Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 51)

26-05-2021 14:54 6558 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 167 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 3 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 17.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
26-05-2021 16:55
Toch nu al weer een fittie?
Same old same old
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-05-2021 17:28
Ongeveer 150.000 mensen in Nederland hebben het coronavaccin van Janssen gekregen, maar er zijn nog geen gevallen bekend van bloedstolsels (trombose) in combinatie met een laag aantal bloedplaatjes. Bijwerkingencentrum Lareb heeft daar nog geen meldingen over ontvangen.
https://www.lc.nl/binnenland/Lareb-geen ... 49716.html

Om maar even paniekberichten in perspectief te zetten.
Ik snap die (plotselinge?) stap om te stoppen van België toch niet zo goed.
Dat creëert alleen maar weer onrust en paniek.
Doe gewoon verslag van wat er is gebeurd en geef aan waarom het mis is gegaan. Er zijn toch goede medicijnen mocht deze bijwerking optreden?
Ik snap het ook niet.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
26-05-2021 17:28
Jij juist wel. Maar ik snap mensen gewoon niet zo goed die alleen maar beweren dat je moet stoppen want het is ''negatief''.

Kijk ik snap best dat iemand die negatief is en daar allerlei bizarre redeneringen of (bewust) onwaarheden voor gebruikt puur om de sfeer te verzieken irritant is. Maar ik ben er helemaal niet op uit om de sfeer te verzieken, alleen ik vînd dit ook gewoon écht. En dat probeer ik ook te onderbouwen. Oke soms staat er een misvatting in, zoals met die toegangstest, maar over het algemeen probeer ik (iig niet bewust) onwaarheden te verkondigen. Ik scheld geen mensen uit en roep niet dat Hugo de Jonge een verkrachter is of dat soort onware wappie dingen. Ik vind het dan raar dat mensen daar dan enorm boos over kunnen worden. Wat is er nou zo erg aan iemand met een andere zienswijze? Dat is toch helemaal niet erg of iets om boos over te worden.

Je hebt gewoon een melancholische blik op de wereld, een half-leeg glas, een pessimistisch karakter. Geeft niks, alleen is het een vermoeiende zienswijze, zo aan het einde van de crisis die al dik een jaar gaande is. Vermoeiend voor de lezer, kennelijk niet voor jou. Helemaal ok, maar verwacht dan ook niet dat je onderbouwde zienswijze met applaus en gehuppel wordt ontvangen.
Ik vind 't asociaal dat oranje-voetballers niet verplicht worden zich te vaccineren. Ook het feit dat de coach denkt dat sommigen al corona hebben gehad ipv dat ze bewijs van een positieve test kunnen overleggen (zoals toeristen straks moeten) vind ik vrij bizar. Die sporters hebben lichamelijk contact met tegenstanders, je zou verwachten dat de eis zou zijn dat iedereen die aan het EK deelneemt bewijs van vaccinatie en/of inmiddels genezen besmetting zou moeten kunnen overleggen.
Veel spelers van het Nederlands elftal zijn in aanloop naar het EK inmiddels gevaccineerd tegen het coronavirus, zo heeft bondscoach Frank de Boer woensdag verklapt. Het grootste deel van de selectie wilde de prik, maar toch zijn er ook enkele spelers die daar niet voor kozen. ,,Ik kan niemand dwingen.”

Volgens De Boer hebben vijf of zes internationals een prik geweigerd. ,,Dat moeten ze zelf weten'', zei hij. ,,Maar ik denk dat een aantal van hen ook al corona heeft gehad."

Wout Weghorst heeft al meerdere keren aangegeven dat hij en zijn gezin zich niet willen laten vaccineren. Bondscoach De Boer neemt wel een prik. ,,Ik heb tegen iedereen gezegd dat ik het zou doen, net als onze dokter. Maar iedereen moet dat zelf weten.''

Het ministerie van VWS staat achter de beslissing om de voetballers van Oranje te laten vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
26-05-2021 16:55
nicole123 schreef: ↑26-05-2021 16:41
Maar dit komt er dan wel een beetje op neer dat als je iets positiefs roept is het allemaal welkom, en als je iets negatiefs roept (negatief valt volgens mij ook nog wel mee) dan kan je beter zwijgen en het aan het OMT/RIVM overlaten. Dat is wel een beetje een dubbele moraal waaraan eigenlijk ten grondslag ligt dat je gewoon liever alleen dingen hoort die in je eigen straatje passen. Positieve interpretaties zijn net zo goed amateurmeningen van niet-virologen. Prima hoor, maar laat dan niet voor de een andere voorwaarden gelden dan voor de ander. Verder is het OMT juist niet objectief, omdat die heel veel maatschappelijke belangen niet meewegen. Die hebben er juist geen enkel belang bij om versoepelingen te promoten, dat zullen ze dus vanzelfsprekend ook niet doen
Je verdraait het nu. Ik zei helemaal niks over wat je in dit topic wel of niet zou mogen zeggen en dat dat alleen zou mogen als het positief is. Wat ik zei is dat het RIVM/OMT/kabinet beschikt over de gegevens en modellen die aangeven wanneer precies een versoepeling verantwoord is en jij en ik niet. Dus dat je dan kunt gaan zeuren over waarom niet NU, maar dat je ook gewoon kunt denken dat dat blijkbaar een weloverdacht en goed berekend moment is, omdat zij over informatie beschikken die jij niet hebt. Hetzelfde zeg ik overigens tegen mensen die het tegenovergestelde stellen, dat dingen per se nog niet open zouden moeten gaan maar pas later. Zie mijn reacties aan Nicco bijvoorbeeld waarin ik dat doe.

Het OMT en zeker het kabinet wegen zeer zeker wel maatschappelijke belangen mee. Begin mei zijn er versoepelingen geweest terwijl toen de ziekenhuizen overvol lagen en code zwart nog dreigde. Als het echt alleen maar om de ziekenhuizen en het medische zou draaien zouden we vanaf vorig jaar in één grote lockdown hebben gezeten. Ik zie juist dat men medisch helemaal tot aan het randje is gegaan, met nét geen overstromende ziekenhuizen en heel veel uitgestelde zorg, om maar de maatschappij en economie verder zo min mogelijk te belasten. Als jij denkt dat er alleen oog is voor medische en niet voor maatschappelijke belangen dan leef je in een totaal andere wereld dan ik.
Je aan de maatregelen houden blijft belangrijk, maar kritisch zijn blijft ook belangrijk. Daarnaast gaat het in the end natuurlijk ook over mijn eigen dagelijks leven (en dat van jou en van miljoenen anderen). Ik vind het vreemd dat je geen mening mag hebben over zaken die je persoonlijk leven zo direct beinvloeden. En om de metafoor van de file te gebruiken : ik ben dan ook een persoon die eerst rustig in de file blijft staan. Maar als ik merk dat het te lang duurt allemaal ga ik op mijn telefoon zoeken naar allerlei mogelijke binnenweggetjes. Soms pakt dat goed uit, soms slecht en ben ik alleen nog maar later thuis. Maar ik ben nooit zo heel erg voorstander ervan om maar gezapig met zijn allen in de file te blijven staan wachtend tot ''een grote leider'' voor ons beslist wanneer het probleem opgelost is. Ik hou in dat kader toch wel van enig zelfbeschikking, al is de invloed die ik als individu heb op het virus uiteraard niks. Maar ik vind er wel wat van.
Binnenweggetjes zoeken op je telefoon is constructief, dat is het zoeken van een andere oplossing. Klagen over de file is niet constructief. Wat jij doet is vooral verongelijkt zijn over je gebrek aan zelfbeschikking, maar dat levert je geen enkel binnenweggetje op, maar enkel nog meer frustratie over de file. Je hebt zoals je zegt als individu geen invloed op het virus, behalve dan zoveel mogelijk zorgen dat je het zelf niet oploopt en verspreidt. Als er een file staat en er blijken geen binnenweggetjes te zijn of die blijken nog langzamer volgens je verkeersapp, dan kun je jezelf enorm gaan opwinden. Je kunt ook zo goed mogelijk aansluiten in de file en zo gelijkmatig mogelijk rijden als het langzaam rijden is, zodat je je eigen bijdrage aan de file zoveel mogelijk beperkt, en jezelf maar een beetje proberen te vermaken met mooie muziek of een podcast of iemand (handsfree) bellen die je al een tijd niet gesproken hebt. En jezelf toespreken dat de file echt ooit weer ophoudt, of het nou over 3 of 10 minuten is, dat je leven niet voorbij is als je wat later op je bestemming aankomt en blij zijn als je ziet dat de file korter blijkt te worden. Daar is niks gezapigs aan in mijn ogen, dat is roeien met de riemen die je hebt en er het beste van maken.
Ik hoop het. Zoals eerder gezegd : een restaurant voor 30 man openen is leuk, maar het wordt pas echt weer ''normaal'' als je gewoon naar binnen kan met wie en wanneer je wil, zonder mondkap. En de eerste tekenen in die richting zullen zich hopelijk snel gaan ontvouwen, want over die fase hoor ik zelf gewoon echt nog heel weinig
Dat heb je inderdaad al 100x gezegd, ga je dat blijven zeggen tot alle maatregelen weer helemaal weg zijn? Als ze daar iets over zeggen dan kom jij overigens steevast met het commentaar: "Ja, ze kunnen zoveel zeggen en beloven, maar ik moet het eerst nog zien. Tot nu toe was er altijd vertraging dus dat zal er wel weer zijn. Ik geloof het pas als het echt zover is." dus ook al geven ze het perspectief, dan is het in jouw ogen nóg niet goed.
nicole123 wijzigde dit bericht op 26-05-2021 17:48
0.33% gewijzigd
Het is half augustus, staat gewoon op de website. Tel er voor de zekerheid een paar weken bij op, zit je begin september. Dat overleef je echt wel.
Alle reacties Link kopieren
Mabruk21 schreef:
26-05-2021 17:47
Het is half augustus, staat gewoon op de website. Tel er voor de zekerheid een paar weken bij op, zit je begin september. Dat overleef je echt wel.
Ja, dat bedoel ik dus. Er is gewoon een datum en dat is geen belofte maar een indicatie. Maar dat is dan weer niet genoeg blijkbaar, er moet en zal een belofte komen ofzo. Ik vind dat gedram eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
tvp
doornroosje9 schreef:
26-05-2021 17:36
Ik snap het ook niet.
Ik snap het wel. Het J&J vaccin is op dezelfde techniek gebaseerd als het AstraZ vaccin. Die laatste heeft een aantoonbare levensgevaarlijke bijwerking. Nu vertoont die eerste dezelfde bijwerking. Ik verwacht dat er in NL ook ingegrepen gaat worden. Ik ben in elk geval blij dat ik Pfizer heb gekregen.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
26-05-2021 17:52
Ja, dat bedoel ik dus. Er is gewoon een datum en dat is geen belofte maar een indicatie. Maar dat is dan weer niet genoeg blijkbaar, er moet en zal een belofte komen ofzo. Ik vind dat gedram eerlijk gezegd.
En mede daarom zitten we inmiddels aan topic 51.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Friezin71 schreef:
26-05-2021 17:39
Je hebt gewoon een melancholische blik op de wereld, een half-leeg glas, een pessimistisch karakter. Geeft niks, alleen is het een vermoeiende zienswijze, zo aan het einde van de crisis die al dik een jaar gaande is. Vermoeiend voor de lezer, kennelijk niet voor jou. Helemaal ok, maar verwacht dan ook niet dat je onderbouwde zienswijze met applaus en gehuppel wordt ontvangen.
Ik vind het alleen maar vermoeiend dat Sodermalm continue terechtgewezen wordt door de meute die alleen de zon wil zien. Ik heb helemaal geen moeite met haar berichten, en lees er ook geen negativiteit in. Het zou fijn zijn als jullie wat meer bij de feiten blijven en wat minder in de emotie gaan zitten. Door dat gekissebis steeds blijven steeds meer mensen weg, er hangt hier nog maar een kleine groep rond. Waar is MajaDB eigenlijk? Die had ook een kritische blik.
Maar goed, net als corona zal ook dit topic zachtjes naar de achtergrond verdwijnen. Prima.
anoniem_402036 wijzigde dit bericht op 26-05-2021 18:43
9.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Snolkelderij schreef:
26-05-2021 18:38
Ik snap het wel. Het J&J vaccin is op dezelfde techniek gebaseerd als het AstraZ vaccin. Die laatste heeft een aantoonbare levensgevaarlijke bijwerking. Nu vertoont die eerste dezelfde bijwerking. Ik verwacht dat er in NL ook ingegrepen gaat worden. Ik ben in elk geval blij dat ik Pfizer heb gekregen.
Dat snap ik, dat het allebei vectorvaccins zijn, maar die heisa er omheen snap ik niet. Het is zo ontzettend zeldzaam en er gaan weer een deel mensen twijfelen en niet vaccineren.
Life is short. Eat dessert first.
He mensen, niet zo negatief hoor in het coronavirus-topic. Het moet wel leuk blijven.
doornroosje9 schreef:
26-05-2021 18:41
Dat snap ik, dat het allebei vectorvaccins zijn, maar die heisa er omheen snap ik niet. Het is zo ontzettend zeldzaam en er gaan weer een deel mensen twijfelen en niet vaccineren.
Die twijfel is wel degelijk terecht. Jammer, maar terecht. Wil jij de gevaren verzwijgen dan?
Alle reacties Link kopieren
Snolkelderij schreef:
26-05-2021 18:45
Die twijfel is wel degelijk terecht. Jammer, maar terecht. Wil jij de gevaren verzwijgen dan?
Maar hoezo is de twijfel terecht?

Nee, niet verzwijgen, maar gewoon duidelijke cijfers en feiten geven en niet dramatiseren.

Net las ik in onze krant (yep, ongelooflijk):

Sandra heeft auto-immuunziekte, maar krijgt AstraZeneca: “Zijn wij een vuilnisbak?”
Kasterlee - Ze wil zo graag een vaccin, want als risicopatiënt wil ze beschermd worden tegen Covid-19. Maar Sandra Verheyden (48) kreeg een uitnodiging voor een spuitje met AstraZeneca, net dat vaccin dat met haar auto-immuunziekte niet veilig is.


Bron: Belang van Limburg

Pissig wordt ik hiervan, want dat is niet waar. Absoluut niet waar. Eronder staat dan ergens een reactie van Pierre Van Damme dat dat niet waar is en uitleg, maar de meeste mensen lezen gewoon die kop en dat is het. Heel kwalijk.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
26-05-2021 18:52
Maar hoezo is de twijfel terecht?

Nee, niet verzwijgen, maar gewoon duidelijke cijfers en feiten geven en niet dramatiseren.

Net las ik in onze krant (yep, ongelooflijk):
...

Pissig wordt ik hiervan, want dat is niet waar. Absoluut niet waar. Eronder staat dan ergens een reactie van Pierre Van Damme dat dat niet waar is en uitleg, maar de meeste mensen lezen gewoon die kop en dat is het. Heel kwalijk.
Maar dit is een media-probleem, en niet een vaccin-communicatie-probleem.
Ik ben het wel met je eens dat de overheid veel duidelijker over de feiten zou moeten communiceren. Maar verzwijgen dat er een (weliswaar kleine) kans is om te sterven aan het vaccin, dàt vind ik pas kwalijk.
Alle reacties Link kopieren
Snolkelderij schreef:
26-05-2021 18:57
Maar dit is een media-probleem, en niet een vaccin-communicatie-probleem.
Ik ben het wel met je eens dat de overheid veel duidelijker over de feiten zou moeten communiceren. Maar verzwijgen dat er een (weliswaar kleine) kans is om te sterven aan het vaccin, dàt vind ik pas kwalijk.
O ja, ik las dat net hoor, maar sommige mensen denken echt dat AZ en J&J vuilbakvaccins zijn. Ongelooflijk, dat zijn zo goede vaccins.

Duidelijker communiceren idd. Niet verzwijgen natuurlijk.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Snolkelderij schreef:
26-05-2021 18:41
Ik vind het alleen maar vermoeiend dat Sodermalm continue terechtgewezen wordt door de meute die alleen de zon wil zien. Ik heb helemaal geen moeite met haar berichten, en lees er ook geen negativiteit in. Het zou fijn zijn als jullie wat meer bij de feiten blijven en wat minder in de emotie gaan zitten
Ik vind juist dat Sodermalm erg met emotie en vanuit de onderbuik post. Verpakt als objectief en feitelijk, daar sla ik juist op aan, omdat zij /hij het brengt als de waarheid, en niet openstaat voor enige weerlegging.

Vandaar ook de ellenlange exchanges met Nicole denk ik ;) maar goed, ik houd erover op.
Alle reacties Link kopieren
Snolkelderij schreef:
26-05-2021 18:57
Maar verzwijgen dat er een (weliswaar kleine) kans is om te sterven aan het vaccin, dàt vind ik pas kwalijk.
Verzwijgen? Het was toch al bekend dat deze bijwerking bij Janssen kan voorkomen? Is toch gewoon in het nieuws geweest? Daarna is gewoon besloten om wel met Janssen te prikken.
Zelfs voor een 30 er is de kans op een ernstig verloop van Corona nog 2,5 keer zo groot als die bijwerking van AZ en 25 x zo groot als bij J&J.
Alle reacties Link kopieren
Snolkelderij schreef:
26-05-2021 18:41
Ik vind het alleen maar vermoeiend dat Sodermalm continue terechtgewezen wordt door de meute die alleen de zon wil zien. Ik heb helemaal geen moeite met haar berichten, en lees er ook geen negativiteit in. Het zou fijn zijn als jullie wat meer bij de feiten blijven en wat minder in de emotie gaan zitten. Door dat gekissebis steeds blijven steeds meer mensen weg, er hangt hier nog maar een kleine groep rond. Waar is MajaDB eigenlijk? Die had ook een kritische blik.
Maar goed, net als corona zal ook dit topic zachtjes naar de achtergrond verdwijnen. Prima.
Nee, voor die behoefte is er een ander topic.
In dit topic is ruimte voor negativiteit, maar er is soms wel kritiek en irritatie over de manier waarop sommigen dat uiten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
26-05-2021 18:43
He mensen, niet zo negatief hoor in het coronavirus-topic. Het moet wel leuk blijven.
Voor leuk is er het positiviteitstopic.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Snolkelderij schreef:
26-05-2021 18:45
Die twijfel is wel degelijk terecht. Jammer, maar terecht. Wil jij de gevaren verzwijgen dan?
De gevaren zijn miniminiminimaal en ook bij de mRNA-vaccins zijn risico's, alleen worden die minder groot uitgemeten in de media.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Snolkelderij schreef:
26-05-2021 18:57
Maar dit is een media-probleem, en niet een vaccin-communicatie-probleem.
Ik ben het wel met je eens dat de overheid veel duidelijker over de feiten zou moeten communiceren. Maar verzwijgen dat er een (weliswaar kleine) kans is om te sterven aan het vaccin, dàt vind ik pas kwalijk.
Weet je hoeveel mensen er in Nederland overleden zijn na Pfizer? Er wordt aangenomen dat dat niet door Pfizer is, maar ik lees er sowieso vrijwel niks over.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven