ook geen babyboomer maar ik heb 2 afspraken staan voor vaccinatie! :jump:
Ik bem vorig week gevaccineerd op jaartal
CharlotteCcc schreef:
05-05-2021 14:48
Oh, ik snap echt wel dat zestigers eerder ingeënt worden dan twintigers (ik dus). Maar om dan luidkeels te verkondigen dat zij privileges hebben/krijgen, want gevaccineerd, dat vind ik gewoon irritant gedrag. En ik wil ook graag zsm dat vaccin, dus dat valt dan gewoon even verkeerd. Gelukkig kunnen de meesten nog wel normaal nadenken.
Dan moet je bij de regering zijn die bepalen die leeftijden
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
05-05-2021 12:21
Het meest irritante vind ik nog wel die collega's die nu alweer ''blij'' allerlei initiatieven lopen te ontplooien voor ''als we elkaar straks weer mogen zien op kantoor''.

JA!! Dat idd ....vreselijk. alsof mn collega's degene zijn die ik het meest gemist heb of waar ik het eerst weer van alles mee gaan doen.
Het gaat nu al over een mega feest begin juli en een "get together borrel" in juni.
Echt, dat is idd het laatste wat ik als eerste wil gaan doen....
Alle reacties Link kopieren
Bah ik ben er ook wel klaar mee. Vrijdag bleek een klasgenoot van mijn oudste besmet te zijn. De heel klas moest in quarantaine. Zolang ze geen klachten had hoefde de rest van de familie niet in quarantaine. In de praktijk betekent dat je alleen boodschappen kunt doen want je laat je kind niet alleen thuis terwijl je lekker zelf weggaat. Gisteren mocht ze testen en omdat ze nog steeds geen klachten heeft mag ze bij een negatieve test uit quarantaine. Helaas laat de uitslag nogal op zich wachten. Kinderen uit haar klas die in dezelfde teststraat zijn getest hadden gisteravond al de uitslag. Zelfs de kinderen die gebeld zouden worden door de GGD hadden vanochtend vroeg de uitslag. Alleen zij nog niet en zo is er weer een dag voorbij van de vakantie waar we lekker moeten binnen zitten en ze niet met een vriendinnetje kan afspreken. Ja ja ik had een DigiD voor haar moeten aanvragen, maar dat duurde ook 3 werkdagen (ga ik wel direct doen). Maar man man man morgen zou ze naar de oppas, maar ik ga ervan uit dat het nog een dag thuiswerken wordt met 2 kinderen.
LadyLola schreef:
05-05-2021 12:06

Immers wie had dit verwacht, mei 2021 en nog amper iets kunnen. Juichen omdat we mogen winkelen? na 22:00 buiten mogen? een drankje op een terras mogen doen? Compleet van de plee gepleurd, dingen die normaal zijn, hangt men nu de vlag voor uit, koekoek.
Het was een mogelijkheid waar we serieus rekening mee hielden hoor. Grappig hoe snel dat vergeten wordt. Een ruim een half jaar geleden was er nog geen vaccin in zicht..
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
05-05-2021 14:26
Ik ben geen zestiger en dus ook geen babyboomer maar ik heb 2 afspraken staan voor vaccinatie! :jump:

Dan ben je een medische risico groep of niet? Ze zijn nu toch bij 1962 met vaccineren...

Ik denk dat zestigplussers een beetje over 1 kam gescheerd worden omdat zij het vaak toch ook wel goed voor elkaar hebben.
Kijk de jeugd is zwaar opgesloten het afgelopen jaar. Vanwege de ouderen werd in ieder geval in het begin toch veel gepredikt.... en het voelt dan voor veel mensen denk ik wel heel wrang dat we nu óok nog met z'n allen moeten wachten op een vaccin omdat die ouderen voorgaan (met als uitleg: die liggen op de IC's dus als we de druk daar weg willen nemen moeten zij eerst. Alleen nu zijn zij eerst en liggen de IC's opeens weer vol met jonge mensen. Waardoor ik dan denk: we hadden dus beter bij jong kunnen beginnen, want het maakt kennelijk niks uit en jongere generaties helpen iig de economie weer op gang. Mijn 92 jarige oma achter de geraniums van het verpleeghuis iig niet).

En dan is het nu ook nog zo dat die babyboomers jubelend verkondigen lekker weg te gaan in juni of in juli want ze zijn lekker gevaccineerd.
Tsja...ik kan me voorstellen als je 22 bent en je halve studententijd is opgeslokt door corona en je hebt niks kunnen doen wat jong zijn leuk maakt, dat die grijze hoofden "waar we het dan allemaal voor deden" die dan ook weer als eerste alles mogen en "lekker weg gaan met de caravan" wel een beetje irritatie kunnen opwekken ja...
vlokkenopjebrood schreef:
04-05-2021 17:23
Nog een ergernis die ik al maanden heb: ieder journaal weer 70 keer van die naalden in beeld die in iemands arm gaan. Ik haat naalden en hoef dat echt niet iedere avond groot in beeld te hebben. ik denk dat we allemaal wel weten hoe een vaccinatie werkt. Volgens mij schrik je mensen alleen maar af door ze iedere dag te bombarderen met naalden en armen en moeilijk kijkende mensen.
Haha, idem. Vooral die close-ups van naalden in potjes waardoor zo’n kreng drie keer zo dik lijkt.
Wat me na al die filmpjes opvalt: de één prikt tussen neus en lippen door, de ander moet eerst drie, vier keer mikken, alsof het een dartpijltje is, weer een ander prikt in slow motion waarbij je die naald erin ziet ‘ploppen’, weer een ander probeert eerst zoveel mogelijk huid bij elkaar te knijpen, masseren, wrijven, en gaat dan alsnog eerst vijf keer ‘darten’. Veel te veel details! :mrgreen:
We krijgen de oproep gewoon binnen ga daar in Den Haag klagen
Moeten we ons nu schuldig gaan voelen? Bah bah bah!
En samen vechten we tegen corona eindigen bij de oproep van het vaccin dan gaat het wijzend vingertje naar de babyboomers.
Led-lampje schreef:
05-05-2021 17:07
We krijgen de oproep gewoon binnen ga daar in Den Haag klagen
Moeten we ons nu schuldig gaan voelen? Bah bah bah!

Jemig, voel je niet zo enorm aangevallen.
Led-lampje schreef:
05-05-2021 17:07
We krijgen de oproep gewoon binnen ga daar in Den Haag klagen
Moeten we ons nu schuldig gaan voelen? Bah bah bah!
Jeetje, we vallen hier niemand aan. Mogen toch wel balen dat voor ons een vakantie er niet in zit misschien?
Ja, er zijn ergere dingen maar ik kan me nog herinneren dat Hugo de Jonge zei dat gevaccineerden geen priviliges zouden krijgen; dat is dus wel zo. En ik vind het heel fijn voor al die gevaccineerden, maar had het voor onszelf ook erg fijn gevonden om weer te reizen; in mijn geval ook om mijn familie in het buitenland op te kunnen zoeken zonder dure testen. Dus niet gevaccineerden kunnen als gezin even 1000 euro neerleggen om heen en terug te testen.

Daarnaast: de groep die nu niet gevaccineerd is grotendeels aangewezen op de schoolvakantie; kunnen dus ook niet in september ofzo gaan.

Maar dus niks persoonlijks richting 60+. Gewoon even balen van de situatie.
Led-lampje schreef:
05-05-2021 17:07
We krijgen de oproep gewoon binnen ga daar in Den Haag klagen
Moeten we ons nu schuldig gaan voelen? Bah bah bah!

Nee niemand hoeft zich schuldig te voelen dat hij gevaccineerd is of wordt.

Schuldig mogen degenen voelen die een lange neus maken naar de boer gevaccineerden omdat ze wél op vakantie gaan.

Ga gewoon, geniet, maar wrijf het er niet in en doe niet of je het verdiend hebt. We hebben het allemaal verdiend namelijk, maar de sommigen kunnen nog niet.
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
05-05-2021 16:42
Bah ik ben er ook wel klaar mee. Vrijdag bleek een klasgenoot van mijn oudste besmet te zijn. De heel klas moest in quarantaine. Zolang ze geen klachten had hoefde de rest van de familie niet in quarantaine. In de praktijk betekent dat je alleen boodschappen kunt doen want je laat je kind niet alleen thuis terwijl je lekker zelf weggaat. Gisteren mocht ze testen en omdat ze nog steeds geen klachten heeft mag ze bij een negatieve test uit quarantaine. Helaas laat de uitslag nogal op zich wachten. Kinderen uit haar klas die in dezelfde teststraat zijn getest hadden gisteravond al de uitslag. Zelfs de kinderen die gebeld zouden worden door de GGD hadden vanochtend vroeg de uitslag. Alleen zij nog niet en zo is er weer een dag voorbij van de vakantie waar we lekker moeten binnen zitten en ze niet met een vriendinnetje kan afspreken. Ja ja ik had een DigiD voor haar moeten aanvragen, maar dat duurde ook 3 werkdagen (ga ik wel direct doen). Maar man man man morgen zou ze naar de oppas, maar ik ga ervan uit dat het nog een dag thuiswerken wordt met 2 kinderen.
Hier exact hetzelfde. En toen liet ook nog de helft van de klas zich een dag te vroeg testen. Maar tip: bel je lokale GGD, die kunnen de uitslag zien. Ik heb nu al 2x zitten wachten op een telefoontje wat maar niet kwam, en toen kreeg ik die tip en belde de lokale GGD en daar konden ze gewoon de uitslag al zien. En ik heb nu ook digiD voor beide kids aangevraagd. En verder veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
05-05-2021 16:51
Het was een mogelijkheid waar we serieus rekening mee hielden hoor. Grappig hoe snel dat vergeten wordt. Een ruim een half jaar geleden was er nog geen vaccin in zicht..
Maar een jaar geleden was er nog geen avondklok, hadden we nog geen mondkapjesplicht, en vanaf juni ging er toch al wel weer veel open (horeca, sportscholen, etc.). Ik denk dat weinigen hadden voorzien dat we wéér een paar maanden later opnieuw in lockdown zouden gaan en daar nu nog steeds min of meer inzitten.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt heel zuur dat gevaccineerden privileges krijgen. anders was geweest als dat pas gedaan werd als iedereen de kans al had gekregen voor een vaccinatie. Ja, ik ben heel erg jaloers op al die oudjes
karl_marx wijzigde dit bericht op 05-05-2021 18:47
13.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En ik vind het bizar dat de sportscholen nog dicht zijn. als er een plek is met weinig besmettingen is dat het wel. Ik vind het allemaal heel kut nu
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
05-05-2021 18:28
En ik vind het bizar dat de sportscholen nog dicht zijn. als er een plek is met weinig besmettingen is dat het wel. Ik vind het allemaal heel kut nu
Geldt ook voor dierentuinen, bibliotheken, en musea.

Vraag me ook af wat de reden is dat je na 20:00 nog steeds geen alcohol mag kopen.
Ik bestel mijn boodschappen en als ik een avondblok heb is dat nog steeds de boodschap.
Nu kan ik die fles wijn of dat bier wel overdag halen, maar mij ontgaat volledig het nut.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
06-05-2021 06:38
Geldt ook voor dierentuinen, bibliotheken, en musea.

Vraag me ook af wat de reden is dat je na 20:00 nog steeds geen alcohol mag kopen.
Ik bestel mijn boodschappen en als ik een avondblok heb is dat nog steeds de boodschap.
Nu kan ik die fles wijn of dat bier wel overdag halen, maar mij ontgaat volledig het nut.
Volgens mij zijn ze in Den Haag compleet vergeten dat die regel bestaat hoor.
Er is echt geen enkele noodzaak meer voor.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
05-05-2021 18:28
En ik vind het bizar dat de sportscholen nog dicht zijn. als er een plek is met weinig besmettingen is dat het wel. Ik vind het allemaal heel kut nu
Dit inderdaad! Je mag niet sporten maar wel met duizenden mensen als mieren (ook nog binnen) in de nieuwe Mall in Leidschendam lopen. Gekkenhuis daar. Rijen van een uur voor winkels, totaal geen handhaving, hele gezinnen, wat, families met tig kinderwagens, fietsende en steppende kleine kinderen. Mijn Post.nl pakketje was daar bezorgd en moest ik ophalen, met gierende banden naar huis. Oh nee dat kan niet want de hele dag staat het vast met auto's op de weg er naartoe en vandaan en in de wijken, zoekend naar parkeerplaatsen.

Het skateparkje ernaast werd afgelopen weekend "ontruimd" omdat er teveel kids aan het skaten waren in de buitenlucht maar 100 m verderop mag je wel binnen volgepropt staan. En niet op 1,5 meter in de rij want dan is er geen doorloop meer volgens de beveiligers dus eerder 0,5 m.

De regels zijn echt niet meer te volgen.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
05-05-2021 18:28
En ik vind het bizar dat de sportscholen nog dicht zijn. als er een plek is met weinig besmettingen is dat het wel. Ik vind het allemaal heel kut nu
Mijn sportschool heeft een grote tent buiten staan waar we mogen trainen, officieel mogen ze geen les geven. Op hetzelfde plein zit een biercafé en daar mogen de mensen dus wel buiten zitten tot 18:00. Daar zit dus letterlijk 20 meter tussen. Dat voelt ook best krom.

Wij hebben eind juni met een groepje vrienden een weekendje weg op een camping geboekt. Van die ingerichte tenten, incl normale bedden, inventaris en 2-pits kookstel. Hoeven we alleen maar kleding mee te nemen. Ik heb er nu al zin in!
Valhalla! Where the brave may live Forever!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven