Entertainment alle pijlers

Tips voor informatieve boeken

24-09-2017 13:53 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_185845 wijzigde dit bericht op 29-10-2017 20:26
99.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De hele voor dummies reeks :-D
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
Boeken kunnen voor sommige mensen saai zijn en ook moeilijk door te komen.
Het is niet noodzakelijk ze te lezen om je algemene ontwikkeling te verbreden.
Ik denk ook wel eens aan een bepaalde docent die hele verhalen kon vertellen op boeiende wijze ;)

Tegenwoordig heb je op youtube TedX talks. TedX is een heel groot gebeuren, met sprekers die echt wel wat te melden hebben, vaak heel interessant, educatief, leerzaam en dan krijg je ook een beetje het verhalen-vertel-gevoel. Er zijn er heel veel dus dat is vooral kijken naar wat je interessant vind/waar je affiniteit ligt.

Mocht het echt om boeken gaan zijn boeken voor Dummies in mijn ogen het meest toegankelijk en ook praktisch. Niets om voor te schamen als je ze leest.

Tip is om te beginnen met iets, wat dicht bij jouw affiniteit en leefwereld/belevingswereld past. Succes en veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Het ligt een beetje aan je interessegebied, maar (naast reisverhalen) heeft Bill Bryson ook een aantal populair-wetenschappelijke boeken geschreven. Mijn favoriet is Een Huis Vol, waarin hij per kamer in zijn huis iets verteld over de geschiedenis van menselijke bewoning (keuken: gaat over eten, meterkast over wetenschap en electriteit, slaapkamer over seks en samenlenvingsvormen, etc). Daarnaast heb je ook Een Kleine Geschiedenis van Bijna Alles, over de geschiedenis van de wetenschap: wie ontdekte wat, en hoe? Alles wordt met de nodige humor besproken op een manier die voor leken zoals ik helemaal duidelijk is.

Je hebt ook nog The Mother Tongue, over (de geschiedenis van) taal, maar ik weet niet of dat vertaald is naar het Nederlands. Als je ook Engels leest is dat absoluut een aanrader.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
A short history of nearly everything van Bill Bryson! Is er ongetwijfeld ook in het Nederlands als je dat liever hebt. Geen idee of dat bij het Kobo-ebook abonnement hoort.
Ook Engels is What if? van Randall Munroe, die staat alleen op mijn eigen lijstje :P . Zijn allemaal "stomme" vragen waar dan een wetenschappelijk antwoord op komt. Dingen als wat er zou gebeuren als de maan verdwijnt, maar ook hoe je hard je daadwerkelijk over een bepaalde hobbel kan rijden zonder dood te gaan, hoe gevaarlijk het is om tijdens onweer te zwemmen en ga zo maar verder.
Over kunst: Dat kan mijn kleine zusje ook - Will Gompertz
Over de maatschappij: Jaren van verandering, Nederland tussen 1945 en 2014 - Han Lörzing
Over de geschiedenis van de adel: Hoog geboren - Ileen Montijn
Over religie: De bijbel voor ongelovigen - Guus Kuijer

En inderdaad alles van Bill Bryson.
Over het Nederlandse recht: de zweetvoetenman.
Alle reacties Link kopieren
Geert Mak schrijft wel levendig vind ik. 'In Europa' is een fijn boek om wat meer gevoel te krijgen voor de Europese geschiedenis van de 20ste eeuw. Wel wat hapsnap, maar dat kan haast niet anders, in één boek.
Michael Pollan : 'De botanica van het verlangen' , de wereld gezien door de ogen van planten, over de geschiedenis van de appel, de tulp, marihuana en de aardappel. Grappig en toch diepgaand. Michael Pollan publiceert ook veel over geschiedenis van de voeding.
Ewoud Sanders schrijft hilarische boeken over taal, maar meer als in korte columns.
Pieter Steinz heeft veel geschreven over literatuur, heel toegankelijk. o.a. 'Lezen etcetera, gids voor de wereldliteratuur'. Het was een erg leuke, slimme man; is vorig jaar overleden aan ALS. :'(
nounou
Alle reacties Link kopieren
Imme Dros heeft een goed leesbare vertaling geschreven van de Griekse mythen. Iemand noemde haar 'het talentvolle zusje van Homerus'.
Van uitgeverij Ludion is er een hele serie mooie kunstboeken met thema's zoals Helden en goden, Engelen en duivels, Gebaar en expressie, De natuur en haar symbolen.
Lag een tijd terug bij de ramsj. Prachtig geïllustreerd, een toegankelijke manier om wat meer over kunstgeschiedenis en schilders te weten te komen.
En als je wat meer over de holocaust wilt weten, van binnenuit : Primo Levi, De getuigenissen.
Is heel goed geschreven, maar wel gruwelijk. Primo Levi was een Italiaanse overlever van Auschwitz.
Maar dat laatste boek valt natuurlijk niet onder de categorie 'leuk'. Maar ik vind wel dat iedereen dat zou moeten lezen om iets van onze naoorlogse geschiedenis te begrijpen.
nounou
Lady_Grey schreef:
24-09-2017 14:19
Ook Engels is What if? van Randall Munroe, die staat alleen op mijn eigen lijstje :P . Zijn allemaal "stomme" vragen waar dan een wetenschappelijk antwoord op komt. Dingen als wat er zou gebeuren als de maan verdwijnt, maar ook hoe je hard je daadwerkelijk over een bepaalde hobbel kan rijden zonder dood te gaan, hoe gevaarlijk het is om tijdens onweer te zwemmen en ga zo maar verder.
Klinkt leuk.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_185845 wijzigde dit bericht op 29-10-2017 20:27
0.00% gewijzigd
De belangrijkste tip: lees het boek Congo van David van Reybrouck niet; ik heb met echt door die 680 pagina's oersaai beschreven geschiedenis heen moeten worstelen. Helaas veel te weinig interviews met mensen tussendoor, want die waren wel boeiend om te lezen.

Qua oorlogsboeken; een dunner maar bijzonder boek is 'Alles ging aan flarden-Klaartje de Zwarte-Walvisch'
Medewerkers van de NPS hebben tijdens een tv-serie over de oorlog dit dagboek gevonden en later is het uitgebracht.
https://www.uitgeverijbalans.nl/boeken/ ... n-flarden/
http://archief.ntr.nl/deoorlog/page/per ... visch.html
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 24-09-2017 19:56
0.64% gewijzigd
O ja... het mag erg breed zijn zeg je; ik weet niet of dit te breed is?
Als je van bergsport houdt (en eigenlijk ook als je daar niet van houdt), mag je 'Over de rand-Joe Simpson' echt niet missen, vind ik. Een waargebeurd, bloedstollend boek dat ik echt niet weg kon leggen en al vaak herlezen heb.
https://www.bol.com/nl/f/over-de-rand/30011175/
Zal nog even verder voor je denken. Schreef vroeger regelmatig boekrecensies, dus heb best veel gelezen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Lotte1986, ben je lid van de bibliotheek ? Of lees je alleen via een tablet of e-reader ? Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe uitgebreid het aanbod van non-fictie is op e-reader.
Bij de bibliotheek kun je tegenwoordig vrijwel alles uit de hele collectie landelijk reserveren, met een abonnement van ongeveer 50 euro per jaar. In elke regio is het iets anders, qua reserveringen, maar zelfs boeken uit universiteitsbibliotheken kun je voor niets, nou ja, met een abonnement dus, thuis lezen. Heel aantrekkelijk !
nounou
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_185845 wijzigde dit bericht op 29-10-2017 20:27
99.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Overigens kun je via de bibliotheek ook e-books reserveren. Ik doe dat nooit, maar in de catalogus kom ik vaak e-variaties van een boek dat ik zoek tegen.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven