Entertainment alle pijlers

No more boys and girls: can our kids go gender free?

10-09-2019 20:29 309 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er hier veel vrouwen rondlopen die - in ieder geval hier - met grote regelmaat discussiëren over seksisme, rolpatronen, ongelijkheid tussen de seksen, etc. Ik kwam net bij het rondstruinen op youtube een vrij recent BBC programma tegen dat hier over gaat.
Het gaat over een experiment waarbij ze een schoolklas volledig genderneutraal gaan benaderen en dan bekijken welk effect dat op leerprestaties, zelfvertrouwen, toekomstdromen, etcetera heeft. Erg interessant!

Het zijn twee afleveringen van ongeveer een uur, dus je moet er wel even voor gaan zitten.

Het lijkt me leuk om met geïnteresseerden hierover verder te praten.

Hier de link:

https://youtu.be/wN5R2LWhTrY
fashionvictim wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:13
7.23% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Voor wie dit onderwerp interessant vind: het boek "het idee m/v" is ook echt een aanrader. Dat gaat hier nog een stuk dieper op in.
fashionvictim schreef:
10-09-2019 22:02
Je zit echt enorm uit je nek te kletsen. Misschien gewoon even kijken? Het is een hartstikke integer en interessant programma, hoor.

Sterke beargumentatie.

Het kan best een integer en interessant programma zijn. Dat staat echter los van wat ik schreef.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
10-09-2019 22:17
Sterke beargumentatie.

Het kan best een integer en interessant programma zijn. Dat staat echter los van wat ik schreef.
Nou, het programma heeft letterlijk geen enkele raakvlak met wat je schreef dus ik weet niet waarover jij wil discussiëren maar het was in ieder geval niet wat ik nu zit te kijken en waar dit topic over gaat.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
10-09-2019 22:17
Sterke beargumentatie.

Het kan best een integer en interessant programma zijn. Dat staat echter los van wat ik schreef.
Er wordt helemaal niet geëxperimenteerd met kinderen, er wordt juist getoond hoe we met onze huidige aanpak kinderen al heel jong in hokjes stoppen waar ze niet in horen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
10-09-2019 22:16
Voor wie dit onderwerp interessant vind: het boek "het idee m/v" is ook echt een aanrader. Dat gaat hier nog een stuk dieper op in.
Ben benieuwd, ik ga kijken of ik dat ergens kan opduikelen. Dank voor de tip!
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
10-09-2019 22:17
Sterke beargumentatie.

Het kan best een integer en interessant programma zijn. Dat staat echter los van wat ik schreef.
Wat jij schreef kan best goed overdacht zijn. Het staat echter los van het programma dat hier wordt besproken.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-09-2019 22:19
Er wordt helemaal niet geëxperimenteerd met kinderen, er wordt juist getoond hoe we met onze huidige aanpak kinderen al heel jong in hokjes stoppen waar ze niet in horen.
En er was ook al geen sprake van leerkrachten zonder kennis die krampachtig genderneutraal wilden doen of zoiets.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
10-09-2019 22:13
Ja! Dat vond ik ook zo wat! Dat ze ook geteld hadden hoe vaak de meester dat deed.

Ik vind het ook wel wat confronterend, hoor, ik doe dat zelf ook. Ik spreek mijn dochter alleen maar met van die meisjes-termen aan.
Nou, binnen eigen gezin is dat misschien toch anders hoor en gewoon moederliefde. Ik noem mijn zoon ook liefie of ( minder vaak) schatje ( en vaker: wat ben je toch een schat).

Ik weet nog dat ik mij best ongemakkelijk kon voelen als een meester dat zei.

Wel schokkend, zo jong en dan al zo gevormd.
Solomio schreef:
10-09-2019 22:19
Er wordt helemaal niet geëxperimenteerd met kinderen, er wordt juist getoond hoe we met onze huidige aanpak kinderen al heel jong in hokjes stoppen waar ze niet in horen.

Wil je de TO dan even aanspreken, die heeft het namelijk wel degelijk over een experiment.

"Het gaat over een experiment waarbij ze een schoolklas volledig genderneutraal gaan benaderen en dan bekijken welk effect dat op leerprestaties, zelfvertrouwen, toekomstdromen, etcetera heeft. Erg interessant! "
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
10-09-2019 22:23
Wil je de TO dan even aanspreken, die heeft het namelijk wel degelijk over een experiment.

"Het gaat over een experiment waarbij ze een schoolklas volledig genderneutraal gaan benaderen en dan bekijken welk effect dat op leerprestaties, zelfvertrouwen, toekomstdromen, etcetera heeft. Erg interessant! "
Ja, maar de manier waarop jij met die term aan de haal gaat betekent toch echt iets anders.

Daarbij: het is uiteindelijk vooral sneu voor die klas waarin ze gewoon doorgaan zoals ze deden, dus dat 'experimenteren' wat jij noemt is juist enorm goed voor de kinderen.
solomio wijzigde dit bericht op 10-09-2019 22:27
15.36% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
10-09-2019 22:19
Er wordt helemaal niet geëxperimenteerd met kinderen, er wordt juist getoond hoe we met onze huidige aanpak kinderen al heel jong in hokjes stoppen waar ze niet in horen.

En aan de andere kant wordt er natuurlijk dagelijks geëxperimenteerd met kinderen in een schoolklas, dus kan dit er ook nog wel bij.

Zijn geen geel grote experimenten maar als x niet werkt voor deze klas proberen we y.

De hele opvoeding thuis is vaak ook een experiment.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
10-09-2019 22:12
Wie niet in de seventies en eighties? En dat waren dan nog ordinaire blokjes in primaire kleuren. Geen thema zoals nu: City, Technic, Friends, Ninjago, Lego the movie, Minecraft en welke ik vergeten ben. Toch kozen meisjes niet massaal voor wiskunde of technische vakken.

In landen waar vrouwen wel vaak een technische richting kiezen, hebben ze meer te maken met keurslijven m/v dan in Westerse landen.
Nav dit topic ben ik wel benieuwd hoe de carrières van al mijn leerlingen eruit zien. Het N&T profiel is veruit het populairst, ook, of juist, bij de meisjes. Ik heb vagig in mijn hoofd zitten wat ze allemaal gaan studeren, maar de exacte cijfers heb ik natuurlijk niet. En hun carrière daarna dan? Ze zijn allemaal nog niet zo ver dat ze kinderen gaan krijgen, het omslagpunt waarop vrouwen opeens minder carrière maken, maar ik dácht altijd dat dat kwam omdat wij allemaal nog een beetje van de oude patronen waren. Ik ben benieuwd of de levens van mijn leerlingen er wat dit betreft wel echt anders uit gaan zien.

Daarnaast vind ik het persoonlijk toch erg jammer dat C&M gezien wordt als voor de sukkels die eigenlijk een beetje te dom zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-09-2019 22:26
Nav dit topic ben ik wel benieuwd hoe de carrières van al mijn leerlingen eruit zien. Het N&T profiel is veruit het populairst, ook, of juist, bij de meisjes. Ik heb vagig in mijn hoofd zitten wat ze allemaal gaan studeren, maar de exacte cijfers heb ik natuurlijk niet. En hun carrière daarna dan? Ze zijn allemaal nog niet zo ver dat ze kinderen gaan krijgen, het omslagpunt waarop vrouwen opeens minder carrière maken, maar ik dácht altijd dat dat kwam omdat wij allemaal nog een beetje van de oude patronen waren. Ik ben benieuwd of de levens van mijn leerlingen er wat dit betreft wel echt anders uit gaan zien.

Daarnaast vind ik het persoonlijk toch erg jammer dat C&M gezien wordt als voor de sukkels die eigenlijk een beetje te dom zijn.
In mijn schooltijd was er erg veel aandacht voor meisjes en techniek, dat heeft duidelijk niet geholpen.
En als ik hier regelmatig lees over hoe overtuigd mensen zijn van de enorme verschillen tussen meisjes en jongen, vrouwen en mannen, dan denk ik niet dat we op korte termijn daarin verandering zullen krijgen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-09-2019 22:29
In mijn schooltijd was er erg veel aandacht voor meisjes en techniek, dat heeft duidelijk niet geholpen.
En als ik hier regelmatig lees over hoe overtuigd mensen zijn van de enorme verschillen tussen meisjes en jongen, vrouwen en mannen, dan denk ik niet dat we op korte termijn daarin verandering zullen krijgen.
Ik vind het bij ons op school echt anders dan toen wij op school zaten. Wellicht zitten we in een niche, maar juist van deze groep zou ik het zo graag willen weten.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-09-2019 22:32
Ik vind het bij ons op school echt anders dan toen wij op school zaten. Wellicht zitten we in een niche, maar juist van deze groep zou ik het zo graag willen weten.
Hoe het tegenwoordig op school gaat weet ik niet, wel lees ik dat jongeren juist wat conservatiever lijken te worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-09-2019 22:26
Nav dit topic ben ik wel benieuwd hoe de carrières van al mijn leerlingen eruit zien. Het N&T profiel is veruit het populairst, ook, of juist, bij de meisjes. Ik heb vagig in mijn hoofd zitten wat ze allemaal gaan studeren, maar de exacte cijfers heb ik natuurlijk niet. En hun carrière daarna dan? Ze zijn allemaal nog niet zo ver dat ze kinderen gaan krijgen, het omslagpunt waarop vrouwen opeens minder carrière maken, maar ik dácht altijd dat dat kwam omdat wij allemaal nog een beetje van de oude patronen waren. Ik ben benieuwd of de levens van mijn leerlingen er wat dit betreft wel echt anders uit gaan zien.

Daarnaast vind ik het persoonlijk toch erg jammer dat C&M gezien wordt als voor de sukkels die eigenlijk een beetje te dom zijn.
Mijn leerlingen (vmbo) zijn heel traditioneel: zorg en welzijn voor 95% van de dames en enkele heren (mbt de heren: allen één of beide ouder(s) werkzaam in de zorg). De overige 5% kiest Natuur en techniek maar ook dan is het herleidbaar naar ouders: eigen installatiebedrijf of moeder werkzaam in (laboratorium)techniek en bij één leerlinge ging het om ‘ik wil mijn eigen make-up lijn gaan starten’ (chemie). Bij de heren is het 40% Economie, 55% techniek en 5% zorg en welzijn (gemiddelden van 2015-2019).

De havisten zijn het meest neutraal: het profiel E&M kiezen jongens en meisjes even vaak. C&M heeft net iets meer dames (talen, gericht op toerisme en horeca) dan heren (willen en masse evenementenorganisatie in). N&T heel sporadisch. Op het vwo juist heel veel N&T (m/v) maar goed, het is ook een technasium dus daar sorteren veel brugklassers op voor. De vwo’ers die al heel vroeg een interesse hebben in vakken die voornamelijk vallen onder C&M of E&M, gaan naar de concurrentie. Ik weet van een concullega dat op die school het aantal vwo’ers die N&T kiezen zwaar in de minderheid zijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-09-2019 22:34
Hoe het tegenwoordig op school gaat weet ik niet, wel lees ik dat jongeren juist wat conservatiever lijken te worden.
Ik zie dat hier niet zo, maar ik heb natuurlijk allemaal ambitieuze hoogvliegers. Ik zie en hoor ze vooral minder bezig zijn met ‘veel geld verdienen’ of ‘ceo van een of ander groot bedrijf’ worden. Maar of dat conservatiever is?
Alle reacties Link kopieren
ik ben in deel 2 bezig nu en het gaat nu pas over speelgoed en kleding en welke boodschap je daarmee uitzendt.

Dat vind ik toch wel wat confronterend. Ik ben zo ongeveer het tegenovergestelde van genderneutraal - en daar streef ik trouwens ook helemaal niet naar. Ik heb de overtuiging dat je best glitter als lievelingskleur kunt hebben en toch astrofysicus kunt worden, maar nu ik dit kijk vraag ik me toch af of ik niet meer op die onbewuste boodschappen zou moeten letten.

Met name het idee dat de hersens er letterlijk anders door kunnen ontwikkelen heeft me toch wat schrik aangejaagd.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
10-09-2019 21:45
Het valt mij ook op dat onze dochters erg vaak geprezen worden door familieleden wanneer ze "meisjesachtige" dingen doen en niet wanneer ze dingen doen die "jongensachtig" beoordeeld worden en andersom. Dus wanneer hun neven helpen met afruimen is dat wat gek, maar zij helpen oma heel goed mee en wanneer ze als moddermonsters terugkomen van een potje voetbal is dat heel zonde van hun kleren, terwijl hun neven "echte rouwdouwers" zijn.

Een van mijn kinderen wil altijd gewone lego voor haar verjaardag. Om mee te bouwen. Mensen blijven proberen van die leuke friendspoppetjes te kopen, want dan kan ze leuk verhaaltjes spelen bij de kapper enzo. Maar dat wil ze niet. Ze wil een rupsvoertuig bouwen.
Mijn dochter houd ook van Lego en zegt erbij dat ze ze geen Friends wil hebben. Dat is ook minder bouwen dan andere Lego. Feitelijk zeg je dan: deze Lego is voor meisjes, die hoeven/kunnen niet zoveel (te) bouwen
Ik moet bekennen dat ik afgelopen week bij het zoeken van een jas voor zoon wel 2 of 3 keer bij een jas die hem wel leuk leek vroeg " maar is dit geen meisjesjas"? Vooral uit praktisch en financieel oogpunt (de angst dat hij na 1 opmerking die jas nooit meer aan wilde trekken).
Zijn reacie ("boeien") was wel weer leuk.

Bij het passen bleek het idd een meisjesjas ( het model, smal) en zat het niet lekker.

Ik let wel op teksten ( stoer en lief altijd vermeden), maar de zoektocht naar kleurige kleding heb ik wat opgegeven (rood komt nog het meeste voor).
Kleding lijkt mij bij meisjes nog lastiger door aanbod en extra sociale druk.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
10-09-2019 22:57
Kleding lijkt mij bij meisjes nog lastiger door aanbod en extra sociale druk.
Waarom? Mijn dochter droeg op de basisschool al jongens shirts en schoenen. Mijn zoon pikte op de middelbare mijn Nike runners in, het damesmodel. Hij droeg ze elke dag en vertelde ook gewoon dat die van zijn moeder waren. Zelf heb ik altijd een mannen beroep uitgeoefend. Je moet gewoon doen wat je wilt en je van anderen niks aantrekken.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
10-09-2019 22:57
Kleding lijkt mij bij meisjes nog lastiger door aanbod en extra sociale druk.

En voor jongens niet dan? Roze kan niet want ziet eruit als 'homo' bijv.. Zoon had een hardroze-kleur polo, stond 'm hartstikke leuk. Gelukkig heeft hij grotendeels schijt aan wat anderen, vooral onbekenden, van hem vinden of wat hij draagt. En zo hoort het ook, net als andersom.
iceteapeach wijzigde dit bericht op 10-09-2019 23:20
3.85% gewijzigd
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
10-09-2019 22:57
Kleding lijkt mij bij meisjes nog lastiger door aanbod en extra sociale druk.
Mij niet! Kijk op een gemiddelde site als eerste naar de maat (785 items) en dan naar geslacht: bij jongens blijven er dan nog een zielige 345 items over. Waarvan 300 stuks in marineblauw, legergroen of strontbruin zijn. 10 stuks met teksten waarvan je denkt ‘Dit zou niet moeten mogen’, 20 stuks stervensduur zijn (in de categorie 85,- voor een lullige basic longsleeve) en dan mag je kiezen uit 15 stuks.

Ik lieg niet als ik schrijf dat ik weer ben begonnen met zelf kleding te naaien/breien. Ik loop leeg op de Claessens, Scotch&Soda en American Outfitters.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 10-09-2019 23:11
1.19% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
10-09-2019 23:03
Waarom? Mijn dochter droeg op de basisschool al jongens shirts en schoenen. Mijn zoon pikte op de middelbare mijn Nike runners in, het damesmodel. Hij droeg ze elke dag en vertelde ook gewoon dat die van zijn moeder waren. Zelf heb ik altijd een mannen beroep uitgeoefend. Je moet gewoon doen wat je wilt en je van anderen niks aantrekken.
Tja, kijk, en hier vind ik het dus moeilijk worden. Ik wil zelf ook helemaal geen jongenskleding aan. En mijn dochter hoeft dat dus ook niet. Ik denk ook helemaal niet dat het hem per se in die kleding zit. Ik vond mezelf altijd de slimste en toch is roze al mijn hele leven mijn lievelingskleur. In mijn geval is het ook helemaal niet mijn uiterlijk dat niet aan de verwachting voldoet, ik was echt een meisje meisje en ben dat nog steeds, het is juist mijn gedrag dat niet aan de "meisjesnorm" voldoet. En het liefst geef ik mijn dochter natuurlijk precies dat mee, dat ze slim is en dapper en onverschrokken en dat ze alles kan worden wat ze wil, en als ze dat in een roze glitterjurk met lange haren en nagellak en lippenstift op wil doen, more power to her. Maar komt dat wel aan, als de boodschap dat ze ook gewoon lekker mooi kan zitten wezen in d'r roze glitterjurk veel luider en vaker en hardnekkiger klinkt?
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven