Entertainment alle pijlers

Hij is een zij

08-01-2014 23:12 189 berichten
Arie Boomsma volgt vijf jonge mensen die in het verkeerde lichaam zijn geboren en een lange weg gaan om van vrouw man te worden of andersom. Freddie, Mick, Sophie, Arjon, Martin en Bo staan centraal.



Elke dinsdag om 21:55.



Iemand gisteren de eerste aflevering gezien? Hoop dat veel mensen kijken, want ik merk dat er nog veel onbegrip is over transgenders.

Ik vond die Freddie en Mick overigens echt leuke jongens, heel 'goed gelukt' ook. Daar zou je het echt nooit van raden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook gekeken! Heb het pas met m'n studie over GIS gehad, dus erg interessant en up to date voor mij hihi.

Ik vond die jongens idd echt jongens! En die

arjon (?) ook wel, al was hij dan wel klein en wat andere trekjes, maar als je het niet weet zou je bij hem denk ik ook niets vermoeden. Aan Bo zag je het nog wel goed .
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 'goed gelukt' altijd zo'n nare soort van beoordeling van transgenders. Dat zeg je ook niet over andere mensen, dus ik vindt het altijd zo bijzonder dat dit over transgenders wel wordt gezegd..
quote:charly28 schreef op 08 januari 2014 @ 23:17:

Ik vind 'goed gelukt' altijd zo'n nare soort van beoordeling van transgenders. Dat zeg je ook niet over andere mensen, dus ik vindt het altijd zo bijzonder dat dit over transgenders wel wordt gezegd..

Goh, zat echt al te wachten op dit commentaar

Zelfs m'n aanhalingstekens voor de teerhartigen mochten niet baten.



Lijkt me toch duidelijk hoe ik dit bedoel, ik ben echt de laatste die iets naars of lomps zal zeggen over deze mensen.
Alle reacties Link kopieren
Zo over teerhartig gesproken.. Ik vroeg me alleen hardop af waarom mensen dit vaker zeggen over transgenders.
Omdat we er omheen kunnen lullen, maar feit blijft dat je maar moet afwachten hoe zoiets lukt, en hoe je eruitziet.



Tja, als sommige mensen daar niet tegen kunnen.



Er worden wel ergere dingen gezegd over transgenders. Wat ik allemaal voorbij heb horen komen over die Valentijn die meedeed aan Expeditie Robinson. ''Gewoon een vent, blijf hem gewoon een vent noemen, aanstellerij, ik doe niet mee aan dat soort onzin''.

Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gezien. Kennelijk maakt het veel verschil hoe vroeg/laat je de behandeling start of het zichtbaar is dat iemand transgender is (zo beter uitgedrukt?)



Hoewel Arjon niet veel vrouwelijke trekjes had. Zelfs van die mannelijke inhammen, haha... misschien door de hormonen?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 08 januari 2014 @ 23:18:

[...]



Goh, zat echt al te wachten op dit commentaar

Zelfs m'n aanhalingstekens voor de teerhartigen mochten niet baten.



Lijkt me toch duidelijk hoe ik dit bedoel, ik ben echt de laatste die iets naars of lomps zal zeggen over deze mensen.Ik ben het met je eens hoor, dacht hetzelfde! Ik bedoel, ze zijn hun leven toch als meisje begonnen en hun verandering naar jongen is gewoon mensenwerk. Dat had ook heel anders kunnen uitvallen. Ik denk dat die twee het 'voordeel' hadden dat ze al voor hun pubertijd met hormoontherapie etc. zijn begonnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moonlight82 schreef op 08 januari 2014 @ 23:27:

Ik heb het ook gezien. Kennelijk maakt het veel verschil hoe vroeg/laat je de behandeling start of het zichtbaar is dat iemand transgender is (zo beter uitgedrukt?)



Hoewel Arjon niet veel vrouwelijke trekjes had. Zelfs van die mannelijke inhammen, haha... misschien door de hormonen?Ik vond ook zijn taalgebruik zo mannelijk, dat viel me wel op. Hoe hij omslachtig over menstruatie praatte.. Neemt niet weg dat me dat inderdaad een traumatisch gebeuren lijkt als je je eigenlijk man voelt.
Alle reacties Link kopieren
Dus omdat er ergere dingen worden gezegd over transgenders is het toegestaan om iemand te beoordelen hoe hij gelukt is? Alsof je over een appeltaart praat ofzo.

Ik vind het belangrijker om te zien in zo'n programma of iemand daadwerkelijk gelukkiger van zijn keuze is geworden.
Wij zeggen over onze dochter ook gewoon dat ze best goed gelukt is hoor niks raars aan vind ik. En we snappen toch allemaal hoe TO het bedoeld. Als ze had gezegd, da's een goeie omgebouwde, was daar weer over gevallen.



Ik heb een stukje gezien, ga het nog wel terug kijken. Vind het wel interessant en goed dat er zo'n programma is. Wat mij wel opviel is, dat het van vrouw naar man meestal minder duidelijk te zien is dan bij man naar vrouw.

Al had ik dan bij Valentijn in ER weer helemaal niet het idee dat dat een man was geweest. Maar over het algemeen is het dan toch duidelijker te zien dan andersom. Iig bij de mensen in deze serie vond ik.
quote:charly28 schreef op 08 januari 2014 @ 23:30:

Dus omdat er ergere dingen worden gezegd over transgenders is het toegestaan om iemand te beoordelen hoe hij gelukt is? Alsof je over een appeltaart praat ofzo.

Ik vind het belangrijker om te zien in zo'n programma of iemand daadwerkelijk gelukkiger van zijn keuze is geworden.Tja, als ik dan ook flauw wil doen; Het is geen keuze...
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het juist de bedoeling dat het uiterlijk wordt "aangepast" zodat de buitenwereld je ook ziet zoals jij je al je hele leven voelt! We hebben het hier wel over gelukkig worden omdat een uiterlijk beter bij je past.

Dan is het zelfs erg belangrijk dat dit goed gelukt is.
Alle reacties Link kopieren
De operatie is toch een keuze?
Alle reacties Link kopieren
Who cares.. Als mensen maar gelukkig zijn toch?!
Alle reacties Link kopieren
Heb het gezien, indrukwekkend! Wat een trauma als je in het verkeerde lichaam wordt geboren!

Arjon en Mick en Freddie hele leuke gozers! Had ik ook nooit zo geraden.

Bo stond echt nog helemaal aan het begin, volgens mij nog geen hormonen dus dat zag je nog goed aan haar. Maar voor die fotoshoot zag ze er erg mooi uit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is transgender. Gisteren heb ik hier op het forum gekeken om te zien of er reacties waren op het programma. En vooral de aard van de reacties, want ik ben best benieuwd hoe er over gepraat wordt als ik er niet bij ben. En tot mijn grote verbazing waren er geen reacties na de uitzending. Ik heb daar de conclusie aan verbonden dat genderdysforie een geaccepteerd iets is waar niet meer over gepraat hoeft te worden. Soort van ouwe koeien.En daar was ik heel blij mee. Hoe naïef kun je zijn



Inmiddels is het gesprek op gang gekomen. En het is heel leerzaam voor me om te lezen wat mensen nu eigenlijk echt vinden, want ik hoor dit soort dingen dus niet. Als ze mijn verhaal horen, of als mijn dochter het mensen vertelt, dan is iedereen altijd positief. En vol begrip. En ik hoor geen dingen als 'goed gelukt'. En het raakt me dat ik dat hier lees, en dat dat teerhartig genoemd wordt. Nou dat is wel het laatste wat wij zijn. Want ik zeg wel dat mensen positief zijn als we het er 'face to face' over hebben, maar wildvreemden roepen haar na op straat " hey omgebouwde". Iedere keer als je in een nieuwe klas komt je verhaal doen. Ik kan nog veel meer voorbeelden geven. Het heeft haar allesbehalve teerhartig gemaakt. En mij ook niet. Ik heb een hele prachtige (bijna) dochter die prima voor zichzelf op kan komen. Die er met haar volle bewustzijn op haar 9de! voor koos om geen dag langer als jongen door het leven te gaan, ondanks de waarschuwingen van ons dat ze waarschijnlijk ontzettend gepest zou worden. Ze was zoooooo sterk en overtuigend. Op dat moment wist ik dat pesten minder erg was dan nog langer als jongen verder gaan. En dat was het moment dat ik voor de volle 100% achter haar ben gaan staan.



Charly 28: bedankt voor je reactie. Die heeft me goed gedaan. Ik ben dus niet de enige die zich hier aan stoort.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie wel eensTaarten van Abel gezien, met Teuntje (was eerst Teun). Meisje van jaar of 12, dat ook echt op en top een meisje is. Mooi om te zien hoe zij ermee omgaat en hoe haar ouders haar daarin steunen.
Alle reacties Link kopieren
Bij The Voice kids is ook een transgender meisje van 12. Prachtig kind!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind transgender ook niet gek of raar, lijkt me wel vreselijk als je voelt dat je anders bent dan hoe je geboren bent. En het lijkt me een zware weg om allerhande behandelingen te moeten ondergaan om uiterlijk te worden wat je innerlijk bent. Ik vind het wel raar als mensen er raar over gaan doen.





@Turkwaas: hoe oud is je dochter nu? Wat zul je trots op haar zijn!
Heb het programma niet gezien. Ik heb wel de serie gezien over Valentijn, erg indrukwekkend.

http://www.youtube.com/watch?v=ebqnVlTupWQ
Alle reacties Link kopieren
Ze is 20. Wij hopen dat 2014 het jaar van de operatie is. We zijn er aan toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:turkwaas schreef op 09 januari 2014 @ 00:31:

Ze is 20. Wij hopen dat 2014 het jaar van de operatie is. We zijn er aan toe.



Ik hoop met je mee.



Wij zijn weekendpleegouders van 2 kinderen. Het oudste kind (geboren als meisje) is al vanaf zeker haar derde in vrijwel alles een jongen. Kapsel, kleding (tot aan jongensondergoed aan toe, ze weigert meisjesondergoed) alleen maar jongensspeelgoed, ze zit op voetbal, speelt alleen met jongens. Zelfs haar naam. Nu heeft ze een naam als Guusje (niet echte naam) en men noemt haar naar de mannelijke vorm, dus zeg maar Guus. Ze is nu 11 en het is aftasten hoe zich dit ontwikkelt. Ze weet zelf nog niet helemaal of ze een jongen of een meisje wil zijn.

Iedereen in haar omgeving gaat er goed mee om. Alleen op voetbal zit ze in het meisjesteam en er wordt geregeld geklaagd door ouders waarom er een jongen in het meisjesteam meespeelt. Vreemden herkennen haar ook altijd als jongen.



Het jongste kind is een jongen. Die tot ongeveer zijn vijfde juist heel meisjesachtig was. Hij droeg rokjes, had lang haar met knipjes erin, alles moeste roze en hij had een roze poppenbuggy met een pop die overal mee naar toe moest. Het was hier thuis vechten met mijn dochters over de roze dingen. Maar nu is hij 8 en toch al een paar jaar een echte jongen in gedrag en uiterlijk. Dus bij hem is het wel veranderd tijdens het opgroeien.
Hoe weet je als kind van 6 of 9 of 15 dat je in een 'verkeerd lichaam' bent geboren? Waar komt de idee vandaan?

Zijn je hersens dan mannelijk ipv vrouwelijk en je geslacht niet?

Als dat zo is, ben je dan psychisch niet gewoon in de war?



Ik zeg nu dus niet dat transgenders gek zijn hè, voordat ik dat naar mijn hoofd geslingerd krijg.



Iedereen mag zijn wat hij of zij wil, als ik het maar niet hoef te betalen. Wordt dat ombouwen en gedoe met hormonen door de verzekering vergoed?
Alle reacties Link kopieren
Helaas, lijkt het woord 'psychisch' nog altijd de definitie te hebben van iets niet-materialistisch/fysieks. Maar de hersenen zijn ook gewoon deel van je lichaam. Opgebouwd en cellen die onderhevig zijn aan dezelfde processen als die in de rest van je lichaam.



Psychische aandoeningen, vinden dan ook hun oorsprong in de opbouw en hormonale status van de hersenen.



Bij mensen die zich niet met hun geslacht identificeren, is vastgesteld dat bepaalde delen van de hersenen inderdaad afwijken. Van wat normaal gesproken bij een bepaald geslacht hoort.



Het is voor mij als voorstanden van de 'mens' in plaats van de man of vrouw. Ook nogal moeilijk te bevatten. Maar ik ben vrij androgeen van karakter, en waarschijnlijk ook qua hersenen.

Het zou mij aan mijn reet roesten of ik een penis of een vagina en borsten heb. Maar ik weet nooit hoe het echt zou fijn om een penis te hebben en een mannelijk lichaam te hebben. En zal daar ook nooit achter komen. Of hersentransplantatie moet een optie gaan worden ergens in de komende 50 jaar.



En wees maar blij dat die kosten vergoed worden. Daarmee wordt veel leed en schade voorkomen. Ongelukkige mensen zijn nu eenmaal niet de meest productieve en maatschappelijk aangepaste personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven