Entertainment alle pijlers

The Passion 2019

18-04-2019 11:59 337 berichten
Vanavond is het weer tijd voor The Passion.

Deze 9de editie alweer is deze keer in Dordrecht. Het thema is #jebentnietalleen
Het is live op tv vanavond om 20:30 uur op NPO 1 en Radio 2.

De negende editie van The Passion heeft een historisch karakter. Dat komt allereerst door de betekenis van Dordrecht voor het christelijk geloof in Nederland. In deze stad werd 400 jaar geleden het besluit genomen de Bijbel te vertalen in het Nederlands. En er stond meer op het spel. De contouren van het Nederlands protestantisme kregen hier vorm.
Aldus EO directeur Arjan Lock.
Meer op: www.thepassion.nl

Ga jij kijken vanavond? Of misschien wel naar Dordrecht?
Wat vind je van de Passion en het Paasverhaal? Heb je er iets mee of niet?

Ik ga wel kijken met onze oudste 2 kinderen, zo krijgen ze toch iets mee van de christelijke geschiedenis en cultuur.
Ik ga wel kijken, maar ik denk dat dat morgen wordt. Ik wil ook nog iets anders zien dat niet achteraf te bekijken is.
Ik ga zeker kijken. Ik "heb wel iets" met het Paasverhaal, maar ik vind The Passion meestal ronduit stupide. Dus mekker ik er over op internet, terwijl ik paaseitjes eet.
Ik ben wel benieuwd naar Edsilia.

Verder neem ik het op, want ik vind de tussenstukjes met het kruis verschrikkelijk.
Die kan ik dan doorspoelen.
Oh het is weer zover?
Nee ik kijk niet
Nee ik heb er niks mee
Het is de eerste keer dat we het kijken met de kinderen. Ook omdat ze morgen geen school hebben ivm studiedag.
Ik ben wel benieuwd wat ze ervan vinden.
gizzmo-returns schreef:
18-04-2019 12:07
Ik ben wel benieuwd naar Edsilia.

Verder neem ik het op, want ik vind de tussenstukjes met het kruis verschrikkelijk.
Die kan ik dan doorspoelen.

Die processie ertussen is wel vervelend ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het voor het eerst kijken. Met de kinderen, denk ik. Zoon is bezig met het concept christendom, dus dat sluit mooi aan. Ik ben benieuwd.
Ik kijk er niet met mijn kinderen naar. Die moeten echt eerst Jesus Christ Superstar zien voor ze dit gaan zien. Het lijdensverhaal kennen ze sowieso. Daarnaast haat mijn oudste kind Blof, dat helpt ook niet.
Ik zit voor het eerst een stukje van een oude The Passion te kijken. En met stijgende fascinatie. Wat is dit voor een weirde vermusicalisering van het lijdensverhaal? Laten we een leuke avond uit maken van de kruisiging van Jezus?

Ik ben oprecht nieuwsgierig. Kan iemand die hier met plezier naar kijkt uitleggen waarom? Met 3,2 miljoen kijkers vorig jaar is dit blijkbaar iets dat velen boeit. Dit is een aspect van de Nederlandse cultuur dat totaal onbekend voor mij is.

Of zijn het gewoon de bekende artiesten en de bekende liedjes?
Jest schreef:
18-04-2019 12:33
Ik zit voor het eerst een stukje van een oude The Passion te kijken. En met stijgende fascinatie. Wat is dit voor een weirde vermusicalisering van het lijdensverhaal? Laten we een leuke avond uit maken van de kruisiging van Jezus?

Ik ben oprecht nieuwsgierig. Kan iemand die hier met plezier naar kijkt uitleggen waarom? Met 3,2 miljoen kijkers vorig jaar is dit blijkbaar iets dat velen boeit. Dit is een aspect van de Nederlandse cultuur dat totaal onbekend voor mij is.

Of zijn het gewoon de bekende artiesten en de bekende liedjes?
Het is vooral dit denk ik.

Ik weet nog niet of ik ga kijken. Ligt er ook aan wat er verder op tv is.
Jest schreef:
18-04-2019 12:33
Ik zit voor het eerst een stukje van een oude The Passion te kijken. En met stijgende fascinatie. Wat is dit voor een weirde vermusicalisering van het lijdensverhaal? Laten we een leuke avond uit maken van de kruisiging van Jezus?

Ik ben oprecht nieuwsgierig. Kan iemand die hier met plezier naar kijkt uitleggen waarom? Met 3,2 miljoen kijkers vorig jaar is dit blijkbaar iets dat velen boeit. Dit is een aspect van de Nederlandse cultuur dat totaal onbekend voor mij is.

Of zijn het gewoon de bekende artiesten en de bekende liedjes?
Het past in de ontkerkelijking van Nederland. Mensen willen nog wel "iets" geloven, maar liever niet met teveel verplichtingen erbij. De Eejoo doet zijn best tussentijds toch nog wat te evangeliseren, maar dat is natuurlijk een gepasseerd station: The Passion is de "Live-Laugh-Love"-versie van het verhaal van het sterven van de Zoon van God.
Alle reacties Link kopieren
Jest schreef:
18-04-2019 12:33
Ik zit voor het eerst een stukje van een oude The Passion te kijken. En met stijgende fascinatie. Wat is dit voor een weirde vermusicalisering van het lijdensverhaal? Laten we een leuke avond uit maken van de kruisiging van Jezus?
Jammer dat je het zo interpreteert, onnodig ook.
Ik weet uit betrouwbare bronnen dat oa de EO steeds op zoek is naar manieren om het leven van Jezus op allerlei manieren onder de aandacht te brengen en deze nieuwerwetse manier is er één van.
Zoals je al schreef wordt "the passion" enorm goed bekeken dus het werkt.

En waarom zou het geen leuke avond zijn? Met de hele familie rond de buis met een zakje chips? Denk je dat Jezus minder geleden zou hebben als we allemaal in het zwart met de kop naar beneden zouden hebben gelopen op dagen als deze?
Mag lol hebben überhaupt wel in jouw beleving?
...
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
18-04-2019 12:43
......

The Passion is de "Live-Laugh-Love"-versie van het verhaal van het sterven van de Zoon van God.
Briljant!
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
18-04-2019 12:43
Het past in de ontkerkelijking van Nederland. .
Ik denk dat dat klopt.
Goede zaak in mijn optiek, geloven heeft niks met de kerk of religie van doen. Verplichtingen horen er sowieso niet bij.
...
Rooss4.0 schreef:
18-04-2019 12:46
Ik denk dat dat klopt.
Goede zaak in mijn optiek, geloven heeft niks met de kerk of religie van doen. Verplichtingen horen er sowieso niet bij.
Alhoewel ik niemand iets wil verplichten, ben ik erg blij deel uit te maken van gemeenschappen en ook van een kerkgemeenschap. Ik snap dat dat niet voor iedereen werkt, maar ik denk dat in veel gevallen mensen een negatief beeld hebben van kerklidmaatschap.
Betty_Slocombe schreef:
18-04-2019 12:43
The Passion is de "Live-Laugh-Love"-versie van het verhaal van het sterven van de Zoon van God.
Mooi gezegd!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga niet kijken, ik heb er niets mee maar dat komt denk ik ook omdat ik meer van de feiten en wetenschap ben. Vroeger geloofden mensen ook in draken en heksen maar uiteindelijk bestonden die toch ook niet.
Rooss4.0 schreef:
18-04-2019 12:44
Jammer dat je het zo interpreteert, onnodig ook.
Maar er is toch gewoon een moderne musical van gemaakt? Met zelfs rare grappen tussendoor? En nog wat citymarketing?
.
Rooss4.0 schreef:
18-04-2019 12:44
En waarom zou het geen leuke avond zijn? Met de hele familie rond de buis met een zakje chips? Denk je dat Jezus minder geleden zou hebben als we allemaal in het zwart met de kop naar beneden zouden hebben gelopen op dagen als deze?
Van mij mag iedereen een leuke avond hebben. Ik verwonder me er slechts over. Als je een christen bent, dan is die kruisiging toch de zwartste bladzijde van dat hele geloof?
.
Rooss4.0 schreef:
18-04-2019 12:44
Mag lol hebben überhaupt wel in jouw beleving?
Huh?
In het NOS nieuws was te zien dat het hele plein al leeg gemaakt is voor vanavond.
Met zo'n mooie zonnige dag wellicht een verliespost voor de horeca daar.
Maar met het mooie weer en 4.000 verwachte bezoekers toch wel druk genoeg.


Nou, ik denk dat het meer de verdergaande individualisering en de 24/7 economie te maken heeft. De kerk... Daar heeft toch niemand nog tijd voor?
Het verdergaande gebruik van internet.


O, wat goed dat ik mijn tekst heb verwijderd.
Discussie van NIET kijken lijken mij beter te passen in de TOPIC van VORIG JAAR.

Marijn Visser als Jezus. Ik kan die man niet meer zien zonder de grap in het topic hier: "Jezus met Obesitas!" :hihi:
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 18-04-2019 13:27
Reden: KLeurtje toegevoegd
26.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga wel kijken. Ik werk in het centrum van Dordt dus ben erg benieuwd hoe ze alles in beeld gaan brengen.
Betty_Slocombe schreef:
18-04-2019 12:43
The Passion is de "Live-Laugh-Love"-versie van het verhaal van het sterven van de Zoon van God.

:thumbsup:

Maar wel een goede gelegenheid om er met mijn kinderen over te praten en ze iets bij te brengen van onze cultuur met Joods-christelijke roots.
LAgirl82 schreef:
18-04-2019 14:07
Maar wel een goede gelegenheid om er met mijn kinderen over te praten en ze iets bij te brengen van onze cultuur met Joods-christelijke roots.
Wat vertel je je kinderen dan naar aanleiding van The Passion? Ik vind het erg moeilijk om onze 'roots' terug te zien in een verhaal dat zich twee millennia geleden afspeelde in het Midden-Oosten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het eerlijk gezegd nooit begrepen, de eerste keer dat ik er toevallig langzapte dacht ik dat het satirisch bedoeld was allemaal. Maar er zijn dus echt heel veel mensen die het prachtig vinden, weet ik inmiddels.
Persoonlijk vind ik het tenenkrommend, maar dat komt meer omdat ik sowieso een takkehekel aan musicals heb dan vanwege principiële bezwaren.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Jest schreef:
18-04-2019 13:05

Van mij mag iedereen een leuke avond hebben. Ik verwonder me er slechts over. Als je een christen bent, dan is die kruisiging toch de zwartste bladzijde van dat hele geloof?
.

Huh?
Nee toch?
Jezus is volgens de christenen aan het kruis genageld om onze zonden te vergeven. Zijn dood zou dus de gouden bladzijde van het hele geloof mogen zijn. (ik geloof daar zelf geen yota van, dat terzijde).

Ja, ik snap je huh.
Maar als je leven in teken staat van die arme Jezus dan is lachen en lol hebben toch behoorlijk discutabel.
Of geldt dat alleen op witte donderdag?
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven