Entertainment alle pijlers

Het viva-boekentopic - deel 6

29-08-2018 11:18 2353 berichten
Een vers boekentopic!

Afbeelding

Deel 5 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.

Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
nlies schreef:
09-08-2020 13:39
Misschien zijn de Lunar Chronicles dan ook wat voor jou.
YA, vermiste prinses, buitenaardse invallers, waarvan een knapperd toch aan de goede kant komt staan, Ik heb deel 1 Scarlet, nu gelezen. Morgen maar eens zien of deel 2 aanwezig is
Dat vond ik echt een goede serie! Deel 1 is trouwens Cinder, deel 2 Scarlet en deel 3 Cress. :-D
Tijgerprintje2 schreef:
08-08-2020 00:25
Ik lees nu Normale mensen van Sally Rooney. Ondanks dat er maar weinig gebeurt, boeit het me wel heel erg. Ik zou hem wel aanraden.
Nog bedankt aan degene die Mijn vader is een vliegtuig aanraadde, ik heb het in 3 dagen uitgelezen.

Hebben jullie een voorkeur voor Nederlandse of buitenlandse schrijvers?
Buitenlandse schrijvers, maar daar is gewoon meer van beschikbaar, dus makkelijker iets leuks van te vinden. Ik lees (momenteel) sowieso geen literatuur of thrillers. Maar in de realistische fantasy/YA hoek heb je sowieso meer in het Engels.

Net de serie Imortal Instruments van Cassandra Clare gelezen. Was wel de tweede keer. Enige suffe vind ik dat de serie eigenlijk klaar was na deel 3 en er toch een deel 4 tm 6 kwam. Met opties tot meerdere vervolgboeken. Maar goed leesbaar.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
10-08-2020 09:00
Dat vond ik echt een goede serie! Deel 1 is trouwens Cinder, deel 2 Scarlet en deel 3 Cress. :-D

o dan ben ik verkeerd begonnen, nou ja zal niet echt uitmaken denk ik
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
nlies schreef:
10-08-2020 11:16
o dan ben ik verkeerd begonnen, nou ja zal niet echt uitmaken denk ik
Het zijn geen geheel zelfstandige boeken, maar los van elkaar lezen kan wel. Ik zou nu wel doorgaan naar deel 1. :proud:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
10-08-2020 11:19
Het zijn geen geheel zelfstandige boeken, maar los van elkaar lezen kan wel. Ik zou nu wel doorgaan naar deel 1. :proud:
Dat was ook mijn plan ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wie heeft: "Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen: (en je kinderen blij zijn dat jij het doet)" gelezen?

Ik vind het zich toch voornamelijk op de basis en kleinere kinderen richt en eerlijk gezegd had ik die inzichten al.

Ik heb pubers en ik dacht dat het misschien wel helpend zou kunnen zijn.

Moet ik gewoon doorzetten omdat het echt een super goed boek is waar ik heel veel aan ga hebben, of kan ik hem beter naast mij neer leggen?
dianaf schreef:
10-08-2020 09:00
Dat vond ik echt een goede serie! Deel 1 is trouwens Cinder, deel 2 Scarlet en deel 3 Cress. :-D
Heb ze gelijk op mijn ereader gezet, dank.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
10-08-2020 11:19
Het zijn geen geheel zelfstandige boeken, maar los van elkaar lezen kan wel. Ik zou nu wel doorgaan naar deel 1. :proud:
het gaat zelfs door tot deel 5
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
dolfje schreef:
10-08-2020 08:19
Maar eerst iets anders. Ik ben vanmorgen begonnen in Brieven van Mia van Astrid Sy. Het is een jeugdboek over een gevlucht meisje uit Syrië die met een oude Joodse man in contact komt.
Nou bovenstaand boek in een ruk uitgelezen, nu is het een jeugdboek en niet super dik . Echt wel de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand de winternacht trilogie gelezen? Van Katherine Arden.
Het verhaal spreekt me wel aan, maar ik lees eigenlijk nooit van die meer "magische" verhalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Tijgerprintje. ik ben er ooit aan begonnen, maar heb het niet uitgelezen, boeide me niet echt.

Ik heb intussen Cinder van die Lunar Chronicls gelezen en twijfel nu even of ik meteen doorga met Cress of de Karin Fossum, Felix Francis, of Arnaldus Indridason. Felix francis heb ik wel ens iets van gelezen, van die andere 2 niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijgerprintje2 schreef:
10-08-2020 15:37
Heeft iemand de winternacht trilogie gelezen? Van Katherine Arden.
Het verhaal spreekt me wel aan, maar ik lees eigenlijk nooit van die meer "magische" verhalen.
Volgens mij heb ik die gelezen. Maar ik zit me nu heel hard af te vragen of ik deel 3 al ken.

Ik vond het best mooie boeken, ik zou er gewoon eentje proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
zo, deel 3 van de lunar chronicles is uit. Volgens de website moet ik nu eerst Levana lezen en dan Winter. En dan is er ook nog een boek met 9 verhalen, over hoe het allemaal begon, Maar dan moet ik eerst de reader weer kunnen laden, want die zie ik alleen maar op de online bieb volgens mij.
Ik heb nu eindelijk deel 2 van Lisa Gardner, en het komt me wel bekend voor, dus heb het wel eens gelezen, maar geen idee meer hoe het afloopt, dus ik lees nog maar even door
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach gut, staat Nikkie Plessen bij Boulevard met een ketting om met haar initialen. :facepalm: Hoezo egotripper?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
SweetFirefly schreef:
18-08-2020 18:52
Ach gut, staat Nikkie Plessen bij Boulevard met een ketting om met haar initialen. :facepalm: Hoezo egotripper?
Mss mis ik iets... Heeft ze een boek geschreven? Een boek gelezen?
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
18-08-2020 18:52
Ach gut, staat Nikkie Plessen bij Boulevard met een ketting om met haar initialen. :facepalm: Hoezo egotripper?
Maar heeft ze een leuk boek geschreven of gelezen, daar gaat het hier om. :)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Heb weer eea uit:
The Vanishing Half van Britt Bennet 4* Goed verhaal over een tweeling in een raar dorp in de VS waar de zwarte bevolking allemaal een zo lichte huidskleur heeft dat ze voor wit door kunnen gaan. Wat een van de 2 ook doet. En de andere niet. En over hoe verschillend hun levens en dat van hun dochters verlopen.
Passing van Nella Larsen 4* Dit is een boek waarop The Vanishing Half geïnspireerd schijnt te zijn, dus ik was benieuwd. Ook een goed boek. Meer een novelle.
The Things They Carried van Tim O'Brien 4* Duidelijk uit z'n tijd, maar wel goed. Gaat over de herinneringen van de schrijver aan zijn diensttijd in de Vietnam oorlog. Hij speelt met wat echt gebeurd is en wat verzonnen. En met het verstrijken van tijd. Ik was onder de indruk. Geen 5* vanwege heftig thema, wat ik niet altijd trek.
Julie & Julia van Julie Powell 4* Gelezen n.a.v. dit topic. In het begin ergerde ik me dood aan Julie Powell die wel erg zelfingenomen en hysterisch overkomt. Maar het wordt later leuker (zij blijft irritant, haha).
The House of Mirth van Edith Wharton 4* Klassieker waar ik goede recensies over hoorde. Over een single vrouw begin 20e eeuw en de zeer beperkte mogelijkheden die zij (vrouwen in het algemeen) hadden in die tijd.
The Poet X van Elizabeth Acevedo 4* Middlegrade/YA was een Audible Daily Deal. Boek op rijm van Slam poet Elizabeth Acevedo die het zelf voorleest. Ik denk dat het vooral goed werkt in het Engels en als Audioboek. Verrassend goed.
Girl Woman Other van Bernadine Evaristo 3* Okay boek, overhyped, want imo teveel een verhaal dat is verzonnen rondom een thema (gender) dat de schrijver wilde belichten.
De Mooie Zomer van Cesare Pavese 1* Hoorder hier iemand over en dacht dat het mss een soort Bonjour Tristesse achtig verhaal zou zijn over een jong meisje in Italie in een zomer vlak na WOII. Maar het ging werkelijk nergens over. Oppervlakkig en saai. Helaas
Barracoon: The Story of the Last "Black Cargo" van Zora Neale Hurston 4* Oorspronkelijk in 1927 geschreven boek, eigenlijk een interview en biografie over Cudjo Lewis, een voormalig slaaf die met het laatste illegale slaventransport uit Afrika was mee gekomen en na 5 jaar werd 'bevrijd' na de afschaffing van de slavernij. Tragisch en interessant.
So The Wind Won't Blow it All Away van Richard Brautigan. 4* Boek dat ik (in de tijd van de houten gulden/het jaar kruik/de tijd van Rembrandt) voor mijn boekenlijst Engels had gelezen en wat ik toen leuk vond. Ik was nieuwsgierig of ik dat nog vond. En ja, leuk verhaal. Qua schrijfstijl vergelijkbaar met dat van Tim O'Brien en ook wel John Irving en ook wel qua thema's. Coming of Age verhaal, dramatische wending, nostalgie.

Nu ben ik halverwege I Know Why The Cage Bird Sings van Maya Angelou. En ga ik beginnen aan het audioboek van The Sound en The Fury van William Faulkner (2e poging, want valt niet mee).
Alle reacties Link kopieren Quote
Julie & Julia van Julie Powell 4* Gelezen n.a.v. dit topic. In het begin ergerde ik me dood aan Julie Powell die wel erg zelfingenomen en hysterisch overkomt. Maar het wordt later leuker (zij blijft irritant, haha).
OH, leuk dat jij hem ook gelezen hebt. Ik snap wel wat je bedoelt ja :D

Ik ben nu in Zilverdoorn begonnen, deel 2 van 'De oorlog van de grote scheuring' (deel 1 was Magiër, die heb ik net uit) van Raymond E. Feist.

Ik wilde eigenlijk na deel 1 wat anders gaan lezen, maar ik bleef me vandaag maar afvragen hoe het met de hoofdpersoon ging, dus dan maar door. Nog 4 delen te gaan, tenslotte (en dan zijn er volgens mij nog andere boeken, die zijdelings met deze serie en deze wereld te maken hebben. Jeej)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand de zeven echtgenoten van Evelyn Hugo al gelezen? Aanrader. Volgens mij komt het boek dit najaar uit in de Nederlandse vertaling. Ze gaan het ook verfilmen.
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
18-08-2020 19:09
Maar heeft ze een leuk boek geschreven of gelezen, daar gaat het hier om. :)
Verkeerde topic, sorry :D
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
In hechtenis - Nicci French

Via bookchoice gelezen en volgens mij was het mijn 1e Nicci French. :$

Thrillers zijn niet mijn favoriete genre, vooral eigenlijk omdat ik ze vaak zo knullig geschreven vind. Dat was deze niet, het las lekker weg. Ander ding waar ik niet zo van houd bij thrillers zijn de onverwachte wendingen en te idiote ontknopingen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je al mijlenver ziet aankomen wie het heeft gedaan maar een al te onverwachte schurk, dat vind ik niks. Dit boek had wat mij betreft een te onverwachte schurk.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
23-08-2020 09:16
In hechtenis - Nicci French

Via bookchoice gelezen en volgens mij was het mijn 1e Nicci French. :$

Thrillers zijn niet mijn favoriete genre, vooral eigenlijk omdat ik ze vaak zo knullig geschreven vind. Dat was deze niet, het las lekker weg. Ander ding waar ik niet zo van houd bij thrillers zijn de onverwachte wendingen en te idiote ontknopingen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je al mijlenver ziet aankomen wie het heeft gedaan maar een al te onverwachte schurk, dat vind ik niks. Dit boek had wat mij betreft een te onverwachte schurk.
Helemaal met je eens wat betreft thrillers. Uiteindelijk komen ze ook allemaal op hetzelfde neer, vind ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb net Joyland van Stephen King gelezen. De eerste keer dat ik iets van King heb gelezen. Ik had verwacht een heel eng boek te gaan lezen, maar het was meer een coming of age verhaal. Wel leuk, denk niet dat ik hem zou aanraden.
Nu beginnen in Gesprekken met vrienden van Sally Rooney
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik loop weer jaren achter, maar ik heb onlangs We are all completely beside ourselves gelezen (Totaal door het dolle heen is de vertaling) en ik vond het echt geweldig. Ik huil nooit bij films of boeken, maar bij dit boek hield ik het toch even niet droog. Er zit een totaal verrassende plottwist in het boek, die ik echt niet aan zag komen. Als je van plan bent om dit boek te gaan lezen, lees dan vooral geen recensies, want dan is het hele effect weg. Of je ziet het al van mijlenver aankomen, dat kan natuurlijk ook ;)

Nog een tip: The Unpassing van Chia Chia Lin. Over een Taiwanees gezin dat zijn geluk gaat beproeven in het onherbergzame Alaska. Eén van de 4 kinderen sterft onder verdachte omstandigheden waarna het gezin in een neerwaartse spiraal terechtkomt. Prachtige natuurbeschrijvingen en geweldige karakteruiteenzettingen.

Nu bezig in Shuggie Bain, een prachtig boek over een Ierse jongen die opgroeit met een aan alcohol verslaafde moeder. Staat op de longlist voor de Booker Prize.
Dat klinkt alledrie interessant, Babooshka. Die eerste heb ik weleens voorbij zien komen, maar ik heb geen idee waarover het gaat. Ga even (globaal) kijken, om spoilers te voorkomen.

Ik heb I Know Why The Caged Bird Sings van Maya Angolou uit. Ik was er al eerder een keer in begonnen, maar toen kwam ik er niet zo in. Maar deze keer vloog ik er doorheen. Er gebeuren wel nare dingen, maar het was veel minder een boek over verwaarlozing en misbruik dan ik had gedacht. Ben nu toch ook van plan om aan het volgende deel te beginnen. Wat een leven.

Net heb ik deel 1 van Binti gelezen. Is maar onder 100 blz. Vond het wel soort van Long Way To A Small Angry Planet achtig, maar dan veel beter gedaan. Ik ga de andere 2 delen ook nog wel lezen denk ik. Maar geen haast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijgerprintje2 schreef:
23-08-2020 09:28
Ik heb net Joyland van Stephen King gelezen. De eerste keer dat ik iets van King heb gelezen. Ik had verwacht een heel eng boek te gaan lezen, maar het was meer een coming of age verhaal. Wel leuk, denk niet dat ik hem zou aanraden.
Nu beginnen in Gesprekken met vrienden van Sally Rooney
Dat was ook mijn 1e King en ik had precies hetzelfde. :lol: Het is inderdaad helemaal geen horror inderdaad maar meer een schattig verhaal over een mooie zomer.

Ik heb nog 1 verhaal te gaan in Als het bloedt van Stephen King. Jammer dat het grootste verhaal over vorige boeken The outsider en Mr. Mercedes gaat, dus die heb ik maar overgeslagen. Die verhalen trekken me niet en er werden zoveel met referenties gesmeten dat ik zoiets had van dan niet joh. Het 2e verhaal over Chuck vond ik wel heel gaaf!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven