Coronavirus COVID-19 alle pijlers

BOOSTERPRIK - Voor wie nemen we die eigenlijk?

25-11-2021 18:42 811 berichten
Alle reacties Link kopieren
De overheid moet veel meer doen om de ongevaccineerden te bereiken. Ze richten zich enkel tot de bereidwillige groep (de reeds gevaccineerden) om zich opnieuw te laten prikken.

Ookal voelt het als een compensatie (ik ben nog ruim voldoende beschermd), de boosterprik zal ik ook nemen, voel me zeker wel maatschappelijk verantwoordelijk.
ECHTER de overheid doet te weinig om de anti-vaxxers te bewegen tot het nemen van prikken. Op deze manier redden we het niet.

Groepen bestaan uit subgroepen
Weigeraars hebben verschillende motieven. Daar liggen kansen voor de overheid.

Er zijn passieve weigeraars (die krijgen bijvoorbeeld te weinig begrijpbare informatie, voelen zich vanwege achterstandspositie minder betrokken bij de overheid, hun omgeving helpt niet mee, ervaren groepsdruk, bijv migranten) en er zijn actieve weigeraars.

De actieve weigeraars zijn ook weer onder te verdelen in subgroepen. Van principiële weigeraars, angstige of verwarde mensen en relschoppers (anti-overheid).

Er is vanuit de overheid onvoldoende strategie om de deze groepen te bereiken. Dus legt men de oplossing enkel bij de bereidwillige groep om die steeds weer te laten prikken. Zonder visie en gerichte aanpak om zoveel mogelijk mensen te bereiken redden we het niet. Een ander groot risico: het vertouwen van gevaccineerden wordt ook minder als men steeds moet bijprikken terwijl men nog ruim voldoende beschermd is. Enkel omdat de overheid geen werk maakt van het bewegen van de ongevaccineerden.

Onvoldoende visie en strategie (vooruit denken):
Het is al jaren dankzij onderzoek en studies bekend dat bijv migranten zonder extra inspanningen vanuit de overheid niets doen met oproepen tot vaccinatie (zoals griepprik, oproepen bevolkingsonderzoek). Dit heeft verschillende oorzaken. Een belangrijke is de taalbarriere, ouderen zijn afhankelijk van hun kinderen voor uitleg, deze raden het af. Een tweede belangerijke reden is het wantrouwen richting overheid (denk aan etnische profilering, kindertoeslagaffaire). Ondanks deze kennis en ondanks de wetenschap dat diabetes veel voorkomt onder deze groep, is er vanuit de overheid bar weinig gedaan om ze te bereiken.

De persconferenties worden bijvoorbeeld niet eens ondertiteld. Ik vind zoiets totaal ongepast, je negeert daarmee het gegeven dat we een multiculturele samenleving hebben. Best dubieus. Als er verkiezingen zijn weten ze zich immers wel in bochten te wringen om zoveel mogelijk mensen te bereiken met gerichte campagnes bijvoorbeeld. Elke stem telt tijdens de verkiezingen. Elke prik telt blijkbaar niet tijdens een pandemie.

Door zeer bezorgde drukbezette (huis)artsen is er begin dit jaar een brandbrief gestuurd aan Hugo. Om erop te wijzen dat deze groep (migranten) onvoldoende meegenomen wordt en veel besmettingen en doden kent. Ze zijn oververtegenwoordigd in de ziekenhuizen en op de IC’s. Dat als er niet snel ingegrepen wordt door het kabinet zij zorgen voor een derde grote golf vanaf september dit jaar die de ziekenhuizen plat leggen.

Pas door de petitie en brandbrief van de (huis)artsen, ondersteund door ziekenhuizen en zorgverzekeraars, is de overheid maanden te laat alsnog in actie gekomen. Zoals verzocht door de artsen zijn er inmiddels campagnes gestart in de diverse wijken.

https://www.nu.nl/coronavirus/6129606/a ... ccins.html

https://pointer.kro-ncrv.nl/artsen-over-vaccinatiekloof

Inmiddels is het eind november.
De voorspellingen van de artsen zijn uitgekomen. De ziekenhuizen en IC’s liggen vol, met voornoemde groep oververtegenwoordigd. Tegen code zwart aan. Overige operaties zijn opgeschort. Dit is ongekend. Dit had voorkomen kunnen worden. De campagnes laten nu al zien dat deze groep mensen door begrijpelijke informatie zich gewoon laten vaccineren (in de betreffende wijken is 3 maanden na start campagnes de vaccinatiegraad 25% verhoogd. Het gemiddelde ligt daar nu rond de 75%). Dus doorpakken Hugo en zijn batterij aan ambtenaren! Dit moet geregeld worden, hele land door en snel. Daarnaast een gerichte aanpak starten voor de andere subgroepen van anti-vaxxers.

De prijs van de afwachtende houding van het kabinet
Inmiddels hebben meer dan 27.000 !! zorgmedewerkers hun baan opgezegd en zijn er rond de 230.000 !! uitgestelde operaties en behandelingen die ingehaald moeten worden. Hoe dan?? Denk vooral aan de mensenlevens die niet zijn gered en die nu nog in gevaar zijn door covid en door uitgestelde operaties!!

Stop met elkaar virtueel de schedels in te slaan. Het lucht tijdelijk op maar verandert niks. Richt je tot de overheid!! Kopieer deze link en deel het zoveel mogelijk met journalisten, politici. Dit moet veranderen anders redden we het niet.

Zij onderstaande link met artikel die dit bevestigt. Met grote dank aan Dokje.

We don’t need universal booster shots. We need to reach the unvaccinated.

https://www.washingtonpost.com/outlook/ ... l-opinion/

—————————————————-

Dokje schreef: ↑30-11-2021 23:25
Ellerlilalinne: dit artikel beschrijft misschien wat je ervaart. Geschreven door 2 oud directeuren van de Amerikaanse FDA en een arts, die recent opgestapt zijn bij de FDA. Reden: dat zonder medisch wetenschappelijke basis de booster voor iedereen wordt 'gepusht' ipv voor de (veel kleinere) groep waarvoor de booster effectief zal zijn.
Bizar trouwens dat je hier in Nederland niks over hoort, de FDA is toch een hele belangrijke organisatie. En deze oud directeuren hebben recent nog in the Lancet gepubliceerd.
Het kan nooit kwaad om verschillende invalshoeken te lezen.

https://www.washingtonpost.com/outlook/ ... l-opinion/
ellerlilalinne wijzigde dit bericht op 03-12-2021 00:49
93.14% gewijzigd
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat er zoveel besmettingen zijn?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik twijfel ook nog over de boosterprik. Heb 3 maanden geleden met 2e vaccin gehad en het gaat nu wel erg snel dat ik alweer een keuze moet maken voor een boosterprik.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is de boosterprik vooral van nut voor de kwetsbaren zelf (ouderen en mensen met een immuunprobleem) om te zorgen dat ze zelf niet in het ziekenhuis komen?
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het zie: een booster haal je volgend mij vanaf 6 maanden na laatste prik of iets dergelijks. Voor mij zou dat februari/maart kunnen zijn.

Ik haal de booster om meerdere redenen:
- ten eerste is een booster-vaccin iets wat zeer veel voorkomt, denk aan DKTP en hepatitis. Daarom heb ik er geen bezwaren tegen.
- ik heb met volle overtuiging mijn eerste prikken gehaald, dus dit is alleen maar een meerwaarde
- ik bescherm mezelf
- ik bescherm anderen een beetje
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je deze niet nemen als je de vorige 2 prikken wél hebt genomen? In eerste instantie voor jezelf, maar ook zeker voor je omgeving/maatschappij. Waarom twijfel je aan de 3e prik?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een booster niet per se bezwaarlijk vinden, denk ik. Maar aangezien ik onder de achtelozen val omdat ik mijn zieke kind naast me heb laten slapen, ben ik het komende jaar immuun ;-D
Alle reacties Link kopieren
Voor wie We het doen, daar heb ik geen antwoord op.
Ik doe het ten eerste voor mezelf en daarnaast voor de medewerkers in de zorg.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem hem voor mezelf. Ik heb Jansen gehad en denk dat ik wel wat extra bescherming kan gebruiken.
Dan heb ik er alles aan gedaan ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Die boosterprik nemen we omdat het virus zich nog niet onder controle laat krijgen met een vaccinatie. Virussen zijn wel vaker best slim.
En dus nemen we de boosterprik gewoon totdat covid-19 een ziekte is die af en toe eens opduikt bij een enkeling.
Ik ben 7 maanden geleden gevaccineerd, dus mijn immuniteit is inmiddels enorm gedaald (heb naar mijn weten geen corona gehad). Ik ga volgende week voor de booster. Ik haal hem voor mezelf en voor anderen. Geen probleem mee. Mijn kinderen (basisschool) zijn ook gevaccineerd. Wij wonen in een buitenland waar dat al kan. Ben dankbaar dat de mogelijkheid bestaat om onszelf te beschermen en te helpen deze pandemie in te dammen. Ben het enorm zat, en hoop dat iedereen zijn steentje bijdraagt d.m.v. vaccinatie. Ook dragen wij in het openbaar nog mondkapjes. Ook op school. Wel zo veilig, en goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
voor wie? voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft die booster volgens jou voor toegevoegd nadeel? Tenzij je heel ziek was van de vaccins is het enige offer dat je mogelijk voor het hogere doel moet brengen een momentje van je tijd om de prik te laten zetten.

Laten we nou niet gaan doen of iedereen die zich heeft laten vaccineren daardoor enorm ontriefd is. Het is net zo goed voor je eigen veiligheid en kwaliteit van leven als we dat virus met zijn allen een beetje onder de duim kunnen houden. Zodat je lekker fit kunt blijven in de sportschool en je bloedjes gewoon naar school kunnen zonder de leraren aan te steken en zo.
foechoer wijzigde dit bericht op 25-11-2021 19:04
0.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gewoon, omdat het kan.
Ik ben helemaal voor het verdienmodel van bigpharma. Goed bezig die lui.
Alle reacties Link kopieren
NweNick schreef:
25-11-2021 19:04
Gewoon, omdat het kan.
Ik ben helemaal voor het verdienmodel van bigpharma. Goed bezig die lui.

Foei, voor big Pharma en nog een schaap ook.

Treurig.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem de boosterprik omdat ik in de zorg werk. Verder heb ik nog geen fatsoenlijke voorlichting gezien over het effect ervan. Voor mijn gevoel spek ik de kas van Pfizer.
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
25-11-2021 19:05
Foei, voor big Pharma en nog een schaap ook.

Treurig.
Schaap, meeloper, sneuneus, gek, je zegt het maar. Ik sta in de rij en ben bijna aan de beurt :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Nog geen idee hoe lang die booster werkt / geldig zal zijn.

Als ik uitga van een half jaar dan laat ik hem pas acht maanden na mijn tweede Pfizer zetten en kan ik volgend jaar naar Frankrijk.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
En nu hopen dat we gewoon stug op geboortejaar gaan prikken en weer niet allerlei anderen voor morgen (natuurlijk eerst ouderen kwetsbaren en mensen in de zorg) we hebben bij de vorige twee gezien hoe ingewikkeld dat werd.
Ik werk in de zorg en net als de eerste prik die ik liet zetten , is dat omdat ik met kwetsbare mensen werk.
De booster prik laat ik ook zetten.
Alle reacties Link kopieren
Eerst de mensen die in de zorg en het onderwijs werken.
Daarna op leeftijd.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
25-11-2021 19:23
Nog geen idee hoe lang die booster werkt / geldig zal zijn.

Als ik uitga van een half jaar dan laat ik hem pas acht maanden na mijn tweede Pfizer zetten en kan ik volgend jaar naar Frankrijk.
Ja, das zo kak, ik heb de laatste al begin feb gehad. Ik moet echt gewoon weer.
Alle reacties Link kopieren
De commissie stelde 9 maand voor
Ik werk in de zorg en heb in februari mijn vaccinaties gehad, dus het is voor mij sowieso weer tijd voor een nieuwe.
Ik krijg binnenkort de oproep via werk en ga hem dan laten zetten.
Alle reacties Link kopieren
De reden dat ik de booster neem is niet anders dan de reden dat ik de eerste en tweede prik heb genomen.
Geen motto

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven