Entertainment alle pijlers

We lopen achter in tv land.....

20-01-2018 13:14 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Iedereen, ik moest dit toch even van me afschrijven aangezien familie er toch niet zo veel om geeft en ik het hier wel kwijt kan :-D En wie weet er een leuke discussie ontstaat of mede meningen.

Ik kijk sinds 2 maanden nu Britains got talent en wauuw wat is dat een groot verschil zeg met Hollands got talent. Het is zoveel groter en zoveel meer show dan in Nederland, ik ben altijd de gene geweest die jaloers was op de grootte van denken in Engeland/ Amerika.

Ze pakken het daar allemaal zo veel groter aan en je moet daar echt met iets speciaals komen om in de show te komen. Dan denk ik waarom kan dat niet in Nederland, er komen zoveel flut audities hier in Nederland waar je in Amerika/Engeland vierkant om word uitgelachen.

Ze denken daar zo groot en Britains got talent is ongeveer de grootste leuke tv talentenjacht van de wereld geworden. Van storm troopers, hondenmaskers die enorm goed dansen, goochelaars die steengoed zijn tot danscrews die orgineel gekleed zijn en alles uit te kast halen.

En dan wordt het ook nog is zo groot aangekleed, de show erom heen, de aankleding van het evenement en alle aandacht.

Ik ben er ondertussen wel uit dat wij qua show gewoon veel kleiner denken, goh het kan wel door met wat we nu hebben qua Hollands got talent of een moordvrouw als serie. Ik hoop dat wij als Nederland zijnde ook is groot gaan denken en de standaard omhoog gaat.

En als je ziet wat er nu voor troep allemaal op de televisie komt qua programma's, ja dan denk ik dat we nog heel veel in te halen hebben en er zoveel meer mogelijk is.

Ik noem even de blacklist, een geweldige serie.... waar groot wordt gedacht, meerdere complotten achter elkaar en het groter is dan 1 kleine drugsbende die wordt opgepakt en de volgende aflevering weer iets nieuws is en de verhaallijn weer opnieuw begint. Het kan toch niet zo zijn dat wij qua televisie intelligentie zo ver achterlopen xd.

De blacklist, NCIS, Criminal Minds is zoveel groter en zoveel meer inhoud dan een moordvrouw of een smeris ( ook al hou ik enorm van smeris haha). Ze zenden dan 22 tot 23 afleveringen per seizoen uit..... nogmaals de manier van denken is gewoon veel en veel groter.

We lopen achterr qua televisie en ik denk zeker dat wij er veel meer uit kunnen halen dan dit qua tv en series.
Alle reacties Link kopieren
Nou jij bent je ei ook weer kwijt...
Alle reacties Link kopieren
Tja, Nederland is gewoon een piepklein land met een beperkte voorraad acteurs/artiesten die we allemaal al gezien hebben. Een wereldje van ons-kent-ons. Niet echt te vergelijken met de UK of VS dus.
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Alle reacties Link kopieren
En ik ben blij dat we hier een beetje normaal blijven doen, die massahysterie in die (game)shows hoeft van mij echt niet :)
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
20-01-2018 13:18
Nou jij bent je ei ook weer kwijt...
Haha klopt en nee is geen school opdracht maar het zit me gewoon dwars als je ziet hoeveel troep er hier doordeweeks op tv komt haha. En als ik zie dat de series hier 9 a 10 afleveringen zijn en het dan klaar is.

Ik bedoel het is toch niet onmogelijk om het allemaal wat groter aan te pakken, de shows wat groter te maken dan wat we nu hebben. Als wij aan de Engelsen onze programma's zouden laten zien dan komen ze volgens mij niet meer bij van het lachen haha.

Nee geef mij maar de Engelse series en programma's waar de manier van denken gewoon een stuk groter is en ze niet genoegen nemen met klein en midner.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook zeker dat er meer uit te halen is qua televisie, Amerikaans niveau is vast ook haalbaar, mits er ook sprake is van een Amerikaans budget.
Het budget voor een serie als de blacklist is vele malen hoger dan voor een serie als moordvrouw, dus een beetje vreemd om dan het verschil toe te schrijven aan “achterlopen”. De manier dan denken is groter, omdat dat met meer budget veel makkelijker is.
Ik vermoed dat het beperktere budget er veel mee te maken heeft. Het budget van Nederland haalt het in de verste verte niet bij dat van de UK of de USA. Zelfs Duitsland heeft een merkelijk groter budget.

Heeft volgens mij bijzonder weinig met de ideeën van de productie te maken. Die zullen steevast getemperd moeten worden door de mensen van sales die het geld moeten binnen halen.

Edit: Mosterd! Stripverhaal we zitten op dezelfde golflengte :high5: :proud:
anoniem_356232 wijzigde dit bericht op 20-01-2018 13:25
9.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De afzetmarkt voor Engelstalige programma's is veel groter dan die van Nederlandstalige.... Als een programma stukke minder opbrengt, waar moeten ze dan het budget vandaan halen om het groter aan te pakken?
Alle reacties Link kopieren
stripverhaal schreef:
20-01-2018 13:21
Ik denk ook zeker dat er meer uit te halen is qua televisie, Amerikaans niveau is vast ook haalbaar, mits er ook sprake is van een Amerikaans budget.
Het budget voor een serie als de blacklist is vele malen hoger dan voor een serie als moordvrouw, dus een beetje vreemd om dan het verschil toe te schrijven aan “achterlopen”. De manier dan denken is groter, omdat dat met meer budget veel makkelijker is.
Dat klopt maar er zitten in de blacklist ook veel meer verassingen of complotten die je in Nederland nooit zou zien. Ik bedoel een Smeris is inderdaad geweldig met zo'n diplomaat maar het komt niet echt bij mij over als een thriller en een serieus iets. De blacklist grijpt mij van minuut 1 tot minuut 40 en laat me niet meer los.

Het hoeft niet persé met geld te maken te hebben maar ook de manier van een script en denken in scenario's. Het is hier bij de misdaadseries dat er 1 drugsbende wordt opgepakt en dan is het klaar en komt er weer een nieuwe dag met nieuwe criminelen. Het kan ook zonder budget een stuk groter door gewoon het verhaal/scenario's en de manier van het script groter aan te pakken en de kijker van minuut 1 in spanning te zetten.
Alle reacties Link kopieren
TimD567 schreef:
20-01-2018 13:21
Haha klopt en nee is geen school opdracht maar het zit me gewoon dwars als je ziet hoeveel troep er hier doordeweeks op tv komt haha. En als ik zie dat de series hier 9 a 10 afleveringen zijn en het dan klaar is.

Ik bedoel het is toch niet onmogelijk om het allemaal wat groter aan te pakken, de shows wat groter te maken dan wat we nu hebben. Als wij aan de Engelsen onze programma's zouden laten zien dan komen ze volgens mij niet meer bij van het lachen haha.

Nee geef mij maar de Engelse series en programma's waar de manier van denken gewoon een stuk groter is en ze niet genoegen nemen met klein en midner.
Shows groter maken?
Afschaffen juist. Wat een ongelooflijke bagger vind ik dat soort programma's toch.
Mooie series, daar hou ik van, maar nogal logisch dat daar in NL veel minder geld voor is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Een indrukwekkend scenario schrijven is niet niks, dat kost uren aan mankracht. Hoe ingewikkelder het script, hoe meer tijd/mensen nodig.... en daar horen ook de nodige kosten bij.
Verschil tussen House Rules Australia en de NL versie is ook gigantisch. Sommige programma's kunnen we hier beter importeren dan er zelf een zwak aftreksel can proberen te maken.
Alle reacties Link kopieren
Kit_Kat schreef:
20-01-2018 13:28
Een indrukwekkend scenario schrijven is niet niks, dat kost uren aan mankracht. Hoe ingewikkelder het script, hoe meer tijd/mensen nodig.... en daar horen ook de nodige kosten bij.
Dat begrijp ik ook wel maar als ik hier de scenario's zie dan is het allemaal gewoon iets te makkelijk en iets te simpel. Je kan mij niet wijsmaken dat je het wat spannend/groter kan maken zonder het budget te vergroten. Alleen al de verhaallijn kan gewoon wat spectaculairder gemaakt worden door groter te gaan denken.

Daarbuiten de shows is inderdaad puur qua budget, ik begrijp dat Engeland en Amerika gewoon veel meer budget hebben en daardoor er zo'n grote show van kunnen maken. Maar dat maakt me wel enorm jaloers haha, als ik zie hoe groot en spectaculair alles is en de audities in Britains got talent dan denk ik ja het niveau ligt daar gewoon veel hoger en er wordt veel groter gedacht
Buiten dat het eigen publiek al een stuk groter is, kunnen Britse en Amerikaanse programmamakers ook nog eens hun series en shows verkopen over de hele wereld. Het budget is daarom al snel het tienvoudige. Op Nederlandstalige programma's zitten ze niet te wachten in andere landen.
Alle reacties Link kopieren
Kit_Kat schreef:
20-01-2018 13:28
Een indrukwekkend scenario schrijven is niet niks, dat kost uren aan mankracht. Hoe ingewikkelder het script, hoe meer tijd/mensen nodig.... en daar horen ook de nodige kosten bij.
Dit. Je noemt Blacklist als voorbeeld, een hele toffe serie die echt een succes is (geworden). Maar hoeveel baggerseries zijn er aan vooraf gegaan die wel zijn uitgebracht maar ook maar een beetje 'meh' waren? Als je ziet dat 1 aflevering van TB al 2 miljoen kost. Dat zou in Nederland gewoon nooit kunnen.

Net als dat je ziet dat de acteurs van The Big Bang Theorie per aflevering 1 miljoen betaald krijgen zoals met Friends destijds.. Dat is onvoorstelbaar maar geeft aan hoeveel geld er in die wereld omgaat en mee verdiend wordt.

Je kan het gewoon niet met elkaar vergelijken, en dat heeft niks met achterlopen te maken. Echt niet.
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Alle reacties Link kopieren
TimD567 schreef:
20-01-2018 13:25
Dat klopt maar er zitten in de blacklist ook veel meer verassingen of complotten die je in Nederland nooit zou zien. Ik bedoel een Smeris is inderdaad geweldig met zo'n diplomaat maar het komt niet echt bij mij over als een thriller en een serieus iets. De blacklist grijpt mij van minuut 1 tot minuut 40 en laat me niet meer los.

Het hoeft niet persé met geld te maken te hebben maar ook de manier van een script en denken in scenario's. Het is hier bij de misdaadseries dat er 1 drugsbende wordt opgepakt en dan is het klaar en komt er weer een nieuwe dag met nieuwe criminelen. Het kan ook zonder budget een stuk groter door gewoon het verhaal/scenario's en de manier van het script groter aan te pakken en de kijker van minuut 1 in spanning te zetten.
Mijn zwager is scenario schrijver bij een Nederlandse serie en geloof mij maar, budget heeft wel degelijk invloed op het script. Voor elke aflevering staat namelijk een bepaalde tijd waarin het script geschreven moet worden, meer tijd (oftewel budget) voor de scenario schrijvers is er niet (of ze moeten in hun eigen tijd op eigen kosten verder werken, maar ik neem aan dat jij dat ook niet doet voor jouw baas TO?). Het schrijven van een continu doorlopend (en kloppend) verhaal kost veel meer tijd dan veel losse elementen in één aflevering, anders moet je onder het schrijven continu rekening houden met wat een eerder is gebeurt en wat er in de toekomst gaat gebeuren, dat kost meer tijd dan een aflevering waarbij de gebeurtenissen “nergens” bij aan hoeven te sluiten.
anoniem_272813 wijzigde dit bericht op 20-01-2018 13:37
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Over smaak valt te twisten...maar jij vergelijkt appels met peren.
Zoiets als Moordvrouw is natuurlijk niet te vergelijken met zoiets als blacklist.
En ja, zoals gezegd, heeft alles (ook de betaling en keuze van scenarioschrijvers) met het budget te maken. Daarnaast spreken veel Amerikaanse series een internationaal publiek aan. (Dus meer winst) En slechts een enkele Nederlandse serie komt verder dan de Nederlandse grens.
We zijn in Nederland wellicht dan niet zo geweldig in formats uitwerken wegens beperkt budget maar we zijn blijkbaar wel goed in programma formats verkopen zoals o.a. Big Brother wat de hele wereld over ging.

Maar aan de andere kant willen mensen wel zulke grote shows en echt geweldige series. Ik bedoel Utopia wordt nog steeds goed bekeken enzo en daar snap ik echt helemaal niks van. Maar wellicht zie ik het gewoon niet?!
Alle reacties Link kopieren
Benedryl-Cabbagepatch schreef:
20-01-2018 13:34
Dit. Je noemt Blacklist als voorbeeld, een hele toffe serie die echt een succes is (geworden). Maar hoeveel baggerseries zijn er aan vooraf gegaan die wel zijn uitgebracht maar ook maar een beetje 'meh' waren? Als je ziet dat 1 aflevering van TB al 2 miljoen kost. Dat zou in Nederland gewoon nooit kunnen.

Net als dat je ziet dat de acteurs van The Big Bang Theorie per aflevering 1 miljoen betaald krijgen zoals met Friends destijds.. Dat is onvoorstelbaar maar geeft aan hoeveel geld er in die wereld omgaat en mee verdiend wordt.

Je kan het gewoon niet met elkaar vergelijken, en dat heeft niks met achterlopen te maken. Echt niet.
Dat begrijp ik volledig dat er ook een financieel een grote rol is, zoals ik hierboven al aangeef natuurlijk zit er ook een plaatje financieel aan vast. Maar je kan mij niet wijsmaken dat je het scenario/verhaal of script wat groter kan maken door wat meer in complotten en verassingen te denken. Het hoeft niet allemaal groter qua budget maar gewoon qua script en dat is niet altijd budget gebonden.

Ik ben er van overtuigt dat er echt wel mogelijkheden zijn om misdaad series in Nederland wat groter en spectaculairder te maken qua script en verhaal zonder dat het budget enorm om hoog gaat.
Alle reacties Link kopieren
TimD567 schreef:
20-01-2018 13:39
Dat begrijp ik volledig dat er ook een financieel een grote rol is, zoals ik hierboven al aangeef natuurlijk zit er ook een plaatje financieel aan vast. Maar je kan mij niet wijsmaken dat je het scenario/verhaal of script wat groter kan maken door wat meer in complotten en verassingen te denken. Het hoeft niet allemaal groter qua budget maar gewoon qua script en dat is niet altijd budget gebonden.

Ik ben er van overtuigt dat er echt wel mogelijkheden zijn om misdaad series in Nederland wat groter en spectaculairder te maken qua script en verhaal zonder dat het budget enorm om hoog gaat.
Stel je voor dat heel Blacklist zich in Nederland zou afspelen ( want zodra je buiten de landsgrenzen gaat ontkom je niet aan de kosten)- dan is dat totaal ongeloofwaardig. Nogmaals, appels met peren.
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Alle reacties Link kopieren
stripverhaal schreef:
20-01-2018 13:36
Mijn zwager is scenario schrijver bij een Nederlandse serie en geloof mij maar, budget heeft wel degelijk invloed op het script. Voor elke aflevering staat namelijk een bepaalde tijd waarin het script geschreven moet worden, meer tijd (oftewel budget) voor de scenario schrijvers is er niet (of ze moeten in hun eigen tijd op eigen kosten verder werken, maar ik neem aan dat jij dat ook niet doet voor jouw baas TO?). Het schrijven van een continu doorlopend (en kloppend) verhaal kost veel meer tijd dan veel losse elementen in één aflevering, anders moet je onder het schrijven continu rekening houden met wat een eerder is gebeurt en wat er in de toekomst gaat gebeuren, dat kost meer tijd dan een aflevering waarbij de gebeurtenissen “nergens” bij aan hoeven te sluiten.
Oké naja ben blij dat je de ervaring deelt haha, dan begrijp ik best dat het wat moeilijker is dat dat ik nu aangeef.

Maar toch denk ik dat het allemaal wel iets groter mag en er meer complotten in mogen. Ik denk dat het ook een kwestie is van aanleren en beginnen met groter te denken. Als je nu blijft doorgaan op dit niveau zal je ook nooit vooruit gaan, langzamerhand proberen het iets spectaculairder en groter te maken zonder het budget enorm op te schroeven. Ik denk dat er zeker kleine veranderingen mogelijk zijn om het iets groter te maken..... het is een manier van denken.
Zeg het even tegen John de Mol. Hij kan maar beter grootser gaan denken en kijken naar Amerika naar programma’s als The Voice :proud:
Ik vind het wel grappig. Je klaagt dat er in Nederland zoveel troep op de tv komt en dan noem je Amerikaanse series als NCIS en Criminal Minds als voorbeeld van het het beter kan. :biggrin: Alsof dat geen bagger is. Amusante bagger, maar bagger desalniettemin.
Alle reacties Link kopieren
TimD567 schreef:
20-01-2018 13:21
Haha klopt en nee is geen school opdracht maar het zit me gewoon dwars als je ziet hoeveel troep er hier doordeweeks op tv komt haha. En als ik zie dat de series hier 9 a 10 afleveringen zijn en het dan klaar is.

Ik bedoel het is toch niet onmogelijk om het allemaal wat groter aan te pakken, de shows wat groter te maken dan wat we nu hebben. Als wij aan de Engelsen onze programma's zouden laten zien dan komen ze volgens mij niet meer bij van het lachen haha.

Nee geef mij maar de Engelse series en programma's waar de manier van denken gewoon een stuk groter is en ze niet genoegen nemen met klein en midner.
Niemand verplicht je om NL televisie te kijken zeker niet met de hedendaagse technologie..dus snap je issue niet echt.
Alle reacties Link kopieren
Benedryl-Cabbagepatch schreef:
20-01-2018 13:41
Stel je voor dat heel Blacklist zich in Nederland zou afspelen ( want zodra je buiten de landsgrenzen gaat ontkom je niet aan de kosten)- dan is dat totaal ongeloofwaardig. Nogmaals, appels met peren.
Ja maar wat jij nu doet is ook wel heel stug en onredelijk een discussie aangaan. Ik bedoel er mee te zeggen dat het manier van denken gewoon een stuk groter is en er groter wordt gedacht. Ik ben van mening dat het manier van denken ook aangeleerd kan worden en er kleine veranderingen kunnen komen om het iets groter en spectaculairder te maken.

Het hoeft geen exacte blacklist te zijn want mijn broertje van 8 begrijpt ook wel dat dat niet mogelijk is in Nederland en het niet geloofwaardig is. Maar het gaat om het scenario, de manier van denken en dat er achter 1 vuilkal nog een vuilkal zit en er nog een groep achter zit...... het mag allemaal iets groter en ik ben van mening dat dat ook een kwestie van aanleren is. Zonder het budget enorm op te schroeven....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven