Coronavirus COVID-19 alle pijlers

wat te doen met mijn zoon?

29-04-2021 10:39 152 berichten
Beste lezers,
ik ben in het bezit van een mooie zoon van nu 26 jaar jong. Vorig jaar oktober kreeg hij corona en natuurlijk gelijk in quarantaine. Ondanks dat wij vonden dat hij de milde klachten had, hoesten, hoofdpijn, koorts, vindt en vond hij dat hij de zware versie heeft gehad.
Voor nu klaagt hij dagelijks over zijn klachten, concentratie vermogen, slecht in slaap kunnen komen, hoofdpijn. Hij gaat om 4.30 uur 's nachts een keer zijn bed in en slaapt per dag 13 tot 14 uur. Zijn studie en een stageverslag doet hij niks meer aan, gamen lukt gelukkig nog wel.

Nu wil ik hem helemaal niet zwart maken want ik hou heel veel van hem, maar ondertussen gaat het irriteren. Wetende dat zijn vader een borderliner is, en er zo veel herkenbaars naar voren komt nu. Het irriteert dat een kopje in de vaatwasser zetten al te veel gevraagd is. Er niet overdag normaal gegeten wordt maar pas als ik uit mijn werk kom het avondeten. Ik werk 5 dagen in de week, fulltime op een afstand van 45 km.

ik lees dit terug en weet dat ik klaag. Hij leeft nog! Maar gisteren kon hij mij vertellen dat hij het laatste jaar maar laat vallen en geen master gaat halen. Blijft gewoon nog een jaartje bij ons wonen, niks doen en maar een beetje aanlummelen. Dat was ff 3x slikken.

Medicatie weet hij zeker van dat het niet werkt bij zijn klachten. Naar de huisarts gaat ie niet want die heeft geen verstand van Corona. Fysiotherapie voor zijn conditie opbouw is hij mee gestopt om zich op zijn studie te werpen.

Zeg het maar, word ik er gewoon ingeluist of kloppen de klachten. Moet ik een trap onder de welbefaamde kont uitdelen en een keer eisen dat hij ruggengraat krijgt?

lieve groet van een ondertussen wanhopige Maureen

(dit nadat een goede vriend van ons in de eerste golf 7 weken in coma heeft gelegen en 9 maanden later nog steeds revalideert, een lieve 57 jarige neef binnen 8 dagen overleed in februari dit jaar aan corona. We een skala aan mensen om ons heen hebben die corona hebben gehad met dezelfde klachten en gewoon weer aan het leven deelnemen.)
Alle reacties Link kopieren
Met 26 jaar werk je gewoon voor je eigen vaste lasten. Een huis vinden is moeilijk dat is helaas zo,maar je kan ook prima een volwassen mens zijn en je verantwoordelijkheid nemen terwijl je samen woont met je ouders.
Dus gewoon 50/50 alles delen.

Dat is niet zielig dat is gewoon hoe het werkt op die leeftijd.
JustcallmeTuT schreef:
01-05-2021 18:53
En hoe lang is dat geleden dat jij op jezelf ging? Ook kamers zijn bijna niet te krijgen.
Lees jij eigenlijk de kranten of kijk je wel eens naar het nieuws?
Ik heb jou gequoot maar ik bedoel ook de anderen die denken dat de huizen en kamers voor het oprapen liggen.
Waarom denken jullie waarom zoveel vrouwen met kinderen op straat staan na een scheiding. Echt niet omdat ze dat leuk vinden.

Ik ken de markt heel goed, ik zit zelf ook in vastgoed (verhuur en verkoop) maar echt niemand die jaren moet zoeken hoor.
Als je echt WIL dan vind je altijd wel wat. Misschien niet meteen je droomhuis, maar iets is zeker te vinden.
Wij hadden dat jaren geleden ook, in de jaren 70 was dat nog meer en ook toen hadden ze geen jaren nodig.
Dat het moeilijk kan zijn ontkent niemand, maar hij had toch al zo'n 5 - 6 jaar de tijd iets te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
29-04-2021 10:53
Ik zou hem naar Noorwegen sturen.
Lukt niet. Zit op slot haha
Dat jij je zoon op die leeftijd nog thuis laat wonen maakt je deel van het probleem.
Alle reacties Link kopieren
Nuja. Als iemand bvb een studie van 5 jaar doet dan begint die op 23 jaar te werken, misschien nog wat later als er studievertraging is. Is niet zo raar dat je je zoon daarna dan nog even thuis laat wonen zodat ie eerst wat kan sparen toch, zodat ie ooit zelf een huis kan kopen? Dus ben je inderdaad al snel 25-26 voor je het huis uitgaat. Was bij mij niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Huh??
Waarom neem je dit niet serieus?
Ik ken ook iemand die dit heeft. Na lichte klachten, toch al maanden uitgeschakeld. Een zeer lage saturatie etc. (Heb je deze bijv. al eens gemeten??) Er loopt een groot onderzoek naar dit soort ernstige restklachten bij “jongeren”.. Mocht je interesse hebben, dan kan ik even navragen in welk ziekenhuis ook alweer.
Slushpup schreef:
01-05-2021 21:44
Dat jij je zoon op die leeftijd nog thuis laat wonen maakt je deel van het probleem.
Dit, wat onaantrekkelijk
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
29-04-2021 11:33
Ik vrees dat u met kleine stappen beginnen moet:
- normale slaaptijden
- minder lang gamen
- zijn eigen was doen
- tafel dekken/afruimen

En blijft hij hele dagen (en nachten) binnen?
Laat hem dan elke dag een boodschap (brood kopen of zoiets)..
Hier begin je mee met een 13 jarige 🙈
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
29-04-2021 11:38
Je benoemt dat zijn vader psychische klachten heeft en dat je hierin veel herkent. Hij doet ineens niks meer behalve gamen en slapen, stopt mijn zijn studie, stopt met fysiotherapie, wil verder geen medische hulp en zijn sociale leven keldert.
Als hij hiervoor normaal functioneerde en nu ineens alles laat vallen, ineens geen interesse meer heeft, concentratie en slaapproblemen, in combinatie met psychische problemen in de familie, dan is 1+1 toch twee? Ik zou het eerder in de psychische hoek zoeken.

Ook ivm Corona tijd... mentale klachten nemen enorm toe.
Rosanna1985 schreef:
01-05-2021 17:15
Wat een harde reacties hier trouwens allemaal. Wat als zijn klachten echt zijn? Long covid treft ook soms diegenen die niet in het ziekenhuis gekomen zijn... Of een burnout, cvs, pfeiffer... wel erg dat onbegrip!


Als zijn klachten echt zijn zal hij aan zijn herstel moeten werken. Dus naar de huisarts moeten, en defysiotherapeut. Van nietsdoen wordt hij zeker niet beter.
Ik vind de reacties ook vrij hard, maar als ik TO was zou ik wel eisen dat hij behandelingen ondergaat en zorgt voor een normaal leefritme (eten, slapen), omdat hij niet herstelt op de manier waarop hij nu leeft.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
02-05-2021 08:23
Huh??
Waarom neem je dit niet serieus?
Ik ken ook iemand die dit heeft. Na lichte klachten, toch al maanden uitgeschakeld. Een zeer lage saturatie etc. (Heb je deze bijv. al eens gemeten??) Er loopt een groot onderzoek naar dit soort ernstige restklachten bij “jongeren”.. Mocht je interesse hebben, dan kan ik even navragen in welk ziekenhuis ook alweer.
De persoon die jij kent heeft ook tijd en energie om tot diep in de nacht te gamen? Bijzonder dat dat wel lukt met een lage saturatie, maar dat een boek lezen niet gaat.

Het probleem zit hier veel dieper: het gaat hier om een volwassen man van 26 die nog bejegend wordt als een kind. 26-jarigen kunnen prima zelf de dokter bellen, hun huur betalen, kopjes in de vaatwasser zetten, een prakkie maken, een baan zoeken, psychologische hulp zoeken etc.
Mops13 schreef:
29-04-2021 10:39
Beste lezers,
ik ben in het bezit van een mooie zoon van nu 26 jaar jong.
Bezit?
Alle reacties Link kopieren
Of actief aan herstel werken, als dat nodig is. En dat is niet om 4.30 uur naar bed gaan naar uren gamen, maar naar een arts en/of fysio.
Of werken/studeren. Anders een datum geven waarop hij uit huis zal moeten gaan. Het is geen 18 jarige, hij is ruim volwassen.
Alle reacties Link kopieren
Voor diegenen die zeggen dat een normaal slaapritme moet verplicht worden: er bestaan ook stoornissen waarbij mensen werkelijk onmogelijk op een normaal uur kunnen slapen. Waarbij ze gewoon iedere dag opnieuw tot 4u 's nachts wakker liggen ook al sleur je ze elke dag om 7u30 's morgens uit bed. In dat geval is het toch echt gewoon beter om die persoon de slaap te laten hebben die hij kan krijgen en doe je iemand geen plezier met een normaal slaapritme op te leggen. Daarvan gaat hij dan ook zeker niet beter worden... Ik weet natuurlijk niet of het in dit geval zo is, maar het kan wel...
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
02-05-2021 08:50
Als zijn klachten echt zijn zal hij aan zijn herstel moeten werken.
Ik las onlangs dat de wachtlijsten voor behandeling voor long covid ook heel lang zijn omdat er natuurlijk intussen al heel veel mensen in die situatie zijn. Dus aan je herstel werken is nog zo evident niet. Maar ja: heeft hij al geprobeerd om een afspraak te maken?
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
02-05-2021 11:03
Voor diegenen die zeggen dat een normaal slaapritme moet verplicht worden: er bestaan ook stoornissen waarbij mensen werkelijk onmogelijk op een normaal uur kunnen slapen. Waarbij ze gewoon iedere dag opnieuw tot 4u 's nachts wakker liggen ook al sleur je ze elke dag om 7u30 's morgens uit bed. In dat geval is het toch echt gewoon beter om die persoon de slaap te laten hebben die hij kan krijgen en doe je iemand geen plezier met een normaal slaapritme op te leggen. Daarvan gaat hij dan ook zeker niet beter worden... Ik weet natuurlijk niet of het in dit geval zo is, maar het kan wel...
En dan is gamen een heel normale tijdsbesteding :facepalm:
Doe even normaal zeg...
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
02-05-2021 12:58
En dan is gamen een heel normale tijdsbesteding :facepalm:
Doe even normaal zeg...
Nee, maar het kan wel dat je door een slaapstoornis pas heel laat kan slapen en dat vroeg naar bed gaan gewoon geen zin heeft. Hoe je die tijd dan invult is iets anders natuurlijk, gamen zal natuurlijk niet zo goed zijn (beeldschermen...)
Rosanna1985 schreef:
02-05-2021 13:34
Nee, maar het kan wel dat je door een slaapstoornis pas heel laat kan slapen en dat vroeg naar bed gaan gewoon geen zin heeft. Hoe je die tijd dan invult is iets anders natuurlijk, gamen zal natuurlijk niet zo goed zijn (beeldschermen...)

Ach kom op! Deze zoon neemt gewoon zijn verantwoordelijkheid niet en doet niks!
Rosanna1985 schreef:
02-05-2021 11:14
Ik las onlangs dat de wachtlijsten voor behandeling voor long covid ook heel lang zijn omdat er natuurlijk intussen al heel veel mensen in die situatie zijn. Dus aan je herstel werken is nog zo evident niet. Maar ja: heeft hij al geprobeerd om een afspraak te maken?


Ja, staat gewoon in de openingspost: hij heeft fysio afgezegd. Dus hij was daar al behandelingen gestart.
Alle reacties Link kopieren
Met 26 kan je echt al lang op jezelf wonen. Doen massa's studenten al vele jaren eerder.

En als je echt Covid klachten hebt kan je absoluut niet iedere dag tot diep in de nacht gamen! Ik ken er helaas wat die daadwerkelijk restklachten hebben. Waren trouwens wel mensen die of al veel ouder zijn of onderliggende ziektes. De kans dat een twintiger dit krijgt is vele malen kleiner.... (niet onmogelijk maar wel klein). En als hij kan gamen kan hij ook prima in huis helpen of eten maken.

Langdurig gamen maakt lamlendig.
Ik denk dat zoon beter hulp kan zoeken voor een gameverslaving dan voor zijn zogenaamde Covid klachten.

To stop met hotel zijn voor een volwassen man. Het is geen klein kind meer. Geef hem in een gesprek duidelijk aan dat jij een actieve betrokkenheid in het huishouden verwacht, werken aan zij klachten, een bijdrage in het levensonderhoud. Daarbij gamen tot een uur of 11 a 12. Dan krijgt hij weer een gezond ritme (beter voor zijn zogenaamde herstel).

Wil hij dat niet en leven volgens zijn eigen regels (als een echte volwassene zeg maar). Dan kan hij dat doen in zijn eigen woning of studentenkamer.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
02-05-2021 13:43
Ach kom op! Deze zoon neemt gewoon zijn verantwoordelijkheid niet en doet niks!
Ik zeg niet dat deze zoon het heeft maar het bestaat wel echt:

https://slaapcentrum.slingeland.nl/kenn ... 37/861/863
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
02-05-2021 20:45
Ik zeg niet dat deze zoon het heeft maar het bestaat wel echt:

https://slaapcentrum.slingeland.nl/kenn ... 37/861/863
Niemand ontkent toch dat bepaalde aandoeningen of ziektes bestaan? Maar feit is dat gamen, thuiswonen op je 26e en geen reet uitvoeren van geen enkele ziekte/aandoening symptomen zijn.
Je schrijft dat hij gestopt is met fysiotherapie om zich op zijn studie te kunnen richten, maar met die studie is hij inmiddels ook gestop, als ik het goed begrijp.
Dan lijkt het mij logisch dat hij of weer gaat studeren, of weer verder gaat met de behandeling (of actief op zoek gaat naar een ander soort behandeling)

Hij is natuurlijk volwassen, maar een goed gesprek over zijn plannen kan natuurlijk wel.

En je kunt grenzen stellen aan hoeveel je voor hem doet, en wat duidelijker aangeven hoeveel je verwacht dat hij doet, qua bijdragen aan het huishouden en de financiën.
anoniem_403978 wijzigde dit bericht op 02-05-2021 21:14
5.36% gewijzigd
Tadderak30 schreef:
02-05-2021 21:01
Niemand ontkent toch dat bepaalde aandoeningen of ziektes bestaan? Maar feit is dat gamen, thuiswonen op je 26e en geen reet uitvoeren van geen enkele ziekte/aandoening symptomen zijn.
Depressie + gameverslaving / gamen als coping.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven