Entertainment alle pijlers

Leestip: Sunny Bergman en Theo Maassen

06-04-2019 09:51 47 berichten
Leestip in de Volkskrant: een bij vlagen hilarisch, maar verder ook wel serieus, gesprek tussen Sunny Bergman en Theo Maassen over mannelijkheid.

https://www.volkskrant.nl/mensen/sunny- ... ~b27568d6/

Quotes:

Sunny: ‘behalve de biologische kenmerken zijn er geen essentiële verschillen tussen man en vrouw. Dat mannen zich anders gedragen dan vrouwen, komt door maatschappelijke structuren.’

Theo: ‘wat ik kwalijk vind, is dat er altijd wordt gezegd dat er te weinig vrouwen aan de top zijn. Kijk godverdomme eens naar al die daklozen! Dat zijn toch allemaal mannen? Alcoholisten? Mannen! Zelfmoorden? Veel vaker mannen! Al deze stenen hier op straat, allemaal neergelegd door mannen, die hier op hun knieën hebben gezeten! En nóg is het niet goed! Nee, daar hoor je vrouwen niet over! Wees dankbaar dat mannen dit allemaal hebben neergelegd, zodat jullie er met jullie fiets of kinderwagen overheen kunnen lopen!’
Alle reacties Link kopieren
Zou hier ‘een vlaag hilarisch’ in moeten staan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Vond het vrij treurig eigenlijk.
Nou inderdaad. Maar dat vind ik sowieso heel vaak van de onderwerpen van deze TO.

En zonde van mijn tijd. Die 3 minuten krijg ik helaas niet meer terug.
Ik begrijp niet wat hier treurig aan zou moeten zijn.

Sunny Bergman en Theo Maassen zijn allebei intelligent, mondig en op hun eigen manier erg geengageerd. Ik vind het wel interessant om te zien hoe zo’n gesprek een beetje schuurt en ongemakkelijk is omdat Sunny met een heel andere invalshoek naar hetzelfde onderwerp kijkt als Theo. Wie er het meeste gelijk heeft laat ik verder in het midden.
Alle reacties Link kopieren
Dan verwar je het met sociale klasse. Je hebt ook typische vrouwenbanen die fysiek hard werken zijn en onderbetaald.

Bij ‘vrouwen aan de top’ gaat het om goede carrières, met als issue de taken rondom kinderen in de privésfeer, sociale druk rondom carrière bij beide genders en ‘old boys network’ op de werkvloer, even grof gezegd.

Twee verschillende zaken dus.
Hakuna Matata
ManOpHetPrikbord schreef:
06-04-2019 10:29
Ik begrijp niet wat hier treurig aan zou moeten zijn.

Sunny Bergman en Theo Maassen zijn allebei intelligent, mondig en op hun eigen manier erg geengageerd. Ik vind het wel interessant om te zien hoe zo’n gesprek een beetje schuurt en ongemakkelijk is omdat Sunny met een heel andere invalshoek naar hetzelfde onderwerp kijkt als Theo. Wie er het meeste gelijk heeft laat ik verder in het midden.
Als je random ongefundeerde bullshit roepen een invalshoek noemt. Tja...

Dit is precies de issue en zo treurig aan dit artikel. De man heeft zoveel privilege dat zijn zogenaamde invalshoek helemaal nergens op hoeft te slaan om de krant te halen en waardering van lezers te krijgen. Terwijl van de vrouw onderbouwing met feiten wordt verwacht, in 1000-voud.
kindrebel schreef:
06-04-2019 11:06
Als je random ongefundeerde billshit een invalshoek noemt. Tja...

Dit is precies de issue en zo treurig aan dit artikel. De man heeft zoveel privilege dat zijn zogenaamde invalshoek helemaal nergens op hoeft te slaan om de krant te halen en waardering van lezers te krijgen. Terwijl van de vrouw onderbouwing met feiten wordt verwacht, in 1000-voud.
Waarom heeft Theo Maasen in jouw ogen heel veel privilege en Sunny Bergman kennelijk niet?

Ik zie veel overeenkomsten tussen de twee: beiden intelligent, verbaal kundig, schuwen het debat en de spotlights niet, en volgens mij beiden tamelijk succesvol in wat ze doen.
Zit het nu te lezen! Goed stuk. Twee intelligente mensen aan het eind van het spectrum.
Ik zit op een lollige groep waarbij men net doet alsof de vrouw in de wereld de man is, en dan reageren vrouwen op meme's die normaal typisch door vrouwen worden gemaakt
('ik verf mijn haar niet meer en voel me echt bevrijd. Danny, 44 jaar' bijvoorbeeld, en dan een foto van een blije grijze man).
Die quotes van Theo zijn precies de lollige antwoorden daarop maar dan dus omgekeerd.
Ik mag hopen dat de man niet serieus is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat hij inderdaad niet per se serieus is, maar gewoon wil prikkelen, provoceren. Hij heeft natuurlijk wel een punt dat als we het over emancipatie hebben, het nooit gaat om meer vrouwen achter de vuilniswagen of als stratenmaker, maar wel meer vrouwen aan de top.

Verder vliegt hij nog weleens uit de bocht, maar ik heb het idee dat dat echt vooral tegen heilige huisjes schoppen is. In principe ben ik van mening dat je - bijna - overal grappen over mag maken. Dus ook hierover.
Perfecte column over dit artikel. https://www.hpdetijd.nl/2019-04-06/het- ... witte-man/
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
06-04-2019 12:29
Perfecte column over dit artikel. https://www.hpdetijd.nl/2019-04-06/het- ... witte-man/
Heerlijke column, met gestrekt been erin, maar wel perfect de vinger op de zere plek.
Durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind de column van mw Greer niet zo sterk.

Ten eerste kun je van Theo Maassen vinden wat je wilt, maar hij is niet middelmatig. Met middelmatigheid word je geen succesvolle cabaretier die volle zalen trekt. Enig talent en doorzettingsvermogen heb je wel nodig.

Ten tweede vinden vrouwen weinig zaken zo aantrekkelijk als een man met weinig zelfvertrouwen. Het kan zijn dat Theo Maassen dan net wat te veel zelfvertrouwen heeft, of het verkeerde soort zelfvertrouwen, maar met zelfvertrouwen an sich is natuurlijk weinig mis, het is een conditio sine qua non voor succes en resultaat.

Ten derde, ondanks dat Theo Maassen natuurlijk ook wel provoceert (wat denk ik zijn tweede natuur is, of anders beroepsdeformatie) komt er toch iets van een dialoog tot stand. Theo Maassen kan ook luisteren. Het klinkt een beetje als ‘ik ben het niet eens met iemand, en daarom ga ik zijn persoonlijkheid afkraken’.

Ten vierde hebben vrouwen helaas te weinig humor voor echt vileine, ‘tongue in cheek’ columns waardoor het nogal drammerig overkomt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom hoor ik types als Sunny Bergman nooit over echte problemen waar het de achterstand van vrouwen betreft? Zoals het uithuwelijken van jonge meisjes, het laten besnijden van meisjes, vrouwen die niet alleen de deur uit mogen, vrouwen die gedwongen worden zich te bedekken of een hoofddoek moeten dragen, het grote percentage allochtone vrouwen in blijf van mijn lijfhuizen, meisjes die niet met iemand van buiten hun gemeenschap/religie een relatie mogen hebben, het in verhouding hoge aantal tienerzwangerschappen van meisjes met een bepaalde culturele achtergrond, het te hoge aantal vrouwen/moeders dat onnodig in de bijstand blijft hangen?

Ik vind haar een hypocriete tr.t.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
06-04-2019 14:01
Durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind de column van mw Greer niet zo sterk.

Ten eerste kun je van Theo Maassen vinden wat je wilt, maar hij is niet middelmatig. Met middelmatigheid word je geen succesvolle cabaretier die volle zalen trekt. Enig talent en doorzettingsvermogen heb je wel nodig.

Ten tweede vinden vrouwen weinig zaken zo aantrekkelijk als een man met weinig zelfvertrouwen. Het kan zijn dat Theo Maassen dan net wat te veel zelfvertrouwen heeft, of het verkeerde soort zelfvertrouwen, maar met zelfvertrouwen an sich is natuurlijk weinig mis, het is een conditio sine qua non voor succes en resultaat.

Ten derde, ondanks dat Theo Maassen natuurlijk ook wel provoceert (wat denk ik zijn tweede natuur is, of anders beroepsdeformatie) komt er toch iets van een dialoog tot stand. Theo Maassen kan ook luisteren. Het klinkt een beetje als ‘ik ben het niet eens met iemand, en daarom ga ik zijn persoonlijkheid afkraken’.

Ten vierde hebben vrouwen helaas te weinig humor voor echt vileine, ‘tongue in cheek’ columns waardoor het nogal drammerig overkomt.
Je lijkt haar punt dan ook volledig te missen. Met zelfvertrouwen en provoceren is niet iets mis. De middelmatigheid gaat niet over Theo als cabaretier, maar als deelnemer aan het dubbelinterview.

En dat drammerige is waarschijnlijk vooral in the eye of the beholder, waarbij je je dus kunt afvragen of het niet aan jou ligt dat je dat zo ervaart alleen maar omdat degene uit wiens pen het komt een vagina heeft.
Alle reacties Link kopieren
Als de kern al te hoog gegrepen voor je is, snap ik ook wel dat je het niet grappig vindt. Grappen die je uitgelegd moeten worden zijn niet echt leuk meer.
Nou ja de columniste (die alles opzichzelf betrekt en iedere 2e zin begint met ‘ik’) lijkt te vinden dat Theo Maassen lelijk is, onverzorgd is, slonzige kleding draagt, zijn eigen voorstellingen niet begrijpt etc. Dat lijkt meer een antipathie tegen Theo Maassen in het algemeen dan een reactie op dingen die hij zegt in een dubbelgesprek waar ze het niet mee eens is.

Voor de rest boeit het geslacht van een columnschrijver me niet zo. Er zijn meer dan genoeg vrouwen die dingen zeggen en schrijven waar ik het wel mee eens ben, en meer dan genoeg mannen waar ik het totaal mee oneens ben.

Dat jij hier een punt van maakt is wel typisch, je mag het met sommige groepen mensen (feministische vrouwen, mensen met een donkere huidskleur) niet oneens zijn want dan is het al snel racisme, vrouwenhaat etc. Beetje jammer.
Theo heeft wel gelijk dat hoewel er weinig vrouwen aan de top zijn dat de zwaarste en slechts betaalde banen juist vaak door mannen worden gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
06-04-2019 14:26
Theo heeft wel gelijk dat hoewel er weinig vrouwen aan de top zijn dat de zwaarste en slechts betaalde banen juist vaak door mannen worden gedaan.
Klopt, bij het werk langs de weg zie ik ook nooit een vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
06-04-2019 14:26
Theo heeft wel gelijk dat hoewel er weinig vrouwen aan de top zijn dat de zwaarste en slechts betaalde banen juist vaak door mannen worden gedaan.
Dat klopt en dat is net zo goed een gelijkheidsissue die op de agenda zou moeten staan.
Nitflex schreef:
06-04-2019 14:26
Theo heeft wel gelijk dat hoewel er weinig vrouwen aan de top zijn dat de zwaarste en slechts betaalde banen juist vaak door mannen worden gedaan.
Daar zit helemaal geen gelijk in. Daar wordt een maatschappelijk probleem ontkracht met een statistisch feit waar niemand last van heeft. Totale bullshit.
kindrebel schreef:
06-04-2019 15:08
Daar zit helemaal geen gelijk in. Daar wordt een maatschappelijk probleem ontkracht met een statistisch feit waar niemand last van heeft. Totale bullshit.

Ik begrijp je niet? Er wordt met die uitspraak niets ontkracht.
ManOpHetPrikbord schreef:
06-04-2019 14:01
Durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind de column van mw Greer niet zo sterk.

Ten eerste kun je van Theo Maassen vinden wat je wilt, maar hij is niet middelmatig. Met middelmatigheid word je geen succesvolle cabaretier die volle zalen trekt. Enig talent en doorzettingsvermogen heb je wel nodig.

Ten tweede vinden vrouwen weinig zaken zo aantrekkelijk als een man met weinig zelfvertrouwen. Het kan zijn dat Theo Maassen dan net wat te veel zelfvertrouwen heeft, of het verkeerde soort zelfvertrouwen, maar met zelfvertrouwen an sich is natuurlijk weinig mis, het is een conditio sine qua non voor succes en resultaat.

Ten derde, ondanks dat Theo Maassen natuurlijk ook wel provoceert (wat denk ik zijn tweede natuur is, of anders beroepsdeformatie) komt er toch iets van een dialoog tot stand. Theo Maassen kan ook luisteren. Het klinkt een beetje als ‘ik ben het niet eens met iemand, en daarom ga ik zijn persoonlijkheid afkraken’.

Ten vierde hebben vrouwen helaas te weinig humor voor echt vileine, ‘tongue in cheek’ columns waardoor het nogal drammerig overkomt.
Boe, dE vRoUwTjeS bla bla blah blah bleh...
Nitflex schreef:
06-04-2019 15:11
Ik begrijp je niet? Er wordt met die uitspraak niets ontkracht.
Afzwakken dan. Op het moment dat je er een ‘what about’ bij haalt is dat per definitie om het issue dat centraal staat te verzwakken. De what about van Theo slaat helemaal nergens op. Die heeft helemaal niets te maken met ongelijke kansen die je ziet aan de top van het bedrijfsleven.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
06-04-2019 15:18
Afzwakken dan. Op het moment dat je er een ‘what about’ bij haalt is dat per definitie om het issue dat centraal staat te verzwakken. De what about van Theo slaat helemaal nergens op. Die heeft helemaal niets te maken met ongelijke kansen die je ziet aan de top van het bedrijfsleven.
Dat het een drogreden is in de context waarin Theo er mee op de proppen komt zetten maakt het nog geen statistisch feit waar niemand last van heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven