Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Wanneer geur/smaak weer terug?

03-12-2021 23:05 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan nu sinds een week niks meer ruiken en proeven. En ik denk daar nog als meest van baal ik als grote hobbykok.

Hoelang duurde het bij jullie tot je het weer terug kreeg? Deed je er iets speciaals aan of was het ineens terug?

Ik kwam tijdens een rondje Google-en van die setjes geurende oliën tegen om het een soort van te trainen. Iemand ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Hier is al een topic over. Heb ik net ge-upt.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn moeder duurt het nu al ruim een jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik testte 12 dagen geleden positief. Mijn smaak en geur zijn wel verbeterd, maar nog niet helemaal terug. Alles is nog vlak; af en toe ruik ik opeens een vlaag, maar meestal moet ik me concentreren om iets te ruiken of te proeven.
Alle reacties Link kopieren
Reuk toch?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik stink enorm, maar gelukkig ruik ik daar niks van ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ruik en proef ook al een week NIKS. Baal er verschrikkelijk van.
Alle reacties Link kopieren
Een jaar geleden ook positief getest. Reuk is nu nog steeds vervormd; sommige geuren kloppen wel, andere niet.

Smaak is wel gebleven, alleen bepaalde producten proeven nog raar, zoals paprika.

Ik heb zo’n setje geurolie en dat doe ik nu een week of 8 en dat heeft nog wel wat verbetering gebracht.

Hopelijk is het snel weer op peil bij je!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook al bijna een jaar last van niet goed meer kunnen ruiken en proeven. Het is een paar weken helemaal weg geweest en toen kwam er langzaam iets terug en dat proces is nog steeds gaande.
Ik kook en eet heel graag en ik ben ook periodes behoorlijk wanhopig geweest. Nu begin ik er een beetje aan te wennen dat ik nooit meer zo zal genieten van eten en koken als ik ooit deed. Sommige smaken proef ik helemaal niet meer, zoals chocolade. Zoet is sowieso ingewikkeld geworden. Ik proef zure smaken goed, dus ik neig nu veel naar zuur, maar dat vindt niet iedereen lekker. Omdat smaken anders binnenkomen en/of vervormd raken wordt koken voor anderen erg lastig. Ik kan er niet op vertrouwen dat wat ik proef ook voor een ander zo proeft.
Soms vergeet ik dat ik dingen niet proef. Dan neem ik heel enthousiast een stukje chocola dat me aangereikt wordt en dan smaakt het naar niks. Dan kan ik wel janken. Aan de andere kant proef ik ook soms ineens iets wel waarvan ik het niet verwacht en ook dan zit ik te snotteren... van blijdschap.
Ik heb nog steeds hoop dat het beter zal worden, want er veranderen nog steeds constant dingen. Heb ook wel eens dat ineens de hele dag alles naar roestig ijzer smaakt. En dat is dan een dag later weer weg. Ik zie het maar als teken dat er nog steeds iets gebeurt in mijn ruik/proef/hersen/zenuwgebeuren en hopelijk is dat goed.
Alle reacties Link kopieren
Ietsjemeer, wat heb jij er al lang last van! Hoop echt dat het bij mij minder lang gaat duren.

Koken is nu ook echt lastig. Standaard dingen met standaard ingrediënten dat gaat nog wel, maar iets wat een beetje exotischer is en eigen inbreng vereist is lastig, want ik kan helemaal niets proeven en weet dus ook niet of er van een bepaald ingrediënt voldoende bij zit of te veel.

Heb jij iets gedaan om je geur en smaak te trainen of triggeren? Ik heb gehoord dat er een bepaalde geurtraining is.
Mijn klachten zijn er nog maar kort, dus ik wacht eerst eens rustig af of er vanzelf iets verandert, maar als dat niet zo is, dan zou ik het toch wel fijn vinden als ik ook iets kan doen behalve alleen wachten.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik heb woensdag pas positief getest, toen ook verkouden geworden en vrijwel meteen geen reuk meer. Smaak nog wel maar niet alles even intens. Toch ben ik mijn reuk met een verkoudheid ook altijd even kwijt dus ik wacht het nog even rustig af. Maar het is wel heel irritant vind ik!
Alle reacties Link kopieren
Forte, ik heb inderdaad die flesjes om aan te ruiken besteld en dat een tijdje heel trouw gedaan. Ik denk wel dat het iets helpt. Vanwege het wisselende beeld is het soms moeilijk te bepalen, maar ik merkte wel dat ik de geuren in de loop van de tijd wel duidelijker ging ruiken.
In het dagelijks leven probeer ik het ook zo te oefenen. Je weet natuurlijk doorgaans niet altijd wat je niet ruikt, maar als ik bijvoorbeeld langs de bakker fiets waarvan ik weet dat het daar pre-corona altijd heerlijk naar versgebakken brood rook dan ga ik heel bewust proberen om die geur te ruiken en soms lukt het dan ook een beetje.
Of in het bos: het helpt als ik stil ga staan, mijn ogen dicht doe en me concentreer op de geuren dan komt er meestal wel wat. Maar zo lang ik me niet focus ruik ik niks, komt er nooit meer spontaan een geur mijn neus binnen drijven.
Ik hang dus ook regelmatig met mijn ogen dicht vol overgave met mijn neus bijna in de pannen, tot grote hilariteit van mijn vriend.
Ik vind het een vreselijk symptoom en ik wil heel graag al mijn proeven en ruiken terug, maar ik merk ook dat áls ik dan eens iets goed proef dat ik er aanzienlijk meer van geniet dan voorheen. Ik ben me zeer bewust geworden van hoe ontzettend lekker dingen kunnen ruiken of proeven en dat maakt het nu soms bijna een extatische ervaring.
Hoop dat je je proeven en ruiken snel terug hebt en dat je weer net zo lekker kunt koken en eten als voorheen.
Alle reacties Link kopieren
Pff, hier ook. Sinds afgelopen maandag klachten/positief en dinsdag smaak en geur weg. Werd ook wel tegelijk flink neusverkouden dus dat hangt er denk ik mee samen, want dan is geen reuk/smaak standaard bij mij, maar meestal korter en niet zo erg. Want ik heb echt vier dagen 0,0 geproefd of geroken. Beangstigend eigenlijk wel! Zeker als je gaat googelen (niet doen haha). Ik moet zeggen dat het vandaag iets beter gaat. Sterke geuren zoals koffie en ui ruik ik als ik er met mijn neus bovenhang en sommige dingen proef ik een klein beetje. Hopelijk zet dat nu ook door. Het gekke is dat ik vanmorgen een halfuurtje ineens bijna alles kon ruiken, en daarna ineens weer bijna niets. Ik mis de geuren van frisse lucht, van mijn kinderen en mijn huis :-[. Hopelijk komt het, bij iedereen, heel snel terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik nu al bijna een jaar.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
mssmees schreef:
05-12-2021 01:03
Pff, hier ook. Sinds afgelopen maandag klachten/positief en dinsdag smaak en geur weg. Werd ook wel tegelijk flink neusverkouden dus dat hangt er denk ik mee samen, want dan is geen reuk/smaak standaard bij mij, maar meestal korter en niet zo erg. Want ik heb echt vier dagen 0,0 geproefd of geroken. Beangstigend eigenlijk wel! Zeker als je gaat googelen (niet doen haha). Ik moet zeggen dat het vandaag iets beter gaat. Sterke geuren zoals koffie en ui ruik ik als ik er met mijn neus bovenhang en sommige dingen proef ik een klein beetje. Hopelijk zet dat nu ook door. Het gekke is dat ik vanmorgen een halfuurtje ineens bijna alles kon ruiken, en daarna ineens weer bijna niets. Ik mis de geuren van frisse lucht, van mijn kinderen en mijn huis :-[. Hopelijk komt het, bij iedereen, heel snel terug.
Oh herkenbaar! Hier woensdag eerste klachten en donderdag positieve test. Donderdagavond ook gelijk geen geur meer. Dat mis ik echt wel... smaak heb ik voor een groot deel nog wel, al lijkt het alsof de smaak even moet landen. Ik eet iets en pas na 3 seconden ofzo proef ik concreet de smaak.
Reuk missen vind ik vervelend, om de redenen die jij noemt: vooral als ik de kids knuffel (we zijn allevier besmet) en ze niet ruik, voelt dat even heel rot!

Heb je verder ook alleen verkoudheidsklachten?
Alle reacties Link kopieren
Flo-tje4 schreef:
05-12-2021 09:24
Oh herkenbaar! Hier woensdag eerste klachten en donderdag positieve test. Donderdagavond ook gelijk geen geur meer. Dat mis ik echt wel... smaak heb ik voor een groot deel nog wel, al lijkt het alsof de smaak even moet landen. Ik eet iets en pas na 3 seconden ofzo proef ik concreet de smaak.
Reuk missen vind ik vervelend, om de redenen die jij noemt: vooral als ik de kids knuffel (we zijn allevier besmet) en ze niet ruik, voelt dat even heel rot!

Heb je verder ook alleen verkoudheidsklachten?
Ja ik ben echt snotverkouden geweest, nu nog steeds niet helemaal over. Eén dagje gehoest maar dat was echt verbazingwekkend snel weer weg. Nu nog wel elke keer vage hoofdpijn en licht in mijn hoofd, voelt vervelend, het is dus nog niet weg en ook geen gewone verkoudheid. En dat ondanks (of dankzij) volledige vaccinatie.

Ik ruik weer een beetje meer vandaag, maar nog steeds alleen als ik er bewust aan ga ruiken, niet spontaan zoals je normaal zou doen. Bah. Ik word er ook echt onzeker van, ruikt dit nog wel fris, kan dit shirt nog. En totaal geen zin om te koken wat ik normaal echt wel leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
mssmees schreef:
05-12-2021 10:23
Ja ik ben echt snotverkouden geweest, nu nog steeds niet helemaal over. Eén dagje gehoest maar dat was echt verbazingwekkend snel weer weg. Nu nog wel elke keer vage hoofdpijn en licht in mijn hoofd, voelt vervelend, het is dus nog niet weg en ook geen gewone verkoudheid. En dat ondanks (of dankzij) volledige vaccinatie.

Ik ruik weer een beetje meer vandaag, maar nog steeds alleen als ik er bewust aan ga ruiken, niet spontaan zoals je normaal zou doen. Bah. Ik word er ook echt onzeker van, ruikt dit nog wel fris, kan dit shirt nog. En totaal geen zin om te koken wat ik normaal echt wel leuk vind.
Volgens mij doormaken we het virus een beetje op dezelfde manier. Hier ook erg verkouden en ook maar 1 dagje gehoest. Ik vermoed ook dat ik het redelijk mild doormaak door mijn volledige vaccinatie idd maar ik weet niet wat er evt nog gaat komen, zit pas op dag 5. Ook licht/duf in m’n hoofd en snel fysiek moe. Hartslag is relatief snel hoog. Zakt ook weer snel. Venijnig virus is het wel.
Net gedouched en ik rook heel in de verte mijn shampoo weer! :yes: Meteen overal aan zitten snuffelen maar nog niet alles komt binnen. Geduld :-)

Ik doe nu gewoon even alles na 1 dag dragen in de was. Gewoon voor m’n eigen gevoel. En koken zonder reuk en weinig smaak is geen klap aan inderdaad! Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Het niet kunnen ruiken maakt me onzeker merk ik. Ik kan mijn kleding niet ruiken, ik ruik niet of mijn huis nog fris ruikt, ik ruik niet of eten nog goed is. Gelukkig heb ik huisgenoten om me te helpen.

En het niet kunnen proeven maakt me somber. Ik kan niet meer genieten van eten of drinken.

Hopelijk komt er snel verbetering, maar ik merk nog niks. Andere klachten zijn wel zo ongeveer over. Alleen nog enorme moeheid.
Alle reacties Link kopieren
Forte schreef:
05-12-2021 11:37
Het niet kunnen ruiken maakt me onzeker merk ik. Ik kan mijn kleding niet ruiken, ik ruik niet of mijn huis nog fris ruikt, ik ruik niet of eten nog goed is. Gelukkig heb ik huisgenoten om me te helpen.

En het niet kunnen proeven maakt me somber. Ik kan niet meer genieten van eten of drinken.
Nou precies dit. Ik word er gewoon verdrietig van. Vandaag ook weer. Ik was champignonsaus aan het maken en ik moest aan m'n kind vragen of er wat zout bij moest. Ik proefde helemaal niks.

Ik voel me ook een soort gehandicapt. Ik ben slechtziend en mijn andere zintuigen zijn een stuk beter dan normaal. Zo heb ik bijvoorbeeld een heel scherp gehoor en mijn smaakpapillen en reuk staan best op scherp. Nu heb ik dat allemaal niet (op'n gehoor na dan) en ik voel me echt gewoon een beetje verloren hoe stom het ook klinkt. Ik haal energie uit koken en lekker eten en dat is nu helemaal weg.
Alle reacties Link kopieren
Sjiraf, Forte, mssmees? Weekje verder: gaat het nu bij jullie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven