Entertainment alle pijlers

Met open armen

20-11-2014 18:52 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op televisie is er een nieuw programma over adoptie. Het heet 'Met open armen.' Ik kijk dit programma met dubbele gevoelens. Aan de ene kant is het super dat de adoptiekinderen een gezin krijgen om in op te groeien. Aan de andere kant vind ik het wel moeilijk om te zien dat de kinderen hun eigen/oude identiteit als het ware verliezen. Ik keek net een aflevering over een jongetje dat geadopteerd wordt uit China. De adoptief ouders hebben meteen een andere naam verzonnen voor hem. Het jongetje is al 2 jaar oud en krijgt dan ineens een andere naam en moet wildvreemde mensen papa en mama noemen. Ik vraag me af of dit niet traumatisch is voor het betreffende kind. Kennen jullie het programma? Wat vinden jullie van dit programma?
Het is een mooi programma maar echt reality-tv. Camera op alle kijkcijfertrekkende momenten.



Ik vind het jammer dat de aanloop naar adoptie zo onderbelicht is. Want al deze stellen hebben een jarenlange procedure met verplichte cursussen, controles van jeugdzorg etc. achter de rug. Ook de keuze van het adoptieland mis ik. Wwaarom kies je voor een China, Taiwan, Haiti? En wat kost zo'n adoptie nu eigenlijk?!



Ik denk dat er na deze uitzendingen een heleboel mensen zijn die denken, leuk, why not, gaan we ook doen. Halen we ook een kindje uit China. Bij adopteren komt alleen wel wat meer kijken.
In de laatste uitzending werd duidelijk belicht waarom men voor Taiwan koos, omdat in dat land de moeder van het kind betrokken is bij de adoptie.
Ik vind het een mooi programma over mensen die echt al jaren bezig zijn met zo een proces.

Adoptie is van alle jaren, deze cases waren ook echt wel doorgegaan zonder dit programma.



Ben je in zijn algemeenheid tegen adoptie?



Deze kinderen wonen niet gezellig bij mama he.
Jusa, iemand die wat simpel is zou wellicht die conclusie kunnen trekken. Ware het niet dat je dan toch wel heel snel in de realiteit gezet wordt.



Mensen die een kind willen adopteren willen dit na jaren nog steeds, zoals je ook duidelijk ziet bij de personen in dit programma.
Ik? Ik ben niet tegen adoptie, zeker niet. Vind het programma niet compleet.



Vonden jullie het ook vreemd bij de Taiwan uitzending dat er een duidelijke keuze werd gemaakt voor een Special Need, er werd best veel aandacht aan besteed in het programma, vervolgens werd er een voorstel gedaan waar ze goed over na moesten denken en daarna werd er niet meer over gesproken.
Nee, TO



Ben ik met je eens. En soms word ik moe van Froger die continue hetzelfde aan het herhalen is.
quote:jusa schreef op 20 november 2014 @ 19:24:

Ik? Ik ben niet tegen adoptie, zeker niet. Vind het programma niet compleet.



Vonden jullie het ook vreemd bij de Taiwan uitzending dat er een duidelijke keuze werd gemaakt voor een Special Need, er werd best veel aandacht aan besteed in het programma, vervolgens werd er een voorstel gedaan waar ze goed over na moesten denken en daarna werd er niet meer over gesproken.Het was een kind met een medisch dossier, maar ze hebben niet verteld waarom hij een special need zou hebben. Privacy wellicht?
Idd, met 2 retourtjes en een enkeltje verweg heb je nig geen adoptiekind.



Hoop dat ze ook nog een Oostblok adoptie gaan volgen. Zijn ook heel bijzonder qua procedure als ik het me goed herinner.
Alle reacties Link kopieren
In nederland zijn er ook kinderen die geadopteerd moeten/kunnen worden, doe eerst uit ons eigen land
Er is veelvuldig pleegzorg in Nederland. Adoptie is dat uberhaubt mogelijk in ons land?
De ouders van gisteren hadden ook 2 Nederlandse weekend-pleegkinderen
Alle reacties Link kopieren
@tekenis

Ik ben niet tegen adoptie, maar zeker bij internationale adoptie heb ik mijn bedenkingen. In sommige gevallen kan een kind denk ik beter in het eigen land worden opgevangen. Ik begrijp wel dat dit niet altijd mogelijk is. Ik denk dat er bij adoptie heel veel belangen door elkaar heen lopen. Hiermee doel ik op belangen van het kind, de adoptief ouders, de afstandsouders, de adoptiebureau's, etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:winnie2000 schreef op 20 november 2014 @ 19:27:

In nederland zijn er ook kinderen die geadopteerd moeten/kunnen worden, doe eerst uit ons eigen landAdoptie is in Nederland wel mogelijk, alleen komt het niet zo vaak voor. In Nederland is het beleid om de band tussen biologische ouders en kind zoveel mogelijk in stand te laten. Dit is wel mogelijk bij pleegzorg maar niet bij adoptie. Om een Nederlands kind te adopteren moet je eerst een jaar pleegouders zijn van het kind, als ik het goed heb. Jaarlijks worden er in Nederland ongeveer 20 kinderen aangeboden ter adoptie, heb ik wel eens gelezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 20 november 2014 @ 19:35:

De ouders van gisteren hadden ook 2 Nederlandse weekend-pleegkinderenIk heb deze aflevering nog niet gezien. Ik sta veel positiever tegenover pleegzorg en zeker weekend-pleegzorg waarbij ouders ondersteunt worden om het kind thuis te kunnen laten worden.
Ik denk dat een kind altijd belang heeft om in zijn of haar omgeving te blijven, maar naar een NL gezin waar het liefdevol wordt opgevoed is altijd beter dan een kindertehuis waar een kind al helemaal niet leert hechten. (mensen die daar werken blijven geen 18 jaar 24 uur per dag).



Er zullen heus misstanden zijn, maar die officiele bureau's voorkomen ook een hele hoop misstanden.
De luxe van pleegzorg kennen de landen niet waar de kinderen meestal vandaan komen. Adoptie is geen gemeengoed in die zin dat je het er even bij doet. De selectie is strikt en de keuze is zeer bewust. Ik zie er absoluut geen kwaad in.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel ook niet dat adoptie slecht is. Ik ben alleen van mening dat het niet alleen maar goed is.
Niet zomaar nee. Ik heb echter geen twijfels bij de deelnemers van het programma.
quote:boekenlegger0 schreef op 20 november 2014 @ 19:38:

[...]





Adoptie is in Nederland wel mogelijk, alleen komt het niet zo vaak voor. In Nederland is het beleid om de band tussen biologische ouders en kind zoveel mogelijk in stand te laten. Dit is wel mogelijk bij pleegzorg maar niet bij adoptie. Om een Nederlands kind te adopteren moet je eerst een jaar pleegouders zijn van het kind, als ik het goed heb. Jaarlijks worden er in Nederland ongeveer 20 kinderen aangeboden ter adoptie, heb ik wel eens gelezen.Hele erg weinig inderdaad. In Nl worden de meeste kinderen binnen de familie opgevangen.
quote:boekenlegger0 schreef op 20 november 2014 @ 19:45:

Ik bedoel ook niet dat adoptie slecht is. Ik ben alleen van mening dat het niet alleen maar goed is.

Dat klopt zeker. In landen als Cambodja (maar nog veel meer landen) is er bijvoorbeeld sprake van kinderhandel, daarvandaan kan men in Nl dan ook niet meer adopteren.



Ben het eens met Tekenis: als er moet worden gekozen voor opgroeien in een tehuis zonder vaste/eigen verzorger en een familiesituatie in het buitenland, vind ik het een makkelijke keuze. Maar ideaal is het zeker niet.
http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... -Froger-van-de-buis.dhtml



Ik geef ze wel gelijk met hun reactie over emo-tv
Volgens mij kun je bijna alleen nog maar special need kinderen adopteren. Dit kan heel klein zijn (hazelipje) of groot zijn zoals een verstandelijke beperking.
Ik vind het een mooi programma en kijk er niet met dubbele gevoelens naar. Ik ben eindelijk blij dat er eens wél een positief programma over adoptie wordt gemaakt, want ik vind dat de laatste jaren (de laatste tien jaar toch zeker) adoptie juist teveel alleen de negatieve kanten heeft belicht (kinderen die getraumatiseerd raken, op zoek naar hun roots willen en deze niet kunnen vinden, verstoorde band tussen kinderen en hun adoptieouders) terwijl het echt niet in alle adoptiegezinnen mis gaat.



Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook belangrijk dat daar onderzoek naar wordt gedaan, artikelen over geschreven worden, programma's over worden gemaakt (net zo goed tranentrekker-televisie overigens) maar er is niet alléén maar negativiteit rondom adoptie.



Dat de keuze voor het adoptieland niet wordt verteld vind ik een verstandige keuze. Dat is a) wel een heel persoonlijke vraag en b) soms is er niet eens keuze.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie toevallig de rapportage van Brandpunt gezien mbt het programma met open armen en adoptie an sich?



Ik heb alleen de Brandpunt rapportage gezien en merk dat ik persoonlijk mijn mening over adoptie wel aan het bijstellen ben... Als de vraag groter is dan het aanbod, is het natuurlijk ook verleidelijk om te gaan sjoemelen.. Dat zou betekenen dat alle goede bedoelingen van wens-ouders de kinderhandel daar zou kunnen stimuleren.



Wat vinden jullie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven