Entertainment alle pijlers

Een goede buurt

20-03-2019 09:38 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op SBS is nu een programma waarbij iemand die in de problemen zit op diverse vlakken hulp vraagt en krijgt van de buurt.
Ik zit nu de eerste aflevering te kijken (had het opgenomen) en tot nu toe vind ik het hartverwarmend.

Lijkt me een mooi programma om te trashen dus wie wil?

Hoe goed ken jij je buren? Weet jij wat er speelt achter hun voordeur? Dennis van der Geest schiet een gezin te hulp dat problemen heeft en mobiliseert hun buurt. Ze zijn eenzaam, hebben problemen met het opvoeden van hun kinderen, zijn door ziekte uitgeput of hebben achterstallig onderhoud aan hun huis en geen geld of middelen om dit op te lossen.

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Doet me denken aan dat programma van ongeveer 10-12jr geleden, waarbij studenten (geloof ik) een project voor de buurt gingen opzetten. Was ook in die wijk. Kan alleen niet meer op de naam komen.

*edit Oh grapje, dat was in de Tarwewijk: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Een_betere_buurt
.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het niet steeds in 1 buurt maar gewoon daar waar iemand/een gezin hulp nodig heeft. Volgende week dus weer een totaal ander deel van Nederland.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik vind het jammer dat er een programma voor nodig is. Fijn dat die mensen hun hulp op die manieren aanboden. Wat hebben die vrouw en haar kinderen een zware tijd gehad. Ik denk dat ze, en zeker de kinderen, wel hulp kunnen gebruiken om hun hart te luchten. Ik hoop dat ze een mooie toekomst tegemoet gaan. Wat ik van die ex vind....dat weet ik nog niet. Een verhaal heeft natuurlijk twee kanten.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
20-03-2019 10:04
Volgens mij is het niet steeds in 1 buurt maar gewoon daar waar iemand/een gezin hulp nodig heeft. Volgende week dus weer een totaal ander deel van Nederland.
Klopt, het is inderdaad steeds in een andere plaats.
Dit is niet mijn soort tv, maar we kijken wel want we willen zien hoe de hoogslaper die onze brugklasser doneerde, terecht is gekomen
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
21-03-2019 10:45
Klopt, het is inderdaad steeds in een andere plaats.
Dit is niet mijn soort tv, maar we kijken wel want we willen zien hoe de hoogslaper die onze brugklasser doneerde, terecht is gekomen
Wat mooi dat jullie een steentje kunnen bijdragen!
Normaal ben ik niet zo van sbs6 maar wilde het een kans geven. Vaak is het eerder mensen belachelijk maken dan kijk ik niet maar vond dit wel respectvol gebracht.
Het is jammer dat het zo via tv moet maar het kan wel wat losmaken bij mensen. Ik zou naar zo'n bijeenkomst gaan en zou het juist fijn vinden een buurtgenoot ergens mee te helpen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
21-03-2019 13:34
Wat mooi dat jullie een steentje kunnen bijdragen!
Normaal ben ik niet zo van sbs6 maar wilde het een kans geven. Vaak is het eerder mensen belachelijk maken dan kijk ik niet maar vond dit wel respectvol gebracht.
Het is jammer dat het zo via tv moet maar het kan wel wat losmaken bij mensen. Ik zou naar zo'n bijeenkomst gaan en zou het juist fijn vinden een buurtgenoot ergens mee te helpen.
Als ze hier aan de deur zouden staan, zou ik ook gaan. Maar het ging in dit geval via-via. We zijn benaderd door een groep die is ingeschakeld. Dat geeft ook wel een kijkje achter de schermen, want het is stukken minder simpel dan een groepje buren die het even in een weekje fixt.

Verder deel ik je mening over het sensatie-gehalte dat meestal samen gaat met dit soort programma's, terwijl ik de achterliggende gedachte (kijk eens naar elkaar!) wel mooi vind. Want het is natuurlijk triest dat mensen vanwege financiële of relationele tegenslagen, ziekte, handicaps etc. buiten de samenleving lijken te vallen.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar een follow-up van dit soort series. Hoe gaat het na een jaar met die gehandicapte kok die aan een echte baan is geholpen? Gaat die uitzending van maandag ertoe leiden dat deze moeder over een jaar wèl genoeg energie heeft om haar gezin zelf goed te laten functioneren? Eerlijk gezegd, betwijfel ik het.
Tsjonge jonge...bent zwaar onder de indruk van de aflevering van Sylvia en haar zoon....vind het nogal wat om zo op tv te verschijnen.
Ik ben nu een aflevering aan het kijken van een gezin. Zoon 17, dochter 20, vader kermisexploitant dus veel van huis, moeder is ziek en kan niet veel. Het huis is vies omdat moeder geen puf heeft om schoon te maken. Dan denk ik waarom steken die kinderen niet de handen uit de mouwen? Waarom gaat men niet naar de gemeente om te informeren of ze huishoudelijke hulp kunnen krijgen vanuit WMO? Wellicht is dat lastig omdat men er vanuit gaat dat man en kinderen dat ook kunnen. Maar toch...
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe afleveringen!

Ik begrijp niet waarom deze mensen niet naar het wijkteam gaan. Weet iemand dit?

Ik ben zelf chronisch ziek en toen het niet meer ging, hulp gevraagd en heb daarom nu bv huishoudelijke hulp.

Ja, mijn omgeving heeft lang bij gesprongen maar die hebben ookhun eigen banen, huishouden, familie en issues.

Weten deze mensen niet dat dit bestaat?

Natuurlijk is het mooi als buren kunnen bij springen. Maar bij langdurige ziekte, echt jaren, houd de buurt/omgeving dit niet vol.

Zoals deze vrouw is chronisch ziek dan moet er toch gewoon professionele hulp komen?
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 27-07-2019 13:03
10.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
27-07-2019 00:24
Ik ben nu een aflevering aan het kijken van een gezin. Zoon 17, dochter 20, vader kermisexploitant dus veel van huis, moeder is ziek en kan niet veel. Het huis is vies omdat moeder geen puf heeft om schoon te maken. Dan denk ik waarom steken die kinderen niet de handen uit de mouwen? Waarom gaat men niet naar de gemeente om te informeren of ze huishoudelijke hulp kunnen krijgen vanuit WMO? Wellicht is dat lastig omdat men er vanuit gaat dat man en kinderen dat ook kunnen. Maar toch...

Ooh, sorry, door de hitte jou opmerking niet goed gezien. Dit denk ik dus ook.

In mijn wijkteam/gemeente snappen ze wel dat dit lastig is, en niet volledig op de kids en man kan komen te vallen. Het is natuurlijk niet alleen huishouden wat deze vrouw niet kan, zo te horen ook boodschappen doen administratie klusjes in huis sociaal alles heeft ze geen energie/kracht voor.

Ik begrijp dan ookniet waarom dit programma naast buren hulp niet baarde wmo gaat.
Als je via de WMO huishoudelijke hulp krijgt kun je ook hulp krijgen met je boodschappen. Dat hangt af van je indicatie. Of je man/kinderen bestellen ze online en laat ze thuis bezorgen als kinderen thuis zijn. Heb wel eens gezien dat bezorgers de boodschappen in de keuken bezorgen, hoeft het alleen maar opgeruimd te worden.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
27-07-2019 13:10
Als je via de WMO huishoudelijke hulp krijgt kun je ook hulp krijgen met je boodschappen. Dat hangt af van je indicatie. Of je man/kinderen bestellen ze online en laat ze thuis bezorgen als kinderen thuis zijn. Heb wel eens gezien dat bezorgers de boodschappen in de keuken bezorgen, hoeft het alleen maar opgeruimd te worden.
Ja, dat bedoel ik ook.

Dat een omgeving nooit deze zorg volledig op zich kan nemen. Boodschappen, administratie, huishouden, zeker als dit jaren volledig over genomen moet worden.

Dat ik dus ook vind dat dit via de wmo moet.
Alle reacties Link kopieren
Dit gezin is over 4 weken weer helemaal terug bij af, daar zorgt pa wel voor.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
27-07-2019 14:35
Dit gezin is over 4 weken weer helemaal terug bij af, daar zorgt pa wel voor.
Zou mooi zijn als je een ‘ hoe is het nu met..’ zou hebben..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven