Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Waarom sluiting scholen?

25-11-2021 08:32 639 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom zouden kinderen weer de dupe moeten zijn? Omdat sommige volwassenen zich niet willen laten vaccineren? Omdat de volwassenen dan wel een leuke middag kunnen shoppen? Omdat de volwassenen dan lekker in de horeca kunnen eten en drinken? Omdat de volwassenen bij Jan en alleman op bezoek kunnen?Zolang de volwassenen hun plezier maar hebben offeren we de kinderen op? Is het misschien geen idee dat de volwassenen zich aanpassen en voorzichtig zijn? Het zijn zeker niet alleen de kinderen die het verspreiden en het zijn de volwassenen die in de ziekenhuizen belanden.
Tja. Ik heb geen kinderen maar houd me aan de regels, gevaccineerd, etc. Ik ken genoeg mensen met kinderen die zich niet hebben laten vaccineren en zich ook niet aan de regels houden. Ouders doen het zelf.

Even tot hier legde vorig jaar de vinger op de zere plek.

https://youtu.be/BckqHBqFgQQ
anoniem_64cfe301a7422 wijzigde dit bericht op 25-11-2021 08:41
17.84% gewijzigd
Het is een beetje te laat hè, het is bijna code zwart. Een lockdown met kinderen naar school is dweilen met de kraan open.
Alle reacties Link kopieren
Omdat er veel besmettingen zijn op scholen. En omdat die kinderen vaak weer bij hun ouders in huis wonen. En die ouders doen boodschappen, gaan naar werk (indien geen kantoorbaan), en zo steekt men elkaar aan.

Ik zie vaak op het forum dat hier twee dingen door elkaar worden gehaald. Dat een maatregel vervelend of nadelig is, betekent niet per sé ook dat die maatregel zinloos of onnodig is. Hoe creatief je ook een reden probeert te verzinnen waarom dit wel het geval is.

Als je hier objectief naar kijkt kun je eigenlijk niet anders dan concluderen dat schoolsluiting gewoon echt nodig is (gelijkertijd met andere maatregelen uiteraard).
Het is misschien even lastig en jammer, maar het is wel ter bescherming van de kinderen en leerkrachten hoor. Liever even thuis blijven dan op school Corona oplopen toch? Omdenken!
anoniem_63861b4f1669c wijzigde dit bericht op 25-11-2021 08:47
2.27% gewijzigd
Ik denk dat de vraag die je stelt er niet toe doet. Men moet nu in actie komen. De overheid is wederom veel te laat en te slap qua maatregelen.

Hier(VO) wemelt het van de besmettingen, er zit inmiddels 1 heel leerjaar thuis en ook meerdere klassen uit andere leerjaren.

De grootste groep besmettingen zijn onder de 10 tot 14 jarigen en hun ouders (30-45 jarigen. Een categorie waarin de vaccinatie graad ook nog eens laag is).

Scholen dicht!

Ik ben gevaccineerd, mijn kind ook. En we houden ons zo goed mogelijk aan de regels. Maar op scholen mag en kan alles. Niet oké.
anoniem_130005 wijzigde dit bericht op 25-11-2021 08:46
12.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij worden scholen en kinderopvang nog steeds gezien als een (mogelijk) grote bron van besmetting.
Alle reacties Link kopieren
Omdat hoe gemeen ook de situatie nu ronduit gevaarlijk wordt en als er nu niets gedaan wordt er dadelijk mensen geweigerd moeten worden op de IC's. Ik gun het mijn kind heel erg om lekker naar school te gaan, maar ik wil ook niet in de situatie leven waarbij door het trekken van een lootje wordt bepaald of jij een bed krijgt of niet. Niemand in Nederland heeft zo'n situatie ooit meegemaakt en daarom lijkt het voor heel veel een ver van mijn bed show, maar we zitten vlakbij deze situatie en daarom moet er nu wat gebeuren. Ik denk overigens dat als we in code zwart terecht komen er daarna nog meer zorgpersoneel uit gaat vallen, want dit gaat zo'n ontzettende psychische schade geven en zou dan betekenen dat we nog heel lang in de situatie met personeel tekorten en dus opschaling van zorg te maken gaan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
25-11-2021 08:39
Tja. Ik heb geen kinderen maar houd me aan de regels, gevaccineerd, etc. Ik ken genoeg mensen met kinderen die zich niet hebben laten vaccineren en zich ook niet aan de regels houden. Ouders doen het zelf.

Even tot hier legde vorig jaar de vinger op de zere plek.

https://youtu.be/BckqHBqFgQQ
Dat zijn de volwassenen dus, toch?
Ik denk dat ergens ook het issue is, dat met jonge kinderen het lastiger is om thuis te blijven. Probeerde dat een vriendin uit te leggen, die niet begreep waarom men niet “gewoon thuis blijft”.

Single vriendin van mij heeft vaccinatie gehad, werkt thuis, laat boodschappen bezorgen en amper sociale contacten fysiek. Als iedereen dat zo zou doen, zou het er veel beter uit zien. Dat klopt. Heeft ze wel gelijk in.

Echter is dat met jonge kinderen niet goed haalbaar. Die gaan naar school, ouders staan op het schoolplein, zwemles, sportclubs, speeldates. Daarnaast kun je als ouder met 3 kinderen op 6 hoog, zonder tuin, niet de hele dag “binnen blijven”. Dat kan gewoon niet. Vooral niet met kinderen onder de 8. Niet iedereen heeft een tuin en groot huis. En ook niet iedereen beschikt over fantastische pedagogische skills.

Kinderen zijn vaak natuurlijk een eigen keuze, maar niemand wist natuurlijk dat er een pandemie zou komen.

Ik vind het heel lastig. Zelf overleef ik het nog wel een keertje (al betwijfel ik of mijn contract dan verlengd gaat worden), maar heel veel ouders trekken dat dus niet en daar zijn de kinderen wel de dupe van. En dat zijn ook de kinderen die over 15-18 jaar dus in de zorg moeten werken en andere cruciale beroepen……

Maar goed, als ik onder een bus kom, vind ik het wel fijn als de ambulance mij kan komen ophalen en dat een operatie uitgevoerd kan worden door een arts die niet half overspannen is/of dat er überhaupt geen arts meer voor handen is. Dus ik ben bang dat de enige optie tijdelijke schoolsluiting is….
anoniem_405244 wijzigde dit bericht op 25-11-2021 08:56
10.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Omdat maatregelen er niet zijn om mensen te belonen of straffen, maar om de zorg overeind te houden.
FunnyFace8 schreef:
25-11-2021 08:45
Het is misschien even lastig en jammer, maar het is wel ter bescherming van de kinderen en leerkrachten hoor. Liever even thuis blijven dan op school Corona oplopen toch? Omdenken!
Hier heeft iedereen het al gehad tegen de tijd dat de lockdown komt. Kinderen hebben twee weken thuis gezeten omdat er veel besmettingen waren in de klas (incl de leerkrachten). Dus die lockdown komt hier wel een beetje als mosterd na de maaltijd.
Tullia schreef:
25-11-2021 08:52
Omdat maatregelen er niet zijn om mensen te belonen of straffen, maar om de zorg overeind te houden.
Dat zou dus op een andere manier moeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat er voorzorgsmaatregelen moeten genomen worden maar als men enkel de scholen sluit kunnen volwassenen verder blijven doen met hetgeen ze bezig zijn.
*
anoniem_399590 wijzigde dit bericht op 25-11-2021 08:54
0.00% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
25-11-2021 08:49
Dat zijn de volwassenen dus, toch?
Dat klopt. De scholen gaan (misschien) toch ook niet dicht om de kinderen te straffen voor iets wat ze niet gedaan hebben? Het is gewoon nodig. Ook al komt dat door de ouders en andere volwassenen. Vervelend voor de kids, maarja...
*Sally* schreef:
25-11-2021 08:54
Dat zou dus op een andere manier moeten.
Hoe dan? De scholen zijn de brandhaarden. Meeste besmettingen vinden plaats onder kinderen.
Muurbloempje115 schreef:
25-11-2021 08:54
Dat klopt. De scholen gaan (misschien) toch ook niet dicht om de kinderen te straffen voor iets wat ze niet gedaan hebben? Het is gewoon nodig. Ook al komt dat door de ouders en andere volwassenen. Vervelend voor de kids, maarja...
Het is wel wat meer dan “vervelend voor de kids”. Dit is nu het derde schooljaar op rij dat kinderen voor langere tijd thuis komen te zitten.
poezewoefje schreef:
25-11-2021 08:54
Ik begrijp dat er voorzorgsmaatregelen moeten genomen worden maar als men enkel de scholen sluit kunnen volwassenen verder blijven doen met hetgeen ze bezig zijn.
Natuurlijk komen er dan ook meer beperkingen voor volwassenen.
Alle reacties Link kopieren
Het is nog helemaal niet zeker dat dat gaat gebeuren, op NOS las ik: de kans is niet groot, maar ook niet uitgesloten. Ik geloof er wel in dat ze alles zullen doen om het te voorkomen, als het dan toch gebeurt zal het denk ik niet anders kunnen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Muurbloempje115 schreef:
25-11-2021 08:55
Hoe dan? De scholen zijn de brandhaarden. Meeste besmettingen vinden plaats onder kinderen.
Nu ja.
Maar dat heeft iets te maken met wat ik schreef over dat de capaciteit van de zorg structureel omhoog moet. Als Corona een structureel probleem is, moet daar iets veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Het is je ontgaan dat de meeste besmettingen momenteel onder basisschoolleerlingen en hun ouders zijn? En die ouders gaan werken, doen boodschappen en al die dingen die mensen nog meer doen in het dagelijks leven en besmetten dus weer verder.

Ik zit echt ook niet te wachten op een schoolsluiting. Mijn dochter trok de online lessen vorig jaar niet en moest afstromen, mijn zoon doet een mbo-opleiding met veel praktijklessen en stage, ze hebben al te horen gekregen dat de kans groot is dat alles weer vanuit huis moet en praktijk en stage weer komen te vervallen. Mijn andere zoon heeft zijn eerste jaar op de uni vooral thuis doorgebracht en kon net zijn leven als student gaan oppakken en had zicht op dit jaar wél een studiereis, wel zo handig als je archeologie ook in de praktijk kunt leren.
Maar het is niet anders. Zo doorgaan is ook geen optie en die maatregelen zullen echt niet alleen gelden voor scholen.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 25-11-2021 08:59
3.55% gewijzigd
*Sally* schreef:
25-11-2021 08:53
Hier heeft iedereen het al gehad tegen de tijd dat de lockdown komt. Kinderen hebben twee weken thuis gezeten omdat er veel besmettingen waren in de klas (incl de leerkrachten). Dus die lockdown komt hier wel een beetje als mosterd na de maaltijd.
Ik begrijp je punt. Het lijkt me echter als overheid best moeilijk om op individuele omstandigheden beleid te voeren .
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
25-11-2021 08:53
Hier heeft iedereen het al gehad tegen de tijd dat de lockdown komt. Kinderen hebben twee weken thuis gezeten omdat er veel besmettingen waren in de klas (incl de leerkrachten). Dus die lockdown komt hier wel een beetje als mosterd na de maaltijd.
Hier hetzelfde, 80 procent van de klassen heeft het virus inmiddels gehad de afgelopen weken. Waaronder wij zelf, 3 weken binnen met het gezin inmiddels. Ik vind dit ook een late maatregel.
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
25-11-2021 08:46
Volgens mij worden scholen en kinderopvang nog steeds gezien als een (mogelijk) grote bron van besmetting.
Is toch ook niet gek?
Onder kinderen stikt het altijd van de virussen, dus ook Corona.

Op de middelbare scholen waar ik werk, valt het (tot nu toe) wel mee qua besmettingen, met op dit moment 3 van de 800 leerlingen (waarvan twee in één gezin), 18 in quarantaine. 80 "gewone" zieken (en dat aantal is ongeveer gelijk als we naar de afgelopen drie jaar kijken, alhoewel het in 2018 wel hoger was).

Maar ik ken wel meer verhalen van scholen (PO en VO) waar inderdaad hele klassen thuis zitten, ivm besmettingen en/of quarantaine.

Hoe rot ook voor de kinderen; het open houden van scholen is echt niet verstandig, virus-wise.....
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 25-11-2021 08:59
1.13% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven