Entertainment alle pijlers

No more boys and girls: can our kids go gender free?

10-09-2019 20:29 309 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er hier veel vrouwen rondlopen die - in ieder geval hier - met grote regelmaat discussiëren over seksisme, rolpatronen, ongelijkheid tussen de seksen, etc. Ik kwam net bij het rondstruinen op youtube een vrij recent BBC programma tegen dat hier over gaat.
Het gaat over een experiment waarbij ze een schoolklas volledig genderneutraal gaan benaderen en dan bekijken welk effect dat op leerprestaties, zelfvertrouwen, toekomstdromen, etcetera heeft. Erg interessant!

Het zijn twee afleveringen van ongeveer een uur, dus je moet er wel even voor gaan zitten.

Het lijkt me leuk om met geïnteresseerden hierover verder te praten.

Hier de link:

https://youtu.be/wN5R2LWhTrY
fashionvictim wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:13
7.23% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb mijn oudste dochter de eerste paar jaar genderneutraal opgevoed en dat wás me toch 200% een meisje. Alles wat “jongensachtig” was liet ze links liggen, ze wilde alleen maar jurkjes en rokjes aan en prinsessenkleding en speelde met My little pony en littlest per shop. Bob de bouwer speelgoed was het enige jongensachtige wat ze leuk vond, verder vond ze het helemaal niks.

Ik geloof er dus niet meer in.
Alle reacties Link kopieren
Was ook op tv vorig jaar ofzo, superinteressant inderdaad. Ik ben wel bewust gaan nadenken hierdoor over hoe wij onze kindjes opvoeden en wat we ze aanbieden qua speelgoed!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de hele genderneutrale hype echt vreselijk overdreven. Ik zou mijn kinderen altijd opvoeden met het idee dat ze mogen zijn wat ze willen zijn, maar ik heb het idee dat met het begrip "genderneutraal" misschien alleen maar overbodige verwarring schept.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip! Ik ga kijken :)
Alle reacties Link kopieren
O God, daar gaan we weer met deze onzin. De jeugd is al naar de klote door de tijd waarin ze opgroeien.

Ik ben niet gender neurtraal opgevoed nog op een gender neutrale school gezeten maar ik kan mij niet herinneren dat ik ooit heb gehoord dat ik iets niet zou kunnen omdat ik een meisje ben.

Of van die jochies van 5 die al 'weten' dat ze een meisje willen worden en dat daar iedereen dan in meegaat.

Of zoals dat gefrustreerde 'mansplaining', onzekere, zure sloten die het niet kunnen hebben wanneer een man ze iets uitlegt wat ze al weten.

Ik word echt moe van dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd, ga wel even kijken!

Ik ben er de laatste jaren wat meer mee bezig.
Mijn jongste zoon (van 4) heeft een periode gehad waarin hij een meisje wilde zijn. Alles roze, glitters, rokjes jurkjes, diadeem en hij wilde mooie lange haren. Hij identificeerde zich met vrouwelijke superhelden. En niet met mannelijke.

Nu is hij sinds een paar weken dol op blauw, laserzwaarden en allerlei stoers, maar geeft hij soms nog steeds aan wel een meisje te willen zijn.

We doen ons best om hem zo (gender)neutraal mogelijk te benaderen. Ons lukt dat wel, maar de omgeving vindt dat toch moeilijk.

Bij de intake op school gaf ik bijvoorbeeld aan dat het best kon zijn dat hij zijn eten in de roze opruimbak (eigenlijk voor meisjes bedoeld) wilde doen. Juf gaf aan het te begrijpen, was geen probleem. Maar direct daarna: ‘dan is er vast een ander kindje dat hem maar de juiste bak wijst...’

Ik merk dat de benadering daar toch wel erg jongen-meisje is. Voor de meeste kinderen geen probleem, maar het zou van mij wel wat minder mogen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dit programma een eyeopener

Het gaat juist niet over dat (sommige) meisjes van My little pony houden en jongens van auto's. Het gaat juist over dat we als mensen en maatschappij meisjes onbewust anders benaderen als jongens. Hier proberen ze ze te benaderen als kinderen.

Het stukje over een inspanning die de kinderen moesten leveren en dan moesten aangegeven wie er beter waren jongens of meisjes daarop antwoorden alle kinderen dat jongens er beter in waren. De meeste meisjes dachten dat ze er niet zo goed in waren. Uiteindelijk gingen ze blind testen en nog dachten meisjes dat ze er slechter in waren dan jongens. Uiteindelijk bleek dat helemaal niet zo te zijn. Dat vond ik eigenlijk heel erg. Meisjes kijken echt anders naar zichzelf dan jongens en dat is niet door biologische verschillen te verklaren, maar echt hoe kinderen benadert worden.
Dat werd ook ook pijnlijk duidelijk toen een jongens baby als meisje werd aangekleed
Alle reacties Link kopieren
ChristianeF schreef:
10-09-2019 20:45
O God, daar gaan we weer met deze onzin. De jeugd is al naar de klote door de tijd waarin ze opgroeien.

Ik ben niet gender neurtraal opgevoed nog op een gender neutrale school gezeten maar ik kan mij niet herinneren dat ik ooit heb gehoord dat ik iets niet zou kunnen omdat ik een meisje ben.

Of van die jochies van 5 die al 'weten' dat ze een meisje willen worden en dat daar iedereen dan in meegaat.

Of zoals dat gefrustreerde 'mansplaining', onzekere, zure sloten die het niet kunnen hebben wanneer een man ze iets uitlegt wat ze al weten.

Ik word echt moe van dit soort dingen.
Daar gaat dit juist niet over. Genderneutraliteit heeft helemaal niks, maar dan ook niks met transgender te maken.
Alle reacties Link kopieren
ChristianeF schreef:
10-09-2019 20:45
O God, daar gaan we weer met deze onzin. De jeugd is al naar de klote door de tijd waarin ze opgroeien.

Ik ben niet gender neurtraal opgevoed nog op een gender neutrale school gezeten maar ik kan mij niet herinneren dat ik ooit heb gehoord dat ik iets niet zou kunnen omdat ik een meisje ben.

Of van die jochies van 5 die al 'weten' dat ze een meisje willen worden en dat daar iedereen dan in meegaat.

Of zoals dat gefrustreerde 'mansplaining', onzekere, zure sloten die het niet kunnen hebben wanneer een man ze iets uitlegt wat ze al weten.

Ik word echt moe van dit soort dingen.
Jammer...

Misschien ben je niet opgevoed dat meisjes dingen niet zouden kunnen. Maar er is zeker wel een enorm onderscheid tussen meisjes en jongens.

Ondertussen wordt mijn zoon wel uitgelachen omdat hij als prinses geschminkt is, of (door volwassenen) nagekeken wordt omdat hij die ochtend voor een jurk koos.

En dat is niet iets dat ik stimuleer of toejuich, want ik wil niet dat mijn kind uitgelachen of nagestaard wordt. Maar het is wel iets dat mijn kind zelf zo voelt en dat mag voelen. En ik vind het fijn dat hij kan en mag zijn wie hij wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik noemde een aantal onderwerpen waar ik moe van word, wat ik aanstellerij ten top vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel eens met wat pamelacourson zegt. Ik heb 2 jongens en vanaf dag 1 merk je gewoon ook echt dat het jongens zijn. Interesses in graafmachines, treinen, dino’s, etc. En dat hebben ze echt niet van mij, haha! Ik heb mijn oudste ook weleens een frozen Barbie gegeven, maar hij heeft er nog geen seconde naar gekeken.

Wel hoop ik dat de wereld een klein beetje gemêleerder wordt dan echt zo’n strakke onderscheiding tussen jongen/meisje.

Ik vind het belangrijk dat mijn zonen altijd zichzelf kunnen zijn en dat ze ook altijd respect voor anderen hebben. Als ze “meisjesdingen” leuk vinden dan probeer ik daar helemaal niks van te zeggen en zo gewoon mogelijk te reageren.
Mijn oudste wil graag soms make up op en nagellak en dat gaan we dan ook gezellig samen zitten doen. Ook vindt hij balletles helemaal te gek, maar hij is de enige jongen en ondanks dat hij nog maar een kleuter is, steekt hem dat wel en daarom merk ik dat hij liever een stoerdere sport zou willen doen. Dus dan maar weer stoppen met ballet, helaas.

Kortom, dit komt dus niet door mijn opvoeding, maar door onze maatschappij waarin we al zo vroeg met de normen en waarden tussen jongen en meisje te maken krijgen..
Daarom denk ik dat zo’n experiment echt heel goed is. Ben erg benieuwd naar de docu!
Alle reacties Link kopieren
ChristianeF schreef:
10-09-2019 20:45
O God, daar gaan we weer met deze onzin. De jeugd is al naar de klote door de tijd waarin ze opgroeien.

Ik ben niet gender neurtraal opgevoed nog op een gender neutrale school gezeten maar ik kan mij niet herinneren dat ik ooit heb gehoord dat ik iets niet zou kunnen omdat ik een meisje ben.

Of van die jochies van 5 die al 'weten' dat ze een meisje willen worden en dat daar iedereen dan in meegaat.

Of zoals dat gefrustreerde 'mansplaining', onzekere, zure sloten die het niet kunnen hebben wanneer een man ze iets uitlegt wat ze al weten.

Ik word echt moe van dit soort dingen.
Daar gaat het totaal niet over. Misschien moet je de docu niet afzeiken voor je het gezien hebt. Het gaat erover dat bijvoorbeeld vrouwen vaker in verzorgende rollen komen als ze volwassen zijn omdat ze die rol als kind al toebedeeld krijgen door bijv poppen of make-up. Mannen krijgen vaker technische banen omdat ze vaker met bijv Duplo of Lego spelen als ze klein zijn. Daardoor ontwikkelen ze bijv ruimtelijk inzicht, waardoor ze op school dit makkelijker vinden en daardoor leuker vinden en zich er op blijven focussen. Meisjes die niet met blokken etc spelen ontwikkelen diezelfde skills niet, zijn er daarom minder goed in op school en vinden het daardoor ook minder leuk. En zo nog 20 van die voorbeelden.

Echt heel interessant!
Alle reacties Link kopieren
In de online-samenleving durven een hoop mensen niet meer zichzelf te zijn. Iedereen die kan nadenken weet dat er niet zoiets bestaat als genderneutraal wanneer het om mensen gaat. En haken al helemaal af wanneer de zogenaamde gedupeerden een grote bek opzetten en met oneliners als ego-trip of de dissertatie van weer een wannabee-academicus aankomen.

Maar ja, er zijn ook mensen die vegan worden.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
pianella2016 schreef:
10-09-2019 20:53
Ik ben het wel eens met wat pamelacourson zegt. Ik heb 2 jongens en vanaf dag 1 merk je gewoon ook echt dat het jongens zijn. Interesses in graafmachines, treinen, dino’s, etc. En dat hebben ze echt niet van mij, haha! Ik heb mijn oudste ook weleens een frozen Barbie gegeven, maar hij heeft er nog geen seconde naar gekeken.
Dat denken de meeste mensen.
Vaak gaat het ook onbewust. In de keuze van babykleding bijvoorbeeld? In het eerste stuk speelgoed dat je van opa of oma krijgt (een stoere auto voor een jongen of een mooie pop voor een meisje)? Je hoort ook vaak dat mannen met meisjes (op jonge leeftijd) veel voorzichtiger zijn dan met jongens. Zoals ‘gooien’, stoeien etc. De benadering is echt anders.

Wat niet wil zeggen dat ik denk dat dat de enige factor is. Maar mensen maken over het algemeen echt wel een onderscheid.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft geen reet met gender neutraal te maken, mensen veroordelen elkaar altijd en overal. De mensheid is over het algemeen zelfingenomen, veroordelend en kleingeestig.

Dat een kleine jongen wordt uitgelachen door andere jongens omdat hij in een jurk loopt is voor kleine kinderen 'normaal'. Omdat 80% van de jongens die behoefte niet heeft lachen ze de jurkendrager uit.

Net als ik werd uitgescholden voor brillenjood vroeger, ik was de enige in de klas met een bril.

Net als mensen die het goed voor elkaar hebben zelfingenomen naar een andet kijken die dat niet heeft.

Net als de enige dikke jongen uit mijn groep kinderen wordt uitgescholden voor dikzak en wordt buitengesloten.

En zo zijn er legio voorbeelden te noemen waarbij mensen, groot en klein, elkaar veroordelen, uitlachen, labelen etc.

Maar dit is mijn mening over dit onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
FV, zet even in je OP erbij dat de link naar de uitzending bijna een uur duurt. Dat levert mss ook wat andere reacties op en/want niet alle reageerders zijn genegen het uit te kijken. Levert mss ook wat andere reacties op na het kijken ervan.
wij slapen nooit.
Ik heb een peuterzoon en mijn man en ik proberen hem zo genderneutraal mogelijk op te voeden, maar ik vind het hartstikke moeilijk. Ik merk dat ik automatisch ruw met hem speel en dat hij dat (daardoor?) dus ook heel leuk vindt. En hij is gek op auto’s, maar komt dat omdat hij dat op het kdv aangesmeerd krijgt of omdat hij het zelf wil?

Ik probeer hem ook redelijk neutraal te kleden, maar dat is ook een crime. Vanaf maat 92 ben je kennelijk een volwassen vent die alleen in grijs en blauw wil lopen. Ik moet heel veel moeite doen om mijn kind in kinderkleren te hijsen. Daarbij wil ik niet altijd voertuigen op zijn kleding zien, maar ook neutrale dingen als dieren en voedsel, maar ook dat is lastig.

De omgeving werkt ook niet mee. Al vanaf de geboorte krijgt hij viezige opmerkingen als ‘wat kan jij goed flirten, een echte charmeur’ en ‘jij doet het vast goed bij de meisjes’ en wordt allerlei doorsnee kindergedrag bestempeld als ‘echt een jongetje hè’.

En dan te bedenken dat man en ik allebei vakken bij genderstudies gevolgd hebben en dat we dus goed beslagen ten ijs zijn gekomen :|
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
10-09-2019 21:11
FV, zet even in je OP erbij dat de link naar de uitzending bijna een uur duurt. Dat levert mss ook wat andere reacties op en/want niet alle reageerders zijn genegen het uit te kijken. Levert mss ook wat andere reacties op na het kijken ervan.
Gedaan! Het zijn zelfs 2 afleveringen van een uur.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
ChristianeF schreef:
10-09-2019 21:07
Het heeft geen reet met gender neutraal te maken, mensen veroordelen elkaar altijd en overal. De mensheid is over het algemeen zelfingenomen, veroordelend en kleingeestig.

Dat een kleine jongen wordt uitgelachen door andere jongens omdat hij in een jurk loopt is voor kleine kinderen 'normaal'. Omdat 80% van de jongens die behoefte niet heeft lachen ze de jurkendrager uit.

Net als ik werd uitgescholden voor brillenjood vroeger, ik was de enige in de klas met een bril.

Net als mensen die het goed voor elkaar hebben zelfingenomen naar een andet kijken die dat niet heeft.

Net als de enige dikke jongen uit mijn groep kinderen wordt uitgescholden voor dikzak en wordt buitengesloten.

En zo zijn er legio voorbeelden te noemen waarbij mensen, groot en klein, elkaar veroordelen, uitlachen, labelen etc.

Maar dit is mijn mening over dit onderwerp.
Fijn, die mening, maar niks van wat jij zegt gaat over hetgeen er in het programma wordt behandeld. Misschien eerst kijken? Nu slaat je mening echt als kut op Dirk en heeft echt totaal niets met de docu te maken.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Interessant. Ik ga morgenavond eens kijken. Vooral omdat dochter niet echt genderstereotype voorkeuren heeft (meer van alles wat), zich voor school zo identificeerde met de jongens dat ze ervan overtuigd was dat ze een jongen was, ondanks onze uitleg wat jongens en meisjes zijn en dat een meisje ook echt wel kort haar mag hebben, met de graafmachine mag spelen etc. En toen ze op school kwam in een kleine identiteitscrisis terecht kwam want jongens- en meisjesgedrag of -voorkeuren werd vooral door de groep bepaald.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:17
2.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ChristianeF schreef:
10-09-2019 21:07
Het heeft geen reet met gender neutraal te maken, mensen veroordelen elkaar altijd en overal. De mensheid is over het algemeen zelfingenomen, veroordelend en kleingeestig.

Dat een kleine jongen wordt uitgelachen door andere jongens omdat hij in een jurk loopt is voor kleine kinderen 'normaal'. Omdat 80% van de jongens die behoefte niet heeft lachen ze de jurkendrager uit.

Net als ik werd uitgescholden voor brillenjood vroeger, ik was de enige in de klas met een bril.

Net als mensen die het goed voor elkaar hebben zelfingenomen naar een andet kijken die dat niet heeft.

Net als de enige dikke jongen uit mijn groep kinderen wordt uitgescholden voor dikzak en wordt buitengesloten.

En zo zijn er legio voorbeelden te noemen waarbij mensen, groot en klein, elkaar veroordelen, uitlachen, labelen etc.

Maar dit is mijn mening over dit onderwerp.
Ik zou je graag willen negeren. Maar kan het niet laten. Fijn dat je een mening hebt over allerlei soorten mensen en eigenschappen van ‘de mensheid’, maar daar gaat dit topic toch helemaal niet over?
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
10-09-2019 20:34
Nou, ik heb mijn oudste dochter de eerste paar jaar genderneutraal opgevoed en dat wás me toch 200% een meisje. Alles wat “jongensachtig” was liet ze links liggen, ze wilde alleen maar jurkjes en rokjes aan en prinsessenkleding en speelde met My little pony en littlest per shop. Bob de bouwer speelgoed was het enige jongensachtige wat ze leuk vond, verder vond ze het helemaal niks.

Ik geloof er dus niet meer in.
Ik ben toevallig zelf net bij het stukje waarin 2 babys worden aangekleed als het andere geslacht voordat ze volwassenen erbij laten. Het is echt schokkend om te zien (en ja, natuurlijk wordt dat ook extra aangedikt door de montage, maar toch) hoe de volwassenen bij het babytje waarvan men denkt dat het een meisje is steeds het neutrale of "jongens" speelgoed zelfs afpakt om dat arme kind vervolgens steeds een pop of roze knuffelbeest op te dringen.

Sowieso ben ik tot nu toe best geschokt door wat ik zie, maar ik ben dus zelf ook nog aan het kijken. Vandaar nog geen uitgebreide mening van mijn kant.
Am Yisrael Chai!
ChristianeF schreef:
10-09-2019 20:52
Ik noemde een aantal onderwerpen waar ik moe van word, wat ik aanstellerij ten top vind.
Ik vind dit soort reacties nogal aanstellerig. Helemaal omdat je dus geen idee hebt waar het over gaat en je dus maar een beetje je onderbuikgevoel over totaal andere dingen komt bebrallen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:21
4.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-09-2019 21:16
Interessant. Ik ga morgenavond eens kijken. Vooral omdat dochter niet echt genderstereotype voorkeuren heeft (meer van alles wat), zich voor school zo identificeerde met de jongens dat ze ervan overtuigd was dat ze een jongen was, ondanks onze uitleg wat jongens en meisjes zijn en dat een meisje ook echt wel kort haar mag hebben, met de graafmachine mag spelen etc. En toen ze op school kwam in een kleine identiteitscrisis terecht kwam want jongens- en meisjesgedrag of -voorkeuren werd vooral door de groep bepaald.
Ik weet zeker dat jij dit echt een heel interessante docu zal vinden. Ik hoor ook achteraf heel graag wat je ervan vond.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven