Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 51)

26-05-2021 14:54 6558 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 167 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 3 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 17.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50
Alle reacties Link kopieren
5% positieve tests vandaag. Dat was ooit aangeven als de grens waaronder je de epidemie goed in beeld had, toch?
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
10-06-2021 15:33
Vind je echt dat we ons rijk gerekend hebben?

Zo voelt het voor mij helemaal niet.
In de zomer wel. Toen was het beeld heel lang dat het allemaal geweldig ging, terwijl we toen al een hele tijd exponentiële groei hadden.
Alle reacties Link kopieren
Agen schreef:
10-06-2021 15:42
In de zomer wel. Toen was het beeld heel lang dat het allemaal geweldig ging, terwijl we toen al een hele tijd exponentiële groei hadden.
Nou, er werd al wel de hele tijd gezegd dat het weer de verkeerde kant op ging, Grapperhaus heeft toen nog een keer in zijn eentje een waarschuwing gegeven op tv (nog voor zijn bruiloftgedoe), maar het kwam niet echt aan bij de mensen. Het is alleen te lang bij waarschuwen gebleven en er is te lang niet concreet ingegrepen. Toen dat uiteindelijk in september wel gebeurde, was het in eerste instantie ook nog te weinig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
10-06-2021 15:33
Vind je echt dat we ons rijk gerekend hebben?

Zo voelt het voor mij helemaal niet.
Ja, ik denk dat de maatregelen in de zomer en herfst te soepel waren vorig jaar en dat zachte heelmeesters toen stinkende wonden gemaakt hebben. Na de eerste golf zijn in sneltreinvaart de maatregelen versoepeld. Per 1 juli mocht je weer met een onbeperkt aantal mensen in een binnenruimte, iedereen kon zo op vakantie zonder te testen, kinderen werden überhaupt de hele zomer en herfst nauwelijks getest, etc. Bijna de hele zomer was de R daardoor boven de 1 en vanaf eind augustus zag je ook zelf in de grafieken dat de boel ging oplopen (wat het al deed, maar het begin van exponentiële groei is geniepig). Maar ook toen kwamen er eerst allerlei halfzachte maatregelen: kroegen een uur eerder dicht, geen alcohol meer kopen na 20:00, musea 2 weken dicht, etc. Er was op dat moment ook weinig draagvlak voor meer maatregelen. Hier op het forum ook, het aankondigen van een grote tweede golf vonden veel mensen hier bangmakerij. Achteraf gezien hadden we het minder los moeten laten, want hoe eerder je maatregelen neemt, hoe milder ze maar hoeven te zijn voor hetzelfde effect.
nicole123 wijzigde dit bericht op 10-06-2021 15:49
4.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
10-06-2021 15:47
Ja, ik denk dat de maatregelen in de zomer en herfst te soepel waren vorig jaar en dat zachte heelmeesters toen stinkende wonden gemaakt hebben. Na de eerste golf zijn in sneltreinvaart de maatregelen versoepeld. Per 1 juli mocht je weer met een onbeperkt aantal mensen in een binnenruimte, iedereen kon zo op vakantie zonder te testen, kinderen werden überhaupt de hele zomer en herfst nauwelijks getest, etc. Bijna de hele zomer was de R daardoor boven de 1 en vanaf eind augustus ging de boel oplopen. Maar ook toen kwamen er eerst allerlei halfzachte maatregelen: kroegen een uur eerder dicht, geen alcohol meer kopen na 20:00, musea 2 weken dicht, etc. Er was op dat moment ook weinig draagvlak voor meer. Hier op het forum ook, het aankondigen van een grote tweede golf vonden veel mensen hier bangmakerij. Achteraf gezien hadden we het minder los moeten laten, want hoe eerder je maatregelen neemt, hoe milder ze maar hoeven te zijn voor hetzelfde effect.
Of eerder weer moeten aanscherpen.

Ik weet nog dat aan het eind van de zomer heel even leek alsof het toch weer ging dalen en toen rond Prinsjesdag ging het opeens hard.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
10-06-2021 15:25
Je hebt gelijk, ik zag deze tweet op de NOS en ben hem gaan opzoeken.

Op NOS staan nog wel een paar andere uitspraken, maar ik las het als een geheel met de onderliggende boodschap:

Wees vooral niet te opgelucht.

Verkeerd, of in ieder geval niet volledig geinterpreteerd.
Mwoah, ik heb bij de NOS gekeken net en is wel een beetje stemmingmakerij zo, dus ligt niet aan jou ;-)
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
10-06-2021 15:49
Mwoah, ik heb bij de NOS gekeken net en is wel een beetje stemmingmakerij zo, dus ligt niet aan jou ;-)
Vind ik ook. Niet te snel loslaten, prima, maar de zin "we have been here before" vind ik raar en inderdaad stemmingmakend.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
10-06-2021 15:48
Of eerder weer moeten aanscherpen.

Ik weet nog dat aan het eind van de zomer heel even leek alsof het toch weer ging dalen en toen rond Prinsjesdag ging het opeens hard.
Ook landen met strenge lockdowns hebben een flinke tweede en derde golf gehad. Ik verwacht nog een hele studie over welke maatregelen welk effect hadden en of deze maatregelen, op ander moment ingezet, een ander effect hadden gehad.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
10-06-2021 15:53
Ook landen met strenge lockdowns hebben een flinke tweede en derde golf gehad. Ik verwacht nog een hele studie over welke maatregelen welk effect hadden en of deze maatregelen, op ander moment ingezet, een ander effect hadden gehad.
Maar vaak wel minder erg (en je moet daarnaast ook kijken naar wat voor lockdown, een land waar men bijv op straat mondkapjes op moet lijkt streng, maar is niet per se effectief bezig). Vergelijk België en Nederland maar, in België trokken ze eerder aan de bel en is na een fikse piek in het najaar het daarna behoorlijk stabiel gebleven. Of Groot-Brittannië en Portugal, waar ze juist tot en met de grote kerstbijeenkomsten minder strikt waren, totdat de ambulances rondjes moesten rijden omdat ze hun zieken niet meer kwijt konden in het ziekenhuis. En waar ze daarna de boel heel streng aangepakt hebben (tot: geen bezoek meer) en daarmee de besmettingen weer heel effectief hebben te weten reduceren. Virologen en epidemiologen zeggen het ook: om een pandemie te bestrijden moet je vooral op tijd erbij zijn, hoe later je ingrijpt hoe harder je dat moet doen.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
10-06-2021 16:06
Maar vaak wel minder erg (en je moet daarnaast ook kijken naar wat voor lockdown, een land waar men bijv op straat mondkapjes op moet lijkt streng, maar is niet per se effectief bezig). Vergelijk België en Nederland maar, in België trokken ze eerder aan de bel en is na een fikse piek in het najaar het daarna behoorlijk stabiel gebleven. Of Groot-Brittannië en Portugal, waar ze juist tot en met de grote kerstbijeenkomsten minder strikt waren, totdat de ambulances rondjes moesten rijden omdat ze hun zieken niet meer kwijt konden in het ziekenhuis. En waar ze daarna de boel heel streng aangepakt hebben (tot: geen bezoek meer) en daarmee de besmettingen weer heel effectief hebben te weten reduceren. Virologen en epidemiologen zeggen het ook: om een pandemie te bestrijden moet je vooral op tijd erbij zijn, hoe later je ingrijpt hoe harder je dat moet doen.
Inderdaad. Daar gingen de scholen bijvoorbeeld niet maandenlang dicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het helemaal niet zo gek wat Hans Kluge van WHO-Europe zei.
Direct voor de geciteerde uitspraken benoemde hij dat "many vulnerable populations above the age of 60 remain unprotected".
In Nederland is de vaccinatiegraad vergeleken met andere landen in Europa redelijk hoog, maar ook hier heeft op dit moment slechts 36% van de 60 tot 69-jarigen een tweede prik gehad. Hopelijk gaat dat snel omhoog, en houden we de verspreiding van dat deltading zo lang mogelijk in toom, en gaan we het niet massaal importeren, deze zomer.
Volgens Hancock is in het VK nu 91% van de gevonden besmettingen van de delta/ Indiase variant.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

We hadden het er vanmorgen nog over. Nederland nog rood op de ECDC-kaart.
(150-499?)
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
10-06-2021 20:34
Afbeelding

We hadden het er vanmorgen nog over. Nederland nog rood op de ECDC-kaart.
(150-499?)
Of 50-149 want we zitten nog op >5% positief.


Maar even nagerekend: we zitten nu op 181
Alle reacties Link kopieren
Beetje een dommige vraag maar ik kom er obv de informatie op de site van Rijksoverheid toch niet uit: wat is er nu toegestaan mbt een groep mensen buiten, zoals in een grote tuin?
Alle reacties Link kopieren
Overigens is dit niet ‘rood’ maar ‘oranje’
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
10-06-2021 21:00
Beetje een dommige vraag maar ik kom er obv de informatie op de site van Rijksoverheid toch niet uit: wat is er nu toegestaan mbt een groep mensen buiten, zoals in een grote tuin?
In je tuin mag je 4 mensen boven de 13 jaar uitnodigen, naast je eigen huishouden dus.
In een park mag je met een groep van 4, inclusief je eigen huishouden.

Op een terras mag je met een grotere groep als je aan verschillende tafeltjes zit.
Eurus schreef:
10-06-2021 15:49
Mwoah, ik heb bij de NOS gekeken net en is wel een beetje stemmingmakerij zo, dus ligt niet aan jou ;-)
Gelukkig, ik ging een beetje aan mijzelf twijfelen.
Ik was vanmiddag ook (bizar) nerveus voor mijn eerste prik. Misschien vertroebelde dat een beetje mijn blik. :-D

Terwijl ik echt 0 twijfels had en liever eerder dan later de prik kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
10-06-2021 16:25
Ik vind het helemaal niet zo gek wat Hans Kluge van WHO-Europe zei.
Direct voor de geciteerde uitspraken benoemde hij dat "many vulnerable populations above the age of 60 remain unprotected".
In Nederland is de vaccinatiegraad vergeleken met andere landen in Europa redelijk hoog, maar ook hier heeft op dit moment slechts 36% van de 60 tot 69-jarigen een tweede prik gehad. Hopelijk gaat dat snel omhoog, en houden we de verspreiding van dat deltading zo lang mogelijk in toom, en gaan we het niet massaal importeren, deze zomer.
Volgens Hancock is in het VK nu 91% van de gevonden besmettingen van de delta/ Indiase variant.
Als 36% een tweede prik heeft gehad, hebben er ook nog een heleboel mensen een eerste gehad. Die zijn dus niet ‘unprotected’, hooguit ‘minder protected’.
En niet iedereen heeft twee prikken nodig. Ik ken alleen al vier mensen in deze categorie die allemaal maar 1 prik gehad hebben, maar ook allemaal al Corona. Maar dat werd ze niet gevraagd, dus die staan nog wel een tijdje op ‘pas 1 prik’.

Ik denk inderdaad niet dat de Nederlandse 60+ ers het grootste probleem vormen. Wel de kwetsbaren in landen waar ze überhaupt nog niet/nauwelijks vaccineren. En de 60+ers uit achterstandsmilieus in bv de VS hebben ook een flinke achterstand.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier meer mensen die een brief hebben ontvangen over het VASCO onderzoek door het RIVM?

Het gaat om de lange termijn effecten en bescherming van de vaccinatie.
Op de site van het RIVM vond ik deze info over dat onderzoek?
https://www.rivm.nl/nieuws/rivm-start-o ... 19-vaccins

Blijkbaar heeft men naar een aantal inwoners en brief gestuurd maar op de site lees ik dat iedereen aan dit onderzoek kan deelnemen.
Alle reacties Link kopieren
Jelmer Visser heeft de Europese cijfers weer op een rijtje gezet. In Nederland gaat het goed:

Nederland was zojuist aan de beurt en zoals je waarschijnlijk niet zal verbazen is het aantal coronameldingen hier nogal gedaald.

Grootste daler deze week was Limburg gevolgd door Drenthe en Noord-Brabant.

Maar op de coronakaart van morgen gaat vooral Fryslân opvallen omdat zij als enige onder de veertig zitten.

Dat betekent dat mijn geboorteprovincie een tint lichter wordt dan Groningen, Flevoland en Zeeland.


Afbeelding

“De data uit de UK staat erin. Mja, dat delta-effect zie je nu wel vrij duidelijk [...]

Thank God ligt het aantal ziekenhuisopnames en sterfgevallen nog laag, maar die cijfers hebben altijd enige tijd vertraging.

Lancashire is in amper drie weken tijd uitgegroeid tot de zwaarste coronahaard van Europa. Ook in Manchester en grote delen van Schotland gaat het hard.

Volgens het oorspronkelijke plan zouden over anderhalve week alle maatregelen van tafel gaan voor de gehele UK. Ik heb zo'n vermoeden dat dit hem niet gaat worden.

Volledig gevaccineerden zijn vrij goed tegen die Indiase/delta-variant beschermd. (88% volgens cijfers die deze week uitkwamen)

Het probleem zit hem in de tientallen miljoenen deels gevaccineerden. Na een prik was de beschermingsfactor slechts 33%.


Afbeelding

https://twitter.com/dietukkerfries/stat ... 41314?s=12
Ik krijg geen antwoord in het positieve topic, is waarschijnlijk een te pessimistische vraag ofzo. Maar ik vroeg me dus af wanneer de voorraad vaccins weer wordt aangevuld. Het aantal mensen met een eerste prik groeit hard en die hebben als het goed is allemaal een 2e afspraak gepland staan. Maar de voorraad is niet even groot als het aantal eerste prikken, dus dat kan eigenlijk niet.
Iemand die het me kan vertellen?
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
10-06-2021 22:55
Zijn er hier meer mensen die een brief hebben ontvangen over het VASCO onderzoek door het RIVM?

Het gaat om de lange termijn effecten en bescherming van de vaccinatie.
Op de site van het RIVM vond ik deze info over dat onderzoek?
https://www.rivm.nl/nieuws/rivm-start-o ... 19-vaccins

Blijkbaar heeft men naar een aantal inwoners en brief gestuurd maar op de site lees ik dat iedereen aan dit onderzoek kan deelnemen.
Geen brief gekregen, ik heb mezelf opgegeven.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
11-06-2021 16:11
Ik krijg geen antwoord in het positieve topic, is waarschijnlijk een te pessimistische vraag ofzo. Maar ik vroeg me dus af wanneer de voorraad vaccins weer wordt aangevuld. Het aantal mensen met een eerste prik groeit hard en die hebben als het goed is allemaal een 2e afspraak gepland staan. Maar de voorraad is niet even groot als het aantal eerste prikken, dus dat kan eigenlijk niet.
Iemand die het me kan vertellen?
Op deze site vind je e.e.a. over de te verwachtte vaccins: https://coronabeeld.nl/

De voorraad wordt gestaag aangevuld, Pfizer en Moderna blijken betrouwbare leveranciers te zijn.
Dahlia74 schreef:
11-06-2021 16:15
Op deze site vind je e.e.a. over de te verwachtte vaccins: https://coronabeeld.nl/

De voorraad wordt gestaag aangevuld, Pfizer en Moderna blijken betrouwbare leveranciers te zijn.

Oh dat is fijn, dankjewel :)
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
11-06-2021 16:11
Ik krijg geen antwoord in het positieve topic, is waarschijnlijk een te pessimistische vraag ofzo. Maar ik vroeg me dus af wanneer de voorraad vaccins weer wordt aangevuld. Het aantal mensen met een eerste prik groeit hard en die hebben als het goed is allemaal een 2e afspraak gepland staan. Maar de voorraad is niet even groot als het aantal eerste prikken, dus dat kan eigenlijk niet.
Iemand die het me kan vertellen?

Op het Dashboard vind je de verwachte aantallen ook. Eerst 'bekijk alle cijfers' en dan helemaal naar beneden scrollen.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven