Coronavirus COVID-19 alle pijlers

De vaccinweigeraar: wie is het?

03-11-2021 11:25 3002 berichten
Dit topic is geen aanval op de vaccinweigeraar, ik denk juist dat het in deze tijden van ‘verdeling’ goed is om een iets genuanceerder beeld te krijgen van de groep individuen – want dat zijn het natuurlijk – die om persoonlijke redenen niet gevaccineerd wil worden. Misschien schept het enige helderheid in de duisternis, want voor het gros blijft de vaccinweigeraar een fascinerend fenomeen op zijn best, en een volslagen idioot op zijn slechtst. Maar er móet een nuance zijn, en daar wil ik in dit topic naar op zoek.

Volgens mij zijn de vaccinweigeraars onder te verdelen in grofweg vier groepen: de religieuzen, de complotdenkers, de sportfanaten en de natuurgeneeskunde-aanhangers. Daarnaast is er natuurlijk een klein groepje dat om medische redenen niet gevaccineerd kan worden, maar zij weigeren geen vaccin, zij hebben gewoon geen toestemming van hun arts, dat is iets heel anders.

Op het forum duiken vaak topics op met titels als ‘Mijn vader is een wappie’ of ‘Mijn zus is anti-vax’, en zo kennen we allemaal wel een vaccinweigeraar, misschien wel meer. Vaak zijn het mensen die dicht bij ons staan, en hoewel ik persoonlijk probeer elke discussie over dit onderwerp met weigeraars uit de weg te gaan, wil ik toch heel graag begrijpen wat hen drijft. Het zou mooi zijn als gesprekken over Corona weer vrijelijk gevoerd kunnen worden, met iedereen, dus óók met hen. Misschien is het teveel gevraagd, maar goed, een poging kan nooit kwaad.

Zelf ken ik twee vaccinweigeraars, een goede vriendin en mijn sportinstructrice. De vriendin is een natuurgeneeskunde-aanhanger, ze liep altijd al rond met eigenaardige kristallen om haar hals en ze heeft meermaals geprobeerd me geneeskrachtige kruidendrankjes en een geluidsgolven-apparaatje aan te smeren (‘Vijftienhonderd euro is misschien veel geld, maar het gaat om je gezondheid, hè?’) Ik dacht altijd dat het een onschuldige hobby was en merkte pas hoe diep ze was weggezonken in het alternatieve circuit toen de Corona-crisis uitbrak. Ze is boos, maar vreemd genoeg is ze ook heel bang voor het virus, want eigenlijk vindt ze dat we gewoon in lockdown hadden moeten blijven tot de pandemie is uitgewoed. Ze wordt steeds bozer, want de Coronapas is volgens haar een vorm van pesten en daarom wil ze zich nu helemáál niet meer laten vaccineren.

De sportinstructrice is ook een natuurgeneeskunde-aanhanger, en volgens mij komt er ook wat complot-denken bij kijken. Toen ik haar laatst tegenkwam in de kleedkamer, begon ze over de nieuwe maatregelen. Ik probeerde het gesprek snel op een ander onderwerp te brengen, maar ze wilde toch één ding kwijt: “Leugens komen altijd uit, hè? Dat is een waarheid als een koe, dus ooit komt de waarheid bovendrijven en weten wat hier écht speelt.” Ik geloof dat ze het over de overheid had, maar ik weet het niet zeker en eigenlijk wil ik het ook niet weten. Want het is een leuke vrouw, net als mijn vriendin, maar het probleem is natuurlijk dat dit soort gesprekken steeds onvermijdelijker worden, en wat doe je dan? Ik wil mensen niet uit mijn leven schrappen, ik wil graag begrip hebben voor hun standpunten, maar hoe doe je dat?

Ik ben benieuwd naar alle types vaccinweigeraars en hun beweegredenen. Nogmaals, dit topic is niet bedoeld als aanval, het is een poging om een iets genuanceerder beeld te krijgen van de groep vaccinweigeraars. Ik ben benieuwd!


Voor de twijfelaars:

Het Erasmus MC heeft op25/11 een speciale telefoonlijn geopend voor (medische) vragen over de vaccinatie.
De vaccinatietwijfel telefoon.
Op wo. en vr. te bereiken op
010-7041500
anoniem_64c227383a508 wijzigde dit bericht op 04-12-2021 12:03
Reden: toevoeging voorlichting
2.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja, je krijgt hier gewoon dezelfde discussie, ruzies en beledigingen als in alle andere topics over corona.
Je had die topics door kunnen lezen om de standpunten van veel verschillende mensen te lezen. Dan krijg je er een aardig beeld van. De topics zijn ellenlang en zullen niks verschillen van hoe straks dit topic er uit ziet.
Maar volgens mij weet je dat stiekem wel, en wil je gewoon de discussie lekker warm houden en misschien ook een beetje rellen? Je OP staat in elk geval al vol met oordelen en vooroordelen.
En hoewel ik ook heel veel vaccinatieweigeraars niet snap en er een mening over heb, merk ik dat ik je houding en je bedoelingen zo onaangenaam vind, dat ik hoop dat er niet veel mensen meer voor vallen om hier opnieuw de eeuwige strijd met elkaar aan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je wilt een genuanceerder beeld krijgen? Maar zelf niet in staat zijn met enige nuance te kijken naar je 'goede' vriendin, ik vind het nogal neerbuigend klinken allemaal.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf: )
Alle reacties Link kopieren
Lekker veroordelend dit inderdaad weer :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
Lekker kort door de bocht.

- angst voor bijwerkingen
- mensen die amper of niet buiten komen
- mensen die de zorg in het algemeen mijden
- mensen die zelf niet naar een priklocatie kunnen maar van een ander afhankelijk zijn (bijv. van vervoer). Als de ander soms niet wil dat er geprikt wordt, gebeurt het dan ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Een OP vol met vooroordelen. Je gaat hier dezelfde ellendige discussie krijgen vol verwijten over en weer als in alle andere corona topics.
Alle reacties Link kopieren
Een overzicht:

https://www.trouw.nl/nieuws/wie-zijn-di ... ~b557ee4a/

Interessante blog:

https://www.ntvg.nl/artikelen/de-ongeva ... k/volledig

Als iedereen met vakantie is, ben ik liefst in het ziekenhuis. Minder mails, minder gezeur en meer patiëntenzorg. Zo ook afgelopen weken, waarin we enkele tientallen patiënten met een ernstige covid-19-infectie hebben opgenomen. U weet: het gros van hen is niet gevaccineerd. Wat u misschien niet weet: bijna iedereen (> 90%, ik heb geturfd) heeft daar veel spijt van. Niet zo verrassend misschien, maar toch.

Wat ook opviel: bijna geen enkele ongevaccineerde had de voor- en tegenargumenten op een rijtje gezet. Dat is geen interpretatie, maar een observatie. De patiënten gaven dat desgevraagd zelf ook aan. Hun motivatie bestond vrijwel louter uit onderbuikgevoelens van angst en wantrouwen, vooral jegens de overheid en medische wereld. Het ‘proefkonijn’ werd frequent genoemd, zonder dat er ook maar een vaag besef was van bestaand onderzoek en surveillance. Dagblad Trouw zette recent (16 augustus) op een rijtje wie de ongevaccineerde mens gemiddeld is: laag opgeleid, weinig inkomen, vaak een migratieachtergrond. Ik word daar een beetje triest van. Natuurlijk moet iedereen zelf kiezen, maar ik kan niets goeds zien in een situatie waarin vaccinatie iets is voor hoogopgeleide, witte, rijke mensen.

De discussie of ongevaccineerden minder recht op (intensieve) covid-19-zorg hebben is idioot. Onwetendheid is – al is het maar vanwege het verband met sociaaleconomische status – niet verwijtbaar. Angst en wantrouwen evenmin, en de doodstraf hoort daar al helemaal niet op te staan. Maar ook de ‘wetenden’, zoals de vaccincritici die recent in ons tijdschrift publiceerden (D6200), of collega Bijl, die een vaccinkritisch ingezonden stuk schreef (D6268), zijn van harte welkom op mijn SEH of, als het moet, in de shockroom.

Laten we eerlijk zijn: vrijwel geen van ons is immers écht expert, kent alle feiten en weet ook nog eens wat er nog niet wordt geweten. Bij ieder van ons zijn er componenten van ‘geloven’ en vertrouwen die een standpunt de ene of de andere kant op doen vallen. Ook aan mijn besluit om wel gevaccineerd te worden ligt een veel eerder besluit ten grondslag om een zekere mate van vertrouwen te hebben in de reguliere wetenschap en instituties. Het geeft geen pas om iemand die wantrouwender is dan je zelf bent je hulp te ontzeggen.

Twee keer was ik afgelopen weken minder mild. Een man en een vrouw gingen kort na elkaar in belabberde toestand naar de IC. Beiden hadden graag gevaccineerd willen worden, maar hun arts raadde het af. Bij de één vanwege een myocarditis 20 jaar geleden, bij de ander vanwege trombose in de voorgeschiedenis; geen van beide een contra-indicatie voor vaccinatie. Toen ben ik even naar een lege kamer gelopen en riep ik een paar woorden die ik hier maar niet zal opschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees niet zozeer een veroordeling. Eerder structurele verbazing (of ik projecteer nu, kan ook).

Ik heb in mijn omgeving meerdere anti-vaxxers. De redenen lopen uiteen.

-bang voor de bijwerkingen
-niet bang voor Corona dus het risico willen lopen (meesten)
-geloven in een complot

Allemaal hoogopgeleid en totaal overtuigt van hun gelijk.
Ik ben wel gevaccineerd en met de een is een gesprek mogelijk met wederzijdse interesse en de andere niet. Ook goed.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
03-11-2021 11:41
Lekker kort door de bocht.

- angst voor bijwerkingen
- mensen die amper of niet buiten komen
- mensen die de zorg in het algemeen mijden
- mensen die zelf niet naar een priklocatie kunnen maar van een ander afhankelijk zijn (bijv. van vervoer). Als de ander soms niet wil dat er geprikt wordt, gebeurt het dan ook niet.
Bijvoorbeeld. En iemand die geen vaccin heeft genomen tot nu toe weigeraar noemen, werkt ook al zo lekker polariserend.

Andere optie die ik nog toe wil voegen: mensen die al corona gehad hebben. Echter geldt in Nederland de antistoffen test niet.
Alle reacties Link kopieren
Mwah, ik vind het wel een interessant iets. Nu worden alle vaccinweigeraars op één hoop gegooid, als wappies.

Twee weigeraars in mijn omgeving. De eerste heeft alsnog het vaccin genomen, nadat haar dochter Corona kreeg. Maar ze is nogal gelovig en gaat er nu dus van uit dat God haar zal redden van het vaccin. Tja….

De tweede noemt zichzelf geen Wappie, maar een Snappie. Dat zegt denk ik al genoeg? Er valt niet over te praten, als je haar vraagt naar bronnen of iets, gaat ze heel hard schreeuwen dat Zij Wakker Is etcetera.

Beiden zijn geen vrienden van me, maar mensen waar ik zo nu en dan mee te maken heb.
Ik word zo moe van de tweedeling in de maatschappij. Voelt echt dystopian aan deze wereld de afgelopen 2 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben (nog) niet gevaccineerd. Vind het echt heel erg lastig. De laatste jaren heb ik heel erg veel van mijn lichaam gevraagd. Operaties, hele heftige menstruaties, zwangerschappen. En nu sinds een half jaar gaat het goed. Mijn lichaam werkt weer zoals het moet. Menstruaties zijn na jaren weer normaal. En ik vind het zo fijn om eindelijk weer een goed functionerend lichaam te hebben.

Daarnaast heb ik vorige jaar Corona gehad. Terwijl zwanger was. Hier ben ik een paar uurtjes ziek van geweest (koorts) en verder niets. Dus dat helpt ook niet echt mee met de veelgehoorde opmerking ‘de bijwerking van het vaccin zijn erger dan Corona krijgen’.

Maar ik vind het echt heel moeilijk en lastig. Wil echt wel iets doen voor de samenleving. Maar ben gewoon bang voor de reactie van mijn lichaam op het vaccin. Straks is alles weer helemaal van slag.

Dus voor nu werk ik thuis, laat m’n boodschappen bezorgen en test als het ik naar een feestje ga of klachten heb. En blijf onwijs twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
En dan heb je nog de groep die lekker recalcitrant tegen 'het systeem' wil schoppen.
Wat voor smoes ze voor zichzelf daar aan hangen zou mij trouwens worst wezen.
leather wijzigde dit bericht op 03-11-2021 11:48
31.71% gewijzigd
... high heels and a bad attitude
Alle reacties Link kopieren
Beatrix-hilltop schreef:
03-11-2021 11:45
Ik ben (nog) niet gevaccineerd. Vind het echt heel erg lastig. De laatste jaren heb ik heel erg veel van mijn lichaam gevraagd. Operaties, hele heftige menstruaties, zwangerschappen. En nu sinds een half jaar gaat het goed. Mijn lichaam werkt weer zoals het moet. Menstruaties zijn na jaren weer normaal. En ik vind het zo fijn om eindelijk weer een goed functionerend lichaam te hebben.

Daarnaast heb ik vorige jaar Corona gehad. Terwijl zwanger was. Hier ben ik een paar uurtjes ziek van geweest (koorts) en verder niets. Dus dat helpt ook niet echt mee met de veelgehoorde opmerking ‘de bijwerking van het vaccin zijn erger dan Corona krijgen’.

Maar ik vind het echt heel moeilijk en lastig. Wil echt wel iets doen voor de samenleving. Maar ben gewoon bang voor de reactie van mijn lichaam op het vaccin. Straks is alles weer helemaal van slag.

Dus voor nu werk ik thuis, laat m’n boodschappen bezorgen en test als het ik naar een feestje ga of klachten heb. En blijf onwijs twijfelen.
volgens wie zijn de bijwerkingen van het vaccin erger dan corona krijgen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
wat dacht je van mensen die aan de onderkant van de sociaal-economische ladder staan, slecht Nederlands lezen waardoor de informatiebrieven van RIVM veel te ingewikkeld zijn, al jaren ondervinden dat ze door de overheid in de steek worden gelaten (denk aan de toeslagenaffaire of het woningmarkt beleid) waardoor ze veel wantrouwen hebben, vaak slechte leef condities en een lage opleiding hebben, etc.
Waarom is de vaccinatiegraad in bepaalde wijken in de grote steden zo laag? Dat zijn echt geen aanhangers van natuurgeneeskunde of complotdenkers hoor...
Alle reacties Link kopieren
Een kennis van mij heeft 1 inenting gehad en hier een maandenlange(!) Allergische reactie op gehad.
De huisarts zegt dat dit ook bij een tweede prik kan.
Kennis heeft haar bloedwaarden laten prikken en bleek ruim 2x zoveel antistoffen te hebben dan de meeste mensen met 2 inentingen.
Ze heeft geen zin in de 2e prik. Begrijpelijk.
Ook heeft ze genoeg afweerstoffen.
Erg krom is dat ze dus geen cq-code krijgt. Nee, daar moet je die 2 prikken voor hebben.

Ik heb 1 collega die 0 antistoffen heeft aangemaakt. (Staat hiermee bekend, vandaar gecontrolleerd). Die heeft wel een qr-code, is immers 2x gevaccineerd.

Logisch he?

Verder ken ik 1 wappie (heel extreem) die uiteraard niet geënt is.
En ik ken wat jongeren, voornamelijk meiden, die niet willen i.v.m. eventuele bijwerkingen op de lange termijn.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/287573/m ... is-een-hel
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Janco schreef:
03-11-2021 11:38
Je wilt een genuanceerder beeld krijgen? Maar zelf niet in staat zijn met enige nuance te kijken naar je 'goede' vriendin, ik vind het nogal neerbuigend klinken allemaal.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf: )
Dat is dus het idee van dit topic.

Ik heb altijd met enige nuance gekeken naar mijn vriendin, want ik had geen last van haar alternatief-medische denkbeelden en dat ligt nu een beetje anders. Jij hebt vast ook wel vrienden of familieleden van wie je niet álles begrijpt, sterker, dat hoort gewoon bij vriendschap: je accepteert de verschillen, dat maakt het juist leuk. Ik vond mijn vriendin met haar kruidendrankjes leuk, het kan ook helemaal geen kwaad om hoofdpijn te verdrijven met geluidsgolven, al denk ik persoonlijk dat een paracetamol beter werkt, maar als zij zich beter voelt door geluidsgolven dan is dat toch prima? Nu, met het vaccin, ligt het in zo verre ingewikkelder dat zij steeds meer verandert in een boze, verongelijkte vrouw en ja, dat is voor mij een reden om gesprekken over Corona uit de weg te gaan. We komen er niet uit. Dat zal in dit topic ook niet gebeuren, en dat is ook niet de bedoeling. Maar ik denk dat het wel kan helpen om de achtergrond te begrijpen: waar komt de onwil vandaan?
Alle reacties Link kopieren
Goed topic dit. Voor mij persoonlijk geldt dat ik nog nooit Covid heb gehad en geen anti-vaccer ben. Integendeel. [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-11-2021 11:36
Reden: desinformatie
79.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
samarinde schreef:
03-11-2021 11:52
Maar ik denk dat het wel kan helpen om de achtergrond te begrijpen: waar komt de onwil vandaan?

Die hebben wij met zijn allen veroorzaakt. Ik vind dat we de afgelopen 15 jaar stelselmatig mensen die in een achterstandspositie verkeren hebben geconfronteerd met een wantrouwende maatschappij en een wantrouwende overheid. Niet mee kunnen komen was en is een verwijtbaar onvermogen; niet het gevolg van slechte omstandigheden of gebrekkige mogelijkheden, maar van onwil en luiheid, iets dat bestraft dient te worden met sociale uitsluiting, overmatige controle en financiële boetes. Dat een groot deel van deze mensen geen vertrouwen heeft in overheidscommunicatie en zich niet laat vaccineren is onze eigen schuld.
Alle reacties Link kopieren
@Puz_n_Boots Geheel begrijpelijk. Je bent dan mijn inziens ook geen vaccinatie weigeraar, sterker nog je hebt er 1 gehad, maar je hebt een medische reden om het vaccin niet meer te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
03-11-2021 12:01
Goed topic dit. Voor mij persoonlijk geldt dat ik nog nooit Covid heb gehad en geen anti-vaccer ben. Integendeel. Helaas heb ik wel mijn bedenkingen bij dit vaccin, met name omdat het nooit getest is op vruchtbare vrouwen in middelbare leeftijd en de langetermijneffecten onbekend zijn. Het vrouwelijk lichaam is in veel opzichten nog een mysterie in de medische wereld. Vol vertrouwen heb ik mijn eerste prik gehaald, maar hier binnen 12 uur zo slecht op gereageerd (als in: het alarmnummer moest worden gebeld, omdat ik OUT ging) dat ik mijn tweede prik heb moeten weigeren. Geen haar op mijn hoofd die erover peinst dit nog eens te moeten meemaken en mijn lichaam (dat ik door en door ken) elk jaar minimaal 2 (of zelfs 3x) bloot te stellen hieraan. De prik heeft als een aanslag gevoeld op mijn lijf, iets wat ik nooit eerder had meegemaakt. Op het moment zelf dacht ik dat ik dood ging. Ik heb er 3 dagen van moeten herstellen. Ik heb gewoon voor gekozen mijn levensstijl aan te passen en dat bevalt me uitermate goed.
Ik kan hier beter wegblijven..als ik een post als dit lees word ik echt zo niet goed, moet ik ook ff van bijkomen. Ik ben weg.
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik nog nooit iemand tegengekomen die het vreemd vindt dat ik naar aanleiding hiervan heb besloten geen verdere vaccins meer te nemen in de toekomst, ongeacht de beperkingen. Laten we eerst maar eens afwachten welke apen er nog meer allemaal uit de toekomstige coronamouw gaan rollen.
Alle reacties Link kopieren
PaulP schreef:
03-11-2021 12:05
@Puz_n_Boots Geheel begrijpelijk. Je bent dan mijn inziens ook geen vaccinatie weigeraar, sterker nog je hebt er 1 gehad, maar je hebt een medische reden om het vaccin niet meer te nemen.
Correct. Achteraf had ik er natuurlijk beter geen kunnen nemen. Dan was mijn lichaam dat bespaard gebleven, want nu met één prik sta ik nog overal buiten.
ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven