Entertainment alle pijlers

2 Doc: Lost boys - 5 jaar later

26-04-2019 23:08 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net met stijgende verbazing zitten kijken naar deze docu. Mijn god wat is het systeem in NL een puinzooi. En dan druk ik me nog voorzichtig uit. Voor wie de docu niet kent, hier te zien:

https://portal.eo.nl/over-de-eo/pers/ar ... -rolmodel/

Gaat over een jongen Demo, die hele foute keuzes heeft gemaakt, zeg 5 a 10 jaar terug. Is nu al jaren bezig om alles recht te breien, zijn schulden af te betalen, werkt als een malle, maar zijn schulden zijn in de laatste 5 jaar van 30.000 opgelopen naar 60.000 euro. Ondanks dat hij 1.000 euro per maand gemiddeld heeft afbetaald. Waarom? Omdat er via tig deurwaarders, schuldeisers etc geld word geëist, loonbeslag, kosten erbij etc etc. Niet over een week/maand/jaar willen ze geld, nee allemaal nu. Afbetalingsregeling? Kan niet. Welke idioot verzint dat? Iedereen snapt toch dat je dat zo NEVER kunt afbetalen? En in de schuldsanering mag hij niet ivm strafblad.

Om te huilen echt. Hij doet zo zijn best, is een aanstormend radio talent, en op deze manier help je iemand toch de verdoemenis in? Aan het eind lijkt het beter te gaan, en dan weer een klap. Ik kan er met mijn kop werkelijk niet bij. Ik dacht aan 'papa Jay' en zijn ton die even ge-crowdfund werd. Waarom kan dat voor deze gozer niet? Die gun ik het echt.

Ik vond een get funded actie voor hem:

https://getfunded.nl/campagne/3940-lost ... -voor-demo

Ik ken hem verder niet, heb er geen aandelen in. Nog niet eerder dat ik doneerde aan zo'n actie want daar voel ik me eigenlijk vrijwel nooit toe geroepen. Tot nu. Ik hoop dat er meerdere zijn die zo denken. Vandaar mijn topic.

#doeslief
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Wel een goeie waarschuwing voor jongens zoals hij, om niet dezelfde fouten te maken.

Als alles voor hem nu opgelost gaat worden, gaan we dat dan doen voor alle jongens die de fout in gaan?

Billen en blaren, helaas. Er is genoeg vangnet om hem geen zwerver te laten worden.
Hier het eerste deel

https://www.npostart.nl/holland-doc/14- ... _101173663
Alle reacties Link kopieren
En heb eens meelijden met zijn schuldeisers. Zij krijgen hun geld niet, terwijl ze er wel diensten voor hebben geleverd. Is dat eerlijk dan?
Alle reacties Link kopieren
Mja, als Demo zo'n aanstormend radiotalent is, komt het vast allemaal goed met hem.
Hij kan natuurlijk ook gewoon echt gaan werken om zijn schulden af te betalen.

#ikdoeheelliefmaarikkenwelmensendiehetslechterhebben
En nou is het afgelopen!
Dat heet nou verantwoording dragen voor je eigen beslissingen en acties.

Er is vast wel een schuldhulpverleningstraject mogelijk en een echte baan is er ook wel te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
27-04-2019 00:01
Dat heet nou verantwoording dragen voor je eigen beslissingen en acties.

Er is vast wel een schuldhulpverleningstraject mogelijk en een echte baan is er ook wel te vinden.
Los van dat ik het met je eens ben dat hij zijn schulden moet afbetalen en verantwoording moet afleggen; in de docu zie je dat meerdere aanvragen voor een schuldhulpverleningstraject en ook andere opties werden afgewezen en hij daarnaast ook gewoon wil afbetalen en dat doet waar mogelijk. Het is niet dat hij niet wil betalen of werken. En wat bedoel je precies met een echte baan? Hij doet iets waar hij goed in is en naar ik kan inschatten, helemaal niet slecht mee verdient....
Alle reacties Link kopieren
laaraa schreef:
27-04-2019 00:49
Los van dat ik het met je eens ben dat hij zijn schulden moet afbetalen en verantwoording moet afleggen; in de docu zie je dat meerdere aanvragen voor een schuldhulpverleningstraject en ook andere opties werden afgewezen en hij daarnaast ook gewoon wil afbetalen en dat doet waar mogelijk. Het is niet dat hij niet wil betalen of werken. En wat bedoel je precies met een echte baan? Hij doet iets waar hij goed in is en naar ik kan inschatten, helemaal niet slecht mee verdient....
Schuldhulpverlening is niet altijd dat je schulden ook worden opgelost. Schuldhulpverlening kan ook zijn dat iemand met hem kijkt naar zijn inkomen en uitgaven, en wat hij af kan lossen.

Als hij met met deze baan niet zo slecht verdient, kan hij dus ook goed afbetalen op zijn schulden.
laaraa schreef:
27-04-2019 00:49
Los van dat ik het met je eens ben dat hij zijn schulden moet afbetalen en verantwoording moet afleggen; in de docu zie je dat meerdere aanvragen voor een schuldhulpverleningstraject en ook andere opties werden afgewezen en hij daarnaast ook gewoon wil afbetalen en dat doet waar mogelijk. Het is niet dat hij niet wil betalen of werken. En wat bedoel je precies met een echte baan? Hij doet iets waar hij goed in is en naar ik kan inschatten, helemaal niet slecht mee verdient....
Hij hoeft van mij geen verantwoording af te leggen hoor. Wel lijkt het me vanzelfsprekend dat je verantwoording neemt en dus je schulden aflost. Als hij nu prima verdient kan hij ook prima aflossen. Net als elk ander mens moet.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
26-04-2019 23:56
En heb eens meelijden met zijn schuldeisers. Zij krijgen hun geld niet, terwijl ze er wel diensten voor hebben geleverd. Is dat eerlijk dan?
Zo simpel is het allemaal niet. Het is dus echt slecht geregeld wat dat betreft in Nederland. Een schuld van 1000 euro wordt binnen afzienbare tijd een schuld van 5000 euro. Echt idioot hoe dat gaat. Ik heb gewerkt met jongens zoals hij. En als we dan samen belde voor een regeling ( van een laag bedrag bv 25 euro, maar meer kunnen ze niet missen) dan zeiden ze glashard nee en kon je het uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Niet om lullig te doen maar ‘jongen’? Die man is inmiddels 32 jaar. In de eerste docu was hij 23/24 tijdens de opnames. Ik zie ‘m nog de volledig gesponsorde inboedel van die flat naar beneden mieteren. Heel ‘cool’ voor een gast van 16, 17 jaar. Niet voor een 23-jarige die het hulpverleningstraject en reclassering zat te traineren omdat ze hem niet begrepen. Sorry. Ik zag in die eerste docu toch jongens die echt wel wat beter hulp kunnen gebruiken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik geef mijn geld liever aan mensen die echt geen kans hebben (gehad).
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
(en dat is dus niet in Nederland)
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Anna1083 schreef:
27-04-2019 01:00
Zo simpel is het allemaal niet. Het is dus echt slecht geregeld wat dat betreft in Nederland. Een schuld van 1000 euro wordt binnen afzienbare tijd een schuld van 5000 euro. Echt idioot hoe dat gaat. Ik heb gewerkt met jongens zoals hij. En als we dan samen belde voor een regeling ( van een laag bedrag bv 25 euro, maar meer kunnen ze niet missen) dan zeiden ze glashard nee en kon je het uitzoeken.
Emigreer je lekker naar Spanje, Griekenland oid.. moet je eens zien hoe het daar gesteld is met de schuldhulpverlening. We wonen in een prima land met hele goede voorzieningen. Helaas kunnen we niet elke burger die stomme fouten maakt helpen.
Alle reacties Link kopieren
Echt dat geklaag altijd over Nederland, we zijn hier zo verwend ondertussen dat we gaan klagen over de uitkering of schuldhulpverlening die we gratis krijgen. Welk land doet het beter? En als je het vindt ga dan alsjeblieft daar naar toe, zodat je daar over een jaar ook zit te zaniken over de gang van zaken.
Alle reacties Link kopieren
Anna1083 schreef:
27-04-2019 01:00
Zo simpel is het allemaal niet. Het is dus echt slecht geregeld wat dat betreft in Nederland. Een schuld van 1000 euro wordt binnen afzienbare tijd een schuld van 5000 euro. Echt idioot hoe dat gaat. Ik heb gewerkt met jongens zoals hij. En als we dan samen belde voor een regeling ( van een laag bedrag bv 25 euro, maar meer kunnen ze niet missen) dan zeiden ze glashard nee en kon je het uitzoeken.

Ten eerste: om een schuld van 1000 euro op te laten lopen tot 5000, dan heb je heel erg veel brieven genegeerd, aangeboden oplossingen afgeslagen en heel veel schijt gehad aan diegene die gewoon op zijn geld zit te wachten. Dat gebeurt niet in een jaar, zelfs niet in twee jaar en ook niet is 5 jaar.

25 euro per maand, op 5000 euro? Dat is 20 jaar aflossen. Als het jouw geld was, zou je het dan ook glashard vinden dat je daar niet mee akkoord gaat? Schiet je het toch even lekker voor. Het is maar 5000......l

Nee, zo simpel is het niet om je zuurverdiende centen te krijgen van iemand die weigert te betalen.

Sorry, ik heb weinig meelij met zulke gasten. Ik vind het wel goed dat ze worden geholpen, (wat een bak geld kost trouwens wat die zielige client niet hoeft te betalen), maar als de mensen die vanuit professie dit soort mensen weer op de rails moeten helpen gaan roepen dat het slecht geregeld is in NL, dan trek ik daar zwaar mijn wenkbrauwen bij op.

Daar is een woord voor: Ingezogen.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 27-04-2019 06:19
0.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
27-04-2019 06:17
.
+1 ik vermoed dat TO ergens ooit stage heeft gelopen oid. Al haar beweringen kloppen namelijk niet.
Ik ken deze casus niet maar ik vind het inderdaad schandalig dat in NL schulden een verdienmodel zijn.
Er wordt exorbitant veel geld aan verdiend, door die stomme mentaliteit van 'eigen schuld en niet mijn probleem' boeit niemand het iets.
Terwijl dit de samenleving ook ongelofelijk veel geld kost, niet allen het individu. Naast dat het gewoon volstrekt asociaal is om mensen die in de schulden zijn geraakt nog schandaliger er te behandelen dan mensen die een daadwerkelijk misdrijf hebben gepleegd
(die mogen na een aantal jaren weer met een schone lei. Ik ken mensen die vanwege dingen uit hun tienertijd tot hun pensioen op leefgeld zitten van 50 per week)
alleen om wat zakkenvullende deurwaarders te betalen
(de schuldeiser zelf krijgt namelijk zelden zijn geld terug).
Op dit forum wordt dit helaas niet begrepen. Mensen denken dat het een verdienste is om geen schulden te hebben.
Ik hoop dat die crowdfunding wat oplevert.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
27-04-2019 00:56
Schuldhulpverlening is niet altijd dat je schulden ook worden opgelost. Schuldhulpverlening kan ook zijn dat iemand met hem kijkt naar zijn inkomen en uitgaven, en wat hij af kan lossen.

Als hij met met deze baan niet zo slecht verdient, kan hij dus ook goed afbetalen op zijn schulden.
Heb je de docu wel helemaal gezien eigenlijk? Hij heeft een maatschappelijk werker en op het moment dat schuldhulpverlening met een plan komt kan het niet, omdat ze niet de juiste informatie gebruiken en houdt het ook meteen weer op...

Hij is aan het afbetalen en probeert ook nog losse klussen naast zijn werk te doen om extra inkomen te genereren...daarnaast wordt er steeds opnieuw een loonbeslag gelegd, dan wordt 1 schuldeiser wel afbetaald maar kan hij dus niks aan andere schuldeisers betalen, waardoor die schulden, herinnering, na aanmaning etc. steeds verder oplopen, dweilen met een kraan die steeds verder open komt te staan.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
27-04-2019 00:59
Hij hoeft van mij geen verantwoording af te leggen hoor. Wel lijkt het me vanzelfsprekend dat je verantwoording neemt en dus je schulden aflost. Als hij nu prima verdient kan hij ook prima aflossen. Net als elk ander mens moet.
dat doet hij dus ook, heb je de docu gezien?....maar als je schulden harder oplopen (geen nieuwe schulden he, maar doordat er incassobureaus op zitten) dan je ze af kan betalen....wat dan?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
27-04-2019 07:07
Ik ken deze casus niet maar ik vind het inderdaad schandalig dat in NL schulden een verdienmodel zijn.
Er wordt exorbitant veel geld aan verdiend, door die stomme mentaliteit van 'eigen schuld en niet mijn probleem' boeit niemand het iets.
Terwijl dit de samenleving ook ongelofelijk veel geld kost, niet allen het individu. Naast dat het gewoon volstrekt asociaal is om mensen die in de schulden zijn geraakt nog schandaliger er te behandelen dan mensen die een daadwerkelijk misdrijf hebben gepleegd
(die mogen na een aantal jaren weer met een schone lei. Ik ken mensen die vanwege dingen uit hun tienertijd tot hun pensioen op leefgeld zitten van 50 per week)
alleen om wat zakkenvullende deurwaarders te betalen
(de schuldeiser zelf krijgt namelijk zelden zijn geld terug).
Op dit forum wordt dit helaas niet begrepen. Mensen denken dat het een verdienste is om geen schulden te hebben.
Ik hoop dat die crowdfunding wat oplevert.

Dat lijkt me bijzonder.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
laaraa schreef:
27-04-2019 07:56
dat doet hij dus ook, heb je de docu gezien?....maar als je schulden harder oplopen (geen nieuwe schulden he, maar doordat er incassobureaus op zitten) dan je ze af kan betalen....wat dan?
Mensen met hoge schulden en een laag inkomen betalen geen schulden af, ze zorgen voor een mooi inkomen voor deurwaarders.
patchouli_ schreef:
27-04-2019 06:16
Ten eerste: om een schuld van 1000 euro op te laten lopen tot 5000, dan heb je heel erg veel brieven genegeerd, aangeboden oplossingen afgeslagen en heel veel schijt gehad aan diegene die gewoon op zijn geld zit te wachten. Dat gebeurt niet in een jaar, zelfs niet in twee jaar en ook niet is 5 jaar.

25 euro per maand, op 5000 euro? Dat is 20 jaar aflossen. Als het jouw geld was, zou je het dan ook glashard vinden dat je daar niet mee akkoord gaat? Schiet je het toch even lekker voor. Het is maar 5000......l

Nee, zo simpel is het niet om je zuurverdiende centen te krijgen van iemand die weigert te betalen.

Sorry, ik heb weinig meelij met zulke gasten. Ik vind het wel goed dat ze worden geholpen, (wat een bak geld kost trouwens wat die zielige client niet hoeft te betalen), maar als de mensen die vanuit professie dit soort mensen weer op de rails moeten helpen gaan roepen dat het slecht geregeld is in NL, dan trek ik daar zwaar mijn wenkbrauwen bij op.

Daar is een woord voor: Ingezogen.
+1 .
Heel goed gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vraagt hij geen bewind aan? Dan kan de bewindvoerder mooi alle communicatie doen met de schuldeisers, en hijzelf keihard werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven