Entertainment alle pijlers

Wat is jouw favoriete periode uit de geschiedenis

12-06-2017 13:28 239 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is jouw favoriete periode uit de geschiedenis en waarom?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Jaren '80.

Ik ben zelf in 1981 geboren en heb gelukkig nog wel veel meegekregen van die tijd ... maar helaas niet alles. :calimero:
Middeleeuwen. Waarom weet ik niet zo goed. Maar dit is altijd al de periode geweest die me het meest boeit.
De periode rond 1900. Er gingen toen in rap tempo zoveel dingen veranderen, erg boeiend. Zeker in combinatie met de kunst uit die tijd. Met het impressionisme, en later het kubisme ging alles op de schop.

Plus natuurlijk dat video en fotografie opkwam, dus dat we ook daadwerkelijk beelden uit die tijd hebben.

Ook de periode na de Tweede Wereldoorlog, de wederopbouw en de opkomst van onze moderne tijd en de jongerencultuur in de jaren '60 en '70 vind ik erg interessant. In korte tijd is onze maatschappij toen geworden zoals we het nu kennen.

Ik merk dat ik altijd weer terug ga in boeken of documentaires naar deze periodes. Ouder (en dan zeker héél veel ouder, voor 1500 ofzo) boeit me dan weer nauwelijks.
Ik vond geschiedenis altijd het meest saaie vak op school. Zo gauw ik kon heb ik dit vak ook laten vallen. Omdat het me niet boeit heb ik er ook weinig van onthouden.
Dus NIETS van wat vroeger gebeurd is boeit jou? Even los van het vak op school dan hè, want dat vond ik ook niet altijd per se even boeiend. Maar niet geinteresseerd zijn in de geschiedenis als geheel vind ik wel bijzonder, en in zekere zin ook 'wereldvreemd' ofzo. Het is het verhaal van de mensheid, en nog waargebeurd ook.
anoniem_173024 wijzigde dit bericht op 12-06-2017 13:57
2.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ook de middeleeuwen.
Alle reacties Link kopieren
Tweede Wereldoorlog.
Van de 5 boeken die ik lees, zijn er zeker 2 die over de oorlog gaan. Romans of waargebeurde verhalen. Ze blijven me enorm boeien.
Alle reacties Link kopieren
Om zelf in te leven is niet de geschiedenis maar de huidige tijd voor mij favoriet. Het is nog nooit zo goed geweest als nu. Dat geldt op het gebied van welvaart, emancipatie en gelijke rechten, vrede, gezondheidszorg etc. etc. Niet alleen voor Nederland maar wereldwijd.
Als alleenstaande single vrouw van 40 plus zonder kinderen had ik het -ook in de recente geschiedenis- nooit zo goed kunnen hebben als nu.

Puur en enkel om volledig aan het heersende schoonheidsideaal te voldoen had ik echter wel in de tijd van Rubens willen leven :lol:
jellybelly schreef:
12-06-2017 13:56
Dus NIETS van wat vroeger gebeurd is boeit jou? Even los van het vak op school dan hè, want dat vond ik ook niet altijd per se even boeiend. Maar niet geinteresseerd zijn in de geschiedenis als geheel vind ik wel bijzonder, en in zekere zin ook 'wereldvreemd' ofzo. Het is het verhaal van de mensheid, en nog waargebeurd ook.
Nee, ik kan me er echt niet in verdiepen omdat het me totaal niet boeit. Musea boeien mij ook niet behalve het wassen beelden museum.
Alle reacties Link kopieren
De Renaissance denk ik.
Met grote denkers, nieuwe inzichten

en wat me fascineert (en beangstigd zijn de grote culturen van lang geleden (Romeinen) die al zo veel hadden, en dat dat kwijt geraakt is. Dat de mensheid dan weer eeuwen terugzakt)
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
12-06-2017 14:00
Nee, ik kan me er echt niet in verdiepen omdat het me totaal niet boeit. Musea boeien mij ook niet behalve het wassen beelden museum.
:wtf:
De klassieke oudheid :heart:
Ik word nergens zo blij van als van het struinen door een oude Romeinse of Griekse tempel en de standbeelden te herkennen zonder de bordjes te lezen.
Renaissance_ schreef:
12-06-2017 13:31
Middeleeuwen. Waarom weet ik niet zo goed. Maar dit is altijd al de periode geweest die me het meest boeit.
Klopt je username toch niet helemaal :proud:
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
12-06-2017 13:49
Ik vond geschiedenis altijd het meest saaie vak op school. Zo gauw ik kon heb ik dit vak ook laten vallen. Omdat het me niet boeit heb ik er ook weinig van onthouden.
dan heb je vast slechte docenten gehad
Je kunt geschiedenis ook zien als een hele serie mooie verhalen. (als het je aanspreekt: bijna als soaps. Gaat altijd over lust, oorlogen, overspel etc)
Blondie456 schreef:
12-06-2017 14:00
Nee, ik kan me er echt niet in verdiepen omdat het me totaal niet boeit. Musea boeien mij ook niet behalve het wassen beelden museum.
Maar geschiedenis is zo ontzettend breed. Het is bijna alsof je zegt dat het leven zelf je dan niet boeit. Je hebt alles van de Steentijd tot aan nu. Oorlogen, cultuur uit die tijd, desnoods de mode.

Musea met 'oude rommel' zoals ik het altijd noem boeien mij ook in het geheel niet, maar geschiedenis omvat zoveel meer dan dat.
Alle reacties Link kopieren
De klassieke oudheid en de renaissance :heart:
De Middeleeuwen en de jaren '30 tot '60 hebben mij altijd het meest geboeid tijdens school. Wat betreft films en boeken vind ik WOII mateloos interessant.

Zelf vind ik het wel jammer dat ik niets van de jaren '50 tot '80 heb meegemaakt. Ik denk dat ik op veel gebieden beter in de '50 en '60 zou passen dan nu :P
anoniem_636eb44e639c8 wijzigde dit bericht op 12-06-2017 14:14
6.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind geschiedenis altijd boeiend. Dan maakt het me niet uit of het de middeleeuwen zijn, de 2e wereldoorlog of de Egyptenaren. Alles boeit me. Ik had vroeger een geweldige geschiedenisleraar die prachtig kon vertellen. Ik had altijd een vet cijfer op dit vak, en heb geschiedenis en kunstgeschiedenis ook als examenvak gedaan.
Skull schreef:
12-06-2017 14:02
:wtf:
Verbaast je dat van Blondie ja? :)
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
12-06-2017 14:13
De Middeleeuwen en de jaren '30 tot '60 hebben mij altijd het meest geboeid tijdens school. Wat betreft films en boeken vind ik WOII mateloos interessant.

Zelf vind ik het wel jammer dat ik niets van de jaren '50 tot '80 heb meegemaakt. Ik denk dat ik op veel gebieden beter in de '50 en '60 zou passen dan nu :P
Oh ja dat snap ik volkomen, ik had ook best een tiener willen zijn in de jaren 60...
Merlijne schreef:
12-06-2017 14:04
De klassieke oudheid :heart:
Ik word nergens zo blij van als van het struinen door een oude Romeinse of Griekse tempel en de standbeelden te herkennen zonder de bordjes te lezen.
Haha ik herken die kick ook, maar dan met schilderijen uit een bepaalde periode. Leuk is dat hè. :)
plek schreef:
12-06-2017 14:15
Verbaast je dat van Blondie ja? :)
Eigenlijk niet nee, maar ik wilde niet 'op de man' gaan, dus ik zat al op mijn handen. :nut:
jellybelly schreef:
12-06-2017 14:21
Eigenlijk niet nee, maar ik wilde niet 'op de man' gaan, dus ik zat al op mijn handen. :nut:
Ach, ik vind het ergens wel mooi dat zij haar leven leidt zoals zij dat wil en zich nooit laat leiden door wat anderen vinden.

Daar zouden velen, waaronder ik, nog wat van kunnen leren.
Oh ja, tuurlijk, ieder z'n ding. Wil ook niet de belerende 'intellectueel' uithangen. Maar vind het wel vrij typisch en voorspelbaar worden langzamerhand...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven