Entertainment alle pijlers

Nieuwe lens fotocamera aanraders?

16-10-2017 16:39 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb nu bijna een half jaar een Nikon D5300 fotocamera. Ik heb een standaard 18-55mm lens en een lens waar ik erg mee kan inzoomen. Nu wil ik graag voor kerst een nieuwe lens vragen. Ik ben geen fotocamera expert dus vind het erg lastig om er een uit te kiezen. Heeft er iemand lens aanraders voor mij?
Ik vind portret, dieren en natuur/omgeving fotografie erg leuk!
Alle reacties Link kopieren
Je kan denken aan extra zoom lens, eentje tot 300mm. Kan je mooie portretten mee maken.
Of een macro lens, voor het kleine spul in de natuur.
Of een prime lens, met een vast brandpunt afstand. Ook fijn voor portretten en goed te betalen.
Groothoek lens is ook mooi voor natuur en landschappen.
Het ligt er natuurlijk aan waar je heen wil met je fotografie. Wil je dit doen als leuke hobby of als serieuze hobby? Wil je meedoen aan wedstrijden etc. etc. Of is het gewoon voor jezelf?
En waar loop je tegenaan met je fotografie nu? Ik bedoel: wat mis je aan lens, als je aan het fotograferen bent? Vaak kom je er na verloop van tijd vanzelf achter wat je mist en echt nodig hebt. Als je nog geen half jaar een camera hebt is dat misschien nog te vroeg. Dan vraag je nu een lens voor kerst terwijl je er over een tijdje achterkomt (door vaak te fotograferen) dat je eigenlijk veel liever iets anders had gehad.

Misschien is het handig eens in een goede fotografiewinkel te gaan praten, dan kun je ook verschillende lenzen uitproberen en horen wat er zoals te koop is en wat je ermee kunt.
Nikon 35mm f/1.8 DX is een hele mooie en betaalbare lens. Hij is beter (dan de lens die je nu hebt) bij weinig licht, kan binnen vaak zonder flits, en is allround haarscherp. Maar je kan er niet mee in of uitzoomen, dat is wel even wennen. Als allround uitbreiding zou ik deze als eerste aanraden.
tomcat schreef:
16-10-2017 17:39
Nikon 35mm f/1.8 DX is een hele mooie en betaalbare lens. Hij is beter (dan de lens die je nu hebt) bij weinig licht, kan binnen vaak zonder flits, en is allround haarscherp. Maar je kan er niet mee in of uitzoomen, dat is wel even wennen. Als allround uitbreiding zou ik deze als eerste aanraden.

Ik zou juist weer een 50 mm nemen ipv een 35 mm. :biggrin:

Die gebruik ik vaak voor straatfotografie en portretten.
Zelf heb ik sinds kort deze als uitbreiding op de kitleens bij mijn Nikon D3200

https://www.kamera-express.nl/product/1 ... voor-nikon

Zoom en macro ineen, ben er tot nu toe zeer tevreden over, het is geen heel dure lens maar wel echt geschikt om verschillende vormen van fotografie uit te proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die Tamron lens ook, maar vind hem niet echt fijn. Heb zelf een 18-140 lens gekocht en die gebruik ik eigenlijk voor alles. Beetje zoom, mooie portretten, geschikt voor landschap. Ik verwissel hem bijna nooit voor een andere lens. Heel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Ik fotografeer nu alleen als hobby. Ik ben druk aan het oefenen en het lijkt me heel gaaf aan wedstrijden oid mee te doen, maar heb geen ervaring in dat wereldje dus weet uberhaupt niet eens hoe ik daar binnen kom haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben lid geworden van een plaatselijke fotoclub. We komen 1x in de maand samen op een clubavond. Van te voren weet je het thema van die avond en maak je een foto in dat thema. Erg leerzaam om te horen hoe anderen een foto maken en beleven. Ik doe er veel tips op en ben ook zeker betere foto's gaan maken en anders gaan kijken.. Met de club doen we ook mee met fotobondsavonden en sommige wedstrijden die voorbij komen. Mijn tip zou dan ook zijn: ga eens bij een fotoclub kijken.
Alle reacties Link kopieren
^ bedankt! Ik zal eens rondkijken!

Iemand anders nog aanraders?
Alle reacties Link kopieren
Iemand?
Deeeemilove schreef:
26-10-2017 08:22
Iemand?
Ik denk dat het vooral belangrijk is om te kijken naar wat je zelf mist.
Ik miste bijv een licht sterke lens van 50 mm en ben er ook heel blij mee dat ik die nu heb, maar voor jou kan dat zomaar anders zijn.

Ik fotografeer ook graag in de natuur en dan met name landschappen. Hiervoor miste ik een polairisatie filter. Daarom heb ik die aangeschaft. Later zijn hier meer filters bijgekomen.

Maar ik weet natuurlijk niet wat jij mist?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo’n goede fotografie kenner voor nu dus ik weet niet hoe ik het precies goed kan uitleggen. Maar ik wil mij graag verder ontwikkelen op het gebied van natuur en portret fotografie en heb het idee dat ik dat niet optimaal kan met mijn 18-55mm lens. Ik kan eigenlijk niet precies vertellen wat ik mis maar ik heb wel zo’n voorgevoel. Oke dit is niet bepaald duidelijk :’)
Deeeemilove schreef:
26-10-2017 15:05
Ik ben niet zo’n goede fotografie kenner voor nu dus ik weet niet hoe ik het precies goed kan uitleggen. Maar ik wil mij graag verder ontwikkelen op het gebied van natuur en portret fotografie en heb het idee dat ik dat niet optimaal kan met mijn 18-55mm lens. Ik kan eigenlijk niet precies vertellen wat ik mis maar ik heb wel zo’n voorgevoel. Oke dit is niet bepaald duidelijk :’)
Ik zou zeggen dat je die lens er juist heel goed voor kan gebruiken.
Op 55 mm kan je mooi portretten schieten en met de 18 mm kan je landschappen fotograferen.

Als je zelf niet zo goed weet wat je mist is het misschien nog niet de tijd om een nieuwe lens te kopen en eerst goed te experimenteren met hetgeen wat je hebt.
Madelief1987 schreef:
26-10-2017 15:14
Ik zou zeggen dat je die lens er juist heel goed voor kan gebruiken.
Op 55 mm kan je mooi portretten schieten en met de 18 mm kan je landschappen fotograferen.

Als je zelf niet zo goed weet wat je mist is het misschien nog niet de tijd om een nieuwe lens te kopen en eerst goed te experimenteren met hetgeen wat je hebt.
Dit. Ik heb dit al aan het begin van dit topic geschreven: als je je verder ontwikkeld merk je vanzelf wat je nodig hebt. Het lijkt er nu toch een beetje op dat je een nieuwe lens wil kopen om een nieuwe lens te kopen. Dat is jammer.
Als je graag verder wil komen in fotografie en echt nog nauwelijks iets ervan afweet, is het beter om een cursus te gaan doen of een workshop bij een fotograaf die je goed vindt.
Net als Madelief fotografeer ik al langer en heb ik gaandeweg, als ik merkte dat ik echt iets nodig had (statief, afstandsbediening, groothoeklens, filters) mijn verzameling uitgebreid. Maar altijd pas als het echt meerwaarde had voor mijn fotografie.
Alle reacties Link kopieren
Ik fotografeer al een aantal jaar, maar altijd op de automatische stand. Ik ben daarom op cursus gegaan waar ze me leerden om andere standen te gebruiken en uitleg gaven over de belichtingsdriehoek. Heel interessant en daarna heb ik pas een nieuwe camera gekocht: een nikos d5300 met niet de standaard lens (objectief) die jij hebt maar een 18-140.

Hiermee kan ik meer mee inzoomen dan met de standaard lens. Nu, een klein halfjaar verder, heb ik deze lens flink kunnen testen en kom ik tot de conclusie dat ik te weinig kan zoomen. Op mijn wensenlijstje staat een lens die meer kan zoomen (tot 300 mm). Dus nog maar ff sparen want ik wil dan wel een goede.

Mijn tip: doe een cursus waarbij je meer over de techniek, licht enz leert en over andere zaken zoals compositie (o.a. regel van derden). Zo'n cursus is ook.meteen leuk om ervaringen met anderen uit te wisselen. En zo leer je je camera beter kennen en kun je beter inschatten waarmee je je equipment wilt uitbreiden. En de cursusleider kan je wellicht ook advies geven hierover.

Mijn cursus duurde iets van 5 avonden en een dag (op de hei) en heeft me 125 euro gekost.
Alle reacties Link kopieren
En ik volg diverse Facebook groepen over fotografie. Ook erg leuk om ideetjes op te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven