Entertainment alle pijlers

No more boys and girls: can our kids go gender free?

10-09-2019 20:29 309 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er hier veel vrouwen rondlopen die - in ieder geval hier - met grote regelmaat discussiëren over seksisme, rolpatronen, ongelijkheid tussen de seksen, etc. Ik kwam net bij het rondstruinen op youtube een vrij recent BBC programma tegen dat hier over gaat.
Het gaat over een experiment waarbij ze een schoolklas volledig genderneutraal gaan benaderen en dan bekijken welk effect dat op leerprestaties, zelfvertrouwen, toekomstdromen, etcetera heeft. Erg interessant!

Het zijn twee afleveringen van ongeveer een uur, dus je moet er wel even voor gaan zitten.

Het lijkt me leuk om met geïnteresseerden hierover verder te praten.

Hier de link:

https://youtu.be/wN5R2LWhTrY
fashionvictim wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:13
7.23% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
ChristianeF schreef:
10-09-2019 21:34
@MissEmillie, het is een jongen, het zit in zijn dna om van 'jongens dingen' te houden en wellicht ruwer te zijn in zijn spel. Wil je bewust zijn natuur probere te veranderen?

Benieuwd waar deze onzin op lange termijn toe leidt. Ik zie nu al te vaak gasten met geëpileerde wenkbrauwen die niet eens een band kunnen plakken want dan worden de gemanicuurde handen vies. Wat een drama.

En dan de vrouwen in huis die de man willen/proberen te zijn. Wat een zootje.
Inderdaad heel verwarrend. Voor jouw hokjesgeest.
redbulletje schreef:
10-09-2019 21:41
Dan is genderneutrale opvoeding toch geen voordeel? Dan kun je ze beter allemaal als jongetje opvoeden als dat de betere skills oplevert waar je in de maatschappij het meest mee kan bereiken/verdienen.

*Docu nog niet gezien, maar staat op de planning voor morgen*

Waarom niet van beide een beetje? 'Mannelijke' skills zijn niet belangrijker of minder dan 'vrouwelijke' skills.

Wat kleding betreft waren de jaren 70 fantastisch. Op oude klassenfoto's zie je amper wie bij mij een jongetje en wie een meisje was. Ook ik had een bloempotkapsel, tuinbroek en coltrui aan. Net als bijna iedereen in mijn klas.

Nu zie je babymeisjes compleet uitgedost in jurkjes, haarbanden op het kale kopje en strikjes overal. Net als babyjongens die hele 'stoere' kleding aan krijgen.

Redelijk genderneutrale merken vind ik bijvoorbeeld Mini Rodini en Little Hedonist. Het kost wat, maar de kwaliteit is mooi en de meeste dingen kunnen voor jongens en meisjes. Mijn dochter had vandaag een rood shirt met skelet van Mini Rodini aan. Vindt ze mooi. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Wat bijv dat ruimtelijk inzicht betreft: ik weet niet of het in deze docu zit, of dat ik het ergens anders gelezen of gehoord heb: een deskundige die uitlegde dat niet jongens van nature meer ruimtelijk inzicht hebben, maar dat jongens meer speelgoed krijgen waar ruimtelijk inzicht mee wordt gestimuleerd.
Dus: niet jongens hebben een beter ruimtelijk inzicht dan meisjes, maar kinderen die met Lego gespeeld hebben hebben meer ruimtelijk inzicht dan kinderen die niet met Lego gespeeld hebben (even versimpeld in mijn eigen woorden weergegeven).
solomio wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:54
0.18% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Mijn oudste dochter draagt graag wijde shirts en sneakers, is maar een klein voorbeeld hoor, ik erger me al jaren aan wat mensen allemaal spuien zonder ook maar even na te denken.

Van de week had ze een jurk aan.

Zegt zo'n moeder op school, jeetje dat ben ik niet gewend van jou. Nu ben je een echt meisje.

Whut?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken de docu. Ik vond het jammer dat de opzet vooral was opgezet vanuit een beperkte kijk op nature-nurture: biologie versus sociologie met minder aandacht voor psychologie versus fysiologie, en langlopende onderzoeken niet meenam in de opzet (zoals deze: https://www.researchgate.net/publicatio ... a-analysis).

In mijn eigen praktijk als moeder: ik was gewoon absoluut geen fan van de destijds populaire Lief! meuk (met de blauwe tegenhanger Stoer!). Shirts met teksten vind ik zelden leuk voor kinderen. Ik vond retrokleding leuk en die is nogal ‘seventies genderneutralerig’ met hysterische kleurencombinaties en grafische printjes. Qua speelgoed hadden we alles wel in huis, van de auto tot en met de lappenpop. Als vierjarige wilde hij altijd Elsa zijn en zijn nichtje moest maar Anna spelen (zijn hoofdreden: “Ik ben ook net zo blond als Elsa dus ik lijk meer op Elsa”). Alle andere jongetjes hadden net zo’n lang haar als dat hij had. Alleen was (en is) zoon een mager klein scharminkeltje waardoor veel mensen dachten dat hij een meisje was. Wat hij niet erg vond (ook niet blij, gewoon neutraal uitleggen ‘Nee ik ben een jongen’).

We hebben de roze fase gehad (met commentaar van derden). De balletlesfase. Ook de voetbalfase. Hij is acht en heeft inmiddels een nagellakcollectie waar ik jaloers op ben. Dat vindt zijn klas normaal, ze weten niet beter dan dat hij ‘dat soort dingen’ leuk vindt.
Het interesseert hem ook echt geen ene moer wat anderen zeggen. En toch is zijn nagellakobsessie en ‘nailart’ heel anders dan die van zijn nichtje. Waar nichtje mooie kleurencombinaties zoekt, plaatjes wil namaken van ingewikkelde lakpatroontjes, is zoon meer van het ‘wat zou er gebeuren als ik van alle kleuren één laagje opdoe?/Lijkt dit op een afgehakte vinger?/Blijven zandkorrels en veertjes de hele dag in lak plakken?’
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-09-2019 21:44
Ik ben regelmatig geschokt dat mensen dit soort dingen nog steeds ontkennen.
Vind het vooral verdrietig dat dit soort bevindingen jaren geleden al in studieboeken stonden maar dat er nu pas echt aandacht voor lijkt te komen. In 2003 is er al eens onderzoek gedaan naar stereotypes en rekenen in kinderen bijv. Maargoed, beter laat dan nooit :-).
mappie88 wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:58
1.67% gewijzigd
Solomio schreef:
10-09-2019 21:53
Wat bijv dat ruimtelijk inzicht betreft: ik weet niet of het in deze docu zit, of dat ik het ergens anders gelezen of gehoord heb: een deskundige die uitlegde dat niet jongens van nature meer ruimtelijk inzicht hebben, maar dat jongens meer speelgoed krijgen waar ruimtelijk inzicht mee wordt gestimuleerd.
Dus: niet jongens hebben een beter ruimtelijk inzicht dan meisjes, maar kinderen die met Lego gespeeld hebben hebben meer ruimtelijk inzicht dan kinderen die niet met Lego gespeeld hebben (even versimpeld in mijn eigen woorden weergegeven).
En andersom werkt het ook zo. Dat jongens bepaalde dingen niet 'goed' leren of mogen omdat het niet jongensachtig is.
Alle reacties Link kopieren
Mappie88 schreef:
10-09-2019 21:55
Vind het vooral verdrietig dat dit soort bevindingen jaren geleden al in studieboeken stonden maar dat er nu pas echt aandacht voor lijkt te komen. In 2003 is er al eens onderzoek gedaan naar stereotypes en geslacht in kinderen bijv. Maargoed, beter laat dan nooit :-).
Ik vind dat er nog steeds weinig aandacht voor is.
Deze docu is een uitzondering.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-09-2019 21:53
Wat bijv dat ruimtelijk inzicht betreft: ik weet niet of het in deze docu zit, of dat ik het ergens anders gelezen of gehoord heb: een deskundige die uitlegde dat niet jongens van nature meer ruimtelijk inzicht hebben, maar dat jongens meer speelgoed krijgen waar ruimtelijk inzicht mee wordt gestimuleerd.
Dus: niet jongens hebben een beter ruimtelijk inzicht dan meisjes, maar kinderen die met Lego gespeeld hebben hebben meer ruimtelijk inzicht dan kinderen die niet met Lego gespeeld hebben (even versimpeld in mijn eigen woorden weergegeven).
Dat heb je vast al eerder ergens opgepikt. Mijn vader riep het al toen ik tiener was. Nou ja, hij had het over met blokken spelen.
Alle reacties Link kopieren
Mappie88 schreef:
10-09-2019 21:55
Vind het vooral verdrietig dat dit soort bevindingen jaren geleden al in studieboeken stonden maar dat er nu pas echt aandacht voor lijkt te komen. In 2003 is er al eens onderzoek gedaan naar stereotypes en rekenen in kinderen bijv. Maargoed, beter laat dan nooit :-).
Niet al veel eerder?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-09-2019 21:57
Dat heb je vast al eerder ergens opgepikt. Mijn vader riep het al toen ik tiener was. Nou ja, hij had het over met blokken spelen.
Ow, grappig.
Is niet zo lang geleden dat ik dat hoorde.
Wat ik zie is dat mensen daarin dus oorzaak en gevolg omdraaien: jongens krijgen Lego omdat ze meer ruimtelijk inzicht hebben.
Nee dus: jongens hebben meer ruimtelijk inzicht omdat ze Lego krijgen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Over gender neutraliteit gesproken, hier is een andere documentaire erover, van 30 minuten, voor diegene die geinteresseerd zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=UMPfR3F ... nv&index=7

Zet wel Engelse ondertiteling aan. Alhoewel deze documentaire het er meer op laat lijken dat jongens en meisjes compleet anders zijn, zelfs als babies.
anoniem_386559 wijzigde dit bericht op 10-09-2019 22:02
18.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-09-2019 21:56
Ik vind dat er nog steeds weinig aandacht voor is.
Deze docu is een uitzondering.
Zou best kunnen hoor, heb zelf geen kinderen dus geen persoonlijke ervaringen helaas maar ik weet vanuit mijn eigen studie (psychologie, jaaaaren terug dus) en pedagogiek wel al heel lang bekend is, dus eigenlijk best bijzonder dat deze kennis nooit echt ergens terecht is gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
10-09-2019 21:46
Dus we krijgen nu experimenten met kinderen? Goed idee zeg.

Vooral omdat een leerkracht heel erg krampachtig vooral bezig gaat zijn met het genderneutraal zijn. Dat lukt vervolgens natuurlijk nooit op een wijze die men kan gebruiken in deugdelijk onderzoek. Want daar is de leerkracht niet voor opgeleid. Gevolg: halfbakken resultaten waar we nog niets mee kunnen.

Ik meen dat voor het zelfvertrouwen van kinderen het in eerste instantie belangrijk is dat op school iedereen welkom is ongeacht handicaps, aandoeningen ed. dat er vooral niet gepest en buitengesloten wordt. Dat schijnt al moeilijk zat te zijn voor scholen.

Maar ja, dat was allang niet meer hip natuurlijk.
Je zit echt enorm uit je nek te kletsen. Misschien gewoon even kijken? Het is een hartstikke integer en interessant programma, hoor.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-09-2019 21:59
Niet al veel eerder?
Zou best kunnen ja, dit was eerste jaartal wat in mn hoofd opkwam omdat ik het artikel ooit gelezen heb :)
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-09-2019 21:53
Wat bijv dat ruimtelijk inzicht betreft: ik weet niet of het in deze docu zit, of dat ik het ergens anders gelezen of gehoord heb: een deskundige die uitlegde dat niet jongens van nature meer ruimtelijk inzicht hebben, maar dat jongens meer speelgoed krijgen waar ruimtelijk inzicht mee wordt gestimuleerd.
Dus: niet jongens hebben een beter ruimtelijk inzicht dan meisjes, maar kinderen die met Lego gespeeld hebben hebben meer ruimtelijk inzicht dan kinderen die niet met Lego gespeeld hebben (even versimpeld in mijn eigen woorden weergegeven).
Ja, precies dit, dat zei ik net. Dat legt die neuropsychiater (of zoiets) precies uit en vervolgens gaan ze in de testklas allemaal Tangram puzzels maken zodat zowel jongens als meisjes hun ruimtelijk inzicht gaan trainen. Ik weet nog niet wat de resultaten zullen zijn want zover ben ik nog niet.
Am Yisrael Chai!
*TanteSjaan* schreef:
10-09-2019 21:52
*Docu nog niet gezien, maar staat op de planning voor morgen*

Waarom niet van beide een beetje? 'Mannelijke' skills zijn niet belangrijker of minder dan 'vrouwelijke' skills.

Wat kleding betreft waren de jaren 70 fantastisch. Op oude klassenfoto's zie je amper wie bij mij een jongetje en wie een meisje was. Ook ik had een bloempotkapsel, tuinbroek en coltrui aan. Net als bijna iedereen in mijn klas.

Nu zie je babymeisjes compleet uitgedost in jurkjes, haarbanden op het kale kopje en strikjes overal. Net als babyjongens die hele 'stoere' kleding aan krijgen.

Redelijk genderneutrale merken vind ik bijvoorbeeld Mini Rodini en Little Hedonist. Het kost wat, maar de kwaliteit is mooi en de meeste dingen kunnen voor jongens en meisjes. Mijn dochter had vandaag een rood shirt met skelet van Mini Rodini aan. Vindt ze mooi. :heart:
Herkenbaar wat die kleding betreft! Ook allemaal vrij kleurrijk, ook voor jongens.

Wat zijn nu specifieke vrouweneigenschappen die je als vrouw naar de top kunnen brengen? Het zijn vaak de homo's die op stylinggebied het best presteren, terwijl dat toch eigenlijk een vrouwelijke eigenschap zou zijn. Evenals koken, de meeste chefs zijn toch mannelijk.
Solomio schreef:
10-09-2019 22:00
Ow, grappig.
Is niet zo lang geleden dat ik dat hoorde.
Wat ik zie is dat mensen daarin dus oorzaak en gevolg omdraaien: jongens krijgen Lego omdat ze meer ruimtelijk inzicht hebben.
Nee dus: jongens hebben meer ruimtelijk inzicht omdat ze Lego krijgen.
Ik kreeg ook gewoon lego in de jaren 70.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
10-09-2019 21:55
En andersom werkt het ook zo. Dat jongens bepaalde dingen niet 'goed' leren of mogen omdat het niet jongensachtig is.
Klopt, in die testklas bleek bij aanvang uit de tests dat jongens minder goed met emoties konden omgaan, ze ook minder goed konden benoemen en sowieso minder verbaal waren. Maar later (in een andere situatie) hoor je ze ook allemaal vertellen dat jongens niet huilen, en jongens altijd sterk zijn en dat soort onbewuste boodschappen. En je ziet in een aantal situaties ook dat die jongetjes helemaal vastlopen omdat ze niet weten hoe ze met emoties moeten omgaan of hoe ze verbaal hun frustratie of ongemak kunnen uiten.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Wel grappig dat alle mensen in dit topic die te hoop lopen tegen genderneutraliteit het programma overduidelijk niet gezien hebben.

Even voor de duidelijkheid: het gaat de eerste drie kwartier (tot zover ben ik gekomen, morgen ga ik verder kijken) precies 0 keer over kleding of over wie op welke wc plast.
Interessant! Ben aan het kijken en begint al goed ( herkenbaarheid): hoe vaak ik niet met liefie of schatje ben aangesproken op de lagere school ( love vs mate).
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-09-2019 22:07
Ik kreeg ook gewoon lego in de jaren 70.
Wie niet in de seventies en eighties? En dat waren dan nog ordinaire blokjes in primaire kleuren. Geen thema zoals nu: City, Technic, Friends, Ninjago, Lego the movie, Minecraft en welke ik vergeten ben. Toch kozen meisjes niet massaal voor wiskunde of technische vakken.

In landen waar vrouwen wel vaak een technische richting kiezen, hebben ze meer te maken met keurslijven m/v dan in Westerse landen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Interessant onderwerp. Ik lees hier veel over uiterlijkheden. Vind ik zelf wat minder interessant (behalve dat ze onderbroeken voor kleine meisjes zo belachelijk klein (sexy?) maken, idioot gewoon, grote frustratie.)
Het gaat mij vooral om de omgangsvormen en verwachtingen. Ik lees hier op viva al jarenlang dezelfde soort topics waarin er vaak een bepaald vrouwbeeld naar voren komt: cijfert zichzelf weg, relatie en partner zijn álles en vorm van status, kan moeilijk boos worden/grenzen stellen/voor zichzelf opkomen, voelt zichzelf wel beter dan andere vrouwen/ziet andere vrouwen als concurrent of bedreiging en geeft af op andere vrouwen, voelt zichzelf sterk als ze niet toegeeft aan ziekte en geen tijd voor zichzelf neemt etc etc.

Ik ben benieuwd of deze idiote gedragingen zich al in de kindertijd hebben gevormd (ongetwijfeld)
Dáár zou ik graag verandering in zien.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
10-09-2019 22:10
Interessant! Ben aan het kijken en begint al goed ( herkenbaarheid): hoe vaak ik niet met liefie of schatje ben aangesproken op de lagere school ( love vs mate).
Ja! Dat vond ik ook zo wat! Dat ze ook geteld hadden hoe vaak de meester dat deed.

Ik vind het ook wel wat confronterend, hoor, ik doe dat zelf ook. Ik spreek mijn dochter alleen maar met van die meisjes-termen aan.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
10-09-2019 22:12
Interessant onderwerp. Ik lees hier veel over uiterlijkheden. Vind ik zelf wat minder interessant (behalve dat ze onderbroeken voor kleine meisjes zo belachelijk klein (sexy?) maken, idioot gewoon, grote frustratie.)
Het gaat mij vooral om de omgangsvormen en verwachtingen. Ik lees hier op viva al jarenlang dezelfde soort topics waarin er vaak een bepaald vrouwbeeld naar voren komt: cijfert zichzelf weg, relatie en partner zijn álles en vorm van status, kan moeilijk boos worden/grenzen stellen/voor zichzelf opkomen, voelt zichzelf wel beter dan andere vrouwen/ziet andere vrouwen als concurrent of bedreiging en geeft af op andere vrouwen, voelt zichzelf sterk als ze niet toegeeft aan ziekte en geen tijd voor zichzelf neemt etc etc.

Ik ben benieuwd of deze idiote gedragingen zich al in de kindertijd hebben gevormd (ongetwijfeld)
Dáár zou ik graag verandering in zien.
Juist hierover gaat het programma vooral.

De kinderen uit de klas zijn 7 en hebben allemaal al dergelijke ideeën. Dat is dus wat ze ermee willen aanpakken, met het experiment.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven