Entertainment alle pijlers

Gepest van 9 tot 5

19-04-2019 22:03 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het eenmalige programma op npo 1 over pesten op het werk, waarbij de gepeste in gesprek gaat met de pester.

Wat vinden jullie en heeft iemand ervaring met pesten op het werk?

TO trapt af; ik heb op 2 plaatsen gewerkt waar gepest werd. Bij 1 werkomgeving was het slachtoffer een oudere man (P) die ook gepest werd door oudere mannen. P had flink gebluft bij sollicitatie en derhalve binnen gekomen met een ford hoger salaris dan de pesters, maar bleek lang niet zoveel vaardigheden te hebben als beweerd. Dat zette kwaad bloed waarbij het zo kinderachtig werd dat als P koffie had gehaald uit de automaat, het display werd afgeveegd want bah, P had eraan gezeten. Ikzelf was stagiaire en zei er niets van maar vond het ontstellend.

Werkomgeving 2 werd ik zelf genegeerd en flink over me geroddeld door mijn directe collega die me zou inwerken. Expres dingen niet leren, want 'dan kon ik het lekker niet.' Vertelde ook dingen over me die absoluut niet waar waren, maar ik kwam er steeds achter omdat het me gezegd werd wat ze deed en zei door collega's die moe van haar gedrag waren, ze deed het bij veel nieuwe medewerkers. Meerdere keren haar erop aangesproken en dan werd ze rood , stotterde wat en zei dat het niet persoonlijk was. Ze bleef het wel doen totdat ik wegging, de bedrijfscultuur was daar sowieso zeer ongezond met al het geroddel, groepjesvorming en gepest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook op plekken gewerkt waar gepest werd. Echt, wat ben je toch een lul als je collega's pest. Vreselijke types.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Voorbeeld 1 is wel heel erg kleuterniveau.

Ik denk dat niemand pesten oké zal vinden. Maar er bestaat ook niet echt een consensus over wat nu pesten is. Ikzelf ben op de werkvloer nooit gepest, op school ook niet (er waren wel pestkoppen maar die terroriseerden iedereen. Ik heb mij in ieder geval nooit eenzaam of onbegrepen gevoeld en dat scheelt al een hele wereld qua ervaren van pesten).

Ik heb wel ervaring met een collega die zich gepest voelde. Op een dag ging ze volledig door het lint. Dan schrik je en ga je met zo iemand praten. Dus ik zat daar met nog een groepje geschokte collega’s en zij stak van wal. Alle voorbeelden die zij opnoemde, daar was ik ook bij geweest (commissies, vergaderingen, werkgroepjes). Sommige gesprekken kon ik mij nog levendig voor de geest halen. Ik zag daar echt geen enkel pestgedrag of überhaupt vervelend/defensief/mierenneukerij in. Zij vond bijvoorbeeld dat ze werd buitengesloten omdat niemand haar suggesties wilde oppakken. Terwijl ik heel duidelijk destijds hoorde hoe de voorzitter steeds wees op het beschikbare budget waar haar suggesties mijlenver overheen gingen. Op de vraag of haar suggesties ook op een andere manier waren uit te werken, reageerde ze als een kleuter (“Dan hoeft het voor mij niet meer”). Maar die mensen wees ze dan wel aan als ‘pesters’.

Uiteindelijk nog een mediarel geworden. Maar man man man, ben ik blij dat ze weg is. Kijk, als ik zie dat de grapjes van een oudgediende collega bij een nieuwe collega helemaal verkeerd vallen, dan zal ik zeker de oudgediende aan zijn mouw trekken. Of als ik misverstanden zie ontstaan, dat ik probeer de lucht te klaren. En ik ben daar niet echt uniek in als ik kijk naar mijn overige collega’s. Maar goed, het is een softe sector.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 19-04-2019 22:21
1.03% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet dat ik heb gemerkt.

Ik ben altijd wat afzijdig geweest maar niet echt geschikt als doelwit. Ik reageerde niet interessant op plagerijen denk ik. Ik had ook niet het verlangen om om te gaan met iemand die mij niet leuk vond.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nooit gepest op het werk tot nu toe. Ik heb het programma niet gekeken. Geen zin om mij enorm op te winden over het gedrag van pesters op de werkvloer. Volwassenen personen die pesten op de werkvloer walgelijk vind ik dat.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-04-2019 22:21
Nee, niet dat ik heb gemerkt.

Ik ben altijd wat afzijdig geweest maar niet echt geschikt als doelwit. Ik reageerde niet interessant op plagerijen denk ik. Ik had ook niet het verlangen om om te gaan met iemand die mij niet leuk vond.
Plagerijen zijn anders dan pesten vind ik. Als je collega vraagt of je wilt terugbellen naar een nummer(Artis) en jij naar mevrouw de Leeuw moet vragen omdat zij heeft gebeld is wat anders dan collega's negeren/buitensluiten of saboteren zodat desbetreffende collega haar/zijn werk niet kan doen. En bij de leidinggevende in een kwaad daglicht wordt gesteld.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook een vraag?
Of niet?
Alle reacties Link kopieren
charlottew88 schreef:
19-04-2019 22:34
Plagerijen zijn anders dan pesten vind ik. Als je collega vraagt of je wilt terugbellen naar een nummer(Artis) en jij naar mevrouw de Leeuw moet vragen omdat zij heeft gebeld is wat anders dan collega's negeren/buitensluiten of saboteren zodat desbetreffende collega haar/zijn werk niet kan doen. En bij de leidinggevende in een kwaad daglicht wordt gesteld.
Het eerste klinkt als een 1 aprilgrap en het tweede nog nooit meegemaakt; nergens, niemand. Waar ze zin in hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelfs ingezet om erachter te komen wat er precies in sommige teams gebeurde. Ik had steeds medewerkers huilend op mijn kantoor en toen ik dit bij hogerhand meldde hebben ze het onderzocht, wat bleek was dat invallers weigerden nog langer op de afdeling te werken, mensen namen ontslag, stagiaires gaven op school aan dat het een onprettige plek was en leerlingen die intern de opleiding volgden ook. En de sfeer was duidelijk voelbaar. Er bleek op die afdeling flink gepest te worden, mensen werden genegeerd, belachelijk gemaakt, onnodige discussies aangegaan, door mensen heengesproken, niet serieus genomen, spullen verdwenen (was dan als een "grapje" verplaatst), spullen werden stukgemaakt, er werd geklooit met stoelen, mensen werden van roosters gehaald en dan er weer opgeplaatst, veel geroddeld, klote "grappen" uitgehaald en een algehele sfeer van onveiligheid gecreëerd en dat is in mijn vakgebied héél belangrijk... je moet op je collega's kunnen bouwen.

Gelukkig is het serieus opgepakt toen en is het hele team uit elkaar gehaald, een aantal overgeplaatst en een deel ontslagen. De afdeling draait nu als een zonnetje.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-04-2019 22:38
Het eerste klinkt als een 1 aprilgrap en het tweede nog nooit meegemaakt; nergens, niemand. Waar ze zin in hebben.
Ik het tweede ook gelukkig niet. Ik snap echt niet dat er collega's zijn die andere collega's het leven zuur maken. Niet iedereen ligt elkaar maar wees volwassenen genoeg en pest niet. Walgelijk Kleuter/basis/middelbareschool vind ik dat.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
charlottew88 schreef:
19-04-2019 22:46
Ik het tweede ook gelukkig niet. Ik snap echt niet dat er collega's zijn die andere collega's het leven zuur maken. Niet iedereen ligt elkaar maar wees volwassenen genoeg en pest niet. Walgelijk Kleuter/basis/middelbareschool vind ik dat.
Ik denk dat het een vorm van afreageren kan zijn. Iemand doet jou pijn, vernedert je, heeft geen aandacht voor je, je vriend heeft je afgedankt voor een ander, je kind gehoorzaamt nooit, je hond vindt je ex-man leuker dan jou, het haar van je collega is veel mooier dan het jouwe en zij heeft ook geen rimpels, en ineens zie je de kans schoon om een ander evenveel pijn te doen als jij voelt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
19-04-2019 22:40
Ik ben zelfs ingezet om erachter te komen wat er precies in sommige teams gebeurde. Ik had steeds medewerkers huilend op mijn kantoor en toen ik dit bij hogerhand meldde hebben ze het onderzocht, wat bleek was dat invallers weigerden nog langer op de afdeling te werken, mensen namen ontslag, stagiaires gaven op school aan dat het een onprettige plek was en leerlingen die intern de opleiding volgden ook. En de sfeer was duidelijk voelbaar. Er bleek op die afdeling flink gepest te worden, mensen werden genegeerd, belachelijk gemaakt, onnodige discussies aangegaan, door mensen heengesproken, niet serieus genomen, spullen verdwenen (was dan als een "grapje" verplaatst), spullen werden stukgemaakt, er werd geklooit met stoelen, mensen werden van roosters gehaald en dan er weer opgeplaatst, veel geroddeld, klote "grappen" uitgehaald en een algehele sfeer van onveiligheid gecreëerd en dat is in mijn vakgebied héél belangrijk... je moet op je collega's kunnen bouwen.

Gelukkig is het serieus opgepakt toen en is het hele team uit elkaar gehaald, een aantal overgeplaatst en een deel ontslagen. De afdeling draait nu als een zonnetje.
Wat goed dat management die stappen heeft genomen. De tweede door mij genoemde werkomgeving moddert, nu ik daar al ruim 13 jaar weg ben en er veel verloop is, nog altijd door zonder dat er met harde hand wordt ingegrepen. Er is zelfs meerdere keren gevochten (!) en officiële klachten ingediend tegen een pester maar desbetreffende personen werken er nog steeds.
ringaroundtherosie wijzigde dit bericht op 19-04-2019 22:56
Reden: Nog langer weg zelfs
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-04-2019 22:52
Ik denk dat het een vorm van afreageren kan zijn. Iemand doet jou pijn, vernedert je, heeft geen aandacht voor je, je vriend heeft je afgedankt voor een ander, je kind gehoorzaamt nooit,maar je hond vindt je ex-man leuker dan jou, het haar van je collega is veel mooier dan het jouwe en zij heeft ook geen rimpels, en ineens zie je de kans schoon om een ander evenveel pijn te doen als jij voelt.
:HA: Ik moest hier heel hard om lachen ondanks het serieuze onderwerp.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
In een van mijn eerste baantjes meegemaakt dat een collega een ander steeds belachelijk maakte. En van die vervelende geintjes die net op het randje zitten: bv steeds te radio op een zender zetten waar hij een hekel aan had. Als hij daarover zou klagen dan kan de pester mooi de vermoorde onschuld spelen, maar ze wist donders goed dat dit als heel vervelend werd ervaren. (De gepeste heeft denk ik achteraf bezien een autistische stoornis en hij kon dit soort veranderingen echt moeilijk handelen)
Ik was hartstikke bleu en durfde daar niks van te zeggen. Ik pestte niet mee maar deed er ook niks tegen.

Verder nooit meer zoiets meegemaakt. Wel soms vervelende collega's maar echt pesten niet.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 19-04-2019 23:01
9.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook wel meegemaakt: buitensluiten, dingen 'vergeten' door te geven zodat je in de problemen komt, geroddel en vernedering... maar ik denk dat mijn oud-collega's dat anders zien. Ik heb ze er nooit op aangesproken namelijk, dan kies ik voor de makkelijkste weg: weggaan. Ik ben een vrij makkelijk doelwit (onzeker, pleaser) en een bepaald type – vaak ook onzeker, maar net wat zekerder dan ik – wordt daar dan door getriggerd. Ik heb daar nog best even last van gehad, het voelde toch als een soort 'onrecht wat je wordt aangedaan'. Inmiddels heb ik een assertiviteitstraining gevolgd... het zit bij mij echt wel diep, maar ik begrijp wel dat het niet iets is wat ik bij anderen neer kan leggen: zo van, zij moeten zich maar beleefd gedragen. Ik doe er zelf ook iets in... kort door de bocht vráág ik er met mijn onderdanige gedrag om om gepest te worden.
Alle reacties Link kopieren
ringaroundtherosie schreef:
19-04-2019 22:54
Wat goed dat management die stappen heeft genomen. De tweede door mij genoemde werkomgeving moddert, nu ik daar al ruim 13 jaar weg ben en er veel verloop is, nog altijd door zonder dat er met harde hand wordt ingegrepen. Er is zelfs meerdere keren gevochten (!) en officiële klachten ingediend tegen een pester maar desbetreffende personen werken er nog steeds.
Triest...

Daar waren ze bij mij niet mee weggekomen. Ik heb actie geëist. Door dit soort teams komen mensenlevens in gevaar en daar moet actie op ondernomen worden.
Hadden ze dit niet gedaan, dan had ik nog een aantal andere stappen kunnen zetten. Had mij mijn opleidingsplek gekost maarja, die vind ik wel weer, ik ben nu een aantal keer klokkenluider geweest en het heeft me gelukkig maar één keer flink wat gekost en dat heeft me niet tegengehouden het weer te doen. Maar ik wil ook niet voor een organisatie werken waar mijn collega's, patiënten en hun netwerk gevaar lopen omdat een stel kleuters het lollig vinden anderen het leven zuur te maken..
kia・ora wijzigde dit bericht op 19-04-2019 23:04
0.73% gewijzigd
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
charlottew88 schreef:
19-04-2019 22:56
:HA: Ik moest hier heel hard om lachen ondanks het serieuze onderwerp.
Kan best zeer doen, als je dacht dat dat nog je enige vriend was. ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Walgelijk hoe mensen elkaar het leven zuur kunnen maken.
En om nou in een kamer van een collega staan te zeiken is belachelijk natuurlijk.
Te gek voor woorden
Alle reacties Link kopieren
Ben ik nu de enige die niet begrijpt waarom die vrouw die bij de gevangenis werkte , nog haar verhaal daar wilde doen?Terwijl ze er niet meer werkt?
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
19-04-2019 23:00
Ik heb het ook wel meegemaakt: buitensluiten, dingen 'vergeten' door te geven zodat je in de problemen komt, geroddel en vernedering... maar ik denk dat mijn oud-collega's dat anders zien. Ik heb ze er nooit op aangesproken namelijk, dan kies ik voor de makkelijkste weg: weggaan. Ik ben een vrij makkelijk doelwit (onzeker, pleaser) en een bepaald type – vaak ook onzeker, maar net wat zekerder dan ik – wordt daar dan door getriggerd. Ik heb daar nog best even last van gehad, het voelde toch als een soort 'onrecht wat je wordt aangedaan'. Inmiddels heb ik een assertiviteitstraining gevolgd... het zit bij mij echt wel diep, maar ik begrijp wel dat het niet iets is wat ik bij anderen neer kan leggen: zo van, zij moeten zich maar beleefd gedragen. Ik doe er zelf ook iets in... kort door de bocht vráág ik er met mijn onderdanige gedrag om om gepest te worden.
:hug: Nee jij doet niets fout. De ene persoon is nou eenmaal onderdaniger(liever) dan iemand anders geen reden om iemand te pesten. Echt naar gedrag vind ik dat kan er zo boos om worden.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
19-04-2019 23:22
Ben ik nu de enige die niet begrijpt waarom die vrouw die bij de gevangenis werkte , nog haar verhaal daar wilde doen?Terwijl ze er niet meer werkt?

Nee, dat hadden wij ook. Wees blij dat je er weg bent. Ga lekker genieten en tot nooit meer ziens zou ik zeggen! Snap sowieso niet dat mensen in zo’n situatie blijven, ik zou al veel eerder zijn weggegaan.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-04-2019 23:02
Kan best zeer doen, als je dacht dat dat nog je enige vriend was. ;-)
:biggrin:
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
19-04-2019 23:22
Ben ik nu de enige die niet begrijpt waarom die vrouw die bij de gevangenis werkte , nog haar verhaal daar wilde doen?Terwijl ze er niet meer werkt?
Ik ben het nu aan het kijken. Daar ben ik nog niet maar ik verwacht een soort afsluiting van een nare periode, verwerking, hopen dat de ander nu wél prettig reageert, bevestiging dat het niet aan jou ligt, het probleem bij de ander neerleggen, hopen op inzicht. Net zoals dat je de ander iets kan vergeven om zelf verder te kunnen wat anderen niet kunnen begrijpen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
vivinnetje schreef:
19-04-2019 23:00
Ik heb het ook wel meegemaakt: buitensluiten, dingen 'vergeten' door te geven zodat je in de problemen komt, geroddel en vernedering... maar ik denk dat mijn oud-collega's dat anders zien. Ik heb ze er nooit op aangesproken namelijk, dan kies ik voor de makkelijkste weg: weggaan. Ik ben een vrij makkelijk doelwit (onzeker, pleaser) en een bepaald type – vaak ook onzeker, maar net wat zekerder dan ik – wordt daar dan door getriggerd. Ik heb daar nog best even last van gehad, het voelde toch als een soort 'onrecht wat je wordt aangedaan'. Inmiddels heb ik een assertiviteitstraining gevolgd... het zit bij mij echt wel diep, maar ik begrijp wel dat het niet iets is wat ik bij anderen neer kan leggen: zo van, zij moeten zich maar beleefd gedragen. Ik doe er zelf ook iets in... kort door de bocht vráág ik er met mijn onderdanige gedrag om om gepest te worden.
Nou...een beetje fatsoen van de anderen vind ik niet teveel gevraagd.
Heb het op een stage-plek meegemaakt. Ik kreeg alleen de k*t-klusjes en werd genegeerd. Toen mijn moeder een week voor het einde van mijn stage verzorging nodig had kreeg ik bij de gratie gods vrij, maar moest die ene week echt wel in komen halen. Maanden later haalde ik in en die tijd heb ik echt uitgezeten. Deze keer waren de klusjes nog k*tter en het negeren nog erger. Krijg nog steeds braakneigingen als ik er langs rij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven