Entertainment alle pijlers

Tygo in de psychiatrie

28-11-2019 22:03 1055 berichten
Acteur Tygo Gernandt onderzoekt hoe de psychiatrie in Nederland werkt. Hij praat met patiënten en experts over de diagnosticering van mensen met psychische problemen en over de behandelmethoden. Werken die wel?

Wel interessant en schrijnend tot nu toe, meer mensen die kijken?
(Pijler is misschien wat wrang)
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
28-11-2019 22:16
Iemand die het over etiketjes en labeltjes heeft en vooral vindt dat mensen een meerwaarde voor de maatschappij zullen zijn, omdat ze hoogbegaafd zijn vind ik niet zo respectvol.
Maar daar draait het toch juist om. Dat mensen veel te snel en zonder echt gedegen onderzoek allerlei diagnoses krijgen.

En reken maar dat het je op een negatieve manier kan blijven achtervolgen als je ten onrechte het labeltje borderline, autisme of iets dergelijks.

Je kan labeltjes en etiketjes on respectvol vinden Masr dat is dus wel wat de zorgverzekering verlangt.
SweetFirefly schreef:
28-11-2019 22:24
De dame met wie Tygo het programma maakt gaat naar 5 verschillende behandelaren, vertelt daar haar problemen en krijgt naar aanleiding van deze 5 gesprekken 11 diagnoses.
Dat klopt ook echt? Dat is nagetrokken?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
28-11-2019 22:20
Zonder labeltje geen vergoeding van de ziektekostenverzekering.

Die verzekeringen zouden echt minder macht moeten krijgen. Misschien dat de diagnostisering dan zorgvuldiger kan worden gedaan.
De farmaceutische wereld is een miljardenbussiness.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
28-11-2019 22:24
De dame met wie Tygo het programma maakt gaat naar 5 verschillende behandelaren, vertelt daar haar problemen en krijgt naar aanleiding van deze 5 gesprekken 11 diagnoses.
Wat aangeeft dat diagnoses niet objectief zijn, maar wil je een behandeling vergoed krijgen zul je een diagnose moeten hebben.

Overigens vind ik zoveel verschil tussen diverse behandelaars wel erg extreem.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
RégineFilange schreef:
28-11-2019 22:22
Schrok ik ook van ja.

Net als van die man (Jeroen) die 900 mg oxazepam slikte op een ochtend. Daar krijg je een olifant nog mee plat, waar gaat dat over? :woa:
Jawel, maar wat weten wij nou over de achtergronden, reden waarom hij dit krijgt voorgeschreven, wat er allemaal al geprobeerd is enz enz?
Ik bedoel, ik vind het ook wel schokkend hoe hij onder de medicijnen zit, maar kan er verder niet echt over oordelen.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
28-11-2019 22:25
Dat klopt ook echt? Dat is nagetrokken?
Volgens mij ging het daar niet om. Ze onderzochten hoe snel en divers labels/diagnoses zijn die gegeven worden.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
sugarmiss schreef:
28-11-2019 22:25
Maar daar draait het toch juist om. Dat mensen veel te snel en zonder echt gedegen onderzoek allerlei diagnoses krijgen.

En reken maar dat het je op een negatieve manier kan blijven achtervolgen als je ten onrechte het labeltje borderline, autisme of iets dergelijks.

Je kan labeltjes en etiketjes on respectvol vinden Masr dat is dus wel wat de zorgverzekering verlangt.
Onrespectvol is geen woord.

Daar draait het voor mij wel om. Ik ben door verrot veel ellende gegaan voordat er een diagnose kwam, na gedegen onderzoek, en ga daardoor nog steeds door veel ellende.nu wordt het afgedaan alsof ik een sticker heb gekregen bij 20 euro aan AH boodschappen.


Dat er teveel gediagnostiseerd wordt, omdat verzekeringen dat eisen om te kunnen behandelen ben ik helemaal met je eens. Maar kom op, een beetje respectvol over een diagnose praten mag wat mij betreft wel.
SweetFirefly schreef:
28-11-2019 22:28
Volgens mij ging het daar niet om. Ze onderzochten hoe snel en divers labels/diagnoses zijn die gegeven worden.
Dat kan je toch alleen natrekken als je onderzoekt of het daadwerkelijk zo gaat als jij net stelt.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
28-11-2019 22:19
Is er hoor en wederhoor gedaan?

Ik weet echt dat er heel veel mis is binnen de psychiatrie, maar wordt er met meerdere partijen gesproken?

Ik las net voor het programma begon iemand op instagram die benaderd was voor deelname, maar toch afgewimpeld werd omdat ze niet ‘ziek genoeg’ leek. Maar, als ze weer dikke crisis had, liefst met politie, SEH en hele circus erbij, of ze hen dan weer wilde bellen want dan konden ze haar wel gebruiken.
...

En dan een van de eerste zinnen van Tygo; ‘in deze serie volg ik mensen die door verkeerde diagnoses en STIGMA zijn beschadigd’.

Toen heb ik de tv uit gezet. Schijnheilen met hun ‘stigma’. Het moet er vooral van de buitenkant lekker ernstig uitzien..
.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
28-11-2019 22:28
Onrespectvol is geen woord.

Daar draait het voor mij wel om. Ik ben door verrot veel ellende gegaan voordat er een diagnose kwam, na gedegen onderzoek, en ga daardoor nog steeds door veel ellende.nu wordt het afgedaan alsof ik een sticker heb gekregen bij 20 euro aan AH boodschappen.


Dat er teveel gediagnostiseerd wordt, omdat verzekeringen dat eisen om te kunnen behandelen ben ik helemaal met je eens. Maar kom op, een beetje respectvol over een diagnose praten mag wat mij betreft wel.
Ook weer mee eens.
En meerdere diagnoses is ook geen uitzondering.
Ik heb autisme, seizoensdepressie, dysthyme stoornis en soms een depressie.
Dat kan allemaal naast elkaar bestaan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
SweetFirefly schreef:
28-11-2019 22:28
Volgens mij ging het daar niet om. Ze onderzochten hoe snel en divers labels/diagnoses zijn die gegeven worden.
Ik vind wat zij deden niet echt een gedegen onderzoek.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 22:30
3.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
28-11-2019 22:22
Schrok ik ook van ja.

Net als van die man (Jeroen) die 900 mg oxazepam slikte op een ochtend. Daar krijg je een olifant nog mee plat, waar gaat dat over? :woa:

Denk dat die z’n getalletjes niet helemaal op orde had hoor.
.
Solomio schreef:
28-11-2019 22:29
Ook weer mee eens.
En meerdere diagnoses is ook geen uitzondering.
Ik heb autisme, seizoensdepressie, dysthyme stoornis en soms een depressie.
Dat kan allemaal naast elkaar bestaan.
Ik momenteel 4 waarvan er hopelijk 3 oplossen, omdat daar veel samenhang tussen zit.
SweetFirefly schreef:
28-11-2019 22:18
Wat bizar dat die vrouw (Hazar?) 11 diagnoses krijgt na 5 gesprekken van 1(!) uur.
Hoe geloofwaardig zijn de diagnoses die mensen krijgen dan nog te noemen.

Dat is waar ik zelf ook wel mee zit nu, ja. Zoals die ene vrouw zei: het is natuurlijk niet als bij gewone geneeskunde dat je aan een thermometer kan aflezen hoe of wat, maar dat die diagnoses zo vaak per behandelaar verschillen en iemand er rustig meer dan 10 kan krijgen, gaat eigenlijk nergens over. En dan maar volgepompt worden met pillen.

Het blijft natuurlijk mensenwerk, en de interpretatie van die persoon op dat moment. Moet zeggen dat ik al sceptisch was, en waarschijnlijk alleen maar meer wordt.
Anoniem262821034 schreef:
28-11-2019 22:29
Ik las net voor het programma begon iemand op instagram die benaderd was voor deelname, maar toch afgewimpeld werd omdat ze niet ‘ziek genoeg’ leek. Maar, als ze weer dikke crisis had, liefst met politie, SEH en hele circus erbij, of ze hen dan weer wilde bellen want dan konden ze haar wel gebruiken.
...

En dan een van de eerste zinnen van Tygo; ‘in deze serie volg ik mensen die door verkeerde diagnoses en STIGMA zijn beschadigd’.

Toen heb ik de tv uit gezet. Schijnheilen met hun ‘stigma’. Het moet er vooral van de buitenkant lekker ernstig uitzien..
Precies!
RégineFilange schreef:
28-11-2019 22:31
Dat is waar ik zelf ook wel mee zit nu, ja. Zoals die ene vrouw zei: het is natuurlijk niet als bij gewone geneeskunde dat je aan een thermometer kan aflezen hoe of wat, maar dat die diagnoses zo vaak per behandelaar verschillen en iemand er rustig meer dan 10 kan krijgen, gaat eigenlijk nergens over. En dan maar volgepompt worden met pillen.

Het blijft natuurlijk mensenwerk, en de interpretatie van die persoon op dat moment. Moet zeggen dat ik al sceptisch was, en waarschijnlijk alleen maar meer wordt.
Dat volpompen met pillen ben je zelf bij hoor. Tenzij je onder dwang opgenomen wordt of er een M&M is kan je alles weigeren e/o bespreken.
anoniem_392256 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 22:32
0.07% gewijzigd
SallySpectra* schreef:
28-11-2019 22:27
Jawel, maar wat weten wij nou over de achtergronden, reden waarom hij dit krijgt voorgeschreven, wat er allemaal al geprobeerd is enz enz?
Ik bedoel, ik vind het ook wel schokkend hoe hij onder de medicijnen zit, maar kan er verder niet echt over oordelen.

Nee tuurlijk, maar dan nog, 900 mg? Terwijl normaal 10 is ofzo toch (ik heb het ook weleens voorgeschreven gekregen). Dat vind ik bijna niet te geloven.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
28-11-2019 22:31
Dat is waar ik zelf ook wel mee zit nu, ja. Zoals die ene vrouw zei: het is natuurlijk niet als bij gewone geneeskunde dat je aan een thermometer kan aflezen hoe of wat, maar dat die diagnoses zo vaak per behandelaar verschillen en iemand er rustig meer dan 10 kan krijgen, gaat eigenlijk nergens over. En dan maar volgepompt worden met pillen.

Het blijft natuurlijk mensenwerk, en de interpretatie van die persoon op dat moment. Moet zeggen dat ik al sceptisch was, en waarschijnlijk alleen maar meer wordt.
Ik moet het programma nog zien, maar hoezo volgepompt worden met pillen?

Ik heb aardig wat ervaring in de ggz, maar volgepompt worden met pillen hoort daar niet bij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
28-11-2019 22:32
Dat volpompen met pillen ben je zelf bij hoor. Tenzij je onder dwang opgenomen wordt of er een M&M is kan je alles weigeren e/o bespreken.
Das ook een soort pilletje toch?

Afbeelding
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
RégineFilange schreef:
28-11-2019 22:32
Nee tuurlijk, maar dan nog, 900 mg? Terwijl normaal 10 is ofzo toch (ik heb het ook weleens voorgeschreven gekregen). Dat vind ik bijna niet te geloven.
Normaal voor wat? omdat jij 10 kreeg is dat de standaard?

Misschien slaat hij wel mensen dood zonder, of gaat hij kindertjes verkrachten.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
28-11-2019 22:25
Dat klopt ook echt? Dat is nagetrokken?
In het programma hoor je een geluidsfragment. Volgens de programmamakers krijgt de collega daarin 5 of 6 diagnoses. Voor iemand die goed luistert naar het stukje is echter duidelijk dat ze exact 0 diagnoses krijgt. De psychiater noemt de scores op een meetinstrument die de collega voor mijn gevoel gemanipuleerd heeft ingevuld.

In het programma zoeken ze echter naar effect en dan klinkt dit wel spectaculair, maar een score op een vragenlijst is niet hetzelfde als een diagnose.
Solomio schreef:
28-11-2019 22:33
Das ook een soort pilletje toch?

Afbeelding
:proud:
Sudrì schreef:
28-11-2019 22:34
Normaal voor wat? omdat jij 10 kreeg is dat de standaard?

Misschien slaat hij wel mensen dood zonder, of gaat hij kindertjes verkrachten.
Hij had zijn vrouw geprobeerd te wurgen ja.
yyy schreef:
28-11-2019 22:34
In het programma hoor je een geluidsfragment. Volgens de programmamakers krijgt de collega daarin 5 of 6 diagnoses. Voor iemand die goed luistert naar het stukje is echter duidelijk dat ze exact 0 diagnoses krijgt. De psychiater noemt de scores op een meetinstrument die de collega voor mijn gevoel gemanipuleerd heeft ingevuld.

In het programma zoeken ze echter naar effect en dan klinkt dit wel spectaculair, maar een score op een vragenlijst is niet hetzelfde als een diagnose.
Al helemaal niet als je hem eerlijk invult.

Ik vul mijn ROM altijd expres verkeerd in, alleen maar omdat die voor de verzekering is en niet voor mijn behandelaar.
RégineFilange schreef:
28-11-2019 22:32
Nee tuurlijk, maar dan nog, 900 mg? Terwijl normaal 10 is ofzo toch (ik heb het ook weleens voorgeschreven gekregen). Dat vind ik bijna niet te geloven.
10 is niet ‘normaal’ hoor. Nog afgezien van de vraag of hij de exacte dosering wel wist. Zo helder leek hij niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven