Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 51)

26-05-2021 14:54 6558 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 167 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 3 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 17.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
26-05-2021 16:42
Tja ik ben er dan weer een beetje klaar mee dat ik hier mijn zienswijze niet zou mogen verkondigen.
Mag wel hoor, maar kun je ook tegenstand verwachten, zo gaat dat dan,
Ga dan niet hier ook nog eens mensen met een andere zienswijze indirect vertellen dat ze eigenlijk moeten stoppen met hun mening verkondigen omdat ze toevallig niet vertellen wat in lijn met je eigen zienswijze ligt. Ik heb net zo veel recht om gewoon mijn ei hierover te leggen als jij, en als wij wat betreft de inhoud verschillen is dat toch geen probleem? Ik zie liever topics met verschillende meningen dan een topic met mensen die alleen maar elkaar bevestigen en quoten omdat iedereen met elkaar eens is...
Je kunt de klok er gewoon op gelijk zetten en al voorspellen waar je mee gaat komen, tot vervelens aan toe. Ik vind het gewoon nogal drammerig, en regelmatig verkondig je heel stellig dingen die nog niet bekend zijn of uberhaupt niet waar. En naar goed forumgebruik wijs ik je daar op, wat natuurlijk niet wegneemt dat jij je mening mag hebben en die mag verkondigen, hoor.
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
26-05-2021 16:31
Voor zover ik weet is dat gewoon verplicht vanuit overheidswege. Mocht dat niet zo zijn, dan zou ik dat inderdaad al een enorme vooruitgang vinden. (Dan heb ik te snel geoordeeld). Dan is dit op zichzelf ook een hele mooie versoepeling.
Je haalt dingen door elkaar, je mag straks gewoon naar een restaurant zonder te testen. Alleen als het restaurant de maximum hoeveelheid mensen of de 1,5 meter wil laten varen kunnen ze vragen om te testen. In de praktijk zal dat denk ik niet vaak gebeuren, maar iets als bijv. een bruiloftsfeest met 50 gasten zou je ermee mogelijk maken.
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
26-05-2021 16:42
Tja ik ben er dan weer een beetje klaar mee dat ik hier mijn zienswijze niet zou mogen verkondigen.
Jij mag dat best verkondigen, maar anderen mogen hier dan weer verkondigen dat ze jouw gemiezemuis vervelend vinden. Bij elke versoepeling kom je hier weer azijn erover pissen, dat is domweg voor veel mensen heel irritant. Alsof je op iemands verjaardag gaat lopen roepen over dat hij weer een jaar dichterbij zijn dood is. En dat is tenminste nog waar, wat jij hier zegt is enkel waar je bang voor bent in de toekomst.
nicole123 wijzigde dit bericht op 26-05-2021 16:54
34.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
26-05-2021 16:45
Nee, dat lijkt zo omdat Sodermalm het in één adem noemt. Zo komen dus verkeerde voorstellingen de wereld in... Restaurants gaan gewoon open zonder testen, voor maximaal 30 man met 1,5 meter tussen de tafels. Als ze graag meer dan 30 man willen ontvangen of zonder 1,5 meter dan kunnen ze als de nieuwe wet is ingegaan dat doen dmv toegangstests. Daarmee compenseren ze die maximumgrootte en minimale afstand en hoeven ze daaraan niet meer te voldoen.
Ah duidelijk!
Life is short. Eat dessert first.
Toch nu al weer een fittie?
nicole123 schreef:
26-05-2021 16:41
Klopt, dat geldt voor ons allemaal. Daarom lijkt het me verstandig om ervanuit te gaan dat het RIVM en OMT weten wat ze doen en dat als zij iets nog onverantwoord vinden het blijkbaar gewoon zo is, in plaats van zitten zeuren om 'maar waarom niet NU?'.

Maar dit komt er dan wel een beetje op neer dat als je iets positiefs roept is het allemaal welkom, en als je iets negatiefs roept (negatief valt volgens mij ook nog wel mee) dan kan je beter zwijgen en het aan het OMT/RIVM overlaten. Dat is wel een beetje een dubbele moraal waaraan eigenlijk ten grondslag ligt dat je gewoon liever alleen dingen hoort die in je eigen straatje passen. Positieve interpretaties zijn net zo goed amateurmeningen van niet-virologen. Prima hoor, maar laat dan niet voor de een andere voorwaarden gelden dan voor de ander. Verder is het OMT juist niet objectief, omdat die heel veel maatschappelijke belangen niet meewegen. Die hebben er juist geen enkel belang bij om versoepelingen te promoten, dat zullen ze dus vanzelfsprekend ook niet doen


Anno mei 2020 gingen de meeste mensen daar volgens mij net zo mee om. Jij ageert al vanaf het begin dat je hier meeschrijft erover dat mensen er te makkelijk mee om zouden springen. En daar gaat het vooralsnog geen haar sneller door. Het is net als met in de file staan: als je je daaraan ergert dan schiet je niet harder op dan als je het accepteert. Dat is verder helemaal geen argument, maar gewoon het dealen met een bepaalde situatie waar je geen invloed op hebt. Als ik het virus weg kon kijken dan had ik dat allang gedaan, nu doe ik wat ik kan wat betreft me aan maatregelen houden en me laten vaccineren en voor de rest bereik ik volstrekt niets met me ergeren aan maatregelen.Je aan de maatregelen houden blijft belangrijk, maar kritisch zijn blijft ook belangrijk. Daarnaast gaat het in the end natuurlijk ook over mijn eigen dagelijks leven (en dat van jou en van miljoenen anderen). Ik vind het vreemd dat je geen mening mag hebben over zaken die je persoonlijk leven zo direct beinvloeden. En om de metafoor van de file te gebruiken : ik ben dan ook een persoon die eerst rustig in de file blijft staan. Maar als ik merk dat het te lang duurt allemaal ga ik op mijn telefoon zoeken naar allerlei mogelijke binnenweggetjes. Soms pakt dat goed uit, soms slecht en ben ik alleen nog maar later thuis. Maar ik ben nooit zo heel erg voorstander ervan om maar gezapig met zijn allen in de file te blijven staan wachtend tot ''een grote leider'' voor ons beslist wanneer het probleem opgelost is. Ik hou in dat kader toch wel van enig zelfbeschikking, al is de invloed die ik als individu heb op het virus uiteraard niks. Maar ik vind er wel wat van.

Wat je verder vergeten lijkt te zijn is dat er in de routekaart heel duidelijk staat 'op z'n vroegst op datum X'. Jij maakt er een belofte van en een vertraging, maar dat is niet fair.Nee dat zeg ik niet, dat het een belofte is. Wat ik alleen zeg, is dat er destijds een realistisch scenario is geschetst (ik mag aannemen dat men er geen totaal onrealistische datums bij heeft gezet, dat zou misleiding zijn), en dat we tot op heden wél achterlopen op dat scenario. Dat is geen ramp, maar om nou te zeggen dat het tot nu toe boven verwachting snel/goed gaat, dat kan ik daardoor ook nog niet zeggen Er zitten flinke onzekerheden in de modellen, dus dat het wel eens niet precies een bepaalde datum zou kunnen zijn maar een weekje later kon je al meteen uittekenen. Voor jou hadden ze misschien niet moeten zeggen 'op z'n vroegst op 25 mei', maar 'waarschijnlijk tussen 25 mei en 15 juni'. Maar dan had je vast weer kritiek gehad dat dat te laat en te vaag en te weinig perspectief was en dat ze gewoon eens risico moesten nemen (waarvan de gevolgen uiteraard gewoon op het bordje van de bevolking zouden komen, want Rutte kan geen ziekenhuisbedden bij toveren).


Dat laatste ja en dan denk ik dat de deskundigen behoorlijk goed nagedacht hebben over die grens.


Ga je nou tot de laatste post van het laatste covid topic blijven herhalen wat er allemaal nog niet kan, alsof niet iedereen dat weet? Natuurlijk kan nog niet alles en zijn we er nog niet, niemand die dat zegt. Voor horeca met 30 mensen is testen trouwens helemaal niet nodig, alleen als grotere zaken meer willen ontvangen dan kán dat een optie zijn om daarmee maatregelen als een maximum per ruimte of de 1,5 meter te compenseren. Ze hadden dat ook niet kunnen doen, het is graag of niet. Dit wist ik niet, ik dacht dat je altijd moest testen voor dit soort dingen. Dat is dan top.
Je vergelijkt nu begin juni 2021 met de zomer van 2020, dat is niet erg eerlijk. Begin juni 2020 gingen ook pas net dingen open, de horeca en scholen waren voor die tijd dicht. We hebben nu weliswaar vaccins, maar de hoeveelheid besmettingen liggen nog op 2800 per dag. In de zomer van 2020 waren dat er onder de 100-200 per dag, dat is nogal een verschil. Met de huidige neergaande trend zitten de besmettingen over een paar weken ook weer op dat niveau en is er een soortgelijk beleid en daarna nog soepeler beleid mogelijk.Ik hoop het. Zoals eerder gezegd : een restaurant voor 30 man openen is leuk, maar het wordt pas echt weer ''normaal'' als je gewoon naar binnen kan met wie en wanneer je wil, zonder mondkap. En de eerste tekenen in die richting zullen zich hopelijk snel gaan ontvouwen, want over die fase hoor ik zelf gewoon echt nog heel weinig
nicole123 schreef:
26-05-2021 16:52
Jij mag dat best verkondigen, maar anderen mogen hier dan weer verkondigen dat ze jouw gemiezemuis vervelend vinden. Bij elke versoepeling kom je hier weer azijn erover pissen, dat is domweg voor veel mensen heel irritant. Alsof je op iemands verjaardag gaat lopen roepen over dat hij weer een jaar dichterbij zijn dood is. En dat is tenminste nog waar, wat jij hier zegt is enkel waar je bang voor bent in de toekomst.
Dan zou ik zeggen ga inhoudelijk de discussie aan waarom ik onzin verkondig of zet me op de negeer. Maar zeggen dat je er gek van wordt is eigenlijk met andere woorden zeggen dat je liever hebt dat ik hier in het topic mijn mond hou, of anders zeg wat in lijn is met je eigen mening. Maar zo werkt een discussie natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
26-05-2021 16:57
Dan zou ik zeggen ga inhoudelijk de discussie aan waarom ik onzin verkondig of zet me op de negeer. Maar zeggen dat je er gek van wordt is eigenlijk met andere woorden zeggen dat je liever hebt dat ik hier in het topic mijn mond hou, of anders zeg wat in lijn is met je eigen mening. Maar zo werkt een discussie natuurlijk niet.
Ik weerlegde met een bron jouw bewering dat je geen enkele aanleiding zag om de versoepelingen niet direct in te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Dus: toen versoepelingen een weekje uitgesteld moesten worden vanwege tegenvallende cijfers kwam er commentaar.
Nu de versoepelingen weer wat versneld worden, vanwege snellere daling, is er weer commentaar?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
26-05-2021 16:55
Toch nu al weer een fittie?
Daar gaat onze planning. :hihi:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe het komt dat gisteren alweer relatief weinig mensen gevaccineerd zijn?

Afbeelding
nounou
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
26-05-2021 16:31
Voor zover ik weet is dat gewoon verplicht vanuit overheidswege. Mocht dat niet zo zijn, dan zou ik dat inderdaad al een enorme vooruitgang vinden. (Dan heb ik te snel geoordeeld). Dan is dit op zichzelf ook een hele mooie versoepeling.
En het kan blijkbaar zonder testen, mooi toch! :cheer2:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-05-2021 17:08
Weet iemand hoe het komt dat gisteren alweer relatief weinig mensen gevaccineerd zijn?

Afbeelding
Er staat nog steeds iets over storing op het dashboard...
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-05-2021 17:08
Weet iemand hoe het komt dat gisteren alweer relatief weinig mensen gevaccineerd zijn?

Afbeelding
De Janssen vaccins die niet binnenkomen? Eind van de week zou er uitspraak komen of ze vrijgegeven worden, dacht ik.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
26-05-2021 17:09
De Janssen vaccins die niet binnenkomen? Eind van de week zou er uitspraak komen of ze vrijgegeven worden, dacht ik.
Dat zou nu nog niet moeten uitmaken, de vaccins die nu binnenkomen worden pas over een week of 2 gegeven
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
26-05-2021 17:09
Er staat nog steeds iets over storing op het dashboard...

Ah, ok, die is nog niet verholpen.
Het was niet mijn bedoeling nog meer as over de frisse jonge plantjes te strooien.
Dat is wel weer even genoeg gedaan vandaag, wat mij betreft :biggrin:
nounou
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
26-05-2021 17:10
Dat zou nu nog niet moeten uitmaken, de vaccins die nu binnenkomen worden pas over een week of 2 gegeven
Maar die zijn al een tijdje geblokkeerd toch? Hier zouden iig al meer vaccins geleverd moeten zijn, dacht ik. Maar goed, eind van de week zullen ze wel vrijgegeven worden.

Europa blokkeert 2 miljoen Johnson-vaccins in Beerse

Zo’n 2 miljoen Johnson & Johnson-vaccins worden op dit moment geblokkeerd in het Antwerpse Beerse. Europa wil nog een extra kwaliteitscontrole uitvoeren omdat er fouten zijn gemaakt in de productie.


Bron: Belang van Limburg
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
26-05-2021 17:12
Maar die zijn al een tijdje geblokkeerd toch? Hier zouden iig al meer vaccins geleverd moeten zijn, dacht ik. Maar goed, eind van de week zullen ze wel vrijgegeven worden.

Europa blokkeert 2 miljoen Johnson-vaccins in Beerse

Zo’n 2 miljoen Johnson & Johnson-vaccins worden op dit moment geblokkeerd in het Antwerpse Beerse. Europa wil nog een extra kwaliteitscontrole uitvoeren omdat er fouten zijn gemaakt in de productie.


Bron: Belang van Limburg
Janssen wordt nog amper geprikt door de GGD hier, pas voor de groep mensen die vanaf afgelopen weekend een afspraak konden maken.
De dip komt niet door de zorginstellingen maar echt door de GGD.
Solomio schreef:
26-05-2021 17:07
Dus: toen versoepelingen een weekje uitgesteld moesten worden vanwege tegenvallende cijfers kwam er commentaar.
Nu de versoepelingen weer wat versneld worden, vanwege snellere daling, is er weer commentaar?
Tja dit kun je natuurlijk ook omdraaien : Je hebt bij mij een bank gekocht, en ik indiceer dat ik die 1 juni kom leveren. Morgen zeg ik : onee, het wordt toch 20 juni. En overmorgen zeg ik : nee het wordt 10 juni.

Dan kun je zeggen : oh wat fijn, je bent tien dagen sneller. Maar je kunt ook zeggen : je bent tien dagen langzamer t.o.v. je eerste voorstelling van zaken. Zoals eerder gezegd : het is allemaal geen ramp. Ik geloof ook wel dat het kabinet er behoorlijk constructief in staat, maar ik heb persoonlijk gewoon nog niet zoiets van : wow het oude normaal is echt alweer in zicht en het gaat super snel allemaal.

Maar zoals ook eerder aangegeven, en dat durf ik hier ook best concreter te maken : als er voor 1 oktober een harde datum bekend is waarop de mondkapjesplicht definitief verdwijnt, je overal gewoon naar binnen kunt zonder test (of hooguit met een vaccinatie bewijs op je telefoon) en verder de 1,5 meter en andere maatregelen weg zijn, dan vind ik onderaan de steeep alles gewoon hartstikke geslaagd. En dan ben ik nog redelijk ruim met 1 oktober. Maar vooralsnog zie ik alleen maar versoepelingen die eigenlijk in de kern nog helemaal niet zo veel voorstellen, en vind ik het (ik durf het bijna niet te zeggen) niet écht heel erg snel gaan allemaal heel eerlijk gezegd. Ik denk dat ik echt wel durf toe te geven als ik het positief inzie. Ik blijf dan niet recalcitrant volharden in ''het is allemaal zo positief niet''. Maar bij mij komt dat gevoel denk ik pas zodra ik met de nodige zekerheid weet dat we van mondkapjes/testen/toegangstesten/1,5 meter af gaan komen. En ik zie een hele hoop gebeuren, maar op dat vlak nog niet echt.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
26-05-2021 17:14
Janssen wordt nog amper geprikt door de GGD hier, pas voor de groep mensen die vanaf afgelopen weekend een afspraak konden maken.
De dip komt niet door de zorginstellingen maar echt door de GGD.
Aha, duidelijk!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
26-05-2021 16:57
Dan zou ik zeggen ga inhoudelijk de discussie aan waarom ik onzin verkondig of zet me op de negeer. Maar zeggen dat je er gek van wordt is eigenlijk met andere woorden zeggen dat je liever hebt dat ik hier in het topic mijn mond hou, of anders zeg wat in lijn is met je eigen mening. Maar zo werkt een discussie natuurlijk niet.
Beweer je nou dat ik niet inhoudelijk de discussie met jou aanga? o_o
Alle reacties Link kopieren
Ik durf te wedden dat dat ruim voor 1 oktober zal gebeuren.

Maar die vergelijking met die bank klopt niet natuurlijk. Tenzij die bank een virus bevat en ze 'm moesten desinfecteren voor jouw veiligheid en dat duurde 20 dagen langer dan voorzien. :jump:
Life is short. Eat dessert first.
nicole123 schreef:
26-05-2021 17:22
Beweer je nou dat ik niet inhoudelijk de discussie met jou aanga? o_o
Jij juist wel. Maar ik snap mensen gewoon niet zo goed die alleen maar beweren dat je moet stoppen want het is ''negatief''.

Kijk ik snap best dat iemand die negatief is en daar allerlei bizarre redeneringen of (bewust) onwaarheden voor gebruikt puur om de sfeer te verzieken irritant is. Maar ik ben er helemaal niet op uit om de sfeer te verzieken, alleen ik vînd dit ook gewoon écht. En dat probeer ik ook te onderbouwen. Oke soms staat er een misvatting in, zoals met die toegangstest, maar over het algemeen probeer ik (iig niet bewust) onwaarheden te verkondigen. Ik scheld geen mensen uit en roep niet dat Hugo de Jonge een verkrachter is of dat soort onware wappie dingen. Ik vind het dan raar dat mensen daar dan enorm boos over kunnen worden. Wat is er nou zo erg aan iemand met een andere zienswijze? Dat is toch helemaal niet erg of iets om boos over te worden.
anoniem_64afa34a434dc wijzigde dit bericht op 26-05-2021 17:29
1.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 150.000 mensen in Nederland hebben het coronavaccin van Janssen gekregen, maar er zijn nog geen gevallen bekend van bloedstolsels (trombose) in combinatie met een laag aantal bloedplaatjes. Bijwerkingencentrum Lareb heeft daar nog geen meldingen over ontvangen.
https://www.lc.nl/binnenland/Lareb-geen ... 49716.html

Om maar even paniekberichten in perspectief te zetten.
Ik snap die (plotselinge?) stap om te stoppen van België toch niet zo goed.
Dat creëert alleen maar weer onrust en paniek.
Doe gewoon verslag van wat er is gebeurd en geef aan waarom het mis is gegaan. Er zijn toch goede medicijnen mocht deze bijwerking optreden?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-05-2021 17:12
Ah, ok, die is nog niet verholpen.
Het was niet mijn bedoeling nog meer as over de frisse jonge plantjes te strooien.
Dat is wel weer even genoeg gedaan vandaag, wat mij betreft :biggrin:
Ik denk dat er binnenkort ineens een hele grote inhaalslag te zien gaat zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven