Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronatoegangsbewijs na vaccinatie in de UK

28-09-2021 09:44 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal!
Een goede vriend uit Engeland komt volgende week logeren. Hij is (dubbel) gevaccineerd.

We willen natuurlijk graag uiteten maar komen er niet uit met het corona toegangsbewijs. Als je in de EU bent gevaccineerd kun je dit uploaden in de Coronacheck-app maar de UK hoort niet meer bij de EU.

De enige optie die ik nu kan vinden is dat hij zich laat testen. Hij blijft vier dagen en zou zich dan elke dag moeten testen omdat het slechts 24 uur geldig blijft. Dat kan natuurlijk, maar echt leuk is anders.

Weet iemand hier toevallig hoe we toch aan een QR code kunnen komen?

Ik heb al gezien bij restaurants dat ze echt alleen die Coronacheck app willen zien en geen papieren bewijzen oid. Snap ik ook, ze zijn geen handhaver en willen dus niet individuele gevallen bekijken.
Alle reacties Link kopieren
In de UK hebben ze toch ook een app? Mag dat ook niet? Andersom kon ik in Engeland gewoon mijn CoronaCheck app gebruiken, ze keken dan even onder het vraagtekentje wat daar stond en klaar.
Ik was pas met mensen uit de UK in Portugal en die konden daar aan de deur hun papieren vaccinatiebewijzen tonen. Maar ik weet niet of restaurants in Nederland ook zo inclusief doen.

Ik zou het restaurant van tevoren bellen om te overleggen.

Het papieren bewijs in Engeland is wel een stukje officiëler dan het gele boekje in Nederland, overigens.
Alle reacties Link kopieren
Van de week was ik uit lunchen en daar deden ze vrij pittig over het bewijs. Vandaar dat ik een beetje huiverig ben! Maar het restaurant van te voren bellen is een goed idee inderdaad, om te vragen of een papieren bewijs ook goed is
Volgens mij kun je bij de GGD Utrecht je buitenlandse (buiten EU) vaccinatiebewijs inschrijven en een Nederlandse/EU code krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Klopt in Utrecht kan je terecht, maar dat is alleen voor Nederlanders! Onze vriend is een Brit dus voor hem gaat die vlag niet op.

Wat een gedoe he.
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij had een Brits familielid op bezoek, en kreeg het niet geregeld. Ze hebben het restaurant waar ze wilden eten maar laten thuisbezorgen.
meringue-123 schreef:
28-09-2021 10:16
Klopt in Utrecht kan je terecht, maar dat is alleen voor Nederlanders! Onze vriend is een Brit dus voor hem gaat die vlag niet op.

Wat een gedoe he.
Nee, het is juist voor mensen die een vaccinatie in een niet-EU land gekregen hebben.
https://www.ggdru.nl/corona/coronavacci ... vaccineren
Gevaccineerd in een land buiten de EU? Haal dan uw registratie bij onze GGD in Utrecht.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland
Alle reacties Link kopieren
Rosalind* schreef:
28-09-2021 10:25
https://www.ggdru.nl/corona/coronavacci ... vaccineren
Gevaccineerd in een land buiten de EU? Haal dan uw registratie bij onze GGD in Utrecht.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland
Er staat bij dat je in Nederland moet wonen of Nederlander moet zijn :)
Mensen die hun niet-EU-vaccinatie kunnen laten registreren
Bent u volledig gevaccineerd in een land buiten de EU? Dan kunt u uw vaccinatie laten registreren in Nederland als:

u Nederlander bent; of
u in Nederland woont; of
u gevaccineerd bent op Aruba, Curaçao of Sint Maarten.

Ook als u 1 prik buiten de EU hebt gehad en 1 prik in Nederland kunt u uw vaccinatie laten registreren
.

Lastig TO, hier hebben ze inderdaad niet over nagedacht. Wij zitten met hetzelfde dilemma. We willen eigenlijk mijn schoonouders laten overkomen maar daar wachten we nu maar even mee. Ze zijn nog nooit hun land uit geweest en we willen dan ook echt met ze op stap en dingen gaan doen en elke dag laten testen is gewoon niet haalbaar (en kost ook veel te veel tijd).
Alle reacties Link kopieren
Bent u volledig gevaccineerd in een land buiten de EU? Dan kunt u uw vaccinatie laten registreren in Nederland als:

u Nederlander bent; ofu in Nederland woont; ofu gevaccineerd bent op Aruba, Curaçao of Sint Maarten.

Dit is dus alleen voor Nederlanders
Alle reacties Link kopieren
Ja zo suf he! Als je in de EU zit is het geen probleem, maar voor mensen buiten de EU helaas wel. We hebben erg veel zin in zijn bezoek maar dit gedoe maakt het toch wat stressvol allemaal
Oeps sorry. Dat had ik niet goed begrepen.
Alle reacties Link kopieren
De Brexit maakt weer eens meer kapot dan je lief is.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind* schreef:
28-09-2021 10:35
Oeps sorry. Dat had ik niet goed begrepen.
No worries! Het is ook zo onoverzichtelijk allemaal
Alle reacties Link kopieren
Heeft de UK geen eigen QR code?
Want EU citizens hoeven ook niet de Nederlandse app te downloaden, die gebruiken gewoon de code uit hun Italiaanse/Franse/Duitse/etc app die we hier ook kunnen scannen.
Als de UK een beetje slim is hebben ze ook een QR code die werkt in de EU. Ik zou het dus eerder vanuit de UK opzoeken dan vanuit de Nederlandse mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Wat idioot dat je helemaal naar Utrecht heen moet om je vaccinaties te laten registreren. Alles kan digitaal tegenwoordig en hier moet je persoonlijk voor langs. Mijn dochter is ook gevaccineerd in de UK. Het zou makkelijk zijn als ze het van daaruit zou kunnen registreren. Dan kan ze het gelijk voor inreizen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
28-09-2021 11:01
Wat idioot dat je helemaal naar Utrecht heen moet om je vaccinaties te laten registreren. Alles kan digitaal tegenwoordig en hier moet je persoonlijk voor langs. Mijn dochter is ook gevaccineerd in de UK. Het zou makkelijk zijn als ze het van daaruit zou kunnen registreren. Dan kan ze het gelijk voor inreizen gebruiken.
Voor inreizen wordt de UK pass sowieso wel geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
28-09-2021 11:01
Wat idioot dat je helemaal naar Utrecht heen moet om je vaccinaties te laten registreren. Alles kan digitaal tegenwoordig en hier moet je persoonlijk voor langs.
Idioot he!! Mijn man heeft zelfs 3 vaccinaties gehad omdat de GGD helemaal error kreeg dat hij al 1 prik in de UK had gekregen met Phizer terwijl hij hier Astra Zeneca kreeg
Alle reacties Link kopieren
De QR code in de NHS app werkt niet in Nederland (als je die scant krijg je een rood kruis op de NL corona app.)
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar is er dus vertraging vanuit de UK om de Europees geaccepteerde QR code te genereren.
Sommige landen accepteren de NHS code wel, anderen niet.

https://www.theguardian.com/world/2021/ ... -countries
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
28-09-2021 10:29
Er staat bij dat je in Nederland moet wonen of Nederlander moet zijn :)

.

Lastig TO, hier hebben ze inderdaad niet over nagedacht. Wij zitten met hetzelfde dilemma. We willen eigenlijk mijn schoonouders laten overkomen maar daar wachten we nu maar even mee. Ze zijn nog nooit hun land uit geweest en we willen dan ook echt met ze op stap en dingen gaan doen en elke dag laten testen is gewoon niet haalbaar (en kost ook veel te veel tijd).
Wij hebben hetzelfde probleem met een familielid van buiten de EU
Wat een gezeik met die kutoverheid. Gaat het nou om veiligheid of om bureaucratie?
Fam lid is perfect 2x gevaccineerd, heeft bewijzen bij zich met zelfs de stickers van de ampullen.
En mag het restaurant niet in

Het gaat de overheid dus niet om veiligheid, want dan zou fam lid gewoon naar binnen mogen. Dus dan vraag ik me af wat het doel van dit alles dan wel is
Alle reacties Link kopieren
-April- schreef:
28-09-2021 11:37
Wij hebben hetzelfde probleem met een familielid van buiten de EU
Wat een gezeik met die kutoverheid. Gaat het nou om veiligheid of om bureaucratie?
Fam lid is perfect 2x gevaccineerd, heeft bewijzen bij zich met zelfs de stickers van de ampullen.
En mag het restaurant niet in
Helemaal geen gezeik, je kunt gewoon niet de lokale restaurants etc. opzadelen met het checken van allemaal verschillende vaccinatiebewijzen.
Dat is heel arbitrair en bovendien fraudegevoelig.

Het is aan het herkomstland om te zorgen voor internationale afspraken, net als wanneer wij naar Amerika willen, dan moeten we dat via onze eigen overheid kunnen regelen.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
28-09-2021 11:43
Helemaal geen gezeik, je kunt gewoon niet de lokale restaurants etc. opzadelen met het checken van allemaal verschillende vaccinatiebewijzen.
Dat is heel arbitrair en bovendien fraudegevoelig.

Het is aan het herkomstland om te zorgen voor internationale afspraken, net als wanneer wij naar Amerika willen, dan moeten we dat via onze eigen overheid kunnen regelen.
Amerika gaat echt niet regelen dat je hier naar het restaurant kan. Land van herkomst regelt meer dat je het land in kan, daarna houdt het op.

Fam lid komt uit een 3e wereld land. Overheid in dat land regelt niks in dat land zelf, laat staan hier
Maar ik snap het al, die mensen zijn niet welkom hier.
Alle reacties Link kopieren
-April- schreef:
28-09-2021 12:42
Amerika gaat echt niet regelen dat je hier naar het restaurant kan. Land van herkomst regelt meer dat je het land in kan, daarna houdt het op.

Fam lid komt uit een 3e wereld land. Overheid in dat land regelt niks in dat land zelf, laat staan hier
Maar ik snap het al, die mensen zijn niet welkom hier.
Dat is inderdaad heel kort door de bocht. Het zou al schelen als dit in het visumproces zou kunnen worden meegenomen of als er een servicepunt op Schiphol zou staan waar je jouw buitenlandse vaccinatiebewijzen kan omzetten naar een QR code voor Europa. En dan niet moeilijk doen als het een ander vaccin in dan wat we hier in Europa gebruiken. Er zijn er namelijk meer dan AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Janssen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven