Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Een paar vragen die maar blijven staan...vaccinatie-plicht

26-07-2021 22:51 349 berichten
Besten,

Zelf ben ik ingeënt tegen corona, met de gedachte dat ik b8draag aan groepimmuniteit, de ander bescherm en ook mijzelf. Echter ben ik nog vrij jong , dus mijn reden lag meer in de eerste 2 genoemde,

Toch heb ik nog steeds vragen die ik op tv niet gesteld zie worden (of ik heb het gemist:) ) de volgende:

1. corona blijft onder ons, waarom werd ik dan overgehaald om te vaccineren?
2. Als je bent gevaccineerd bescherm je de ander; waarom blijkt nu dat je tóch besmettelijk bent .. en.. is die vaccinatie dan niet voor niets?
3. Waarom zou iemand die kwetsbaar is en zich dus heeft laten in enten het erg vinden om -eventueel- in gezelschap te zijn van een ongevaccineerde? Want: de kwetsbare is toch beschermd tegen ziekenhuisopname dóórdat hij/zij een vaccin heeft genomen? Waarom moet de ander dan ook gevaccineerd zijn? - want er wordt gesproken al een tijdje dat Corona niet weg zal gaan, dus dat argument is nu dus te weerleggen (groepsimmuniteit).
4. Ik zie mijzelf echt niet in mijn stamcafe’tje een biertje nemen, wetende dat de ‘ongevaccineerden’ niet welkom zijn (als we Frankrijk, etc achterna gaan qua wetten). Waarom wordt er zo weinig hierop geageerd? (Reinste discriminatie toch?)

Zoals ik al beschreef, ik heb mijn laten vaccineren, prima. Maar ik ben tegen een tweedeling in de samenleving. En ik ben er nog niet uit waarom het dus zo noodzakelijk zou zijn als iedereen is gevaccineerd, want... corona gaat niet weg, en als het vaccin beschermt ben jij toch als kwetsbare beschermd?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen dit te ontwarren haha,

Thanks
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je de antwoorden op je vragen in de verschillende topics terug vinden. Er is al meer dan genoeg over geschreven.
Maar ik wil wel graag een andere idee uit je hoofd praten: dat je jong bent wil niet zeggen dat je niet flink ziek kunt worden van corona en gevrijwaard bent van longcovid, er zijn inmiddels genoeg voorbeelden van, dus de vaccinaties heb je ook voor jezelf genomen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
1. omdat je op groepsniveau de infectiedruk sterk verlaagd waardoor iedereen beter beschermd is. Bovendien verkleint de kans op mutaties van het virus.
2. Je bent niet per definitie besmettelijk na vaccinatie. Op individueel niveau beschermt een vaccin niet 100%, dus in een groep van 1000 gevaccineerden kunnen enkele personen toch besmettelijk zijn
3. Waarom bepaal jij wat een ander wel of niet erg mag of moet vinden?
4. De overheid heeft een taak om de volksgezondheid te beschermen. Bij een te lage vaccinatiegraad komt de volksgezondheid in gevaar. Zowel door covid-infecties als door uitstellen van de zorg. Daarom kan de overheid maatregelen nemen om infectiedruk te verlagen en vaccinatiebereidheid te vergroten. Daarbij is de overheid aan allerlei wetten en regels en democratische principes gebonden.

Ja, een individu heeft een vrije keuze om zich wel of niet te laten vaccineren. Maar dievrijheid is niet absoluut en gaat niet voor op alles.
Alle reacties Link kopieren
Vaccinatie is geen alles-of-niets.
Net als bijvoorbeeld een autogordel.
Met een autogordel kun je nog steeds gewond raken of overlijden. En je hebt een airbag! Dus waarom doe je zo'n gordel om? Antwoord: als je een ongeluk krijgt zijn de gevolgen minder erg. Bovendien werken gordel en airbag samen.
De gevolgen zijn minder erg en dat is genoeg.

Tweedeling in de samenleving... Ten eerste kan iedereen zich natuurlijk laten testen en dan toch naar het cafe.
Zie een vaccinatie maar als een rijbewijs.
Je kunt mensen om je heen minder letsel toebrengen. Daarom mag je meer.
Net als met een rijbewijs: Jij kunt met een auto omgaan dus mag je de weg op.
Daar spreek je ook niet van een 'tweedeling' - het gaat erom of iemand een risico vormt voor anderen.
Er is misschien ook wel een 'tweedeling' omdat jouw vriendin, die haar rijbewijs niet haalde, niet in een auto mag rijden.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Je kunt er ook voor kiezen om de planbare zorg niet meer af te schalen. Ik weet niet hoe je ic cijfers er dan uit zien, maar ik vermoed dat het max aantal covid gevallen op de ic dan eerder rond de 600 mag liggen dan rond de 1200.

Dat zou dan betekenen dat je bij triage meeneemt of iemand volledig gevaccineerd is of niet.

Compleet onethisch, maar voelt wel “eerlijk”.
HP2021 schreef:
26-07-2021 23:00
1. omdat je op groepsniveau de infectiedruk sterk verlaagd waardoor iedereen beter beschermd is. Bovendien verkleint de kans op mutaties van het virus.
2. Je bent niet per definitie besmettelijk na vaccinatie. Op individueel niveau beschermt een vaccin niet 100%, dus in een groep van 1000 gevaccineerden kunnen enkele personen toch besmettelijk zijn
3. Waarom bepaal jij wat een ander wel of niet erg mag of moet vinden?
4. De overheid heeft een taak om de volksgezondheid te beschermen. Bij een te lage vaccinatiegraad komt de volksgezondheid in gevaar. Zowel door covid-infecties als door uitstellen van de zorg. Daarom kan de overheid maatregelen nemen om infectiedruk te verlagen en vaccinatiebereidheid te vergroten. Daarbij is de overheid aan allerlei wetten en regels en democratische principes gebonden.

Ja, een individu heeft een vrije keuze om zich wel of niet te laten vaccineren. Maar dievrijheid is niet absoluut en gaat niet voor op alles.
Dank voor je uitgebreide antwoorden, waar ik wat aan heb.
Nummertje 3: wellicht heb ik het iets verkeerd geformuleerd want bedoelde het niet alsof ik ‘bepaal’ wat iemand wel of niet erg mag vinden, maar ben opzoek (in dit topic) naar feitelijke antwoorden, vandaar de vraag ‘wat zou het feitelijk betekenen voor iemands gezondheid?’ Op gevoel redeneren is een lange weg namelijk ;)
Alle reacties Link kopieren
HP2021 schreef:
26-07-2021 23:02
Je kunt er ook voor kiezen om de planbare zorg niet meer af te schalen. Ik weet niet hoe je ic cijfers er dan uit zien, maar ik vermoed dat het max aantal covid gevallen op de ic dan eerder rond de 600 mag liggen dan rond de 1200.

Dat zou dan betekenen dat je bij triage meeneemt of iemand volledig gevaccineerd is of niet.

Compleet onethisch, maar voelt wel “eerlijk”.
Precies
KooktMetKnoflook schreef:
26-07-2021 23:00
Vaccinatie is geen alles-of-niets.
Net als bijvoorbeeld een autogordel.
Met een autogordel kun je nog steeds gewond raken of overlijden. En je hebt een airbag! Dus waarom doe je zo'n gordel om? Antwoord: als je een ongeluk krijgt zijn de gevolgen minder erg. Bovendien werken gordel en airbag samen.
De gevolgen zijn minder erg en dat is genoeg.

Tweedeling in de samenleving... Ten eerste kan iedereen zich natuurlijk laten testen en dan toch naar het cafe.
Zie een vaccinatie maar als een rijbewijs.
Je kunt mensen om je heen minder letsel toebrengen. Daarom mag je meer.
Net als met een rijbewijs: Jij kunt met een auto omgaan dus mag je de weg op.
Daar spreek je ook niet van een 'tweedeling' - het gaat erom of iemand een risico vormt voor anderen.
Er is misschien ook wel een 'tweedeling' omdat jouw vriendin, die haar rijbewijs niet haalde, niet in een auto mag rijden.
In een auto rijden wel of niet, is iets anders dan verplichten van het nemen van een vaccin in het lichaam.
Vespa105 schreef:
26-07-2021 23:08
In een auto rijden wel of niet, is iets anders dan verplichten van het nemen van een vaccin in het lichaam.
Ik vond het wel een goede vergelijking. Maar een vaccin is toch ook niet verplicht?
Het is mooi om te schermen met zelfbeschikkingsrecht. Maar het is net als met vrijheid van meningsuiting: jouw recht individuele brengt ook een verplichting met zich mee in relatie tot anderen. Er zitten altijd twee kanten aan die medaille.
Alle reacties Link kopieren
1. Omdat het nogal van belang is in welke mate covid rond blijft gaan. Een paar honderd zieken en wat ziekenhuisopnames is geen enkel punt, tienduizenden besmettingen per dag wel. En hoe meer mensen zijn gevaccineerd, hoe minder covid rondgaat en hoe minder mensen er in het ziekenhuis komen.

2. Geen enkele vaccinatie werkt voor 100%, altijd en bij iedereen. Ook de vaccinaties die je als baby/kind gehad hebt niet. En toch zijn vaccinaties super effectief. Ze verkleinen de kans dat je een ziekte krijgt en/of het doorgeeft namelijk enorm. Dus ja, je kunt als je gevaccineerd bent nog covid krijgen en overdragen, waan je dus niet opeens compleet veilig. En nee, dat betekent niet dat het zinloos is, want de kans dat je het krijgt en overdraagt is wel sterk verlaagd. En zeker als je dat met een heel grote groep mensen samen doet, dan beschermt iedereen zichzelf en elkaar een beetje en dat versterkt elkaar enorm.

3. Eigenlijk hetzelfde antwoord als bij 2: vaccinatie werkt niet voor 100%, ook niet tegen ziekenhuisopname, maar verkleint de kans wel sterk. Als jij als je gevaccineerd bent de kans dat je mij besmet met 50% (of meer) doet afnemen dan is dat dus voor mij heel zinvol, want mijn kans om erg ziek te worden door covid is niet nul geworden na vaccinatie.

4. Waarom zouden we Frankrijk achterna gaan qua wetten? Daar is in Nederland helemaal geen sprake van. Verder vind ik het niet gek als iets voor gevaccineerden wel toegankelijk is en voor ongevaccineerden niet, als het voor iedereen openen nog te risicovol is. Het alternatief zou dan zijn het voor iedereen gesloten houden. Ik ben van mening dat je dat niet met essentiële zaken zou moeten doen, zoals school, maar een biertje in een café is geen recht, dus als mensen zich niet willen beschermen (en anderen willen beschermen!) tegen covid dan kan het de consequentie zijn die ze zelf nemen, als er in een land een zodanige regel wordt ingesteld. Dat is niet om ze te pesten, maar vanwege veiligheid. Net zoals je alleen de weg op mag in een auto als je een rijbewijs hebt, alleen alcohol mag kopen als je boven de 18 bent, alleen in de Python mag in de Efteling als je boven de 1,20 meter lang bent, etc. etc. Dat is ook geen discriminatie toch? Discriminatie is het als je onderscheid maakt op kenmerken die er niet toe doen, zoals huidskleur, geslacht, geaardheid of leeftijd (en soms doen leeftijd of geslacht er wel toe en dan mag het wel).
HP2021 schreef:
26-07-2021 23:02
Je kunt er ook voor kiezen om de planbare zorg niet meer af te schalen. Ik weet niet hoe je ic cijfers er dan uit zien, maar ik vermoed dat het max aantal covid gevallen op de ic dan eerder rond de 600 mag liggen dan rond de 1200.

Dat zou dan betekenen dat je bij triage meeneemt of iemand volledig gevaccineerd is of niet.

Compleet onethisch, maar voelt wel “eerlijk”.
Ja ik begrijp je stelling, ook omdat het zo moeilijk is want, dit kan natuurlijk niet eeuwig door gaan deze pandemie/ramp. Desondanks moet men toch kritisch blijven wanneer je grondrechten -eventueel- zou overschrijden (discriminatie) . Het is een hels dilemma
Alle reacties Link kopieren
Vespa105 schreef:
26-07-2021 23:06
Dank voor je uitgebreide antwoorden, waar ik wat aan heb.
Nummertje 3: wellicht heb ik het iets verkeerd geformuleerd want bedoelde het niet alsof ik ‘bepaal’ wat iemand wel of niet erg mag vinden, maar ben opzoek (in dit topic) naar feitelijke antwoorden, vandaar de vraag ‘wat zou het feitelijk betekenen voor iemands gezondheid?’ Op gevoel redeneren is een lange weg namelijk ;)
Hierbij geen feitelijk antwoord, omdat ik ook denk dat er simpelweg geen feitelijk antwoord op is en het voornamelijk misschien toch angst is, wat ik me heel goed kan voorstellen als je een kwetsbare gezondheid hebt. Ik zou denken dat diegene dan misschien angstig is dat de niet-gevaccineerde persoon een mutatie zou kunnen overdragen of bang is toch corona te krijgen en er zieker van te worden dan ze hopen of überhaupt corona krijgen waardoor belangrijke afspraken etc. niet door kunnen gaan.
Zoals Nicole heel helder uitlegt is iemand verbieden naar de kroeg te gaan uit oogpunt van volksgezondheid geen discriminatie.

Misschien moet je je nog eens goed informeren wat die term eigenlijk precies betekent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf voor mijn werk verplicht een hepatitis B vaccinatie gekregen en een Mantouxtest, vind je dat ook niet kunnen TO? Ik vind dat eigenlijk nog wel wat verder gaan dan tijdelijk niet een café in mogen als je geen vaccinatie hebt genomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het hetzelfde als de kindervaccinaties. Het is niet verplicht maar wel fijn dat je beschermd bent voor bijvoorbeeld mazelen. En werken aan groepsimmuniteit. Een aantal jaren terug waren jonge kinderen overleden omdat er te veel kinderen waren die dat vaccin niet hadden. Dat is ook waarom kinderdagverblijven kinderen mogen weigeren die niet gevaccineerd zijn ter bescherming van de kleinste die nog niet alle vaccins hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb momenteel vooral moeite om de veranderende inzichten steeds te volgen. Ik snap dat het vaak gaat om voortschrijdend inzicht, maar het gaat steeds zo snel.
Mondkapje heeft geen bewezen nut - oh toch wel.
Wij doen niet aan de avondklok - oh toch wel.
Kinderen van 12 tot 18 hoeven niet ingeënt te worden - oh toch wel.
Maar zoals ze zeiden: corona gaat niet weg


Blijven we dan in de eeuwigheid aan het infuus van een vaccin elk jaar?
Vespa105 schreef:
26-07-2021 23:25
Maar zoals ze zeiden: corona gaat niet weg


Blijven we dan in de eeuwigheid aan het infuus van een vaccin elk jaar?
Een vaccin is geen infuus hoor. Misschien moet je ook nog wat beter inlezen wat een infuus precies is.
HP2021 schreef:
26-07-2021 23:28
Een vaccin is geen infuus hoor. Misschien moet je ook nog wat beter inlezen wat een infuus precies is.
Beetje flauwe reactie, ik bedoel dat natuurlijk ‘figuurlijk gesproken’ ...
voor de opheldering:

‘Aan het infuus’ , ook wel bedoeld dat je er ‘aan vast zit’.
Alle reacties Link kopieren
Waar haal jij je informatie vandaan?
Zorg nou eerst eens dat je basiskennis op orde is voor je dit soort discussies aangaat.
nounou
Vespa105 schreef:
26-07-2021 23:30
Beetje flauwe reactie, ik bedoel dat natuurlijk ‘figuurlijk gesproken’ ...
voor de opheldering:

‘Aan het infuus’ , ook wel bedoeld dat je er ‘aan vast zit’.
Je woordkeuze suggereert wel iets anders, namelijk dat je permanent last hebt van een vaccinatie.

Al zitten we 'eraan vast', is dat erg? Als we dan gewoon kunnen leven? Hoe meer mensen zich laten vaccineren hoe groter de kans dat we ervan af komen. Als we het virus geen kans geven overleeft het misschien niet. Maar hoe meer mensen dat niet doen hoe groter de kans dat corona (heel lang) blijft. En dan zitten de niet-weigeraars er inderdaad aan vast.
Zazamaenade schreef:
26-07-2021 23:36
Waar haal jij je informatie vandaan?
Zorg nou eerst eens dat je basiskennis op orde is voor je dit soort discussies aangaat.
Volgens mij mag ik hier gewoon vragen stellen, 😉
Alle reacties Link kopieren
Vespa105 schreef:
26-07-2021 23:25
Maar zoals ze zeiden: corona gaat niet weg


Blijven we dan in de eeuwigheid aan het infuus van een vaccin elk jaar?
Of covid weggaat en of er herhaalvaccinaties nodig zijn is nog helemaal niet duidelijk, het moet allemaal nog blijken hoe het precies gaat lopen. Als er een flinke hoeveelheid immuniteit onder de bevolking is dan is het helemaal niet erg dat covid nog rondgaat. Influenza (griep) gaat ook niet weg, maar met het vaccineren van de risicogroepen en zorgverleners blijft dat gelukkig meestal goed onder controle. Grote kans dat het bij covid ook zo zal gaan. Het grote verschil tussen covid en influenza is niet dat covid verschrikkelijk veel ernstiger verloopt, maar dat er nog geen immuniteit tegen was onder de bevolking.
Alle reacties Link kopieren
Vespa105 schreef:
26-07-2021 23:40
Volgens mij mag ik hier gewoon vragen stellen, 😉

Ja, en verschillende forummers doen de moeite om je uitgebreid antwoord te geven maar daar ga je amper of niet op in.
Waarom is dat?
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven