Entertainment alle pijlers

Onze boerderij

19-05-2018 00:38 37 berichten
Wie gaat er kijken naar onze boerderij?
Het lijkt mij interessant.
Hieronder het hele verhaal.


Yvon Jaspers op zoek naar het echte boerenleven in ‘Onze boerderij’

Bij Yvon Jaspers stroomt boerenbloed door haar aderen. Haar opa en oma runden een melkveebedrijf en waar de meeste kinderen een hond of kat als huisdier hadden, liep Yvon met haar geitje door het dorp. Op 19-jarige leeftijd was haar allereerste tv-opname voor kinderprogramma ‘Het Klokhuis’ op een boerderij voor het onderwerp mest. Stiekem droomt Yvon ervan haar hectische bestaan in het westen te verruilen voor een boerderijtje op het platteland met grond en dieren. Maar is dat leven wel zo romantisch als het voor veel mensen lijkt? Daarover gaat haar nieuwe vierdelige serie ‘Onze boerderij’ dat vanaf zondag 20 mei te zien is bij KRO-NCRV (20.25 uur NPO 1).

In ‘Onze boerderij’ duikt Yvon het boerenleven in. “Inmiddels loop ik veertien jaar rond op boerderijen en praat dan vooral over de liefde. Voor ‘Onze boerderij’ ga ik opnieuw langs bij oud Boer zoekt Vrouw-deelnemers en bij andere boeren om te ervaren hoe het nou echt is om in deze turbulente tijd een agrarisch bedrijf te runnen. Wat zijn de dilemma’s van de moderne boer? Welke risico’s neem je als boer en wanneer doe je het goed? Leven zij hun droom of lijkt het soms meer op een nachtmerrie? Ik ben benieuwd of ik na deze serie nog steeds zo verlang naar een leven op de boerderij.”

In ‘Onze boerderij’ zijn onder meer boerin Agnes en haar gezin te zien, tulpenboer Tom, Jan en Rianne op Texel en boer Frans die noodgedwongen afscheid moet nemen van tientallen koeien. Ook assisteert Yvon veearts Anita, de vriendin van geitenboer Frank, die een keizersnede uitvoert bij een koe, werkt ze mee bij Jos en Dycke en ontdekt ze hoe bijzonder onze Nederlandse boeren zijn.

‘Onze boerderij’, vanaf zondag 20 mei, 20.25 uur bij KRO-NCRV op NPO 1.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik als boerendochter moet dit zien:)
Alle reacties Link kopieren
Niet. Ik heb een gruwelijke hekel aan Yvon Jaspers. Ik kijk ook niet naar BZV
Alle reacties Link kopieren
Ja heelijk! Kan ook niet wachten tot BZV weer begint 💖
https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... erin-agnes

Bij boerin Agnes gaat het niet zo goed meer.
Alle reacties Link kopieren
Als boerendochter kijk ik ook. Er is namelijk niets romantisch aan boer zijn. Het is kneiter hard werken voor een paar centen. De regelgeving draait je de nek om. De partner van moet eigenlijk altijd buitenshuis nog gaan werken om wat extra's te verdienen.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
19-05-2018 07:30
Niet. Ik heb een gruwelijke hekel aan Yvon Jaspers. Ik kijk ook niet naar BZV
Same!
yoshe schreef:
19-05-2018 08:41
Als boerendochter kijk ik ook. Er is namelijk niets romantisch aan boer zijn. Het is kneiter hard werken voor een paar centen. De regelgeving draait je de nek om. De partner van moet eigenlijk altijd buitenshuis nog gaan werken om wat extra's te verdienen.
Ja dat snap ik ook niet. Dat mensen denken dat het zo romantisch is. De boer werkt altijd. Pfff. Wat nou vrijheid?
Vanavond is het erop.
Alle reacties Link kopieren
fientje1982 schreef:
20-05-2018 18:07
Vanavond is het erop.

Of eronder
Nieuwlid schreef:
20-05-2018 19:36
Of eronder
:rofl:
Zou Rianne alweer zwanger zijn. Ze hadden een nieuwtje te vertellen. Kan zo niets anders te bedenken. Ik heb even gekeken en ze zijn 31 oktober ouders geworden van Melle.Wel vlug, maar het kan.
Alle reacties Link kopieren
Niet opnieuw zwanger;)
Ja of het komt in een latere aflevering naar voren. Ze zeiden zat ze iets leuks te vertellen hebben in de privé sfeer.
Ik heb 't net gekeken, maar jee, wat worden die boeren genaaid door de regering met die fosfaatonzin! Wees blij dat er nog voedsel van eigen bodem komt en dat grote stukken land groen zijn ipv volgebouwd met woningen/fabrieken etc!

Wat ik trouwens niet snap, die cameraman die boer is geworden, die zegt financieel te kunnen leven als hij 15 koeien laat slachten per jaar. Hoeveel leveren die beesten dan wel niet op dat dat voor een jaarinkomen kan zorgen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-05-2018 22:04

Wat ik trouwens niet snap, die cameraman die boer is geworden, die zegt financieel te kunnen leven als hij 15 koeien laat slachten per jaar. Hoeveel leveren die beesten dan wel niet op dat dat voor een jaarinkomen kan zorgen?
Simpel, dat kan niet. Het is jammer dat hij beweert "echt boer" te zijn met een handjevol koeien die amper een zakcentje opleveren. Een koe levert 500-600 euro op, hij krijgt misschien wat meer als hij ze goed vermarkt. Met de kosten eraf (grond pachten ed) kun je echt niet zo riant leven.
Overigens krijgt deze hobbyboer dus vrijstelling van fosfaatrechten, en verdubbelt direct zijn veestapel.. En ondertussen commentaar leveren op de andere boeren dat meer niet beter is :bonk:

Zoals Agnes zijn er overigens honderden in Nederland, er zijn al genoeg die 2018 niet eens gered hebben. Niets fout gedaan, wel volledig kapot.
redbulletje schreef:
20-05-2018 22:04
Ik heb 't net gekeken, maar jee, wat worden die boeren genaaid door de regering met die fosfaatonzin! Wees blij dat er nog voedsel van eigen bodem komt en dat grote stukken land groen zijn ipv volgebouwd met woningen/fabrieken etc!

Ik denk dat hier juist de adder zit. Ze gooien het op fosfaatonzin, strenge milieueisen, boeren gaan het niet redden op deze manier. Gaan failliet en er is weer grond vrij om op te bouwen.

Want laten we eerlijk zijn ga mij niet vertellen dat we het milieuprobleem bij de boeren moeten aanpakken terwijl er anderzijds niets wordt gedaan aan het bewonersaantal dat consumeert, vreet en schijt en zorgt voor bergen afval uit consumptie en elke dag weer staan de wegen vol met files etc.
Romy2017 schreef:
21-05-2018 08:06
Ik denk dat hier juist de adder zit. Ze gooien het op fosfaatonzin, strenge milieueisen, boeren gaan het niet redden op deze manier. Gaan failliet en er is weer grond vrij om op te bouwen.

Want laten we eerlijk zijn ga mij niet vertellen dat we het milieuprobleem bij de boeren moeten aanpakken terwijl er anderzijds niets wordt gedaan aan het bewonersaantal dat consumeert, vreet en schijt en zorgt voor bergen afval uit consumptie en elke dag weer staan de wegen met files etc.
Daar vrees ik ook voor. Wél de grenzen open zetten voor je weet wel, en ondertussen lekker door blijven gaan met bouwen.
Wat groen is, moet groen blijven in mijn ogen. Dáármee begint een beter milieu, niet met het halveren van boerenbedrijven.
redbulletje schreef:
21-05-2018 08:09
Daar vrees ik ook voor. Wél de grenzen open zetten voor je weet wel, en ondertussen lekker door blijven gaan met bouwen.
Wat groen is, moet groen blijven in mijn ogen. Dáármee begint een beter milieu, niet met het halveren van boerenbedrijven.

Ja iedereen kan dat toch bedenken. De overheid wil bouwen.

Ik woon ook in een omgeving met veel boerderijen en het valt mij ook de laatste paar jaar op dat er steeds minder of nauwelijks koeien te vinden zijn. Een handvol en dat is het. De overheid heeft allang plannen. Boeren failliet of uitkopen.

Ik voel me vaak pessimistisch omdat ik best wel negatief tegen dingen aankijk maar ik denk dat we zo zwaar genaaid worden en we er niets tegen kunnen doen. En niet alleen hier natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hetverhaal rondom groei bedrijven en fosfaatrechten is eenvoudig uitgelegd, het is nog iets complexer, waarbij zowel de overheid als de boeren zelf een rol spelen.

Zoals Agnes zijn er velen, jonge boeren die boer zijn in hart en nieren, maar geen toekomst in Nederland. Emigratie is dan een oplossing. Ik hoop dat dat onderwerp nog eens besproken wordt.

Die cameraman kan niet leven van zijn koeien. Bestaat niet, hoe hij afgeeft op andere boeren vind ik niet netjes. Waar "echte" boeren moeten voldoen aan allerlei regelgeving probeert hij dat te omzeilen. Straks gaat hij uitbreiden tot 50 koeien, maar hoeft hij niet te voldoen aan de fosfaatrechten. Dat kan toch niet. Met 50 koeien ben je geen hobbyboer meer.

Her verhaal van Jan en Rianne vond ik ook heftig. Ok dat laat zien dat het boerenleven verre van romantisch is, ondanks dat hun kind tijdens de vele nachten waken is verwekt.
Wat hier ook nog wel eens gebeurd is dat boerenbedrijven een ander bestemmingsplan krijgen. Is de boer ook 'blij' mee (staat natuurlijk gewoon met zijn rug tegen de nagenoeg lege koeienstal) want krijgt subsidie hiervoor. Het wordt een soort evenement waar bezoekers
een dagje naar toe kunnen (rijden in de auto) en met eigen ogen kunnen zien hoe het boerenleven eruit ziet. En daar zijn geen 300 koeien voor nodig want met 30 koeien op het land of in de stal kun je ook zien hoe er gemolken wordt.
Ook nog mogelijkheden om te vergaderen want het is natuurlijk zo fijn om even uit de hectiek van de stad te zijn. Geen vergaderingen op suffe kantoren maar een vergadercentrum huren in de natuur verhoogt de inspiratie. Dat het verkeer toeneemt op het platteland (want het is inmiddels meer een partycentrum geworden) en er tig auto's bij de boerderij geparkeerd staan wordt even vergeten. Tenslotte is het het vee dat ons milieu schaadt.

Leuke plannen en mede mogelijk gemaakt met gesubsidieerde
natuurbeschermingsorganisaties die er natuurlijk wel op toezien dat er wel het minimale aan natuur aanwezig blijft. En van wie zijn deze organisaties nou eigenlijk afhankelijk. Wie beslist hoeveel subsidie er wordt toegekend en aan wie...? Juist!

Het zal vast niet overal zo zijn maar ik gok dat een percentage van de bedrijven op deze manier gedwongen wordt en hier in mee moet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Komen er trouwens nog meer afleveringen?
yoshe schreef:
21-05-2018 23:05
Komen er trouwens nog meer afleveringen?
Volgens mij nog 2.

Ik vind het goed dat Yvon ook eens aandacht besteed aan de keerzijde van het boerenleven, want in BZV doen ze altijd net alsof boeren zo ontzettend romantisch is. Zie het in mijn eigen omgeving ook waarin jonge boeren geïnvesteerd hebben en nu de nek om worden gedraaid.
Die cameraman heeft gewoon zeer weinig kosten. Hij heeft geen stal laten bouwen van 750.000 euro maar heeft zijn koeien lekker in de wei. Hij heeft geen mestoverschot. Het wil niet zeggen hoe groter de boerderij hoe meer winst,het hangt van je kosten af. Doe je hoge investering met melkrobots ed of heb je een paar koeien die je nog met de hand kunt melken. Een klein biologisch boerenbedrijf kan op die manier aan het einde van de rit geld overhouden terwijl het grote boerenbedrijf door hoge kosten in de rode cijfers staat.
Habbekratz schreef:
22-05-2018 09:49
Die cameraman heeft gewoon zeer weinig kosten. Hij heeft geen stal laten bouwen van 750.000 euro maar heeft zijn koeien lekker in de wei. Hij heeft geen mestoverschot. Het wil niet zeggen hoe groter de boerderij hoe meer winst,het hangt van je kosten af. Doe je hoge investering met melkrobots ed of heb je een paar koeien die je nog met de hand kunt melken. Een klein biologisch boerenbedrijf kan op die manier aan het einde van de rit geld overhouden terwijl het grote boerenbedrijf door hoge kosten in de rode cijfers staat.
Maar met 15 vleeskoeien per jaar verkopen haalt ie er volgens mij net de kosten van z'n boerderijhobby uit. Leeft die man van 'n riante erfenis ofzo? Of heeft zijn vrouw nog een baan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven